Pihiyden huippu, kerro esimerkki
Omani tässä. Anopulla on wc:ssä sanko mihin pitää kerätä käyttämättä jääneet wc paperit myöhempää käyttöä varten. Eli siis vaikka repeytyneet, ei haittaa vaikka reunassa olisikin vähän sitä ihteään. Sinne se niitä Haisevia papereita säilöö, hyi että kun ällöttävä asiouda siellä. Aina muistuttaa että "muistakaa sitten käyttää sankoa" No ei tod. Käytetä!
Kommentit (3893)
Vierailija kirjoitti:
Tuttu pariskunta jakaa kaikki menot sentilleen tasan. Ovat jo keski-ikäisiä.
Eivät osta toisilleen mitään syntymäpäivälahjoja. Kallista. Joululahjat sentään ostavat. Veikkaan, että hintahaarukka lahjamenoihin.
Mikä tuossa on piheyttä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakkaudella, mutta huvittuneena: vanhempieni talossa on sähköpatterit ja lämminvesivaraaja. Mutta he lämmittävät puilla ja lämmintä vettä käytetään vain, kun tulee vieraita. 😍 Rahasta ei ole pulaa.
Meillä on ulkosaunassa lämminvesivaraaja joka toimii sähköllä. Emme lämmitä sitä meille kahdelle, vaan vain kun on isommin porukkaa saunomassa.
Ai miksikö? Siksi että se on ihan turhaa kun vettä menee niin vähän.
Meillä ei ole pataa saunassa, koska valopää entinen omistaja on sen poistanut hommaamatta uutta tilalle, ja joutuisimme tekemään rapattuun seinään reijän uudelle padalle, ja se TIETENKIN MAKSAISI liikaa se patakin jo :D
Sen sijaan meillä on 3l metallikiulu (tupaantuliaislahja) vettä kiukaan päällä ja siinä lämpenee meille pesuvesi kuin padassa ikään. Pukuhuoneessa on vedenkeitin (Vanha, siirrtyi tuohon käyttöön kun anoppi osti meille uuden) jos tarvitsee jostain syystä enemmän mitä kiukaan lämpö tuottaa.
Jos raaskii ostaa pesuvateja niin niissä lauteilla vesi lämpiää saunan lämmetessä.
Tottakai ämpäreissä on vettä lauteilla lämpenemässä. Kiululla tehdään sitten se kuuma vesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain tuparilahjaksi itse, omasta mallista, virkkaamani ison pöytäliinan ja antaja, joka sai sen liinan minulta vuotta aiemmin, väitti mumminsa virkanneen sen...
Tää on noloo, mutta noin voi käydä. Sain lahjaksi villasukat, jotka olin itse neulonut ja lahjoittanut tälle, joka antoi ne minulle lahjaksi. Useampi vuosi välissä, mutta kyllä tunnistin ja muistin.
Oli sentään käyttämättömät. No ei siinä mitään.
Mietin että mitä näissä tapauksissa sitten pitäisi tehdä joissa itse ei käytä saamaansa lahjaa mihinkään? Pitäisikö se laittaa roskiin, vai säilöä hyllyillä viemässä tilaa kaikkia jopa kymmeniä lahjoja joilla mitään ei itse tee, mutta ljonka paikan hyllyllä lahjan antaja on aikoinaan lunastanut lahjallaan?
Varmaankin vahinko tuo että tulee annettua lahja takaisin antajalleen, mutta ehkä muisti että sinä olet se joka pitää villasukista.
Mieheni antaa aina villasukat eteenpäin, hänellä on kahdet jos tarvitsee. Minä taas teen itselleni joka vuosi villasukat, ja jos saan lahjaksi niin olen mielissäni. Toiset vain eivät käytä villasukkia. Ikinä.
Vähän sama homma kun jos saan työpaikalta joululahjaksi viinipullon, niin sujautan sen aattona tuliasilahjakassiin jonka vien mukanani anoppilaan. En itse juo viiniä ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakkaudella, mutta huvittuneena: vanhempieni talossa on sähköpatterit ja lämminvesivaraaja. Mutta he lämmittävät puilla ja lämmintä vettä käytetään vain, kun tulee vieraita. 😍 Rahasta ei ole pulaa.
Meillä on ulkosaunassa lämminvesivaraaja joka toimii sähköllä. Emme lämmitä sitä meille kahdelle, vaan vain kun on isommin porukkaa saunomassa.
Ai miksikö? Siksi että se on ihan turhaa kun vettä menee niin vähän.
