Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pihiyden huippu, kerro esimerkki

Vierailija
28.01.2020 |

Omani tässä. Anopulla on wc:ssä sanko mihin pitää kerätä käyttämättä jääneet wc paperit myöhempää käyttöä varten. Eli siis vaikka repeytyneet, ei haittaa vaikka reunassa olisikin vähän sitä ihteään. Sinne se niitä Haisevia papereita säilöö, hyi että kun ällöttävä asiouda siellä. Aina muistuttaa että "muistakaa sitten käyttää sankoa" No ei tod. Käytetä!

Kommentit (3893)

Vierailija
1261/3893 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isäni maksaa laskut vasta eräpäivänä, että rahat kasvaisi korkoa mahdollisimman pitkään tilillä ja ettei firmat rikastu, kun niiden tilille tulee aikaisin rahaa korkoa kasvamaan.

Korko maksetaan kuukauden alimmalle saldolle, ja nykyisellä korkotasolla tuo ei auta lainkaan vaikka korko laskettaisiinkin päivittäin. Joten jos ei isälläsi ole tuottavampaa käyttöä tuolle rahalle kun tilillä makuuttaminen niin turhaa tuo on.

On olemassa tilejä, joille maksetaan päiväkohtaista korkoa. Ota selvää.

-eri

Totta kai on, mutta sellaisten tilien ehdot yleensä tekevät niistä mahdollisimman epäkäytännöllisiä päivittäiseen (käyttelytilityyppiseen) pankkiasiointiin, joten on epätodennäköistä että kirjoittajan isä käyttäisi sellaista kaikkien laskujen maksuun. Ja kuten sanottua nykyisellä korkotasolla tililläpidosta ei saa merkittävää voittoa.

No jos korko on vaikka 0.1% ja lasku on vaikka miljardin, niin yhden päivän menetetty korkohyöty on vähän alta 3000€, niin jää ostamatta se konjakkipullo kauppojen juhlistamiseksi, jos maksaa epähuomiossa päivän liian aikaisin.

Vierailija
1262/3893 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isäni maksaa laskut vasta eräpäivänä, että rahat kasvaisi korkoa mahdollisimman pitkään tilillä ja ettei firmat rikastu, kun niiden tilille tulee aikaisin rahaa korkoa kasvamaan.

Korko maksetaan kuukauden alimmalle saldolle, ja nykyisellä korkotasolla tuo ei auta lainkaan vaikka korko laskettaisiinkin päivittäin. Joten jos ei isälläsi ole tuottavampaa käyttöä tuolle rahalle kun tilillä makuuttaminen niin turhaa tuo on.

-eri

Totta kai on, mutta sellaisten tilien ehdot yleensä tekevät niistä mahdollisimman epäkäytännöllisiä päivittäiseen (käyttelytilityyppiseen) pankkiasiointiin, joten on epätodennäköistä että kirjoittajan isä käyttäisi sellaista kaikkien laskujen maksuun. Ja kuten sanottua nykyisellä korkotasolla tililläpidosta ei saa merkittävää voittoa.

No jos korko on vaikka 0.1% ja lasku on vaikka miljardin, niin yhden päivän menetetty korkohyöty on vähän alta 3000€, niin jää ostamatta se konjakkipullo kauppojen juhlistamiseksi, jos maksaa epähuomiossa päivän liian aikaisin.

Totta, unohdin että tällä palstalla kerääntyy myös miljardöörien klubi jossa maksetaan miljardin laskuja lähes päivittäin. Tosin, kuinka moni miljardööri maksaa omat laskunsa, jopa Roope Ankalla on Säästöpää tai Näpsä, joka hoitaa laskujen maksut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1263/3893 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Totta, unohdin että tällä palstalla kerääntyy myös miljardöörien klubi jossa maksetaan miljardin laskuja lähes päivittäin. Tosin, kuinka moni miljardööri maksaa omat laskunsa, jopa Roope Ankalla on Säästöpää tai Näpsä, joka hoitaa laskujen maksut.

Ei se nyt niin ihmeellinen asia ole. Taannoin eräskin kotimainen jättifirma osti Saksasta ilmaa kymmenillä miljardeilla. Siitä ei jäänyt edes sitä korkohyötyä. Kaik män.

Vierailija
1264/3893 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noloa kertoa, että oma edesmennyt isäni oli niin tarkka, että kun vaihtoi uuteen/myi autonsa, otti aina vararenkaan (ja muistaakseni varoituskolmionkin) talteen itselleen. Sitten hänellä oli autotallissa tilaa viemässä kasa tarpeettomia vanteellisia renkaita, joille ei ollut käyttöä.

Kun isä kuoli, myin ne halvalla pois, "käyttämättömiä vaan ei uusia".

Vierailija
1265/3893 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noloa kertoa, että oma edesmennyt isäni oli niin tarkka, että kun vaihtoi uuteen/myi autonsa, otti aina vararenkaan (ja muistaakseni varoituskolmionkin) talteen itselleen. Sitten hänellä oli autotallissa tilaa viemässä kasa tarpeettomia vanteellisia renkaita, joille ei ollut käyttöä.

