Muita, joita asioiden, erityisesti vaatteiden, ostaminen on alkanut tökkiä, tympiä, inhottaa? Tämä on oikeasti ongelma!
Olen aina inhonnut shoppailua, siis merkityksessä kaupoissa kiertely. Nettikaupat helpotti asioita hetkeksi ja vähän aikaa minulla oli ihan okei vaatevarasto. Mutta nyt olen alkanut inhota niitäkin. Yritän selata löytääkseni jotain, mitä tarvitsen, ja aivot huutaa vaan ENTAHDOENTAHDOENTAHDOENTAHDO.
Ja tilanne on siis se, että minulla on tällä hetkellä viidet aluspöksyt ja pari urheilutoppia, joten alusvaatteiden ostaminen olisi oikeasti aika hyvä idea. Tilanne on mennyt siihen, että olen kotona jossain mekonloimessa ilman alusvaatteita, ettei nuo harvat kulu, ettei tarvitse ostaa uusia... Mekotkin alkaa olla kuluneita, joten ajattelin että jos ostaisin samanlaisia tilalle, kun niitä myydään ja oli vielä alennuksessa sama ENTAHDOENTAHDOENTAHDOENNENNNNNNEN!
Aivoillani on selvästi joku uhmaikä, eikä ne suostu tajuamaan että tässä yhteiskunnassa ja näillä leveysasteilla on kyllä oikeasti pakko jotain riepua päälleen keksiä.
Ja koko kesän olen mennyt yksissä ja samoissa nahkakengissä. Tiedän toisenkin kenkämallin, joka olisi sopiva, mukava, mieleinen ja saatavilla, mutta olenko saanut ostettua sen? No en.
Rahaa minulla siis olisi nuo tarpeelliset ostaa, mutta kun ei niin ei.
Kommentit (17)
No hyvänen aika. Tilaa netistä. Vaikka sloggin tai calvin kleinin tai victorias secretin tai other danish guyn alushousuja iästäsi ja maustasi riippuen. Ja tilaa myös ne kengät netistä. Menee yhteensä 5min. Ei ole vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
No hyvänen aika. Tilaa netistä. Vaikka sloggin tai calvin kleinin tai victorias secretin tai other danish guyn alushousuja iästäsi ja maustasi riippuen. Ja tilaa myös ne kengät netistä. Menee yhteensä 5min. Ei ole vaikeaa.
Tai sitten kävelet prismaan ja ostat niitä sloggwja. Niissä ei ole paljoa valinnanvaraa niin sama mitä viskaat kärryysi.
Vierailija kirjoitti:
Kumpi tässä nyt on ongelma, se, ettet löydä mieleistä ostettavaa vai että vaikka löytyisikin, et tahdo suorittaa ostotapahtumaa?
Sekä että. Mieleisen löytäminenkin on vaikeaa, koska värit on tyhmiä ja mallien ilmeet ja asennot vielä tyhmempiä. Mutta en saa ostettua edes uutta korvaavaa vaikka olisi tasan samanlainen tarjolla kuin vanha ja hyvä. Esim. tuo kenkäasia. Sinänsä pidän kenkiä vain pari tuntia päivässä, joten en tarvitse useampaa paria että toinen saisi levätä, mutta onhan se nyt jotenkin noloa että aikuisella on yhdet kengät ja kumisaappaat kesäkäyttöön.
Osasyy voi olla se, että atopiani röyhähti vaihdevuosissa tosi pahaksi, ja meni koko vaatekaappi uusiksi, kun iho ei kestä tekokuituja tai elastaania yhtään, ei vaikka olisi toinen vaate välissä. Joten taisi tulla siinä aversioterapiaa. Toisaalta kaiken muunkin ostaminen tuntuu vastenmieliseltä, vaatteet on vaan pahimmat, mutta en tahdo enää ostaa edes kirjoja, ja se on jo jotain se, minun kohdallani.
Vierailija kirjoitti:
Lukutaito, anyone? AP:han sanoi, että nettikaupat auttoi ennen, mutta nyt nekin on alkaneet tökkiä.
En ole vuosikausiin kierrellyt kaupoissa kuin hankkimassa välttämättömät tuotteet. Alusvaatteita ja sukkia ostan samalla kauppareissulla marketista. Ihan hyvin näin pärjää. Jos on ostettava isompaa, niin nettikaupoissa on pari luottoliikettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten kävelet prismaan ja ostat niitä sloggwja. Niissä ei ole paljoa valinnanvaraa niin sama mitä viskaat kärryysi.
En voi käyttää mitään, missä on elastaania. Ja mitä nettikauppoihin tulee, ne on vielä pahempia kuin oikeat liikkeet, koska valikoimaa on enemmän. Näännyn siihen turhan paskan paljouteen.
Mietin viimeksi Prismassa, että olisi näppärää jos voisi ostaa kaikki vaatteensa prismasta, tulisi paljon bonuksiakin, mutta kun eihän siellä ole mitään! Kammottavia räikeitä kuoseja ja huonolaatuisia kankaita.
ap
Itseä harmitti kun ostin koon 44 sloggeja ja olivat liian tiukkoja. 42 on ollut ennen kokoni mutta ajattelin ottaa 44 kun en pidä kireistä vaatteista. Eli väärä koko tulee usein kun ostaa alusvaatteita.
Vierailija kirjoitti:
En ole vuosikausiin kierrellyt kaupoissa kuin hankkimassa välttämättömät tuotteet. Alusvaatteita ja sukkia ostan samalla kauppareissulla marketista. Ihan hyvin näin pärjää. Jos on ostettava isompaa, niin nettikaupoissa on pari luottoliikettä.