Meillä ei ole pataa saunassa, koska valopää entinen omistaja on sen poistanut hommaamatta uutta tilalle, ja joutuisimme tekemään rapattuun seinään reijän uudelle padalle, ja se TIETENKIN MAKSAISI liikaa se patakin jo :D
Sen sijaan meillä on 3l metallikiulu (tupaantuliaislahja) vettä kiukaan päällä ja siinä lämpenee meille pesuvesi kuin padassa ikään. Pukuhuoneessa on vedenkeitin (Vanha, siirrtyi tuohon käyttöön kun anoppi osti meille uuden) jos tarvitsee jostain syystä enemmän mitä kiukaan lämpö tuottaa.
Nyt on aika tarkkaa kyllä! Vanhalla vedenkeittimellä lämmitetään pesuvettä saunassa! En ymmärrä. Saunomisen ja saunassa peseytymisen irvikuva. Saippuat ja shampoot tietysti laimennettu lähes värittömäksi
Ei lämmitetä, jos luit ja ymmärsit lukemasi. Vanha keitin on siellä siksi että jos jostain syystä tarvitsee enemmän kuumaa vettä kuin mitä kiukaan lämpö tuottaa. Jostain syystä, tarkoittaa sinulle ilmeisesti sitä että sillä lämmitetään joka kerta kaikki pesuvesi(mikä olisikin täysin idioottimaista) minulle se taas tarkoittaa sitä että pesutilassa on valmius lämmittää vettä keittimellä, vaikka sitä ei koskaan tarvitsisi käyttää.
tämä järjestely koskee myös vain meitä kahta, jos on enemmän porukkaa, niin silloin varaaja laitetaan päälle.
Käymme myös molemmat pissalla esim. aamulla ja sitten vasta vedetään vessa. Kumpikaan ei näe järkeä siinä että enisin toinen käy, vetää vessan, ja heti siihen perään toinen menee ja vetää taas vessan. Tämänkin toki joku lukee niin että paskotaan viikko ennen kuin vedetään, tai eittä pissat jätetään pönttöön viikoksi :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttu pariskunta jakaa kaikki menot sentilleen tasan. Ovat jo keski-ikäisiä.
Eivät osta toisilleen mitään syntymäpäivälahjoja. Kallista. Joululahjat sentään ostavat. Veikkaan, että hintahaarukka lahjamenoihin.Mikä tuossa on piheyttä?
Ei tuossa ole pihiyttä, mutta silloin on jos jaetaan tasan, vaikka toisella isommat tulot. Varsinkin, jos ei maksella omaa asuntoa, josta jää käteen myöskin puolet.
Täälläkin naureskellaan, jos joku ei osta toiselle lahjaa, jos toinen ei ole ostanut.
No, jos pienituloinen ei osta sille isompituloiselke, joka ei ole myöskään ostanut, en ihmettele. Kyllä varmaan mieluummin pistää vähät rahansa vaikka omiin lapsiin, kun sellaisen lahjaan, joka ei osta myöskään sinulle mitään.
Oma äitini. Leipää ostetaan laputettuna ja ne samat käntyt on tupperin muovirasiassa tarjolla päivästä toiseen, homeet vaan rapsutellaan pois.
Kaikki leipäpussit muruineen säästetään, kuten myös margariinirasiat, jugurttipurkit, maitotölkit jne.
Äiti myös tiskaa mieluummin käsin että vettä säästyy, ja yleensä kaikki astiat on rasvaisia koska huuhteluvesi on tottakai altaassa myös.
Vierailija kirjoitti:
Kuka selittäisi selkeästi eron pihiyden ja säästäväisyyden välillä?
Yksinkertaisesti ei säästä perustarpeissa silloin kun se säästäminen niissä tuntuu itsestä huonolta ja vaikuttaa negatiivisesti elämänlaatuun.Tarkoutan tietenkin, että olisi varaa niihin, mutta ei ole varaa säästää sitten enää.
Esim. Ei asu liian ahtaasti tai huonosti oman ja myös yleisen mittapuun mukaan, ottaen huomioon myös mitä muut perheenjäsenet tarvitsevat. syö ja juo kutakuinkin mitä tykkää ja haluaa, eikä vain sitä mitä löytyy halvimmalla, muissakin kulutustuotteissa ei väkisin käytä ja osta halvinta esim. ei osta tarjous vaatteita tai kenkiä jos ei oikeasti ole sopivia tai miellytä. Voi joskus jopa tehdä maksullisia hupeja, olkoon ne kulttuuria tai pikku matkoja.
Jos edellämainituista tinkii vaan säästämisen takia, niin se on pihiyttä.
