Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pihiyden huippu, kerro esimerkki

Vierailija
28.01.2020 |

Omani tässä. Anopulla on wc:ssä sanko mihin pitää kerätä käyttämättä jääneet wc paperit myöhempää käyttöä varten. Eli siis vaikka repeytyneet, ei haittaa vaikka reunassa olisikin vähän sitä ihteään. Sinne se niitä Haisevia papereita säilöö, hyi että kun ällöttävä asiouda siellä. Aina muistuttaa että "muistakaa sitten käyttää sankoa" No ei tod. Käytetä!

Kommentit (3893)

Vierailija
741/3893 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihasin äitini lähes pakonomaista lokkeilua ja säästämistä joka asiassa. - kunnes hän kuoli. Tuli hyvä perintö 😀

Vierailija
742/3893 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävelin tänään 4,5 km juna-asemalle jotta säästin 3,30 euroa. Bussi olisi lähtenyt vierestä mutta kun se oli kalliimpi.

Tuo on kyllä jo typerää. Melkein tunnin kävely 3,30 euron takia, siis jos rahaa olisi kuitenkin ollut.

Ei yhtään typerää. Mä teen noin usein jos on luppoaikaa. Tulee päivän liikunta siinä samalla. Siinä ajassa kun odottelen pysäkillä ja juna-asemalla kävelen matkan samantien.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
743/3893 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin kerran erään kaverini kanssa pizzalla ja koska minulla ei ollut tuolloin rahaa, lainasi kaverini minulle pizzarahan. Summa ei ollut tasasumma, vaan tyyliin 7,80e.  Seuraavan kerran kun nähtiin, annoin kaverilleni mukanani olleet käteiset kuitatakseni pizzavelan. Summasta jäi puuttumaan 10-20cent, koska minulla ei tuolloin ollut enempää käteistä mukana. Tästä velan takaisinmaksusta kului useampi kuukausi kun sitten eräällä kerralla kaverini kaivoi velkalistansa esiin (hänellä siis oli tällainen lista, johon kirjasi kaikki vipit) ja pyysi, että kuittaisin vielä jäljellä olevan 10cent velkani. Itse en ollut enää koko asiaa muistanut ja hymyilytti kyllä kukkaroa kaivaessani.

:D 

Vaikka olikin nillitystä, niin tosiasia on että sinä olit sen hänelle velkaa. Taidat sitten itse olla näitä vippailijoita, joille takaisinmaksu ei ole niin nuukaa.

Tällaiset kaverit kannattaa karsia pois tuttavapiiristä. He eivät tule muuttumaan miksikään.

Vierailija
744/3893 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin kerran erään kaverini kanssa pizzalla ja koska minulla ei ollut tuolloin rahaa, lainasi kaverini minulle pizzarahan. Summa ei ollut tasasumma, vaan tyyliin 7,80e.  Seuraavan kerran kun nähtiin, annoin kaverilleni mukanani olleet käteiset kuitatakseni pizzavelan. Summasta jäi puuttumaan 10-20cent, koska minulla ei tuolloin ollut enempää käteistä mukana. Tästä velan takaisinmaksusta kului useampi kuukausi kun sitten eräällä kerralla kaverini kaivoi velkalistansa esiin (hänellä siis oli tällainen lista, johon kirjasi kaikki vipit) ja pyysi, että kuittaisin vielä jäljellä olevan 10cent velkani. Itse en ollut enää koko asiaa muistanut ja hymyilytti kyllä kukkaroa kaivaessani.

Vaikka olikin nillitystä, niin tosiasia on että sinä olit sen hänelle velkaa. Taidat sitten itse olla näitä vippailijoita, joille takaisinmaksu ei ole niin nuukaa.

Tällaiset kaverit kannattaa karsia pois tuttavapiiristä. He eivät tule muuttumaan miksikään.

Joillain pummailu on tapa ja tällaisilta ihmisiltä pientäkin velkaa perimään pitäisi lähettää moottoripyöräjengi, jos vielä joskus haluaa nähdä rahansa.

Vierailija
745/3893 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Se on huvittavaa, kun joku kertoo varakkaista vanhuksista jotka suunnilleen ruuvailevat sulakkeita irti, ettei ne kulu.

Ja sitten joku tulee viisastelemaan, että ”siksi ne on varakkaita”.

Hitot on, ei kukaan rikastu vettä ja sähköä säästämällä.

Nuo on vanhan kansan juttuja, sota-ajan turvattomuuden synnyttämiä neurooseja, joita on tulotasosta riippumatta osalla tuon ikäluokan ihmisiä. Ja joskus jopa nuoremmilla.

