Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutkimus: riidanhaluiset, omapäiset ja epäempaattiset miehet suosivat statusautoja kuten Audi, BMW, Mercedes

Vierailija
29.01.2020 |

"Itsekeskeiset miehet omistavat muita useammin Audin, BMW:n tai Mercedeksen kaltaisen statusauton, selviää Helsingin yliopiston tutkimuksesta.

Aiempi tutkimus on jo osoittanut, että kalliiden autojen omistajat rikkovat liikennesääntöjä muita useammin.

Sosiaalipsykologian professori Jan-Erik Lönnqvist tutki liikenteessä sääntöjä rikkovia ja aggressiivisesti käyttäytyviä kuljettajia ja huomasi, että riidanhaluiset, omapäiset ja epäempaattiset miehet suosivat kalliita statusautoja.

Lönnqvistin mukaan itsekeskeiset persoonallisuuspiirteet selittävät sekä halun omistaa statustuotteita että sen, miksi kyseiset henkilöt rikkovat liikennesääntöjä muita useammin. Lisäksi hän huomauttaa, että varallisuus on edellytys statustuotteiden omistamiselle. Siksi rikkaat ajavat muita useammin statusautoilla."
ess.fi

Kommentit (107)

Vierailija
61/107 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

YLLÄTTÄVÄMPÄÄ hänen mukaansa oli se, että myös toinen persoonallisuustyyppi eli tunnolliset tuntevat vetoa statusautoihin. Nämä ihmiset ovat pääsääntöisesti kyvykkäitä, kunnianhimoisia, luotettavia ja hyvin organisoituneita. He huolehtivat asioistaan ja terveydestään ja pärjäävät usein myös työelämässä.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006387992.html

Ihmekös tuo: tunnolliset ihmiset saavat taloutensa kuntoon, ja ihminen jonka talous on kunnossa ostaa laatuauton.

Vierailija
62/107 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole epeäempaattinen ihminen enkä kyllä omistakaan Bemaria. Mutta tykkään tosi paljon siitä miten Bemarit on nykyisin sisäpuolelta suunniteltu. Kaikki materiaalit, kuljettajan ergonomia, infotainment-järjestelmät jne. Bemarilla on todella korkealuokkaista tämä kaikki.

Niillä hinnoilla on syytä ollakin.

Ne verot..

On ne Saksassakin kalliimpia kuin vastaavankokoiset muunmerkkiset, pl. Mersu, Jaguar jne.

Laatu maksaa. Vai onko opel verrattavissa bemariin ja mersuun? Noissa autoissa on myös omaa erityistä tekniikkaa ja yleensä urheilulliset koneet. Kaupasta saa halpoja omenoita ja vähän kalliimmaalla herkullisempia omenoita.

No en nyt tiedä onko ainakaan mersu niinkään laadukas auto. Monella tutulla ei ole kauaa kestänyt kun alkanut lahoamaan vähän väliä. On vikaa siinä ja tässä.

Skodassa on tietääkseni suht sama koneisto kuin bemarissa.

No ei vaan kuin volkkarissa ja viiden nollan volkkarissa (audi)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/107 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exä osti eron jälkeen Mersun ja vähän muutakin. Sitten ei ollutkaan rahaa lasten elatukseen tai aikaa niiden tapaamiseen.

Vierailija
64/107 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä iänikuiselta audibemarimersupaskekuskiralletukselta viitsitty lukea juttua loppuun:

"

Yllättäen myös tunnollisesti liikenteessä käyttäytyvät kuljettajat suosivat statusautoja, sillä luotettavana itseään pitävät kuljettajat haluavat kertoa siitä ulospäin ajamalla autolla, jonka imago on yhtä lailla luotettava, tutkimuksesta selviää.

Nämä ihmiset ovat tutkimuksen mukaan pääsääntöisesti kyvykkäitä, kunnianhimoisia, luotettavia ja hyvin organisoituneita. He huolehtivat asioistaan ja terveydestään ja pärjäävät tutkimuksen mukaan usein myös työelämässä."

Meillä ajetaan audeilla edelleenkin,  eikä piitata siitä, mitä joku antiautoilija asiasta mahtaa olla mieltä.

