Pihiyden huippu, kerro esimerkki
Omani tässä. Anopulla on wc:ssä sanko mihin pitää kerätä käyttämättä jääneet wc paperit myöhempää käyttöä varten. Eli siis vaikka repeytyneet, ei haittaa vaikka reunassa olisikin vähän sitä ihteään. Sinne se niitä Haisevia papereita säilöö, hyi että kun ällöttävä asiouda siellä. Aina muistuttaa että "muistakaa sitten käyttää sankoa" No ei tod. Käytetä!
Kommentit (3893)
Vierailija kirjoitti:
No, normijärkesi on aika suuressa ristiriidassa ravitsemustieteen kanssa :D Onneksi suurin osa ihmisistä ymmärtää että keskustelupalstoilla keskimäärin puhutaan aivan höpönlöpöä. Samaa uskomusharhaa jonka mukaan ihminen ei tarvitse sokeri tai sokeri olisi suurin syy ihmisten lihomisen taustalla. Ts. tällaista kun lausuu tekee hyvin tiettäväksi kanssapalstailijoille ettei oikeasti tiedä mistä puhuu.
Taisi mennä vähän eri asian puolelle. Ei munkaan mielestä aikuinen ihminen tarvitse noita kaiken maailman vanukkaita ja suklaamössöjä ja vaniljarahkoja ja vastaavia, rahaa niihin kyllä saa menemään, mutta ilmankin varmasti pysyy terveenä. Jos ihminen oikeasti haluaa säästää rahaa, niin noihin en laittaisi pennin pyörylää. Sitten on nuo energiapatukat. Tiedän ihmisen, joka on niihin koukussa, eikä hän varmaan ole ainoa. Toki saa laittaa rahansa mihin tahtoo. Terveellisyydestä en sano mitään, mutta omalla kohdallani säälisin rahaa. Itse myönnän olevani varmaan joittenkin mielestä turhankin pihi.
Toivoisin, että kaupoissa myytäisiin esim. tuoreita salaatteja ja persiljaa, tilliä jne. myös pienemmissä nipuissa. Jos haluan tarjota vieraille vaikka voileipiä, mihin tulee tilliä päälle, niin vaikka tekisin kymmenen leipää, niin tilliä ei tarvita niin paljon kuin siinä nipussa on. Tai persiljaa jne. Ja se nippu maksaa kuitenkin melkein kolme euroa. Viimeksi tein kahdelle ihmiselle pasta-annokset, joihin ohjeessa neuvottiin laittamaan päälle koristeeksi persiljasilppua. No aivan varmasti se persiljasilppu jäi laittamatta. Olisihan se ollut kauniin näköistä, tietysti.
Että sellainen pihi minä ainakin olen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs tuttava, jota pyysin lähtemään kahville ja minä tarjoan. Hän sanoi, että voi lähteä, mutta ottaisi mieluumin rahana.
Ei v.ttu!! Miten joku voi olla noin törkeä?! "Joo, voidaan nähdä ni anna sä mulle rahaa siitä hyvästä ja heippa". Tää on jo kova. 😂
On eräs vanha tuttu joka joskus pyytää kylään, saunomaan. Viimeksi vähän aikaa sitten. " Voisitko tuoda saunapuut ja -kaljat tullessas ". No en. Kyse ei ole tosin pelkästään nuukuudesta vaan laiskuudesta. Ei ole aikaa tai viitseliäisyyttä hommata polttopuita kesällä.
Ehkä kaljat voisi tietysti kohteliaisuutta tuoda, mutta puut olisi hyvä olla saunan omistajalla omasta takaa.
Vierailija kirjoitti:
Jii kirjoitti:
Eräs tuntemani varakas eläkeläinen kikkailee kaupan kassalla senttien pyöritysten kanssa. Jos ostosten loppusumma on esimerkiksi 10,02 euroa, hän maksaa käteisellä kun säästää 2 senttiä. Jos ostosten summa on esim 9,98 euroa, hän maksaa kortilla, sillä korttimaksuja ei pyöristetä.
Mun tuntemani eläkeläinen kertoi maksavansa jokaisen X,02 hintaisen tuotteen erikseen käteisellä! Näet viisi kertaa 2 senttiä tekee jo kokonaiset kymmenen senttiä. Paitsi kassatyöntekijä myös jonossa olevat varmaan hurraa.
Kassatyöntekijänä olisin toisen tuotteen luettuani lähettänyt asiakkaan jonon perälle. Ehkä olisi loppunut tuo "säästäminen"
No minä vietin varattoman lapsuuden. Kuten monet ystävistänikin. Ne kiisselit ja puurot oli meillä ihan pääruokia.