Joskus tällaiset jutut saattavat liittyä myös neurologisiin ongelmiin. Dementikon hajoava psyyke hakee turvaa siitä, että hallitsee edes jotain. Tai pakkoneurootikko torjuu ahdistusta sillä, ettei heitä mitään pois.

Jostain luin jutun dementoituneesta mummosta, joka palvelutalossa jemmasi omaa jalkaansa kukaaruukkuihin. Hajua ihmeteltiin pitkään, kunnes syy selvisi. Vanhuksella oli tosi paha pakkomielle siitä, ettei mitään saa heittää pois. Ei edes kakkaa.

No ei ole mitään sota-ajan juttuja kun en ole sotaa nähnytkään mutta sen ikäinen olen että muistan kun -70-luvulla oli yhtä sun toista energiakriisiä. Milloin piti säästää sähköä milloin vettä ja asiasta toitotettiin koko ajan jossain mm. TV:ssä oli tietoiskuja asiasta. Olin lapsi silloin ja hyvin on tuo aivopesu jäänyt mieleen, aina suljen hanan kun en vettä tarvi ja sammutan valot kun poistun huoneesta.

Se on myös ekoteko kun säästää luonnonvaroja seuraavillekin sukupolville. Joten saat nauraa, nauruhan sanonnan mukaan pidentää ikää.

Vierailija
746/3893 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata lähteä matkalle sellaisen ihmisen kanssa, jonka tietää pihiksi.  Ellei nyt sitten ole itse ihan samanlainen.

Lähdin reisssuun työkaverini kanssa.  Tiesin hänet säästäväiseksi, mutta tähän en ollut varautunut.  Hän oli tehnyt itselleen niukkaakin niukemman matkabudjetin, eikä ottanut rahaa mukaan kuin juuri sen budjettinsa verran.  Matkalle lähdimme itänaapuriin, jonne ei kannattanut ainakaan vielä siihen aikaan ottaa pankkikorttia mukaan, käteinen raha oli varmempi, taitaa olla vieläkin.  Rahat vaihdettiin rupliksi heti tullin jälkeen.

Minulla oli varattuna rahaa reilusti, koska käytäntö on sanellut, että mitä tahansa voi sattua.  Ja niin sattuikin.  Hotelliaamiainen oli niin mitätön, että jäimme nälkään.  Kaveri oli laskenut tulevansa sillä toimeen iltaan asti.  Ja niin tulikin, paitsi että valitti nälkäänsä koko ajan, kun taas minä menin muun seurueen kanssa ravintolaan syömään, mikä tietysti maksettiin itse.  (ja oli halpa).

Yhtään mitään hän ei voinut ostaa, kun ei ollut rahaa.  Minä taas ostelin tuliaisia reippaastikin, koska eihän ne kalliiksi tulleet Suomen rahaksi muutettuina, mutta hän tuhahteli minulle koko ajan tuhlaamisesta.  Esim. yhden nätin puutarjottimen hinnaksi tuli euroiksi muutettuina 60 senttiä, mutta hänestä sekin oli liikaa.  Koko ajan sain kuulla vierestäni moittimista ja motkotusta.   

Siellä sattui sellainenkin tapaus, että jouduimme keräämään ylimääräisen maksun  (n. 20 euroa)  jokaiselta, mistä sain kuulla sitten mätkätystä koko loppureissun ajan.  Olin varautunut, koska Venäjän reissuilla saa varautua vaikka mihin.  Rahanmenot ei kuitenkaan ole mitään päätä huimaavia, ellei nyt satu olemaan kaverini kaltainen huippupihi.  Olimme yhden yön myös kotimajoituksessa, josta oli sovittu maksettavaksi 20 euroa per nuppi, yöpymisestä ja aamupalasta, joka heillä on aina tosi runsas ja maukas.  Kaveri ei maksanut, hänen mielestään riitti, kun minä maksoin sen 20.  Joten minä sen rahan sitten hänenkin puolestaan annoin.  Selvennykseksi tähän, että kaikilla oli mukana myös euroja, ihan tämän takia.  Yksityiset ihmiset ottaa mieluummin vastaan euroja kuin ruplia.

Ruplissahan hinnat näyttää valtavan isoilta, mutta muutapa euroiksi, niin saa hämmästyä.  Mutta kaverini oli koko ajan sitä mieltä, että kyllä tämä on kallis maa.  Loppujen lopuksi häneltä loppui rahatkin niin, että kun tulimme Suomen puolelle takaisin, jouduin lainaamaan hänelle kahvirahat.

Vierailija
747/3893 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi kaverini on aivan rasittava piheydessään siten, että kun minä tai joku muu ostaa jotain, ihan mitä tahansa, niin tämä kaveri on aina "mitä järkee oisit tilannu evillestä (tai jostain mistä lie kiinan verkkokaupasta) tai virosta ni oisit saanu ton saman vitosella mistä nyt maksoit 80e mitä järkee hei". Aina sama laulu. Ei jaksa.

Ei tuo ole piheyttä vaan järkevää. Suomessa kauppiaat ottavat aivan jäätävät siivut välistä. Mieluummin odotan viikon tai pari ja säästän pitkän pennin vuodessa. Hyvänä esimerkkinä suodatin liesituulettimeeni maksaa suomessa noin 80e, pitäisi vaihtaa kahdesti vuodessa. Tilasin juuri Puolasta täysin saman valmistajan saman filtterin, posteineen teki 19e.

Se on lähinnä tyhmyyttä maksaa moninkertaisesti samasta tuotteesta.

Se tuote minkä tilaat Kiinasta suoraan tai jostain muualta voi olla ihan eri tuote kuin minkä ostaisit Suomesta suomalaiselta yrittäjältä samaan tarkoitukseen. Takuusta ei tietoakaan eikä haitta-aineista tai toimivuudesta. Voi rikkoa koneesi (tuskin nyt tuota liesituuletinta mutta jonkun muun kalliimman) ja vakuutus ei korvaa kun on käytetty jotain kiinanhalpaa osaa. Mutta kyllähän jotkut haluaa extreme kokemuksia hakea joka paikasta. Itse luotan tulliin ja testeihin ja tutkimuksiin. Mielellään maksan vähän enemmän sen vuoksi ja vielä työllistän suomalaisia ihmisiä. Ei ole kivaa sekään että verot koko ajan nousee jotta saadaan työttömät ihmiset pidettyä hengissä.

Vierailija
748/3893 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi kaverini on aivan rasittava piheydessään siten, että kun minä tai joku muu ostaa jotain, ihan mitä tahansa, niin tämä kaveri on aina "mitä järkee oisit tilannu evillestä (tai jostain mistä lie kiinan verkkokaupasta) tai virosta ni oisit saanu ton saman vitosella mistä nyt maksoit 80e mitä järkee hei". Aina sama laulu. Ei jaksa.

Ei tuo ole piheyttä vaan järkevää. Suomessa kauppiaat ottavat aivan jäätävät siivut välistä. Mieluummin odotan viikon tai pari ja säästän pitkän pennin vuodessa. Hyvänä esimerkkinä suodatin liesituulettimeeni maksaa suomessa noin 80e, pitäisi vaihtaa kahdesti vuodessa. Tilasin juuri Puolasta täysin saman valmistajan saman filtterin, posteineen teki 19e.

Se tuote minkä tilaat Kiinasta suoraan tai jostain muualta voi olla ihan eri tuote kuin minkä ostaisit Suomesta suomalaiselta yrittäjältä samaan tarkoitukseen. Takuusta ei tietoakaan eikä haitta-aineista tai toimivuudesta. Voi rikkoa koneesi (tuskin nyt tuota liesituuletinta mutta jonkun muun kalliimman) ja vakuutus ei korvaa kun on käytetty jotain kiinanhalpaa osaa. Mutta kyllähän jotkut haluaa extreme kokemuksia hakea joka paikasta. Itse luotan tulliin ja testeihin ja tutkimuksiin. Mielellään maksan vähän enemmän sen vuoksi ja vielä työllistän suomalaisia ihmisiä. Ei ole kivaa sekään että verot koko ajan nousee jotta saadaan työttömät ihmiset pidettyä hengissä.

Olen eri, mutta luuletko että niitä tasan samoja tuotteita ei saa ostettua muualta kuin Suomesta? Itse ostan usein Saksasta prikulleen samoja tuotteita kuin Suomessa on myynnissä, mutta paljon halvemmalla. 

Vierailija
749/3893 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin muutaman sivun ja apua, minähän olen täällä!

Jos olen reissussa halvan kosmetiikan maissa, ostan puoli matkalaukullista kaikkea mitä muutenkin käytän. Esimerkiksi joulukuussa toin pinon käyttämääni L’orealin hiusväriä. Kaksi pakettia maksoi tarjouksessa alle 13 euroa, täällä normaalihinta taitaa olla jo yli 13 € laatikolta. (Vielä nuukempaa olisi tietysti kasvattaa oma väri, mutta en ole päässyt sinuiksi harmaantumiseni kanssa.) Tällaisilla jutuilla säästää ihan reilusti, muutenkin tykkään ostella kosmetiikkaa ja lisäksi kannattaa vähän äänestää jaloillaan. Jos se sama laatikko myydään Euroopassa puoleen hintaan, täällä ehkä maksetaan ylihintaa.

