Te, joilla ei ole koskaan luppoaikaa töissä, mitä työtä teette?
Alkaa tympiä nämä työpäivät, kun koko päivän työt on tehty kahdeksassa minuutissa ja loppupäivä on pelkkää netissä surffailua.
Viime viikolla siivosin koko työhuoneeni. Tällä viikolla ei siis ole yhtään mitään tekemistä. Kiirettä ei ole koskaan muutenkaan.
Olen hyvin itsenäisen esimiehen sihteeri, joka ei oikein tarvitse minua mihinkään. Luulee, että minulla on omiakin hommia. Ja niin onkin, muttei tarpeeksi. Palkkaa saan 3050 euroa bruttona, joten mitään hinkua hakeutua muualle ei oikein ole. Sihteeriksi olen tosi hyvin palkattu.
Kommentit (1098)
Yläkoulun opettaja!
Ja kotiinkin riittää vielä runsaasti työtä.
Laaja-alainen erityisopettaja alakoulussa
Vierailija kirjoitti:
Koodaan. Ei yleensä riitä edes työaika mihinkään, vaan pakko jatkaa kotona, joskus yötä myöten. Palkka on 6000 e / kk mutta helpolla se ei irtoa todellakaan 12-16 tunnin työpäiviä pääosin ja kova stressi. Vaihtaisin tuontapaiseen työhön kuin ap:lla ihan heti jos löytäisin sellaisen. (Nyt olen talvilomalla)
Moro koodarille. Sanon vaan sen, että sua koijataan huolella noilla työtunneilla palkkaan nähden. Vaihda hyvä mies (tai nainen) firmaa. Tai jos teet omaan laskuun, niin nosta nyt hyvä ihminen projektisi laskutushintaa.
T. toinen
IT-konsultti.
Vielä jokin aikaa sitten n. 80-90 % työajastani oli luppoaikaa, joka kuitenkin piti saada raportoitua näyttämään vähintään "kompetenssin kehittämiseltä" tai joltain hallinnolliselta välttämättömyydeltä. Lilluin omituisessa, tiimienvälisessä limbossa piiiitkään. En tiedä, miten sellainen ylipäätään saattoi tapahtua.
Noh, sitten minut siirrettiin uuteen, pienehköön tiimiin, jonka käytännöt mahdollistavat lähes minuuttikohtaisen läpinäkyvyyden itse kunkin työtilanteeseen. Enää ei liirumlaarumit mene läpi. Voisi melkein sanoa että töiden määrä "kiihtyi" nollasta sataan.
Kummassakin tilanteessa on/oli omat ahdistavat puolensa. Työelämä.ylipäätään on ahdistavaa, joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meille työntekijöille jonkinmoisia tunnuslukuja annetaan nähtäväksi ja se on muutoin selväksi tehty kun kokoajan vain porukka vähenee (työt ei). Tottakai tässä on mahdollisuus että meitä vedätetään mutta haluaisin vielä työnantajan sanaan sen verran luottaa.
En nykyään ihmettele, ettei kaupoissa ole "varaa" henkilökuntaan. Seurasin sitä tv-sarjaa K-Supermarkettien kauppiaista, ja ne rahat millä kyllä saisi palkattua henkilökuntaa menee näihin:
- luksustalo kiveä, lasia, hirttä
- jäätävät tilukset, joilla hevosia
- pari Teslaa, Ferrari ja muutama citymaasturi
- kauppiaanrouvan korut ja vuittonit
- italian huvila
- kalliit harrastukset kuten pienlentokoneen lentäminenSiksi sitä henkilökuntaa ei ole ja siksi se ruoka on kallista, että kauppias saa elää tuollaista elämää.
Voin sanoa, että 10 vuotta sitten nämä markettien kauppiaat eli ihan tavallista keskituloista elämää, nykyisin tilille kilahtaa miljoonia vuodessa. Ja alimitoitettu henkilökunta myy ylihinnoiteltua safkaa.
Tämä. Niin. Pirun. Paljon.
