Pihiyden huippu, kerro esimerkki
Omani tässä. Anopulla on wc:ssä sanko mihin pitää kerätä käyttämättä jääneet wc paperit myöhempää käyttöä varten. Eli siis vaikka repeytyneet, ei haittaa vaikka reunassa olisikin vähän sitä ihteään. Sinne se niitä Haisevia papereita säilöö, hyi että kun ällöttävä asiouda siellä. Aina muistuttaa että "muistakaa sitten käyttää sankoa" No ei tod. Käytetä!
Kommentit (3893)
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää ihmiset, jotka kitisee jostain 2 sentistäki, että ei voi ottaa jotain tuotetta, kun olikin niin kallis. Tukkivat kassajonot ja tylyttävät myyjää kuitti kädessä. Puhelinlaskut syynätään suurennuslasin kans ja sitte soitetaan asiakaspalveluun kiukkunen puhelu, että laskussa on virhe. Ynnä muuta paskaa.
Mun mielestä ihan sama onks 5 senttiä vai 5 euroa hinta väärin, se on periaatekysymys. Sen verran mussa on kirjanpitäjän vikaa vaikken kirjanpitäjä olekaan. Kyllä hinnat täytyy olla oikein merkitty!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän vanhoja repeytyneitä sukkia perseen pyyhkimiseen,niin säästyy vessapaperia. Pesen ne jokaisen käyttökerran jälkeen ja heitän pois kun pesu ei enää riitä.
Seuraan youtubessa lapsiperhettä joka käyttää "kestovessapaperia", eli ihan oikeasti pyyhkivät räsyillä, jotka pesevät sitten koneessa. 🤢
Kuvottava harrastus. Kuka niin tekee ja vielä suurempi kysymys miksi kukaan viitsii seurata moista youtubesta?
Perheen elämää on muuten kiinnostavaa seurata koska itse en ole mitenkään poikkeuksellisen ekologinen tai pihi ihminen, mutta tässä kyllä mennään jo liian pitkälle.
🤢
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää ihmiset, jotka kitisee jostain 2 sentistäki, että ei voi ottaa jotain tuotetta, kun olikin niin kallis. Tukkivat kassajonot ja tylyttävät myyjää kuitti kädessä. Puhelinlaskut syynätään suurennuslasin kans ja sitte soitetaan asiakaspalveluun kiukkunen puhelu, että laskussa on virhe. Ynnä muuta paskaa.
Mun mielestä ihan sama onks 5 senttiä vai 5 euroa hinta väärin, se on periaatekysymys. Sen verran mussa on kirjanpitäjän vikaa vaikken kirjanpitäjä olekaan. Kyllä hinnat täytyy olla oikein merkitty!
Joo ei siinä mitään, kunhan sitten ilmoittaa asiasta ystävällisesti eikä ole ilkeä myyjälle, kun se ei kuitenkaan mitä todennäköisimmin ole hänen vikansa se hintavirhe. T. ex-myyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaveri laskettelee autolla alamäet vapaalla kun kuvittelee säästävänsä bensaa.
Et ilmeisesti ole koskaan osallistunut taloudellisen ajon kilpailuihin?
Nykyautot ei säästä polttoainetta jos pistät vapaalle vaan kuluttaa enemmän ei katkaise silloin polttoaineen syöttöä.Ainoastaan silloin säästyy kun otat jalan poiskaasulta silloin katkaisee polttoaineen saannin. vaihteen toki pitää olla päällä.
Kokonaistaloudellisuus ei välttämättä mene noin. Vaikka tyhjäkäynnillä käyvä moottori kuluttaa hieman vapaalla, ei se välttämättä vie kokonaisuutta moottorijarrutusta huonommaksi kaikissa tilanteissa. Moottorijarrutus, kuten nimikin kertoo jarruttaa aina vauhtia (isommilla vaihteilla toki vähemmän kuin pienillä), jolloin voit joutua painamaan taas reilummin kaasua vauhdin hidastuttua sen takia ja vastaavassa tilanteessa vapaalla rullaava voi päästä huomattavasti pidemmälle ennen kuin tarvitsee käyttää laittaa moottori töihin. Jyrkissä alamäissä moottorijarrutus on tietysti taloudellisempi, kun maan vetovoiva riittää kumoamaan hidastuvuuden. Loivassa mäessä vapaalla rullaaminen voi riittää, mutta moottorijarrutuksessa pitää lähes heti painaa kaasua, kun vauhti alkaa hidastua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ei siinä mitään, kunhan sitten ilmoittaa asiasta ystävällisesti eikä ole ilkeä myyjälle, kun se ei kuitenkaan mitä todennäköisimmin ole hänen vikansa se hintavirhe. T. ex-myyjä.