Lennän yleensä Finnairilla, joten ei ole tarvetta omalle vesipullolle. Jos lennolla ei saa ilmaiseksi vettä, otan mukaan oman vesipullon. Tässäkin kannattaa mielestäni vähän äänestää jaloillaan. Emme saa viedä nesteitä turvatarkastuksesta läpi ja kentällä pitää olla hyvissä ajoin. Ei mielestäni ole reilua että sen jälkeen meille pakkomyydään hanavettä parhaimmillaan 7 € litrahinnalla. Omat eväät kannattaa toki ottaa myös, jos lennolla ei ole tarjoilua.

Jätteet kannattaa omakotitalossakin lajitella. Kartongit ja muovit saa viedä ekopisteelle ilmaiseksi, samalla luonto kiittää kun eivät mene poltettaviksi vaan kiertoon. Ekopiste löytyy monen ruokakaupan pihalta, joten siksi ei tarvitse tehdä eri reissua. Kompostori on edullinen ja jos biojätteen kompostoi, voi jäteastian tyhjentämistä harventaa. Jäteastian tyhjennys kahden viikon välein maksaa täällä noin 520 €. Jos pääsee kahdeksan viikon tyhjennysväliin, se maksaa vuodessa noin 130 €. Lisäksi biojätteiden ravinteet menisivät poltettaessa hukkaan.

Hammastahnatuubissa ei kyllä ole täällä tavaraa kuin pariin käyttökertaan, mutta toki kaikki purnukat kannattaa leikata auki ja käyttää ne viimeisetkin rippeet.

Muutenkin kannattaa käyttää tavarat loppuun ja ostaa vain sitä, mitä käyttää. Joskus uhkaa nousta tukka pystyyn kun näkee vaikkapa tuttujen vaate- ja meikkivarastoja ja sitä jatkuvaa lisäshoppailua. Kammottavaa tuhlausta ostaa vaatteita, joita käytetään vaan muutaman kerran.

Tämä nuukailu tuntuu olevan niitä ominaisuuksia, jotka vuosien varrella vaan pahenevat. Mutta lopultahan me kaikki tunnumme alkavan muistuttaa vanhempiamme. 🤔 Ja rahaa kyllä on, siitä ei ole kyse. Vastapainona sitten tuhlaan kyllä reissaamiseen ja ostan kallista elektroniikkaa. Vanha puhelimeni on juuri lähdössä äidilleni, joka sitten puolestaan käyttää sen ihan loppuun saakka.

Minä luulen että tuossa on monesti sellainen kierre että kun on pienituloisena saanut vähän säästöön rahaa näillä pihistelyillä niin tuleekin halu kiristää vähän lisää ja säästää enemmän. Minulle ainakin on näin käynyt :)  Toisaalta siinä on myös lievää ylpeyttä ja kekseliäisyyttäkin miten vähällä pärjää ja mitä voi uusiokäyttää. Kait siinä osittain on tätä muodikasta minimalismiakin. En tosin sitten vieraiden ja perheen läsnäollessa pihistele, vaan itsekseni.

Vierailija
750/3893 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta luuletko että niitä tasan samoja tuotteita ei saa ostettua muualta kuin Suomesta? Itse ostan usein Saksasta prikulleen samoja tuotteita kuin Suomessa on myynnissä, mutta paljon halvemmalla. 

En luule, tiedän että niitä saa. Mutta silti mieluummin maksan enemmän ja työllistän suomalaisia.

Vierailija
751/3893 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävelin tänään 4,5 km juna-asemalle jotta säästin 3,30 euroa. Bussi olisi lähtenyt vierestä mutta kun se oli kalliimpi.

Tuo on kyllä jo typerää. Melkein tunnin kävely 3,30 euron takia, siis jos rahaa olisi kuitenkin ollut.

Tulipa nähtyä nyt sekin matka.

Raha on todella tiukassa.

Vierailija
752/3893 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommenttina vaan, että pihiys on ihmisessä ihan hirveä ominaisuus, mutta suomalaisessa ikuisessa puutteen kulttuurissa (ihmetellä saa, miksi) yhä vaan merkillisen arvostettu.