Kun isä kuoli, myin ne halvalla pois, "käyttämättömiä vaan ei uusia".

Olisit myynyt ne kuvauksella "vintage tyres, new old stock" ja lyönyt rahoiksi.

Itsehän olin niin nuuka, että auton mennessä kierrätykseen tungin samaan kuormaan myös toiset pyörät ettei tarvitse niitä alkaa erikseen hävittämään.

Vierailija
1266/3893 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on itse ostamani palovaroitin Lento (design by Paola Suhonen). Asunnossa ei siis ollut palovaroitinta kun sinne muutin ja asunto on sen ikäinen että kun se on valmistunut eivät varoittimet olleet pakollisia. Joten jokainen asukas on ihan itse ostanut varoittimen ja sitten vienyt sen mukanaan. Ja niin minäkin aion viedä omani mukanani kun joskus muutan pois.

Ei kai palovaroitin ole mikään asunnon vakiovaruste, verrattavissa lieteen tai vessanpyttyyn? Tokihan se on pakollinen olla jokaisessa asunnossa ja siitä kukin asuja/ omistaja on (vuorollaan) vastuussa. Korjatkaa jos olen väärässä.

Repesin tuolle palovaroittimen merkin ja suunnittelijan ilmoittamiselle :D 

Se merkkihän oli just tän jutun idea, etkö tajunnut?! Eihän kukaan ala muutaman euron hintaista varoitinta irrottamaan. Tai sitten on todella pihiä!

Vierailija
1267/3893 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on itse ostamani palovaroitin Lento (design by Paola Suhonen). Asunnossa ei siis ollut palovaroitinta kun sinne muutin ja asunto on sen ikäinen että kun se on valmistunut eivät varoittimet olleet pakollisia. Joten jokainen asukas on ihan itse ostanut varoittimen ja sitten vienyt sen mukanaan. Ja niin minäkin aion viedä omani mukanani kun joskus muutan pois.

Ei kai palovaroitin ole mikään asunnon vakiovaruste, verrattavissa lieteen tai vessanpyttyyn? Tokihan se on pakollinen olla jokaisessa asunnossa ja siitä kukin asuja/ omistaja on (vuorollaan) vastuussa. Korjatkaa jos olen väärässä.

Repesin tuolle palovaroittimen merkin ja suunnittelijan ilmoittamiselle :D 

Se merkkihän oli just tän jutun idea, etkö tajunnut?! Eihän kukaan ala muutaman euron hintaista varoitinta irrottamaan. Tai sitten on todella pihiä!

Löytyy kyllä kalliimpia ja tyylikkäämpiäkin varoittimia kuin tuo kauhea tekele. Ei se vaihtoehto aina ole se vitosen saippuakotelo, joka piippaa, kun tarkistusnappia painaa, mutta muuten ei.

-eri

-eri

Vierailija
1268/3893 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hävetti kun olin sugardaddyn kanssa vaatekaupassa. Ostokset maksoivat 190€ ja hän alkoi valittamaan myyjälle kaikkien kuullen että muovipussi pitää saada ilmaiseksi,miksi siitä muka pitäisi maksaa kun näin paljon on ostanut ja koska ei saanut, oli hänellä mukana seuraavilla kerroilla Prisman muovikassi johon pakkasi vaateostokset.. On entinen sugardaddy nykyään..

Vierailija
1269/3893 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai makuuttaminen. Paljonkohan säästöjä meni koronan vuoksi miinukselle. Hyvä, kun ei itse ole langennut keinottelijoita rikastuttamaan.

Vierailija
1270/3893 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttava kysyi siskoltaan niittejä nitojaan. Otti pari niittiä sitten. Sisko otti laskimrn esille ja laski kahdelle niitille hinnan. Hinta oli viittä sentiä halvempi niin sanoi ettei sittenkään veloita nitojan niiteistä mitään.

Vierailija
1271/3893 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hävetti kun olin sugardaddyn kanssa vaatekaupassa. Ostokset maksoivat 190€ ja hän alkoi valittamaan myyjälle kaikkien kuullen että muovipussi pitää saada ilmaiseksi,miksi siitä muka pitäisi maksaa kun näin paljon on ostanut ja koska ei saanut, oli hänellä mukana seuraavilla kerroilla Prisman muovikassi johon pakkasi vaateostokset.. On entinen sugardaddy nykyään..

Jos sua hävettää olla sugar daddyn kanssa, kannattaa varmaan olla olematta.

Vai oletko niin nuuka, ettet halua maksaa omasta elämisestäsi? Siis rahalla.

Vierailija
1272/3893 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttava kysyi siskoltaan niittejä nitojaan. Otti pari niittiä sitten. Sisko otti laskimrn esille ja laski kahdelle niitille hinnan. Hinta oli viittä sentiä halvempi niin sanoi ettei sittenkään veloita nitojan niiteistä mitään.

Piti ihan tarkistaa. Esimerkkihinta, jonka löysin oli 5000 kpl hintaan 2,99€.

Eli 0,000598€/kpl.