Niin se vain oli.
Joskus pääruoka oli talkkunavelli.
Tuohon edellisen sivun keskusteluun. Aikuiselle riittää kolme ateriaa ihan hyvin, jos ei mitään erityistä sairautta ole. Mutta lapsille en alkaisi tuollaista ruokarytmiä pitämään, saati teineille. Mutta sellaisiakin pihejä perheitä on nähty, että aikuisten nälkäkurkien ruokahalun mukaan syödään. Lapsiparat on aivan pitelemättömiä kyläpaikoissa, kun kerrankin on syötävää. Pihit vanhemmat ei muista, miltä tuntui olla kasvavassa iässä. Itse ovat kuikeloita ryttyisiä kuivan kesän oravia, ja lapsistakin sellaisia yrittävät tehdä.
Minäkin otan niitä hedelmäpusseja, koska laitan tuotteita Ukraina-keräykseen. Helpompi pudottaa kehikkoon pakattua.
Pusseissa on tietenkin se riski, että pahimmat varkaat sieppaavat Suomessa tuotteita sodassa keskellä eläviltä ihmisiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain tuparilahjaksi itse, omasta mallista, virkkaamani ison pöytäliinan ja antaja, joka sai sen liinan minulta vuotta aiemmin, väitti mumminsa virkanneen sen...
Voi nolous! Muisti petti pahasti!
Joskus tuntuu, että joillekin ihmisille ei kannata lahjoittaa mitään, vaikka olisi miten tarpeellistakin ja uutta ja hyvää käyttötavaraa, kun he ei raaski käyttää niitä. Yksi jo edesmennyt ystäväni oli sellainen, että käytti aina rikkinäisiä yöpaitoja, kuluneita pyyhkeitä, rikkihiutuneita lakanoita jne. Kun hänen kuolemansa jälkeen asuntoa tyhjennettiin, kaapeista löytyi aivan uusia, vielä pakkauksissaan olevia tavaroita ja tekstiilejä. Hiukan se tuntui masentavalta.
Pienikokoinen ukkini eli vuosia sitten noin, sodan ja pula-ajan kokeneena.
Kaikki oli paikattua tai parsittua, villatakkina käytti tyttärensä teini-ajan neuletakkia, joka oli kursittu kokoon.
Kaikki lahjamme olivat kaupan pakkauksissa.
Ohis mut eräs tyyppi luuli että otin työpaikalta kirjekuoria, jotta saan lähetettyä ilmaiseksi niitä. Niissä oli sellainen postimaksu maksettu merkki mutta että e niitä voinut tuollaisena laittaa postiin koska toimivat vaan sellaisen virallisen lähetyslistqn kanssa. Tiesin tämän, joten en edes yrittänyt käyttää niitä postiin. Otin ne säilytystarkoituksiin missä pidin jotain papereita tai sitten postimerkki päälle ja postiin.
Joku dille oli luullut, että niillä oli jotain raha-arvoa kuten postimerkeissä ja johan tuo oli kamala varkaus! Noh, toki kirjekuorien otto oli sellainen, mutta mulla pieni palkka, joten ei tunnontuskia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, normijärkesi on aika suuressa ristiriidassa ravitsemustieteen kanssa :D Onneksi suurin osa ihmisistä ymmärtää että keskustelupalstoilla keskimäärin puhutaan aivan höpönlöpöä. Samaa uskomusharhaa jonka mukaan ihminen ei tarvitse sokeri tai sokeri olisi suurin syy ihmisten lihomisen taustalla. Ts. tällaista kun lausuu tekee hyvin tiettäväksi kanssapalstailijoille ettei oikeasti tiedä mistä puhuu.
Taisi mennä vähän eri asian puolelle. Ei munkaan mielestä aikuinen ihminen tarvitse noita kaiken maailman vanukkaita ja suklaamössöjä ja vaniljarahkoja ja vastaavia, rahaa niihin kyllä saa menemään, mutta ilmankin varmasti pysyy terveenä. Jos ihminen oikeasti haluaa säästää rahaa, niin noihin en laittaisi pennin pyörylää. Sitten on nuo energiapatukat. Tiedän ihmisen, joka on niihin koukussa, eikä hän varmaan ole ainoa. Toki saa laittaa rahansa m
Ylimääräisen persiljan ja tillin voi silppuna pakastaa.