Saisi tulla lisää kilpailua, niin pysyisi elintarvikkeiden myyntihinnat jotenkin kurissa ja myöskin työoloihin panostettaisiin enemmän, koska työntekijöillä olisi enemmän mahdollisuuksia vaihtaa kilpaileviin taloihin jolloin työnantajien paine ylläpitää työhyvinvointia kasvaa. Nythän näin ei ole, kun on tosiaan kaksi isoa taloa jotka käytännössä sopivat järjestelyt keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meille työntekijöille jonkinmoisia tunnuslukuja annetaan nähtäväksi ja se on muutoin selväksi tehty kun kokoajan vain porukka vähenee (työt ei). Tottakai tässä on mahdollisuus että meitä vedätetään mutta haluaisin vielä työnantajan sanaan sen verran luottaa.
En nykyään ihmettele, ettei kaupoissa ole "varaa" henkilökuntaan. Seurasin sitä tv-sarjaa K-Supermarkettien kauppiaista, ja ne rahat millä kyllä saisi palkattua henkilökuntaa menee näihin:
- italian huvila
- kalliit harrastukset kuten pienlentokoneen lentäminenSiksi sitä henkilökuntaa ei ole ja siksi se ruoka on kallista, että kauppias saa elää tuollaista elämää.
Voin sanoa, että 10 vuotta sitten nämä markettien kauppiaat eli ihan tavallista keskituloista elämää, nykyisin tilille kilahtaa miljoonia vuodessa. Ja alimitoitettu henkilökunta myy ylihinnoiteltua safkaa.
Tämä. Niin. Pirun. Paljon.
Saisi tulla lisää kilpailua, niin pysyisi elintarvikkeiden myyntihinnat jotenkin kurissa ja myöskin työoloihin panostettaisiin enemmän, koska työntekijöillä olisi enemmän mahdollisuuksia vaihtaa kilpaileviin taloihin jolloin työnantajien paine ylläpitää työhyvinvointia kasvaa. Nythän näin ei ole, kun on tosiaan kaksi isoa taloa jotka käytännössä sopivat järjestelyt keskenään.
Tiedoksi: kaksi isoa kaupparyhmittää dominoi kiinteistömarkkinoita. Siksi kilpailua ei pääse syntymään. Aikaisemmin ei olisi tullut kuulonkaan, että Alko olisi samassa kiinteistössä Lidl:n kanssa. Nyt niitäkin on tullut.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen valtion virastossa töissä, siis sieltä saan palkaa eläkkeelle asti.
Minulla koko työaika menee kahvihuoneessa talon kampaviinereita ja kahvia suuhun mättäessä ja vessassa ripulipaskaa ulostaessa.
Aamulla olis ollut asiakas tapaaminen mutta jouduin siirtämään kiireiden takia joulukuulle.
Tässä onkin hyvä esimerkki miksi hyvinvointiyhteiskunta ei toimi ja kaikki tuollainen turha paskavirastotyö tullaan vielä tulevaisuudessa vetämään vessanpöntöstä alas sinun taukojesi ripulipaskojen mukana.
Tulevaisuudessa homma tulee olemaan niin, että valtion byrokratia tulee olemaan aivan minimikustannuksilla. Valtaosa viranomaistyöstä tulee ulkoisilta kumppaneilta ja markkinatalous ajaa tuollaiset lafkat pois, joiden henkilöstössä on liikaa ripulikakkatyöntekijöitä, koska yritykset eivät omarahoitteisesti pysy mukana työelämäkilpailussa muita yrityksiä vastaan, joiden työntekijät ovat parempaa ainesta.
Ainoana poikkeuksena ne muutamat organisaatiot valtion hallinnossa ovat tyyliin poliisi ym. virkavalta, eduskunnan hallintoelimet, verovirasto.
Uskomatonta miten lujaa tänä päivänä pitää juosta töissä. Mikään ei riitä, eikä meidän alalla ole kyse työntekijäpulasta tai heikosta tuloksesta vaan silkasta ahneudesta ja pikku johtajan #$ttumaisuudesta. Koko ajan moititaan ja vaaditaan enemmän.
