Te, joilla ei ole koskaan luppoaikaa töissä, mitä työtä teette?
Alkaa tympiä nämä työpäivät, kun koko päivän työt on tehty kahdeksassa minuutissa ja loppupäivä on pelkkää netissä surffailua.
Viime viikolla siivosin koko työhuoneeni. Tällä viikolla ei siis ole yhtään mitään tekemistä. Kiirettä ei ole koskaan muutenkaan.
Olen hyvin itsenäisen esimiehen sihteeri, joka ei oikein tarvitse minua mihinkään. Luulee, että minulla on omiakin hommia. Ja niin onkin, muttei tarpeeksi. Palkkaa saan 3050 euroa bruttona, joten mitään hinkua hakeutua muualle ei oikein ole. Sihteeriksi olen tosi hyvin palkattu.
Kommentit (1098)
Minä pidän melko nopeasta työtahdista. Tylsää olisi vetelehtiä päivät. Olen ruokailu alalla. Tauot pystyn pitämään. 10 min kahvitauko ja 1/2 h ruokatauko. Muuten ei jää luppoaikaa. Liika kiire on liikaa. Lakisääteiset tauot pitäisi pystyä pitämään. Olin nuorena kerrossiivoojana eräässä urheilu- ja majoituskeskuksessa. Työnantaja teki kaikkensa ettei taukoja pystyttäisi pitämään. Jos tauoista huomautettiin, alkoi vihamielinen suhtautuminen työntekijöihin. Henkilökuntaa oli aina liian vähän.
Vierailija kirjoitti:
Siivooja. Työaika on tiukasti ja niukasti laskettu, eikä ehtisi tekemään muutakuin juoksemalla. Ei ole taukoja, siirtyminen kohteiden välillä palkatonta, bussi tms maksetaan itse. Päivä voi olla esim 9 tuntia, josta työajaksi tulee vain 4 tai 5 tuntia, jos esim vaihtobusseilla kulkee.
Saa kyllä paljon kehuja asiakkailta, kun työn jälki on hyvää.
Ammattiliitot eivät ole kiinnostuneita kehnoista työoloista. Mutta esim kiitollinen palaute piristää.
(En 30 v. hoitajana saanut juuri kiitosta, vaikka elvytystilanteet ym edesauttoivat ihmisten elämän jatkumisen.)
Sopii ihmiselle joka ei kestä luppoaikaa, vaan haluaa liikkua. Pysyy hoikkana ja lihasvoima on kunnossa.
Olen myös lähihoitaja, joka nykyisin siivoojana. Paloin loppuun rankassa hoitotyössä ja nyt yhtä rankassa, mutta ei enää vuorotyössä. En istu kertaakaan työpäivän aikana, paitsi kerran vessanpytyllä.. No kun ei juo mitään, ei tarvitse käydäkään..
Olen tavallaan "pilannut" itseni ja hermojärjestelmäni kymmenien vuosien tappotahtityössä enkä enää kykene ns. istumatyöhön tai etätöihin. Vaikka kroppa on kipeä joka työpäivän jälkeen, ei taida vaihtoehtoja olla. Eläkkeeseen vielä 7 vuotta.
Ai missä töissä ei ole luppoaikaa, oikeissa töissä. Sellaista työtä mitä ei voi tehdä etänä tai istuen.
Ammattiliitot eivät ole oikeasti kiinnostuneita työntekijöiden (siivous, varastot ym) oloista ja terveydestä. Kehitys on kuin lehmänhäntä, lasku ollut nopeaa. Ja nyt jos soviteltu päiväraha kutistuu, on monen elämä outo yhdistelmä rankkaa työtä loputtomassa kiireessä ja silti raha ei riitä edes alennusleipään. Nytkin on jo tiukkaa.
Ammattiliitot kukkoilevat, mutta tavallinen myyjä, siivooja ym ei heitä kiinnosta.
Ja persut pettivät kansan. Oltiin muka niin työläisen puolella että. Nyt sitten ihan kapitalismin kovat otteet.
Vierailija kirjoitti:
Ihan häpeän itseäni kun luen näitä. Ajoittain töitä on paljonkin, mutta välillä ehtii surffailla netissäkin paljon. Nytkin olen työajalla netissä. Lounastaukoa ehtii pitää yleensä tunnin verran ja en edes kehtaa kertoa, miten työpäivä menee, kun teen etätöitä kotona. Perus konttorirotta olen...