Tuo purkkien ja tölkkien peseminen ja varastoiminen on ihan jo klassikko. Itsekin myönnän sortuvani aika ajoin siihen, että kun joku tuote on lopussa ja pakkaus poisheitettävissä, niin saatan sitä vielä puntaroida mielessäni, että tarvittaisiinkohan tätä tällaista joskus johonkin. Varsinkin siis sellaisia, missä on kansi mukana ja jotka tuntuu olevan vahvaa hyvää tekoa. Ja sitten kun vaan heitän pois, niin tunnen itseni tuhluriksi, kun heitän pois hyvää käypää tavaraa.
Omat piheilyni: Kerään kumilenkkejä. Mulla on ihan purkki niitä varten. Niitä ei itse asiassa kerry paljoa ja silti niitä aina jokus tarvitsee.
Kerään käärepapereita. Yksi hyvä on kukkapukettien ympärille käärityt paperit, ne on hyvää vahvaa ja kaunista käärepaperia lahjapaketteihin. Niissä on aina vielä iso alue sellaista, mikä ei ole rutussa, joten yritän ottaa teipit pois varovasti ja sitten taittelen paperin talteen. Ne rutussa olevat sivut ja kulmat voi leikata pois ja jäljelle jää hyvää vahvaa sileää lahjapaperia vaikka suklaarasian päällystämiseen tai mihin vaan. Varsinaiset lahjapaperit, varsinkin jouluiset, on usein niin hauraita että repeilee paketoidessa.
Keräilen lautasliinoja. Siinä ei ole mitään järkeä, mutta silti otan käyttämättömäksi jääneen lautasliinan taskuuni kahvilasta. Onpahan siellä jos tarvii jotain pyyhkäistä.
En osta ikinä mitään lehtiä enkä kirjoja. Olen kirjaston suurkuluttaja. Heti kun luen jostain uudesta kirjasta tai vanhemmastakin, joka tuntuu mielenkiintoiselta, painun koneelle tekemään siitä tilauksen. Vaikka tulisi vasta puolen vuoden päästä. En myöskään tilaa mitään lehtiä. Nekin voin lukea kirjastossa. Luojalle kiitos, Suomessa on vielä näin hyvin toimiva kirjastojärjestelmä! Ei varmaan pitäisi kehua, koska silloin joku päättäjä äkkää ja keksii muuttaa systeemin muka paremmaksi eli huonommaksi, kuten kävi taksijärkestelmälle ja on käymässä myös terveydenhuollolle.
Kerään talteen käytetyt kahvinporot ja sekoitan ne kukkamultaan. Meillä kukatkin juo kahvia ja tykkää siitä.
Minä pakastin kerran tilliä. Huolehdin tarkasti, että oli varmasti tuoreita ja terveitä tillinoksia, ja että rasia oli täysin kuiva ja tiivis. Silti kun hain ne pakastimesta, ne tillit oli ihan mustuneet. Äh, ei onnistunut, jotain meni pieleen.
Mun pari paikallista ns ystävää säästää joko omaa tai kumppaninsa autoa ja pyytää minua kuskaamaan itseään. Argh.
Vierailija kirjoitti:
Mun sisko käyttää autoa tanktessaan autoansa jokaisella pistoolilla, jos vaikka olisi "jämiä" jäänyt siihen letkuun.
Mä luetan tankkauksen jälkeen oman oman bonuskorttini seuraavalle valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokakaupassa pari päivää sitten yksi pihi eukko otti tosi ison kasan hedelmille tarkoitettuja pusseja. Olisi sitten vienyt koko rullan, en jaksa ymmärtää näitä ääliöitä. Kai taas näitä, jotka elää vielä pula- aikaa. Näitähän tälläkin keskustelupalstalla riittää.
Vähän ohis mutta en ottanut noita koskaan säästön takia vaan joskus tarvitsin niitä ja oikeasti juuri hedelmäpussintapaisia ei edes myyty kaupoissa yleisesti. Nyt löytyy vaikka mihin lähtöön Olisin ostanut koko rullan jos olisi ollut. myynnissä. En kyllä kasakaupalla ottanut, mutta joskus pari ylimääräistä.
Hedelmäpusseihin ei kannata tehdä solmua ennen punnitusta, koska solmusta ei kannata maksaa samaa hintaa kuin hedelmistä.
Entisessä työpaikassa oli yksineläjämies joka huhujen mukaan oli niin pihi, että latasi puhelimenkin aina työpaikalla ettei mene sähköä kotona. Kävi pukuhuoneella suihkussa useita kertoja viikossa pesten jopa hiukset siellä suihkusaippualla. Sitten se suihkusaippuakin kuullemma hävisi aika-ajoin ihmeellisesti ja siivooja kiikutti uutta. Myös wc ja käsipyyhepapereita hävisi kuulemma paljon. Tämä mies teki toimistolla pitkää päivää ja lähti usein viimeisenä ja hänen arveltiin tyhjentelevän neukkareista sinne iltapäivän kokouksista jääneet syötävät, virvokepullot, sokerit, teepussit. Eli kaikki mikä irtosi.
Vierailija kirjoitti:
Noita jugurtteja ja rahkoja ja vastaavia syödään ihan valtavasti ihan vaan välipaloina, mikä on turhaa. Ihmisten ei pitäisi syödä pitkin päivää koko ajan jotain. On ihan terveellistä antaa sen vatsan olla joskus ihan tyhjäkin. Jos ihminen syö aamiaisen, lounaan ja illalla vielä se ateria kotona, niin mitään välipaloja siihen ei kaivata. Niillä sitä itsensä lihottaakin. Jälkiruokakin on sellainen asia, mihin ihmiset on vaan opetettu. Ei lapsuudessani koskaan meillä eikä kenenkään kotonakaan edes puhuttu mistään jälkiruuasta. Nykyään se on ikäänkuin joku pakollinen juttu, millä ei muuta kuin saa vatsansa sekaisin. Kahviakaan ei kannattaisi juoda heti suoraan ruuan päälle.
Töissä joillakin on päiväkahvin ja pullan kanssakin vielä joku jugurtti, "kun on niin pitkä aika siihen kun saa ruokaa." Höpö höpö. Ihminen on itse asiassa tehokkaimmillaan pienessä nälässä.
Ihmiset lihoo juuri siksi kun eivät syö tarpeeksi usein. Joku rahka on juurikin hyvä välipala joka tasaa verensokeria.
Treffikumppani, jäi tapaamiset yhteen kertaan. Olin alkavassa flunssassa, minkä sanoin. Käveltiin tämän jälkeen pari tuntia vesisateessa. Kun sanoin, että nyt pitää päästä viimein sisälle ja mennään baariin, hän osti oluen tai vastaavan ja kysyi, olisiko minulla 20 sentin kolikkoa. Minä sitten annoin, kun en ehtinyt sen kummemmin miettiä. Tyyppi maksoi oluensa tmv. sitten kympin setelillä baarimikolle. Ja sillä mun 20 senttiselläni.
Tätä ihmeteltiin kyllä kaveriporukassa pitkään. Joku äityi laskeskelemaan, miten pikku hiljaa niistä toisilta pummatuista 20 senttisistä saattaa koitua pitkä penni lopulta. Itse olin ja olen edelleen äimän käkenä.
Jotain yhteisiä kavereita on, heille en iljennyt sanoa tuosta tyypistä. Teki sen verran pahaa. Mutta en kyllä enää tervehtinytkään häntä, jos jossain törmättiin. Siinä oli sen 20 sentin hinta sitten minun osaltani. Se jäi ketuttamaan, että flunssa paheni vesisadetreffien seurauksena ja jäi menemättä johonkin etukäteen maksettuun tilaisuuteen, jonka lippua en enää voinut myydä. Tuli siis itselleni välillisesti kalliimmaksi nuo treffit kuin vain se 20 senttiä.
Jotkut pihit saattavat prismassa käydessään ostaa laatikollisen olutta 30€, mutta samalla kerralla kun pitäisi ostaa esim kalsarit ja sukat, niin valitaan ne huonommat house merkkiset ja sitten kiroillaan kun niistä purkautuu saumat ja on epämukavat jalassa. Samaan loppusummaan olisi päässyt pienemmällä kaljamäärällä ja paremmilla kalsareilla, vaikka black horset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisi mennä vähän eri asian puolelle. Ei munkaan mielestä aikuinen ihminen tarvitse noita kaiken maailman vanukkaita ja suklaamössöjä ja vaniljarahkoja ja vastaavia, rahaa niihin kyllä saa menemään, mutta ilmankin varmasti pysyy terveenä. Jos ihminen oikeasti haluaa säästää rahaa, niin noihin en laittaisi pennin pyörylää. Sitten on nuo energiapatukat. Tiedän ihmisen, joka on niihin koukussa, eikä hän varmaan ole ainoa. Toki saa laittaa rahansa m
Pakaste se loppu tilli ja persiljan voit vaikka kuivattaa, jos et saa parissa viikossa syötyä. Tuorepersiljaa pitää kastella, ettei se näänny.
Vähän ohis mutta en ottanut noita koskaan säästön takia vaan joskus tarvitsin niitä ja oikeasti juuri hedelmäpussintapaisia ei edes myyty kaupoissa yleisesti. Nyt löytyy vaikka mihin lähtöön Olisin ostanut koko rullan jos olisi ollut. myynnissä. En kyllä kasakaupalla ottanut, mutta joskus pari ylimääräistä.