Te, joilla ei ole koskaan luppoaikaa töissä, mitä työtä teette?
Alkaa tympiä nämä työpäivät, kun koko päivän työt on tehty kahdeksassa minuutissa ja loppupäivä on pelkkää netissä surffailua.
Viime viikolla siivosin koko työhuoneeni. Tällä viikolla ei siis ole yhtään mitään tekemistä. Kiirettä ei ole koskaan muutenkaan.
Olen hyvin itsenäisen esimiehen sihteeri, joka ei oikein tarvitse minua mihinkään. Luulee, että minulla on omiakin hommia. Ja niin onkin, muttei tarpeeksi. Palkkaa saan 3050 euroa bruttona, joten mitään hinkua hakeutua muualle ei oikein ole. Sihteeriksi olen tosi hyvin palkattu.
Kommentit (1098)
Sosiaalityöntekijä maahanmuuttopuolella. En muista milloin olisi ollut töissä hiljainen hetki. Asiakkaat ovat niin vaativia, että koko ajan saa olla menossa.
Sairaanhoitaja, puhelintyö. Koko ajan jonoja, ei koskaan sellaista hetkeä ettei olisi jonoja. Oli arki tai pyhä. Aina sama tilanne.
Kela-täti kirjoitti:
Olen itse Kelalla käsittelemässä erään etiiden hakemuksia. Aivan saatanallinen painostus käsitellä ihan epäihmillisiä hakemusmääriä joka ikinen päivä.
Mistä lähtien suomalaiseen työelämään on tullut tällainen sairas painostaminen? Olen uudessa työssä, enkä ole tottunut siihen, että koko ajan mitataan ja ruoskitaan parempaan tulokseen. Tunnen olevani joku rahantekokone, enkä ihminen. Olen aina ollut tunnollinen ja hyvä työntekijä ja pitänyt työn tekemisestä. Tämä nykyinen työ on ihan kamalaa. Miksi työntekijät hyväksyvät tällaisen ruoskimisen, eikö porukalla voi päättää, että riittää, kun teemme parhaamme, eikä kukaan suostu pienellä palkalla tekemään joka sekunti täydellä teholla. Ja siis olen ahkera ja tunnollinen, enkä saikuttele. Tuntuu vaan siltä, että jostain muualta on tullut tällainen mittaamisen kulttuuri, jossa työtä pitäisi tehdä urakka teholla, mutta ei urakka- vaan tuntipalkalla
Olen töissä pankissa ja sama kokemus.
Ruokakaupassa, tekemistä riittää kokoajan ja se onkin suurin syy miksi oon viihtynyt alalla 10 vuotta. Oon suorittaja ihminen, tylsistyn hetkessä ja vihaan jos ei oo tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Kela-täti kirjoitti:
Olen itse Kelalla käsittelemässä erään etiiden hakemuksia. Aivan saatanallinen painostus käsitellä ihan epäihmillisiä hakemusmääriä joka ikinen päivä.
Mistä lähtien suomalaiseen työelämään on tullut tällainen sairas painostaminen? Olen uudessa työssä, enkä ole tottunut siihen, että koko ajan mitataan ja ruoskitaan parempaan tulokseen. Tunnen olevani joku rahantekokone, enkä ihminen. Olen aina ollut tunnollinen ja hyvä työntekijä ja pitänyt työn tekemisestä. Tämä nykyinen työ on ihan kamalaa. Miksi työntekijät hyväksyvät tällaisen ruoskimisen, eikö porukalla voi päättää, että riittää, kun teemme parhaamme, eikä kukaan suostu pienellä palkalla tekemään joka sekunti täydellä teholla. Ja siis olen ahkera ja tunnollinen, enkä saikuttele. Tuntuu vaan siltä, että jostain muualta on tullut tällainen mittaamisen kulttuuri, jossa työtä pitäisi tehdä urakka teholla, mutta ei urakka- vaan tuntipalkalla
Kun haet työtä, kysy miten mittaatte tuottavuutta. Vastaus paljastaa paljon. Minulla myös uusi työ hakusessa, enkä aio toista kertaa haksahtaa nykyisen kaltaisiin työpaikkoihin, joissa otetaan kaikki mehut irti, todella stressaavaa ja ikävää, käy jo mielenpäälle. Haluan, että minä ja myös työnantaja ovat tyytyväisiä työhöni, mutta kierrän kaukaa epäinhimilliset työpaikat.
Minä opetan ekaluokkalaisia ja ei tässä ehi pahemmin ku juosta välillä vessaan. Mulla on luokassa Oma kahvinkeitin, ku harvemmin ehdin opehuoneeseen. Ekaluokka on aina kiireisin, kun ne tarvii vielä niin paljon apua ja opastusta ihan koulun käynnissä ja ne jää haaveilemaan ja pitää sanoa useampaan kertaan ohjeet ja odottaa, että kaikki on paikallaan tarvittavat välineet esillä.
Välkät menee usein laittaessa loppupäivän juttuja kuntoon ja ehkä tulostaessa, koska en halua käyttää tunneista yhtään sitä aikaa valmisteluun, kun tosiaan pelkästään se, että kaikki on välkän jälkeen luokassa ja saadaan aloitettua voi viedä yli 5 minuuttia nyt kun niiden pitää pukea ja riisua. Mulla on 23 oppilasta joiden ihan jokaisen luo haluan pysähtyä tunnin aikana, että näen miten niillä sujuu ja ymmärsikö ne asian ja tarvittaessa selitän vielä joka oppilaalle, joka ei ihan tajunnut erikseen uusiksi. Kakkoset on jo omatoimisempia.
Agile(ketterät menettelyt), sitä tungettu vuosia monille fimoille, vaan kun menee sillä vuosikausia, palaa loppuun ennenaikojaan ja muuttuu kyyniseksi. IT alan asiantuntijalle pitää antaa hieman tilaa. Onhan Agilessa joitain hyviä pointteja, (vaan se jos johto katsoo että laitetaanpa se käärme piippuun).
https://www.itewiki.fi/opas/ketterat-menetelmat-agile-lean-ja-scrum/
Ja muistakaamme kuinka moni Japanissa päätynyt sitten loppukeissiin. Pohjolassa oli hyvä meno 80-90 luvulla vaan sitten iski joidenkin toimijoiden aiheuttama lama, työntekijät pakeni.
Yläkoulun erityisluokanopettaja. Kokoaikaisesti valvottavat oppilaat, myös kaikki vessareissut ja taksille saatot. Jotta pääsee itse vessaan, niin on pyydettävä joku paikkaamaan.
Kaupan ala, työpäivän aikana ehtii istua vain kahvitauolla. Eikä sitäkään yhteen putkeen jos tulee asiakas.
Koko ajan kiire: kuormaa pitäisi purkaa, asiakkaita palvella ja hoitaa oma osasto tiptop-kuntoon.
Stressi tulee kiireestä ja siitä, ettei oma osasto myy tarpeeksi.
Palkka on surkea työmäärään nähden. Katselen muita hommia, ei tätä pitkään jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Agile(ketterät menettelyt), sitä tungettu vuosia monille fimoille, vaan kun menee sillä vuosikausia, palaa loppuun ennenaikojaan ja muuttuu kyyniseksi. IT alan asiantuntijalle pitää antaa hieman tilaa. Onhan Agilessa joitain hyviä pointteja, (vaan se jos johto katsoo että laitetaanpa se käärme piippuun).
Ja muistakaamme kuinka moni Japanissa päätynyt sitten loppukeissiin. Pohjolassa oli hyvä meno 80-90 luvulla vaan sitten iski joidenkin toimijoiden aiheuttama lama, työntekijät pakeni.
Onko teidän työpaikoillanne kasvokkain / teams keskustelu tuottavuudestasi (tai miksi se nyt onkin naamioitu) esimiehen kanssa vähintään kerran kuukaudessa?
Joku bittinikkari voisi tehdä sivuston, jossa olisi rankattu parhaat työpaikat. En ole kovin mielelläni työpaikkaa vaihtava, haluaisin viihtyä useamman vuoden samassa paikassa. Työvoimapula taisi tälläkin vuosikymmenellä olla huijausta, jotta saatiin oikeutettua halpatyövoima Suomeen, joten työntekijöiden markkinoita ei taida tulla, mutta hyvällä CV:llä haluaisi hyvän työpaikan.
Kun vanhemmat ovat töissään loppuun väännettyjä tiskirättejä, koko perhe kärsii. Suomessahan myös äidit tekevät usein täyttä työpäivää.
Olen eskarin ope ja vaikka työ on mielekästä, niin luppoaikaa ei ole. Kahvit juon samalla, kun teen toimistohommia.
Olen kätilö. Toki joskus on hiljaisempia vuoroja, mutta ne on ihan tervetulleita välillä. Yleensä on kiire.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teidän työpaikoillanne kasvokkain / teams keskustelu tuottavuudestasi (tai miksi se nyt onkin naamioitu) esimiehen kanssa vähintään kerran kuukaudessa?
Heh heh, ei todellakaan. Olen töissä työpaikalla vapaaehtoisesti, en vankilassa.
Vierailija kirjoitti:
Meidän firman uusi johtaja yritti jotain tällaista, mutta kun paras työntekijä uhkasi erota, loppui työntekijöiden ruoskiminen. Eli kaikkea ei kannata niellä, pysykää yhtenäisinä vaikka etälisittekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän firman uusi johtaja yritti jotain tällaista, mutta kun paras työntekijä uhkasi erota, loppui työntekijöiden ruoskiminen. Eli kaikkea ei kannata niellä, pysykää yhtenäisinä vaikka etälisittekin.
Kun konsultti astuu firmaan sisään minä lähden takaovesta. Tässä iässä on nähty, jos jonkinlaista heepoa ja ketteriä koulutuksia. Nostavat melkoiset palkkiot ja tulokset ovat mitä ovat. Ei tällä alalla kannattavuus ole mitään rakettitiedettä ja työntekijät ovat ahkeria ja lojaaleja.
Suuri tilitoimistoketju. Joka toinen viikko käydään lähiesimiehen kanssa sparrikeskusteluissa läpi mikä työnteossani on persiillään. Laskutusmääriä pitäisi nostaa ja ruokatuntia lyhentää. Kaikki merkityksettömätkin asiat pitäisi Cerppiin merkata ja käyttää muutenkin kiireistä työaikaa siihen hölynpölyyn. Sitten kun vielä tulee koko ajan lisää merkattavia asioita ja lomakkeita joita täyttää, niin ei ole ihmekään että työntekijöiden vaihtuvuus on suurta ja asiakaspoistuma samoin.
Vielä kun alle 3000 palkalla pitäisi olla myyvä konsultti asiakkaisiin päin, niin ei mitään järkeä enää koko touhussa.
Tämä kaikki vain johdon maailmanvalloitushimon takia että saadaan kassaa kertymään ostokohteita ostoa ja halttuunottoa varten.
Tämä oli munkin kokemus arkkitehtitoimistosta. Vaihdoin kunnalle, koska täällä saa (usein) lähteä puoli viisi kotiin, ja pitää viikonlopun vapaata. Kahvitaukoja ei ehdi edelleenkään pitää.