Eikö ajankäyttöänne seurata mitenkään? Olen myös konttorirotta ja välillä on tylsiä hetkiä ja aina ei voi olla tehokkaimmillaam, mutta jokainen minuutti työajasta tulee syöttää seurantajärjestelmään, josta seurataan mitä työpäivän aikana teemme. Eli jos ei tee mitään, joutuu ajan kirjaamaan johonkin, joka tuntuu epäeettiseltä, jos ko tehtävää ei oikeasti ole tehnyt. Siksi käytän liukumia aina kun on hiljaisempaa mikä on perseestä, sillä mieluummin käyttäisi liukumat ylimääräisinä vapaina. Olen varmaan liian tunnollinen.
Vierailija kirjoitti:
Varastolla keräilijä. Yli 20 000 askelta tulee päivässä, kun pitää juosten keräillä ja pakata asiakkaiden tilaukset.
Oi, tuo olisi varmasti mukavaa hommaa! Pitäisin tuollaisesta pakkailusta. Eikä ilmeisesti sisällä mitään muuta mahdollista stressitekijää kuin kiire, mitä nyt on oikeastaan vähän joka alalla.
Tarviiko tuohon jotain koulutusta? Missähän pääsisi tuollaiseen työhön?
ICT-asiantuntija. Palkka 4000€/kk.
Ei totta tosiaan ole luppoaikaa. Jos olisi riittävästi työntekijöitä, niin voisi ehkä jossain välissä tehdä järjestelmien ennakoivat huolto- ja päivitystyöt, joilla välttäisi kaiken sen juoksemisen ja sähläämisen johon nyt kaikki aika kuluu. Ehkä sitten jäisi aikaa joskus pitää oikeita kahvitaukojakin.
Firman HR:llä on kuitenkin parempi asiantuntemus ICT alalta, eikä heidän mukaan lisäresursseille ole aihetta.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut suuren yrityksen call centerissä, puheluita tuli useammasta palvelulinjasta sekä sähköposteja tuli monista paikoista. Systeemiin kirjaudutaan sisään, siinä alkaa työaika, palkissa näkyy montako puhelua missäkin linjalla odottaa, jos puheluihin tulee tauko, avautuu välittömästi sähköposti käsiteltäväksi ja siinä rullaa aika, jos tulee puhelu, systeemi tauottaa sähköpostin ja avaa puhelun (puhelut avautuu automaattisesti, eli et voi päättää että kirjoitampa tähän vielä yhden sanan ja painan send). Kun puhelu loppuu alkaa sposti aika taas rullaamaan. Kaikista yhteydenotoista kirjataan myös systeemiin että mitä, miksi, kuka, ken....jos on vaikea case niin puhelun aikana selvität asiaa, helpon puhelun aikana kirjaat systeemin. Käsittelyaikoja lasketaan, sekä sitä mitataan jatkuvasti montako asiakasta kukin käsittelee ja missä ajassa. Jos tulee ruuhkaa, on se työntekijöiden vika....Tauot voi pitää, ja silloin tosiaan kirjaudutaan pois systeemistä ja ne lasketaan minuutilleen.
Olen ollut vastaavassa työssä, ja oli elämäni hirveintä työtä ja surkealla palkalla vielä. Olin vaihtanut hotellityöstä tähän call center työhön lähinnä säännöllisen työajan takia, mutta oli pakko vaihtaa takaisin 4kk jälkeen. Onneksi sitten pääsin muihin töihin aika piakkoin. Olin ollut todella kuormittunut kiireisestä ja epäsäännöllisestä hotellityöstä, mutta enpä olisi uskonut entry-level toimistotyön olevan vielä kuormittavampaa.
Kotiäiti ja neljä lasta ON rankkaa. Paljon rankempaa kuin monen toimistotyöt. Arvostan!
Olen minäkin hyvin itsenäisen esimiehen sihteeri, mutta minulla ei ole mitään luppoaikaa töissä. Kas kun minulla on niitä omiakin töitä ihan yli oman tarpeen, vaikka tämän ketjun aloittajalla niitäkin on hyvin vähän. Pidän itseäni enemmän jonkinlaisena yleisenä asiantuntijana kuin sihteerinä. Myös muut sihteerit ovat koko ajan kyselemässä minulta työhön liittyviä asioita, tarvitsevat opastusta ja ohjausta yms. Tämä ei ole mitään itse keksimääni vaan kuuluu tehtävänkuvaani.
Mikä on luppoaikaa? 7.00 alkaa työaika, kahviaika 8.00, ruokailu 11.00, kahviaika 13.00, kotiin 15.30.