Ihan ystävällisesti olen sanonut. Menen infoon koska kassahenkilö ei voi mitään hinnoille jotka koneesta tulee. Yleensä vielä aloitan: "Tämä ei nyt tietenkään ole sinun syysi mutta..."
Tiedän että sitä saa parempaa palvelua kun on itsekin kohtelias.
Olin kerran kylässä ja emäntä keitti kahvia... käytti entisiä poroja uudelleen.
Silloin en juonut kahvia.. vähän vaan "hörpin" . Hyi stna
Vierailija kirjoitti:
Olin kerran kylässä ja emäntä keitti kahvia... käytti entisiä poroja uudelleen.
Silloin en juonut kahvia.. vähän vaan "hörpin" . Hyi stna
se on "sumppia". pula-ajan ihmisiä varmaan?
Vierailija kirjoitti:
Mun appi taas vihanneksia/hedelmiä punnitessan ei tee siihen solmua, koska se solmu kuulemma painaa. Säästö se on kuvitektukin säästö.
Meillä taas ex-anoppi otti lasten irtokarkkeja varten hedelmäosastolta ohuet muovipussit, koska paperipussit kuulemma painaa niin paljon, ettei niistä kannata maksaa.
Lähisukulaiseni käy vessassa huoltoasemalla. Hän asuu sen naapurissa olevassa talossa. Kerran olin siellä kylässä ja hän totesi verkkaisesti, että jaa, pitääpä tästä lähteä vähän lenkille, taitaa olla kakkoshätä.
Kävin kerran erään kaverini kanssa pizzalla ja koska minulla ei ollut tuolloin rahaa, lainasi kaverini minulle pizzarahan. Summa ei ollut tasasumma, vaan tyyliin 7,80e. Seuraavan kerran kun nähtiin, annoin kaverilleni mukanani olleet käteiset kuitatakseni pizzavelan. Summasta jäi puuttumaan 10-20cent, koska minulla ei tuolloin ollut enempää käteistä mukana. Tästä velan takaisinmaksusta kului useampi kuukausi kun sitten eräällä kerralla kaverini kaivoi velkalistansa esiin (hänellä siis oli tällainen lista, johon kirjasi kaikki vipit) ja pyysi, että kuittaisin vielä jäljellä olevan 10cent velkani. Itse en ollut enää koko asiaa muistanut ja hymyilytti kyllä kukkaroa kaivaessani.
:D
kaveri voitti eräässä pelissä n.2500e. soitin hänen puhelimella varatakseni meille tallinnan matkan. piti antaa euro hänelle puhelusta.
Joskus kuulin eräällä työpaikalla, että siellä oli töissä jossain tyyppi joka oli piilottanut aina kotoa lähtiessään televisioon johtavan sähkönjatkojohdon. Ei vaimo päässyt tuhlaamaan joutessaan sähköä!
Minä opiskeluaikoina:
Koska opiskelijakämpässä ei tarvinut maksaa vedestä tai sähköstä, jätin vessapapaerin ostamisen minimiin ja pesin itseni suihkussa toimituksen jälkeen. Telkka oli, mutta ei digiboksia, koska en halunnut maksaa tv-maksua. Telkalla pelasin sitten konsolipelejä, jotka olin saanut konsolin ohella lahjaksi. Miehen kanssa maksettiin ruoat yms puoliksi, joten söin puolet ja lihoin kamalasti. Mitään en ostanut normaalihinnalla vaan aina vain alennuksesta.
Nyt kun olen työelämässä, on 99% säästöintoilustani kadonnut, mutta edelleen olen kyllä tarkka rahan käyttäjä, en vain mene äärimmäisyyksiin ja joskus voi ostaakin jotain ihan vaan siksi että haluaa.
Minun sukuni on vähän vinksahtanutta äidin puolelta. Säästäväisyys kunniaan, mummoni aina sanoi eläessään. Mummo kuivatti käsin pestyn pyykin, eli esim. alushousut, kylpyammeen reunalla. Ei siis narulla sen ammeen yläpuolella, vaan reunalla, että saa talteen ja hyötykäyttöön ammeesta hohkavan lämmön! Hän ei raaskinut ostaa varrellista moppia (silloin 20 vuotta sitten ne olikin suhteessa kalliimpia kuin nykyisin). Näppärästi hän rakensi oman mopin: teippasi ilmastointiteipillä rikkinäisistä alusvaatteista leikattuja suikaleita kiinni vanhaan puuvarteen. Siinä roikkui vaarin vanhat kalsarit uusiokäytössä.
Vierailija kirjoitti:
kaveri voitti eräässä pelissä n.2500e. soitin hänen puhelimella varatakseni meille tallinnan matkan. piti antaa euro hänelle puhelusta.
Onko tämä ihan oikeasti totta? :DDD Ei luoja
Pakko kertoa vielä noiden alusvaatteiden hyötykäytöstä. Pihi mummoni antoi minulle yo-lahjaksi itse kutomansa räsymaton. Siinä oli valkoista, ruskeaa ja vaaleansinistä. Se vaaleansininen oli vain pari raitaa, mutta kivasti vaihteli väri. Kysyin mummolta, oliko hän liukuvärjännyt kangasta sitä varten. Mummo nauroi katketakseen, että liukuvärjännyt. Hän oli leikannut puolenkymmenet vaarin rikkinäiset kalsarit, kaipa ne on jostain kohdin kuluneet käytössä. Niin pitkään kuin se matto oli minulla opiskelukämpän lattialla, pystyin vain kuvittelemaan, että tuossa ne vaarin kusiset kalsarit nyt lepää.
Vierailija kirjoitti:
Pakko kertoa vielä noiden alusvaatteiden hyötykäytöstä. Pihi mummoni antoi minulle yo-lahjaksi itse kutomansa räsymaton. Siinä oli valkoista, ruskeaa ja vaaleansinistä. Se vaaleansininen oli vain pari raitaa, mutta kivasti vaihteli väri. Kysyin mummolta, oliko hän liukuvärjännyt kangasta sitä varten. Mummo nauroi katketakseen, että liukuvärjännyt. Hän oli leikannut puolenkymmenet vaarin rikkinäiset kalsarit, kaipa ne on jostain kohdin kuluneet käytössä. Niin pitkään kuin se matto oli minulla opiskelukämpän lattialla, pystyin vain kuvittelemaan, että tuossa ne vaarin kusiset kalsarit nyt lepää.
Oliko pakko, nyt tietokonepöytä kaakaon peitossa :D
Missä muuten menee parisuhteessa pihiyden ja taloudellisen väkivallan raja? Jos toinen ei anna toiselle omia ruokiaan tai puoliso vaatii henkitoreissaan sairaalavuoteella makaavalta euroa lapsen pillimehusta, tilanne ei taida enää olla ihan ok? Samoin, jos toinen piilottelee jotain telkkarin johtoa, ettei toinen saa katsoa omassa kodissaan televisiota, eihän tuo nyt enää ihan normaalilta kuulosta.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän yli 40v miehen, joka kylään mennessään on syömättä koko päivän, koska säästää siinä omissa ruokakuluissa kun syö sitten vierailla. Syö häpeilemättä ja kyselemättä astiat tyhjiksi, varmistaa että itse pystyy santsaamaan.
Ottaa tarjotut ruuat ja juomat, kyydit ja kutsut aina vastaan, täydellisesti ilman mitään vastavuoroisuutta.
Sama tyyppi menee joka paikkaan ilman viemisiä, käyttää ahkerasti kaikki mahdolliset alennukset ja tarjoukset ravintoloissa ym. Harmittelee jos kyläilykutsu ja jonkun ravintolan alennuspäivä osuvat samalle päivälle, kun ei saa silloin täyttä hyötyä irti.
Kitsaus on sairaus. :(
Minun ex-anoppi harrasti tuota samaa, koko perheen voimin. Ei antanut lapsilleen koskaan ruokaa sellaisena päivänä kun oli jotkut juhlat illalla, koska siellä syödään sitten. Olin alkuun melko hämmentynyt näiden jo aikuiseksi kasvaneiden lasten kanssa kun tulivat sitten meille joihinkin juhliin. En osannut varautua siihen, että aikuinen vieras ottaa kakkua aivan hervottoman kokoisen palan - eikä jäänyt siihen vaan otti myös toisen (meni vähintään 1/4 koko kakusta yhden suuhun). Myöhemmin olin jo rutinoitunut tähän, eli hankin sitten useampia kakkuja ja enemmän syömistä, kun tiesin, että nämä sisarukset syötävät ihan järkyttävän määrään kaikkea. Eli panttasivat sitten vanhasta tottumuksesta myös aikuisena koko päivän nälkäänsä ennen juhlia.
Nykyautot ei säästä polttoainetta jos pistät vapaalle vaan kuluttaa enemmän ei katkaise silloin polttoaineen syöttöä.Ainoastaan silloin säästyy kun otat jalan poiskaasulta silloin katkaisee polttoaineen saannin. vaihteen toki pitää olla päällä.