Pihiyden huippu, kerro esimerkki
Omani tässä. Anopulla on wc:ssä sanko mihin pitää kerätä käyttämättä jääneet wc paperit myöhempää käyttöä varten. Eli siis vaikka repeytyneet, ei haittaa vaikka reunassa olisikin vähän sitä ihteään. Sinne se niitä Haisevia papereita säilöö, hyi että kun ällöttävä asiouda siellä. Aina muistuttaa että "muistakaa sitten käyttää sankoa" No ei tod. Käytetä!
Kommentit (3893)
Nai naapurin muijaa ettei oma kuluisi.
Mä ihmettelin pitkään, miksi eräs sukulainen piti aina vessan lavuaarissa tulppaa paikoillaan ja lavuaari usein täynnä ällöä, likaista vettä. Sitten mulle selvisi, että hän keräsi kaikki käyttämänsä veden (käsienpesusta tai vaikka hampaiden harjaamisesta jääneen) talteen ja veti sillä vessanpöntön. Ei tarvinnut wc:n huuhtelua käyttää, ku lappas kauhalla tms vettä lavuaarista pönttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menestynyt ja varakas sinkkumies, joka asuu pari sataa neliöisessä kodissa Helsingin keskustassa.
Kun olen saanut kutsuja tulla käymään, on tarjonnut lasillisen vettä, pieniä suolakeksejä ilman päällisiä ja kerran sain peräti kupillisen teetä.
Kysyi sitten minulta milloin vien hänet illalliselle ravintolaan.
Mä myös seurustelin tällaisen miehen kanssa. Nähtiin aina pe baarissa ja oli mun luona koko viikonlopun.
Nähtiin viikolla hänen luona, pyysi aina tuon jotain mukanani, syötävää.
Kysyin kerran syytä, miksi minä maksan ruuat. Sanoi tulee hänelle halvemmaksi
Miksi jotkut eivät käytä että-sanaa? Itaruudestako?
Jos tällainen tulee mieleen on pihiyden huippu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs tuttava, jota pyysin lähtemään kahville ja minä tarjoan. Hän sanoi, että voi lähteä, mutta ottaisi mieluumin rahana.
Ei v.ttu!! Miten joku voi olla noin törkeä?! "Joo, voidaan nähdä ni anna sä mulle rahaa siitä hyvästä ja heippa". Tää on jo kova. 😂
On eräs vanha tuttu joka joskus pyytää kylään, saunomaan. Viimeksi vähän aikaa sitten. " Voisitko tuoda saunapuut ja -kaljat tullessas ". No en. Kyse ei ole tosin pelkästään nuukuudesta vaan laiskuudesta. Ei ole aikaa tai viitseliäisyyttä hommata polttopuita kesällä.
Vierailija kirjoitti:
Lämmitän pannukahvia useaan otteeseen.
Kannattaa mieluummin laittaa kahvi termariin.
edelliseen lisäys:
Vierailija kirjoitti:
Mun appi taas vihanneksia/hedelmiä punnitessan ei tee siihen solmua, koska se solmu kuulemma painaa. Säästö se on kuvitektukin säästö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija wrote:
Kortit/kirjeet on ihania yllätyksiä.
Mutta mikä on m a r g a r i i n i juusto?
Tätä en tiedä
Olisko sulatejuusto ? Ei tartte käyttää margista ja juustoa vaan pelkkä sulatejuusto riittää ?
60-luvulla tuubissa olevista sulatejuustoista käytettiin yleisesti nimitystä voijuusto. Margariinin sotkeminen nimeen on lähes pyhäinhäväistys ja typeryyttä muutenkin, juusto kun on maitotuote.
Vierailija kirjoitti:
Mä ihmettelin pitkään, miksi eräs sukulainen piti aina vessan lavuaarissa tulppaa paikoillaan ja lavuaari usein täynnä ällöä, likaista vettä. Sitten mulle selvisi, että hän keräsi kaikki käyttämänsä veden (käsienpesusta tai vaikka hampaiden harjaamisesta jääneen) talteen ja veti sillä vessanpöntön. Ei tarvinnut wc:n huuhtelua käyttää, ku lappas kauhalla tms vettä lavuaarista pönttöön.