Tuo on työaika ja kaikki mitä tapahtuu niiden välissä on työaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Päivittäispalveluissa neuvon rahoitusalalla asiakkaita, posteja, puheluja ja chatia. Kiire on ja niskaan huohotetaan pomojen taholta.
Tauot meillä kyllä pidetään.
Ihmettelen näitä jotka eivät pidä taukoja tai ehdi syömään työpäivän aikana, miten voi olla mahdollista tai edes laillista. Ja miten jaksatte ilman ruokaa, huh.
Olen ollut myyjänä kioskilla jossa ollaan aina yksin. Siellä ei yleensä voinut pitää juuri minkäänlaista taukoa. Päivät meni usein kokonaan seisten. Toisinaan oli hiljaista, mutta valitettavan usein silloin joku yksinäinen asiakas jäikin sitten juttelemaan iäksi "koska nyt ei ole jonoa eikä sinullakaan ole tässä mitään muuta". Hah. Istuin (ja usein myös söin) vasta kun tein takahuoneessa tilitystä vuoron päätteeksi. Lähdin toisiin hommiin aika nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on luppoaikaa? 7.00 alkaa työaika, kahviaika 8.00, ruokailu 11.00, kahviaika 13.00, kotiin 15.30.
Tuo on työaika ja kaikki mitä tapahtuu niiden välissä on työaikaa.
Ole kiitollinen että teillä voi pitää tauot. Mulla klo 6-14 enkä pidä mitään erillistä taukoa missään välissä vaan syön jossain välissä missä satun ehtimään (3min). Jos ehdin. Vessassa käyn jos sattuu olemaan sopiva rako (45sek-1min). Tätä se on kun henkilöstöä on kroonisesti liian vähän mutta samat työt pakko hoitaa. Ja joo etsin uutta työtä.
Vierailija kirjoitti:
Nämä "kotiäidit" eivät tiedä oikeasta työstä monesti mitään. Menkääpä esimerkiksi tekemään lähihoitajan työtö vanhainkotiin, jossa hoidettavat ovat isoja, dementoituneita "lapsia".
Jep, sitä eritteiden määrää aikuiselta "vauvalta"
Siivoojana isossa sairaalassa.
On todella kiire ja työpäivän jälkeen olen ihan raatona.
Pitäisi jaksaa vielä muutama vuosi että pääsee eläkkeelle. Nuoret työtoverini sen sijaan istuvat kahvihuoneessa hohhoillen kuinka saisi tämänkin päivän kulumaan ja näpeltävät tietysti kännyköitään.
En jaksa enää vihjailla, että tekemistä on kunhan vain katselee ympärilleen eikä koko ajan odota että joku tulee vartavasten käskemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt palvelutalossa useinkin, että hoitaja istuu ja katselee telkkaria. Vanhukset on omissa huoneissaan hiljaa.
Ai yöllä vai? Ei palvelutalon asukkaat ole hiljaa huoneissaan. Senioritaloissa voi ollakin, siellä jokainen asuu omassa asunnossaan ja ostaa palvelua sen välttämättömän määrän. Onkohan se näkemäsi ihminen ollut hoitaja? Vai omainen? Tai harjoittelija? Harjoittelijat joskus joutuu istumaan, jos asukas ei anna lupaa tulla mukaan, kun hoitaja menee tekemään hoitotoimia. En itsekään siitä tykkäisi, jos vatsaa toimitetaan tai alapäätä pestään ja joku harjoittelija seisoo tuijottamassa vieressä.
Voi voi, yökkö tekee aamiaisen valmiiksi, kuivittaa asukkaista, pyykkää, siivoaa....töitä on koko yöksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitoshuoltaja päivystyksessä, kolmivuorotyö. Yövuoroissa alueeksi kuuluu koko keskussairaala, yksin yövuorot. Usein menee työt ylitöiksi, varsinkin iltavuoroissa. Peruspalkka 1759.39 €/kk ja lisien kanssa käteen jää yleensä 1500 €/kk. Paljon ykkösvapaita, jolloin yritän sitten palautua...
Millä pahoinvointialueella on noin pieni palkka? Täällä pp 2075 ja vuodeosastoilla 2125. Pieni sekin.
Oho, palkkani siivoojana 2290€/kk, kokemuslisiä ei koulutusta.
Varastolla keräilijä. Yli 20 000 askelta tulee päivässä, kun pitää juosten keräillä ja pakata asiakkaiden tilaukset.