Vierailija
753/3893 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei yhtään typerää. Mä teen noin usein jos on luppoaikaa. Tulee päivän liikunta siinä samalla. Siinä ajassa kun odottelen pysäkillä ja juna-asemalla kävelen matkan samantien.

Tuo on tosi järkevää, 4,5 km on lyhyt kävelymatka eikä siihen tuntia saa kulumaan ellei löntystele tai hipsi korkkareilla. Hyötyliikuntaa parhaimmillaan. Minullakin hajosi auto vuosia sitten ja työmatkaa oli 6 km yhteen suuntaan. Kuljin pyörällä syksyn ja talven ja totesin että samassa ajassa pyöräilen 6 km kun kaivan auton lumesta, lämmitän moottorin ja rappaan ikkunat jäästä. Tuli reipas määrä liikuntaa (välillä -30 pakkasilla) kun vielä työkin oli fyysistä. Töiden jälkeen vielä kauppareissut ja muut käynnit pyörällä.

Vierailija
754/3893 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laimennan shampoon moninkertaisesti.

En käytä hoitoainetta, aivan turhanpäiväistä ( markkinoijien keksintöä).

En raaski pestä kuin vedellä, mäntysaippualiuos on lopussa.

Vierailija
755/3893 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei ehkä mikään huippu ole, mutta äitini haali niin paljon ilmaisia vaatteita kuin mahdollista itselleen. Siskoiltaan, minulta, jopa minun pojilta, kun pojat aikuistuivat.  Vasta muistisairaus lopetti tämän. Sukat. alushousut ja sukkahousut olivat usein repaleisia, koska ei raskinut ostaa. Minä pidän huolen nykyisin, että on ehjiä sukkia ja alushousuja. Eräs äidin siskoista osti paljon vaatteita. Äiti otti aina häneltä entiset. Asiassa ei sinällään mitään pahaa, mutta siskokset olivat olivat eri kaliberia. Äiti hentoisempi, sisko isompi ja roteva. Siskon vaatteet näyttivät äidin päällä säkeiltä. Siskon tytär antoi äidille kaikki kuolinpesän vaatteet, äiti muistutti asiasta jo hautajaisissa, etteivät vaatteet vahingossakaan mene vaatekeräykseen.

Vierailija
756/3893 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laimennan shampoon moninkertaisesti.

En käytä hoitoainetta, aivan turhanpäiväistä ( markkinoijien keksintöä).

En raaski pestä kuin vedellä, mäntysaippualiuos on lopussa.

Kasta hyvin hiukset. Ei tarvi lantrata.

Halpisshampoi maksaa pari euroa

Vierailija
757/3893 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Jos joku pitää minua pummina yhden 10-20 sentin "velan" takia, hän on A todennäköisesti muutenkin keskim. rasittavampi ihminen. B hän tekee muitakin järjettömiä itsepäätelmiä, joita pahimmassa tapauksessa levittää totena eteenpäin.

Vierailija
758/3893 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katkeran pihi ihminen puhui vuosia jälkikäteen kuinka hänen tekemänsä kiisseli oli jäänyt sukutaloon ja yksi sukulainen oli syönyt sen.

Ainekset: rusinoita, sokeria, vettä, perunajauhoja pieni määrä.

Arvo n. 10 senttiä.

Vierailija
759/3893 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ehkä mikään huippu ole, mutta äitini haali niin paljon ilmaisia vaatteita kuin mahdollista itselleen. Siskoiltaan, minulta, jopa minun pojilta, kun pojat aikuistuivat.  Vasta muistisairaus lopetti tämän. Sukat. alushousut ja sukkahousut olivat usein repaleisia, koska ei raskinut ostaa. Minä pidän huolen nykyisin, että on ehjiä sukkia ja alushousuja. Eräs äidin siskoista osti paljon vaatteita. Äiti otti aina häneltä entiset. Asiassa ei sinällään mitään pahaa, mutta siskokset olivat olivat eri kaliberia. Äiti hentoisempi, sisko isompi ja roteva. Siskon vaatteet näyttivät äidin päällä säkeiltä. Siskon tytär antoi äidille kaikki kuolinpesän vaatteet, äiti muistutti asiasta jo hautajaisissa, etteivät vaatteet vahingossakaan mene vaatekeräykseen.

Ompelukoneelka saa ihmeitä aikaan.

Housuja on hankala pienentää, mutta paidat on ok jos ovat vähän isoja.

Kenkiä on helppi vaihtaa toisiin. Tai kahvipakettiin

Vierailija
760/3893 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs vanhempi naissukulainen oli kerran ostanut saman jalan  kumisaappaat koska olivat tarjouksessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi viisi