Jos on niin onnekas että ei välitä edellämainituista asioista ja oikeasti löytää aina mielekästä kirpparilta, tykkää halvasta murkinasta tai on ok asua ahtaassa murjussa, eikä oikeasti haittaa edellämainitut, ei kai ole pihiyttä jos valitsee vain halvimman eli tavan mitä ikinä löytyy ja loput säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Nainen joka ei maksa sitä omaa kahvikuppiansakaan ensitreffeillä.
Kyllähän miehen pitää se maksaa, näin ainakin minusta - ensitreffit.
Toisella kertaa sitten makaa molemmat omansa ja jos jatkuu, niin vaikka vuorotellen kenties.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen joka ei maksa sitä omaa kahvikuppiansakaan ensitreffeillä.
Kyllähän miehen pitää se maksaa, näin ainakin minusta - ensitreffit.
Toisella kertaa sitten makaa molemmat omansa ja jos jatkuu, niin vaikka vuorotellen kenties.
Jep.
Tasa-arvo se olla pitää, paitsi tietenkin saavutetuille eduille, jotka naisille luonnollisestikin kuuluvat.
Kokoomuksen kansanedustaja Noora Fagerström ei aio Leijonan luola -ohjelmassa rahoittaa avun antoon ja avun saamisen tarkoitettua applikaatiota, koska ei näe, miten sillä voisi tehdä rahaa. Hän kuitenkin sanoo, että voisi ottaa vastaan tarvitsemaansa apua lastenhoidossa.
https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/f4d73fe0-76ac-4969-aa08-7f027d8…
Törkyriistäjä akka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain tuparilahjaksi itse, omasta mallista, virkkaamani ison pöytäliinan ja antaja, joka sai sen liinan minulta vuotta aiemmin, väitti mumminsa virkanneen sen...
Tää on noloo, mutta noin voi käydä. Sain lahjaksi villasukat, jotka olin itse neulonut ja lahjoittanut tälle, joka antoi ne minulle lahjaksi. Useampi vuosi välissä, mutta kyllä tunnistin ja muistin.
Oli sentään käyttämättömät. No ei siinä mitään.Mietin että mitä näissä tapauksissa sitten pitäisi tehdä joissa itse ei käytä saamaansa lahjaa mihinkään? Pitäisikö se laittaa roskiin, vai säilöä hyllyillä viemässä tilaa kaikkia jopa kymmeniä lahjoja joilla mitään ei itse tee, mutta ljonka paikan hyllyllä lahjan antaja on aikoinaan lunastanut lahjallaan?
Varmaankin vahinko tuo että tulee annettua lahja takaisin antajalleen, mutta ehkä muisti että sinä olet se joka pitää villasukista.
Mieheni antaa aina villasukat eteenpäin, hänellä on kahdet jos tarvitsee. Minä taas teen itselleni joka vuosi villasukat, ja jos saan lahjaksi niin olen mielissäni. Toiset vain eivät käytä villasukkia. Ikinä.
Vähän sama homma kun jos saan työpaikalta joululahjaksi viinipullon, niin sujautan sen aattona tuliasilahjakassiin jonka vien mukanani anoppilaan. En itse juo viiniä ollenkaan.
Me saadaan kaikki tädiltä villasukat joululahjaksi.
Mun ystävä tekee piparkakkutaloja joulumessuille ja myy niitä plus villasukkia. Ystävä tekee kauniitä piparkakkutaloja, mutta sukat ovat rumia.
Ottaa mun myyntiin ja myy ne aina heti. Omiaan ei niinkään.
En muista milloin olisin käynyt villasukkia. En moneen vuoteen.
Laitan kaikki tarpeettomat kiertoon
Vierailija kirjoitti:
Menestynyt ja varakas sinkkumies, joka asuu pari sataa neliöisessä kodissa Helsingin keskustassa.
Kun olen saanut kutsuja tulla käymään, on tarjonnut lasillisen vettä, pieniä suolakeksejä ilman päällisiä ja kerran sain peräti kupillisen teetä.
Kysyi sitten minulta milloin vien hänet illalliselle ravintolaan.
Mä myös seurustelin tällaisen miehen kanssa. Nähtiin aina pe baarissa ja oli mun luona koko viikonlopun.
Nähtiin viikolla hänen luona, pyysi aina tuon jotain mukanani, syötävää.
Kysyin kerran syytä, miksi minä maksan ruuat. Sanoi tulee hänelle halvemmaksi
Vierailija kirjoitti:
Oma äitini joo. Leipää ostetaan laputettuna ja ne samat käntyt on tupperin muovirasiassa tarjolla päivästä toiseen, homeet vaan rapsutellaan pois.