Vierailija
65/107 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tutkittu: elimen koko vrt automerkki

Kenellä kookkain?

Itse olen myös tässä mielessä stereotyyppinen BMW kuski. Kaverilla on Porsche ja Chevy, hänellä on isoin kulli minkä olen saunassa koskaan nähnyt, erektiosta en tiedä. Opiskeluaikana yhdellä isokullisella luokkakaverilla oli autona faijansa Lada ja nyt tämä insonööri jakaa postia joten en osaa sanoa näiden korrelaatiosta. Yhdellä tiukkapilluisella naisella oli Mazda 323 ja hänellä oli myös kiinteät b-kupin rinnat yli komekymppisenä.

Vierailija
66/107 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut :D

Vierailija
67/107 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenellä kookkain?

Itse olen myös tässä mielessä stereotyyppinen BMW kuski. Kaverilla on Porsche ja Chevy, hänellä on isoin kulli minkä olen saunassa koskaan nähnyt, erektiosta en tiedä. Opiskeluaikana yhdellä isokullisella luokkakaverilla oli autona faijansa Lada ja nyt tämä insonööri jakaa postia joten en osaa sanoa näiden korrelaatiosta. Yhdellä tiukkapilluisella naisella oli Mazda 323 ja hänellä oli myös kiinteät b-kupin rinnat yli komekymppisenä.

Henkistä egoa pönkitetään isolla autolla.

Vrt. "olen paksu" vaikka ihminen on oikeasti normaali kuvittelijat.

Vierailija
68/107 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenellä kookkain?

Ei minun BMW ole iso vaan päinvastoin pieni ja nopea. Eli siinä mielessä on yhtäläisyyksiä kullin kanssa. Nythän tästä tulikin varsinainen paradoksi. Kukas tämän selvittäisi?

Vierailija
69/107 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä on kaksi autoa, joista toinen on tuliterä Audi. Ja voin allekirjoittaa tutkijan näkemykset. Ollaan molemmat sekä minä että mieheni big five asteikolla mitattuna ei-sovinnollia ja tunnollisia ja lisäksi avoimia uusille kokemuksia. Minä olen meistä ekstrovertimpi kun taas mieheni on introvertti.

Mutta silti vaikka persoonallisuus on kuvatun kaltainen emme silti käyttäydy kuin idiootit liikenteessä. :D

Vierailija
70/107 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän perheessä on kaksi autoa, joista toinen on tuliterä Audi. Ja voin allekirjoittaa tutkijan näkemykset. Ollaan molemmat sekä minä että mieheni big five asteikolla mitattuna ei-sovinnollia ja tunnollisia ja lisäksi avoimia uusille kokemuksia. Minä olen meistä ekstrovertimpi kun taas mieheni on introvertti.

Mutta silti vaikka persoonallisuus on kuvatun kaltainen emme silti käyttäydy kuin idiootit liikenteessä. :D

Mutta muualla siis käyttäydytte?

Vierailija
71/107 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Exä osti eron jälkeen Mersun ja vähän muutakin. Sitten ei ollutkaan rahaa lasten elatukseen tai aikaa niiden tapaamiseen.

Audi,  neljä nollaa keulassa ja yksi ratissa.

Vierailija
72/107 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdellä autopalstalla keskusteltiin siitä että ostaako ihminen volvon muuttuessaan mulkuksi, vai muuttuuko hän mulkuksi ostettuaan volvon ja kyllä kokemus tuki tätä jälkimmäistä skenaariota. Kun ihminen ostaa paremman auton, niin hän alkaa halveksia muita.

Vierailija
73/107 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta muualla siis käyttäydytte?

Ei nyt ihan niinkään :D Persoonallisuus selittää vain noin 8 % käytöksestä, joten kyllä me osataan myös käyttäytyä.

Vierailija
74/107 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan tavallisia autoja nuo on euroopassa. Suomessa statusautoja kun kokonaishinnasta veroa 1/3.

Suomessa pitää ajaa vanhalla tojotalla ettei leimaannu pienimunaiseksi.