Vierailija
1273/3893 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moi inselli.

Vierailija
1274/3893 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeitä tapahtuu: kappalehinta on täysin oikein laskettu.

Vierailija
1275/3893 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moi inselli.

?

Vierailija
1276/3893 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ehkä huippu, mutta omituinen pihiyden ilmentymä: yhdessä vuokra-asunnossa omistaja kyllä maksoi rikkinäisten keittiö- ym. varusteiden korjaukset, mutta kaikki rikkinäiset pikkuosat piti säilyttää, ettei vuokralaiset vaan varastaneet mitään. Vähän kieltämättä ihmettelin jo muuttaessa, miksi edellinen asukas oli hamstrannut jotain rikkinäisiä kaapin saranoita ja muuta käyttökelvotonta, mutta selvisihän se syy pian. Asunnon vuokra ei edes ollut mitenkään halpa, mutta ilmeisesti moitteeton vuokramaksu ei vielä tarkoittanut, että olisimme edes sen verran luotettavia ja/tai maksukykyisiä, ettei yritettäisi näpistää jotain rikkinäistä ryönää. Kaikesta asunnon hoidosta ja siivouksesta oli pilkuntarkat säännöt, ja omistaja oli tietenkin sitä mieltä, että asunnon kunto oli erinomainen, kun olihan lattiakin hiottu juuri kymmenen vuotta sitten ja kylppäri ja keittiö täysin remontoitu joskus ysärillä...

Vierailija
1277/3893 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä, esim. ensimmäinen kämppikseni aikanaan ei antanut paistaa teflonpannullaan tarpeeksi kuumalla levyllä, koska oli kuullut että jollain tutullaan pannu/pinnoite oli haljennut kuumuudesta. Suuttui, kun käytin pannua ja laitoin levyn kutoselle. Itse paistoi korkeintaan nelosella tai vitosella ja käski munkin tehdä samoin.

Vierailija
1278/3893 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä, esim. ensimmäinen kämppikseni aikanaan ei antanut paistaa teflonpannullaan tarpeeksi kuumalla levyllä, koska oli kuullut että jollain tutullaan pannu/pinnoite oli haljennut kuumuudesta. Suuttui, kun käytin pannua ja laitoin levyn kutoselle. Itse paistoi korkeintaan nelosella tai vitosella ja käski munkin tehdä samoin.

Teflonpinnoite menee pilalle liian kuumassa ja siitä irtoaa myrkyllisiä kemikaaleja. Eli piheydestä ei tässä ollut kyse.

Vierailija
1279/3893 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teflonpinnoite menee pilalle liian kuumassa ja siitä irtoaa myrkyllisiä kemikaaleja. Eli piheydestä ei tässä ollut kyse.

Ja yleensäkin kun toisen tavaraa lainataan, niin sitä käytetään miten tavaran omistaja pyytää. Taisi olla tässä kirjoittaja itse pihi, kun ei ostanut omaa pannua vaan yritti pilata toisen pannun. 

Vierailija
1280/3893 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen syy on tapaus, josta olen kuullut. Vaikka eräpäivänä maksettu lyhennys pitäisi olla täysin sallittua, eräs ulkomainen luotottaja tulkitsi asiakkaan omassa pankissaan eräpäivänä tekemänsä maksut myöhästyneiksi, koska rahojen siirtymisessä meni muutama päivä.

Tämän seurauksena he irtisanoivat lainan jatkuvien myöhästyneiden suoritusten vuoksi.

Kuulostaa urbaanilegendalta.

Uskon kyllä tähän, sillä olin aivan pöyristynyt, että esim. Taysista tulleissa laskuissa lukee, että maksa mieluummin ennen eräpäivää, jotta ei tule viivästymismaksua. 

Mitä helkutin viivästymismaksua? On täysin sallittua maksaa eräpäivänä. Tays voisi hieman tarkistaa lakipykäliä ennenkuin ryhtyy uhkailemaan. 

TAYS:n laskussa lukee että "Suorituksen viivästyessä perintätoimisto Intrum lähettää 5 euron maksuhuomautuksen". Katson laskua juuri nyt edessäni. Ei sanaakaan ole mainittu laskussa, että pitäisi maksaa ennen eräpäivää.

Ulkomailla on yleistä, että suorituksen tulee näkyä tilillä eräpäivänä. Sitä eräpäivä on alunperin tarkoittanut, lasku tulee näkyä laskuttajalla maksettuna viimeistään silloin. Suomessa on vakiintunut tapa, että eräpäivä on viimeinen maksupäivä. Näin ei kuitenkaan ole suuressa osassa muuta maailmaa.

Hyvä kuulla, jos tuota ei enää sitten olekaan. Onko sinulla kuinka tuore tuo lasku?

Minulla on kaksi laskua Taysin Silmäpoliklinikkakäynneistä ja molemmissa on tuo teksti. Nuo laskut ovat vuodenvaihteen aikoihin tulleita. Tein tästä asiasta huomautuksen laskutukseen. Jospa he olisivatkin muuttaneet tuota käytäntöä sitten. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kuusi