Kaikki leipäpussit muruineen säästetään, kuten myös margariinirasiat, jugurttipurkit, maitotölkit jne.
Äiti myös tiskaa mieluummin käsin että vettä säästyy, ja yleensä kaikki astiat on rasvaisia koska huuhteluvesi on tottakai altaassa myös.
Veikkaan että äitisi on noin 80v tai yli
Tuttu käyttää T-paitaa ulkona lumen tuloon asti, jotta tottuisi kylmään eikä tarvitsisi lämmittää kotitaloa niin paljoa. Mutta hän on kuulemma pariskunnasta se hövelimpi, vaimo vielä tarkempi rahankäyttäjä.
Eräs tuntemani varakas eläkeläinen kikkailee kaupan kassalla senttien pyöritysten kanssa. Jos ostosten loppusumma on esimerkiksi 10,02 euroa, hän maksaa käteisellä kun säästää 2 senttiä. Jos ostosten summa on esim 9,98 euroa, hän maksaa kortilla, sillä korttimaksuja ei pyöristetä.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2875 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entisen mieheni mielestä muovipussit tavaroille kaupoissa olivat liian kalliit joten jos ei muistettu ottaa kotoa käyttejyä pusseja mukaan niin sitten saatiin kantaa tavarat käsissä kaupasta koska ne pussit oli 'liian kalliita'. Jotenkin hauska ero tähän oli tietenkin että kun itselleen osti kauluspaitoja tai muuta niin mikään niistä ei ollut halvempi kuin 50-60 euroa..
En minäkään osta kaupasta muovikasseja. Minulla on kori, johon laitan ostokseni ja jos kori ei riitä, niin Lidlin rullalla myytäviä muovipusseja. Ne maksavat murto-osan kaupan muovikassien hinnasta ja ovat kestäviä roskakasseja.
En mäkään osta ellei ole pakko. Ymmärrän lapsiperheitä, joilla niitä kuluu roskapusseina, mutten ymmärrä sinkkuja, jotka AINA ostavat muovikassin.
Roskapusseiksi.
Sinkku.Roskapussit maksavat 5 cnt kappale. Muovikassit ovat ruokakaupan paraskatteisimpia tuotteita.
Muovikassit kestävät sentään jotakin. 5 sentin pussiin ei tarvitse laittaa kovinkaan painavaa tavaraa, niin jo pohja pettää eli laita se koko pussi roskineen uuteen pussiin. Eikä tarvitse olla kovinkaan kantikas tavara, niin jo kyljestä repeää. Mokomat ovat vielä pieniä, muovikassiin menee helposti yli neljän pikkupussin tavara, kun käyttää roskien laitossakin järkeään. Sitten kun laskee noitten hajonneiden pikkupussien hinnan, kumpikohan se tuleekaan käytössä edullisemmaksi, viiden sentin pussi vai muovikassi? Lisäksi nuo halpispussit ovat läpinäkyviä, en itse välitä järjestää naapureille roskanäyttelyä, kyttäävät niitä kumminkin.
Ennen valokuvattiin filmikameralla harkiten, koska filmi ja kuvien kehittäminen oli kallista. Isovanhempani ostivat vihdoin digikameran kun vanha filmikamera hajosi. Joka kerta kun vaari räpsii valokuvia, mummo motkottaa, että älä ota turhia kuvia! Muistikorttihan siinä kuluu.
Vierailija kirjoitti:
Käyttää samaa palasaippuaa kaikkeen pesytymiseen. Halpaa ja ekologista.
Mäntysuopaliouksella voi pestä kehon, tukan, matot, astiat, lattian, kaiken.
Chinaski kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttää samaa palasaippuaa kaikkeen pesytymiseen. Halpaa ja ekologista.
Mäntysuopaliouksella voi pestä kehon, tukan, matot, astiat, lattian, kaiken.
Et voi, jos olet onnistunut saamaan hartsiallergian. Sitä paitsi se haisee kamalalle iholla ja hiuksissa, mikään hajuste ei peitä täysin sitä lemua.
Menestynyt ja varakas sinkkumies, joka asuu pari sataa neliöisessä kodissa Helsingin keskustassa.
Kun olen saanut kutsuja tulla käymään, on tarjonnut lasillisen vettä, pieniä suolakeksejä ilman päällisiä ja kerran sain peräti kupillisen teetä.
Kysyi sitten minulta milloin vien hänet illalliselle ravintolaan.