Ei taida ihan 1/3 riittää, kuin korkeintaa hybrideissä tai saähköautoissa. Jo yksistään alv on 24

Vierailija
75/107 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että puhutaan juuri miehistä osaltaan todistaa, että juuri naiset ovat miehiä enemmän "agreeable". Tuotahan se juuri on.  Ja kaikki hyvin suostuvaiset ja tliempaattiset ihmiset taas ovat naisia koska se on ominaisuus jota tarvitaan erityisesti lastenhoidossa. Sellaiset kuin Ellu Rehn. Eva Biaudet, Emma Kari ja miljoona muuta. All the really disagreeable people are men and all the really agreeable people are women ja ero on myös keskiarvoissa. Siksi vihreätkin ovat suvaitsevaisia.

Ero näkyy joka paikassa:

Aktiivimallin toimivuudessa näyttäisi olevan myös eroja sukupuolten välillä. Naiset täyttivät aktiivisuusehdon selvästi miehiä useammin ja naisten päivärahaa alennettiin siksi selvästi harvemmin.

Vierailija
76/107 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opin jo joskus teininä kuinka ne "olympiaympyröillä" varusteltujen autojen kuskit on täysiä k***päitä :D Vasta aikuisena oon oppinu tunnistamaan joitakin merkkejä, mutta en vieläkään tiedä kuinka paljon mikäkin maksaa. Eikä kyllä kiinnostakaan.

Nykyisessä työpaikassani oon paljon tekemisissä isojen kihojen kanssa ja oon kyllä huomannut, että rahaihmiset on suurimmaksi osaksi tosi ikävää porukkaa. Enpä näiden kanssa viettäisi vapaa-aikaani.

Vierailija
77/107 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenellä kookkain?

Ei minun BMW ole iso vaan päinvastoin pieni ja nopea. Eli siinä mielessä on yhtäläisyyksiä kullin kanssa. Nythän tästä tulikin varsinainen paradoksi. Kukas tämän selvittäisi?

Ei tullut, egoja on erikoisia, maailma ei ole mustavalkoinen.

Vierailija
78/107 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdellä autopalstalla keskusteltiin siitä että ostaako ihminen volvon muuttuessaan mulkuksi, vai muuttuuko hän mulkuksi ostettuaan volvon ja kyllä kokemus tuki tätä jälkimmäistä skenaariota. Kun ihminen ostaa paremman auton, niin hän alkaa halveksia muita.

Volvon tapauksessa tämä ei ole mikään ihme. Nehän on jo uutena valmiiksi vanhan näköisiä. Mikäli tämän huomaa vasta sitten kun on kaupan tehnyt niin kyllähän se kyrsii ja tekee mieli kostaa yhteiskunnalle.

Vierailija
79/107 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

YLLÄTTÄVÄMPÄÄ hänen mukaansa oli se, että myös toinen persoonallisuustyyppi eli tunnolliset tuntevat vetoa statusautoihin. Nämä ihmiset ovat pääsääntöisesti kyvykkäitä, kunnianhimoisia, luotettavia ja hyvin organisoituneita. He huolehtivat asioistaan ja terveydestään ja pärjäävät usein myös työelämässä.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006387992.html

Ihmekös tuo: tunnolliset ihmiset saavat taloutensa kuntoon, ja ihminen jonka talous on kunnossa ostaa laatuauton.

Velaksi?

Vierailija
80/107 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kyllä erikoista että noissakaan kalliimmissa autoissa ei tunnu vilkku toimivan sitten millään. Sehän on katsastusvaruste. Vai onko noiden kuskit niin saatanan tyhmiä etteivät osaa sitä käyttää? Mikäli näin on niin miten ovat onnistuneet saamaan rahaa sen auton ostoon? Tosin rahat ovat loppuneet ilmeisesti myös siinä kohdassa kun on pitänyt ruksata autoon hands free tai ostaa se erikseen. Tai sitten ne rahat loppuvat kun tiellä on nopeuskamera eikä olekaan varaa ajaa ylinopeutta. Onko näiden omistajat siis köyhiä joilla on joku tarve pullistella?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi