Te, joilla ei ole koskaan luppoaikaa töissä, mitä työtä teette?
Alkaa tympiä nämä työpäivät, kun koko päivän työt on tehty kahdeksassa minuutissa ja loppupäivä on pelkkää netissä surffailua.
Viime viikolla siivosin koko työhuoneeni. Tällä viikolla ei siis ole yhtään mitään tekemistä. Kiirettä ei ole koskaan muutenkaan.
Olen hyvin itsenäisen esimiehen sihteeri, joka ei oikein tarvitse minua mihinkään. Luulee, että minulla on omiakin hommia. Ja niin onkin, muttei tarpeeksi. Palkkaa saan 3050 euroa bruttona, joten mitään hinkua hakeutua muualle ei oikein ole. Sihteeriksi olen tosi hyvin palkattu.
Kommentit (1098)
Luin ketjun ja nyt vähän nolottaa, kun joskus (no aika usein) tulee valitettua, että on rankkaa töissä. Oon asiantuntija teollisuudessa, pääasiassa etätöitä. Pidän joka päivä vähintään tunnin ruokiksen ja sen lisäksi arvioisin, että 1-2 tuntia työajasta menee johonkin muuhun kuin tuottavaan työntekoon. Oon kyllä kokenut tässä työssä ja saan nopeasti valmista aikaan ja tiedän, ettei tän alan asiantuntijoita kovin montaa tässä maassa ole. Palkka on noin 6000 eur.
Nostan hattua teille, jotka teette todella tärkeää ja merkityksellistä työtä pienellä palkalla ja kovassa kiireessä. Erityisesti tän maan julkinen terveydenhuolto on käsittämättömän huonossa jamassa. Jos mitä tahansa julkista yritystä johdettaisiin noin, kenkää olisi tullut johtoportaalle jo aikaa sitten ja monta kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Tää ketju on ihan kamala.
Missä on sellaiset työt, joissa on tekemistä kivasti, mutta ei oo koko ajan kauhea kiire?
No jaa. Itse meinasin palaa loppuun, kun pidin paineita siitä etten ehdi tehdä tarpeeksi, tämä ja tämäkin jäi tänään tekemättä, en pärjää en jaksa.
Sitten tajusin että työt ei lopu. En saa koskaan kaikkea tehtyä, koska koko ajan tulee lisää, eikä mun kuulukaan saada kaikkea tehtyä. Minä teen päivässä sen mitä ehdin, lakisääteiset tauot pitäen. Loput jää seuraavalle päivälle, tai sitä seuraavalle, jne.
Eilen aamullakin työlistallani oli 39 asiakasasiaa. Sain eilen niistä hoidettua 7, tänään vain kaksi ja koko päivän tein silti töitä. Mutta näin se menee. Hoidan niitä sitä mukaa kun ehdin, ilman stressiä. Ilman kiirettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää ketju on ihan kamala.
Missä on sellaiset työt, joissa on tekemistä kivasti, mutta ei oo koko ajan kauhea kiire?
Vuosien takana.
-80 luvun alussa Jyväskylän kaupungin konekorjaamolla ollessani usein päivän työ koostui yhden, korkeintaan kahden auton öljynvaihdosta, loppu 7 tuntia oltiin tekevinään jotain tärkeää ja tarpeellista.
Syksyisin ja keväisin renkittiinkin sitten oikein kunnolla, vaihdettiin renkaita kaupungin autoihin ainakin 3 tuntia päivässä mieheen.
Muistaakseni hallissa oli haalariukkoja jotain 15, näitä vahtasi 3 pikkupomoa ja yksi isoherra.
Sairaanhoitaja, pienen kunnan vastaanotolla. Potilasta kohden annettu just se aika minkä etukäteen on ajateltu hoidon vievän. Mutta kun tuppaa olla niin että asiat ei ole niinkuin etukäteen on ajateltu. Jos jollakin onkin tilanne mennyt huonompaan suuntaan niin koko päivän aikataulu on sotkussa. Sitten pahoittelen asiakkaille kun olen myöhässä, mutta olen päättänyt et viis aikatauluista, pääasia on et asiakkaat hoidetaan laadukkaasti ja onneksi asiakkaat on olleet tyytyväisiä. Työajan jo loputtua tulee tehtyä tekstit koneelle ja täytettyä kaapit seuraavaa päivää varten, hoidettua puhelut yms. Mutta tylsää hetkeä ei ole, joka päivä oppii jotain uutta ja aika menee siivillä. En vaihda mistään hinnasta duunia vaikka rahakkaampia työtarjouksia on yksityisiltä tullutkin.
Aineenopettaja. Harvoinpa on välitunnillakaan mahdollista huilata.
Aineenope. Päivät on 8-12h. Jos pitää lauantain vapaata niin kostautuu viikolla. Surullista on se, että se mistä joutuu tinkimään on opetuksen suunnittelu. Joutuu pitämään tylsiä tunteja. Eriyttämisestä joutuu karsimaan. Tukiopetukseen ei aikaa.
Sairaanhoitaja.
Työ on jatkuvaa kiirettä ja monien asioiden yhtä aikaa mielessä pyörittelyä. Luppoajaksi voisi ehkä ajatella joutuisan työn lomassa ruokailun, jonka sentään saa tehdä toimistolla keskeytyksettä. Ehkä.
Olin määrä-aikaisena päiväkodissa. En kestänyt, koska ei ollut taukoja. Jouduin syömään lasten kanssa, ei ollut yhtään omaa hetkeä päivän aikana. Olisin kaivannut omaa taukoa, poissa hälinästä, edes hetken, mutta se ei ollut mahdollista. Olen introvertti, ei enää koskaan päiväkotiin töihin.
Vanhustenhoitaja. Ei aikaa pitää taukoa, aina saatavilla. Täytyy syödä vanhusten kanssa, meteliä, sotkua. Ei yhtään omaa taukoa päivän mittaan. Sain hermoromahduksen, kun jatkuvaa hälinää, sekamelskaa, ei edes vessassa saanut käydä rauhassa, kun joku huusi. Jos menin ulos 5 minuutiksi, oli joku kimpussa. Omaiset valittivat, kun näkivät, että kirjasin koneella pakollisia tehtäviä. Tulin hulluksi.
Ihminen tarvitsee taukoa töissään, pois hälinästä ja kakofoniasta. Itse en polta, mutta hermoni voivat paremmin, kun menen työpaikan tupakkaporukan mukana ulos, tauolle. Juon kupin kahvia, saan nauraa, irtaantua töistä hetkeksi. Se jälkeen kummasti jaksaa taas paremmin. En pystyisi tekemään töitä, ilman taukoja.
18 vuoteen en virallisesti ole töitä tehny, korvauksilla ja pisneksillä mennään.
Ei herättele kello aamusella ja kahvit voi hörppiä millon sattuu huvittamaan.
Vielä ei paperirahasta ole tullu pulaa.
Olin IT alalla vuosi työssä, ja kyllä siin lopulta katkesi kamelin selkä, matkustelut, ja sit kun alkoi etätyö pandemian takia, piti väijyä lähes kaikkia Teams kokouksia
Olen hoitaja.
Tehokasta työaikaa noin 2 tuntia päivässä
Tietokoneella tai kännyllä joutoajan surffaan
Tuotannon esimies. Vaikka tekee töitä tehokkaasti, työt eivät koskaan lopu. Ja jos loppuu niin sitten on aikaa työn kehittämiselle johon onkin yleensä aivan liian vähän aikaa. Päivät menee mukavan nopeasti ja kun hyväksyy että kaikkea ei vain voi/ehdi tehdä niin sen kanssa pärjää kyllä. Työmäärää olisi helppo vähentää palkkaamalla lisää ihmisiä mutta yksityisellä puolella se ei ole aina aivan helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Mua tavallaan vähän huvittaa tää avaus, kun monet ihmiset kirjoittelee vauvapalstalle keskellä päivää, ja ei ole muka ikinä yhtään luppoaikaa töissä? Missä ne sitten ovat, vapaapäivällä kaikki?
Vapaalla mä ainakin kirjoittelin.
kiinteistönvälittäjä. Olen töissä aina. Välillä tulee hetki, että on pakko pitää vuorokauden tauko, milloin ei vastaa viesteihin eikä puheluihin, on vaan aivot niin jumissa. Työpäivät saattavat venyä, tilanteet muuttuvat, yhtäkkiä olet keskellä tarjousneuvotteluja yms. Kauppaa ei tule jos ei ole valmis tekemään kovasti hommia.
Nykyisessä työpaikassa v.tuttaa eniten se, että jos on työt kasaantunut, ei apua saa mistään edes rahalla. Silloin pitää päättää, teetkö aamuyöhön asti hommia vai venyykö aikataulu.
Juon kyllä kahvia työpäivän aikana ja syön lounaan. Onnistuessa palkka on kyllä hyvä ja korvaa työmäärän.
Huono puoli on, ettei oikein ehdi tekemään muuta joten rahat menee kun joutuu ostamaan kaikki palveluina.
Aineenopettaja yläkoulussa. Töissä ei ehdi paljoa "lepäilemään", mutta toisaalta työpäivät ovat 2-6h pitkiä, niin ei se niin haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Valtiolla IT-lähitukihommia. Asiakkaat kuvittelevat vielä, että hypätään heti parin minuutin sisällä heidän ongelmiaan ratkomaan, kun on valtava määrä asiakkuuksia hoidettavana. Osa kuvittelee, että tehdään kotikäyntejä heille, kun eivät jaksa rahdata persettään omaan toimipaikkaansa. Ihan käsittämätöntä touhua tämä etätyösysteemi. Toimistot kumisevat pää-osin tyhjinä ja kulut juoksevat näistäkin tiloista, jotka maksatetaan veronmaksajien kukkaroilta. Vielä saavat jotain helvatan työhuonevähennyksiä näistä kotona tehdyistä etätöistä, kun eivät halua tulla toimistollekaan millään ilveellä. Tukiporukat joudutaan kuitenkin päivittään liikkumaan näiden useampien asiakkuuksien välillä. Sama oli pandemian aikaan, hommia painettiin samaan tahtiin ja osa asiakkaista kieltäytyivät käyttämästä maskeja.
Mun mielestä on aika erikoista hakeutua valtiolle töihin ja sitten valittaa, kun ihmiset tekee etänä. Kuten olet varmasti huomannut, valtiolla nimenomaan suositaan etätöitä. Eli sinne vaan tavallisten toimistotyöläisten joukkoon tekemään etätöitä :) Ainut, että IT-puolen palkat valtiolla on selkeästi isommat kuin tavallisen työläisen. Tokihan me muutaman kympin verovähennys vuodessa saadaan. Olen samaa mieltä tuosta, että on älytöntä pitää tyhjiä toimistotiloja, mutta sehän ei työntekijän vika ole, varsinkin kun suositaan näitä avokonttoreita, joilla ei mitään tee. Osa tilanteista vaatii lähitukea, mutta en sitten tiedä, että onko meillä valtiolla poikkeuksellisen hyvä etätuki, kun tähän asti kaikki tilanteet hoidettu etänä.
6000e/kk on aika korkea palkka. Harva koodari tuohon pääsee ryhtymättä jonkinlaiseksi pikkupomoksi.