Sama. En jaksaisi kierrellä päivää vaatekaupoissa hipistelemässä..😬
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukutaito, anyone? AP:han sanoi, että nettikaupat auttoi ennen, mutta nyt nekin on alkaneet tökkiä.
Osaan lukea kiitos. Niin ongelma on shoppailu ja se, ettei tunnu löytävän tai osaavan päättää mitään. Mutta kun ei tarvitsisi shoppailla tai pohtia kun valitsisi nyt heti yhden merkin, menisi sen verkkosivuille ja tilaisi kymmenet haluamansa mallisia alushousuja. Eikä miettisi asiaa sen enempää. Ei se ole vaikeaa jos ei siitä tee vaikeaa. Ja ne haluamansa kengät kun googlaa, lisää ostoskoriin ja tekee tilauksen niin mitään ei tarvitse siinäkään miettiä. Jotain masennustahan tuo on jos ei saa yksinkertaista verkkokauppatilausta tehtyä.
Joo. Vaatteiden ostaminen on yhtä tervanjuontia. Olen kyllä onnistunut hankkimaan alusvaatteet, kun olen ne kirjoittanut ostoslistaan maitojen ja leipien yms ruokatarvikkeiden jatkoksi ja sitten vaan kurvannut vaateosaston kautta noukkimaan ne sloggit ja tukkupakkauksen sukkia kärryyn ja kassalle.
Mutta ne muut. Jumaliste kun ei vaan pysty eikä kykene lähteä kauppoihin penkomaan ja sovittamaan. Verkkokauppaostaminen se vasta saa**nasta onkin, kun epäsopivat pitäisi vielä palauttaakin, hirveä säätäminen.
Kenkätilanne on sikäli ok, että lenkkareita on kahdet ja muut kengät sosialisoin lapselta, jonka kanssa meillä on sama kengänkoko, sitä mukaa kun hän niitä hylkää. Työpaikka huolehtii kumisaapastarpeistani, kun ne kuuluu työnantajan tarjoamiin työvaatteisiin.
Rakas ap! Olet kuin minä! Kiitos vertaistuesta!
Vierailija kirjoitti:
Itseä harmitti kun ostin koon 44 sloggeja ja olivat liian tiukkoja. 42 on ollut ennen kokoni mutta ajattelin ottaa 44 kun en pidä kireistä vaatteista. Eli väärä koko tulee usein kun ostaa alusvaatteita.
Tämän voi välttää tarkistamalla merkin oman kokotaulukon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaan lukea kiitos. Niin ongelma on shoppailu ja se, ettei tunnu löytävän tai osaavan päättää mitään. Mutta kun ei tarvitsisi shoppailla tai pohtia kun valitsisi nyt heti yhden merkin, menisi sen verkkosivuille ja tilaisi kymmenet haluamansa mallisia alushousuja. Eikä miettisi asiaa sen enempää. Ei se ole vaikeaa jos ei siitä tee vaikeaa. Ja ne haluamansa kengät kun googlaa, lisää ostoskoriin ja tekee tilauksen niin mitään ei tarvitse siinäkään miettiä. Jotain masennustahan tu
Ei ole masennusta, ap:sta on vaan tullut vahingossa minimalisti. Se menee tuollaiseksi. Alkaa karsimisella, sitten sitä alkaa koittaa miten vähällä oikein pärjääkään, ja sitten alkaa tuntua niin tympeältä jos joutuu ostamaan jotain. Koska on jotenkin niin vapauttavaa kun omistaa vaan viidet pikkarit ja yhdet kengät.
Itse en siis ole mikään "practising minimalist", mutta olen huomannut tuon saman suuntauksen itsessäni. Aloin vaan karsia tavaraa, että saisin tilaa kaappeihin, ja sitten alkoi tuntua siltä, että sitä tarvitaankin aina vaan vähemmän ja vähemmän, ja sitten lopulta uuden hankkiminen silloinkin kun sitä oikeasti tarvitsee, on lievästi vastenmielistä.
Erittäinkin siksi, että kun on järjestänyt kaappinsa niin, että käyttää vaan niitä tosi hyviä ja ihania vaatteita, kaikki mikä on vähänkään keskinkertaista, tympii. Ja on todella vaikea löytää jotain, mikä ei olisi vaan "ihan kiva, mutta..." sen kokemuksesta tietää, että se on parin viikon päästä pelkkä mutta.
Meinaan kun siinä karsimisprosessissa oppii sen, mistä oikeasti tykkää, ihmisestä tulee puolivahingossa vähän saatanan nirso. Ja kun tottunut siihen, että kaapissa on vaan ne lempijutut, ei tahdo sinne mitään mikä on vähän sinnepäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaan lukea kiitos. Niin ongelma on shoppailu ja se, ettei tunnu löytävän tai osaavan päättää mitään. Mutta kun ei tarvitsisi shoppailla tai pohtia kun valitsisi nyt heti yhden merkin, menisi sen verkkosivuille ja tilaisi kymmenet haluamansa mallisia alushousuja. Eikä miettisi asiaa sen enempää. Ei se ole vaikeaa jos ei siitä tee vaikeaa. Ja ne haluamansa kengät kun googlaa, lisää ostoskoriin ja tekee tilauksen niin mitään ei tar
Ei ole minimalismia, ettei saa ostettua tarvitsemiaan asioita. Minimalismia on se, ettei osta turhaa.
Kumpi tässä nyt on ongelma, se, ettet löydä mieleistä ostettavaa vai että vaikka löytyisikin, et tahdo suorittaa ostotapahtumaa?