Typeränder. Käytän pesualtaaseen sopivaa vatia, on paljon kätevämpää.
Vierailija kirjoitti:
Nainen joka ei maksa sitä omaa kahvikuppiansakaan ensitreffeillä.
Meillä mies halusi maksaa ekoilla, sen jälkeen maksoimme vuorotellen
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi sillä autolla ajeltaisiin vapaalla ne alamäet? Silloinhan menee tyhjäkäynnin verran polttoainetta moottoriin koko ajan. Miksi ei mieluummin mentäisi vaihde päällä ja annettaisi renkaiden pyörittää moottoria nollakulutuksella? Kun ei siinä alamäessä kuitenkaan voi ajaa suurempaa nopeutta kuin tasaisella tai ylämäessä, niin se pieni moottorijarrutus tarvitaan nopeuden pitämiseksi vakiona.
Jos taas ei välitetä nopeusrajoituksista eikä liikenteen sujuvuudesta, niin silloin taloudellisinta on ajaa jatkuvasti samalla kaasulla ylä- ja alamäistä välittämättä. Toivottavasti kukaan ei kuitenkaan aja niin.
Tästä tuli mieleen muisto lapsuudesta. Meillä oli kotona joskus kajakkikaksikko eli saab 96 ja isä vaihtoi tosi usein alamäessä vaihteen vapaalle. Nimenomaan tuolla Saabilla, sitten kun auto vaihtui toiseksi, käytti vaihteita normaalisti. Olikohan siinä Saabissa vaihteisto jotenkin erilainen tms?
Meilläkin eräs mies joka asui kerrostalossa vuokralla, tyhjensi vanhempiensa taloa ja toi roskat meidän yhteiseen roskakatokseen. Vanhoja rikkinäisiä pyörän renkaita, pulkka muovinkeräyksessä, ihan järkyttävä määrä roinaa siellä täällä kun roskis täyttyi. Onneksi vuokranantaja huomasi ja puuttui asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi sillä autolla ajeltaisiin vapaalla ne alamäet? Silloinhan menee tyhjäkäynnin verran polttoainetta moottoriin koko ajan. Miksi ei mieluummin mentäisi vaihde päällä ja annettaisi renkaiden pyörittää moottoria nollakulutuksella? Kun ei siinä alamäessä kuitenkaan voi ajaa suurempaa nopeutta kuin tasaisella tai ylämäessä, niin se pieni moottorijarrutus tarvitaan nopeuden pitämiseksi vakiona.
Jos taas ei välitetä nopeusrajoituksista eikä liikenteen sujuvuudesta, niin silloin taloudellisinta on ajaa jatkuvasti samalla kaasulla ylä- ja alamäistä välittämättä. Toivottavasti kukaan ei kuitenkaan aja niin.
Tästä tuli mieleen muisto lapsuudesta. Meillä oli kotona joskus kajakkikaksikko eli saab 96 ja isä vaihtoi tosi usein alamäessä vaihteen vapaalle. Nimenomaan tuolla Saabilla, sitten kun auto vaihtui toiseksi, käytti vaihteita normaalisti. Olikohan siinä Saabis
Joissain saabeissa taisi olla vapaakytkin, jolloin kaasun nostaminen saa auton rullaamaan vapaalla. Olisikohan ollut kaksitahtimoottori ja liittyisi moottorin voitelun turvaamiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
;
Onhan se siellä veden lämmitystä varten.
Ja on tuo teidän vessan vetämisessä säästäminenkin outoa pihiyttä.
No oikeasti vesivessa on yksi ihmiskunnan typerimipiä keksintöjä, jossa tuhlataan puhdasta makeaa vettä.
- eriKyllä mekin mieheni kanssa kysytään toisiltamme käytkö pissalla- jos molemmat käy niin eka ei vedä turhaan vessaa. Minusta ekologista, ei pihiyttä.
Joudun käymään yöllä vessassa kolmekin kertaa, vedän vasta kolmannella kerralla. Isomman asian vedän aina heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä tuli mieleen muisto lapsuudesta. Meillä oli kotona joskus kajakkikaksikko eli saab 96 ja isä vaihtoi tosi usein alamäessä vaihteen vapaalle. Nimenomaan tuolla Saabilla, sitten kun auto vaihtui toiseksi, käytti vaihteita normaalisti. Olikohan siinä Saabis
Vanhoissa autoissa nimenomaan taloudellisinta on rullata vaihde vapaalla. Nykyisin asia on toisinpäin. Uusissa autoissa polttoainetta ei kulu ollenkaan jos rullaa vaihde päällä alamäkeen.
Liittyy viisiin siihe, että ennen oli kaasutin- ja nykyisin ruiskutusmoottori. Vanhanaikaisella kaasuttimella se olisi vaan puskenut polttoainetta moottoriin alamäestä huolimatta. Viisaammat osaa varmaan kertoa paremmin.
Minä säästän ainakin siinä, että en koskaan osta kaupasta mitään turhanpäiväisiä välipaloja, kuten jugurttia, rahkaa, vanukkaita jne. Ne on ihan ylimääräisiä ja turhaa mahantäytettä.
Töihin vein aina ennen voileipiä ja jugurttia. Kun olin syönyt ne voileivät, juonut teen tai kahvin, se oli jo ihan riittävästi, mutta vielä piti hotaista se jugurtti naamariin, ja sitten ihmettelin miten täydeltä olo tuntui. Suuhun nousi jugurtin makuisia röyhtäisyjä koko päivän ja vyötäröä kiristi. Kotonakin oli aina jugurttia ja sitä piti syödä ihan vaan huvikseen.
Siinä ei ole mitään järkeä . Kaupassa on kokonainen pitkä seinällinen täynnä erilaisia jugurttivaihtoehtoja, on kaikenlaisia muitakin vastaavia, ihan vaan välipaloiksi eli turhaan. Nykyään kävelen siitä ohi tyytyväisenä, että noihin ei minun tarvitse rahaa laittaa.
Toinen, varmasti vielä enemmän rahaa säästävä juttu on se, kun en enää käy ikinä viina kaupassa, en osta olutta, en siideriä enkä mitään muutakaan alkoholipitoista. Joskus ennen saunakalja oli olevinaan tärkeä. Ei todellakaan ole. Huomattiin miehen kanssa, miten kummasti todellakin rahaa jäi reilusti enemmän käyttöön, kun päätettiin jättää kaikki alkoholi pois. Se olutlaatikkotai viinipullo tai muu puteli ei todellakaan ole hintansa väärti.
Saunan päälle omatekoinen mehu maistuu tosi hyvälle. Ja elämänlaatu ei ole kärsinyt. Joka sitä väittää, on riippuvainen viinastaan, vaikka muuta luulisikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokoomuksen kansanedustaja Noora Fagerström ei aio Leijonan luola -ohjelmassa rahoittaa avun antoon ja avun saamisen tarkoitettua applikaatiota, koska ei näe, miten sillä voisi tehdä rahaa. Hän kuitenkin sanoo, että voisi ottaa vastaan tarvitsemaansa apua lastenhoidossa.
https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/f4d73fe0-76ac-4969-aa08-7f027d8…
Törkyriistäjä akka.
Suomalaiset akat on yleisestikin kohtuukovia törkyriistäjiä. Tuilla eletään, muut tehköön työt.
Miksi raha on ainoa resurssi, joka täytyy jakaa vähäosaisimpien kesken? Miksi ne, joilla on loputtomasti aikaa, saavat pitää kaiken itsellään, eivätkä anna mitään muille? Aika pitäisi ehdottomasti saada progressiiviseen jakoon, kuten rahakin. Ne, keillä on eniten, antavat niille, keillä ei ole.
Edelliseen vielä piti lisätä, että ilmeisesti me olemme sitten pihiyden huippuja. Ainakin muutamat on tuosta raittiuspäätöksestä meitä arvostelleet, kun ollaan perusteltu sitä ihan vaan rahan säästämisellä.
Jätän vessan vetämättä jos käyn yöllä pienellä lirulla. En halua herättää naapureita enkä tuhlata vettä. Ei ole pihiyden huippu, mutta minulta paljon, koska olen muuten aika tuhlaavainen. Asun yksin eikä mulla käy vieraita, joten ei pitäisi haitata ketään.