Työntekijöiden kannattaa muistaa, että urakkatyö on urakkatyötä ja jos ei ole urakkapalkkaa, tehdään ripeästi normaali työvauhdilla. Kukaan ei jaksa juosta kauaa. Jos kukaan ei juokse, voidaan tehdä normaali vauhdilla ja yrityksen on palkattava lisää työntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johdon assari. Jos en tee omia töitä puran esimiehen sähköpostia ja teen hänen hommiaan. Hänen työmatkojen aikana päivystän vielä kotonakin mikäli on eri aikavyöhykkeellä.
Ei ole GDPR hommat teillä hanskassa jos assari lukee pomon sähköpostia. Eli valetta
Olen myös johdon assarina lukenut ja järjestellyt pomon sähköpostitulvaa. Ei ollut kyseessä henkilöstöasioita. Jos kuitenkin näin jotain yksityistä, en tietenkään kertonut eteen päin, enkä puhunut muihin ihmisiin liittyvistä yksityisistä asioista pomon kanssa. Luottamus on kaiken perusta tiiviissä pomo-assari-yhteistyössä.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitaja olen isossa sairaalassa, tauot kerkiää kyllä pitämään. Toisinaan jos tilanne hyvä niin loppupäivästä kerkiäää esim. siivota taukotilaa, minkä teinkin eilen.
Onko sairaanhoitajan tehtävänä siivota taukohuone? Meillä on siihen hommaan siistijät!
Vierailija kirjoitti:
Minulla koko työaika menee kahvihuoneessa talon kampaviinereita ja kahvia suuhun mättäessä ja vessassa ripulipaskaa ulostaessa.
Aamulla olis ollut asiakas tapaaminen mutta jouduin siirtämään kiireiden takia joulukuulle.
Mikä ihmeen fetissi teillä persuilla on valtion virkamiesten ulosteeseen? Aina samaa mässäilyä.
Sen varalta että joku uskoo näitä seksuaalisessa tarkoituksessa keksittyjä juttuja, todettakoon että tosiasiassa valtio ei tarjoa perusvirkamiehelle yhtään mitään ylimääräistä.
Siivooja. Työaika on tiukasti ja niukasti laskettu, eikä ehtisi tekemään muutakuin juoksemalla. Ei ole taukoja, siirtyminen kohteiden välillä palkatonta, bussi tms maksetaan itse. Päivä voi olla esim 9 tuntia, josta työajaksi tulee vain 4 tai 5 tuntia, jos esim vaihtobusseilla kulkee.
Saa kyllä paljon kehuja asiakkailta, kun työn jälki on hyvää.
Ammattiliitot eivät ole kiinnostuneita kehnoista työoloista. Mutta esim kiitollinen palaute piristää.
(En 30 v. hoitajana saanut juuri kiitosta, vaikka elvytystilanteet ym edesauttoivat ihmisten elämän jatkumisen.)
Sopii ihmiselle joka ei kestä luppoaikaa, vaan haluaa liikkua. Pysyy hoikkana ja lihasvoima on kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- italian huvila
Nyt ollaan asian ytimessä ja sama malli on käytössä muuallakin.
Oltiinhan vahustaloissakin ulosteet pöksyissä ja johtaja nosti 2 miljoonaa vuosipalkkaa, vieläköhän tämäkin jatkuu?[/quote
Työntekijät ihan itse määräävät tahdin, jos joku nuori ja nopea tulee ja haluaa näyttää miten nopea on, kannattaa muistaa, että samalla hän nolaa vanhat, kokeneet työntekijät. Eikä kukaan jaksa montaa vuotta paahtaa, varsinkin kun tulee perhettä yms.
Toimitilahuoltaja eli tuttavallisemmin siivooja. Normaali työtehtävien (joita on paljon) lisäksi saan usein toimia myös keittiöpsykologina, jäteneuvojana ja huoltopalvelujen tilaajana.
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta miten lujaa tänä päivänä pitää juosta töissä. Mikään ei riitä, eikä meidän alalla ole kyse työntekijäpulasta tai heikosta tuloksesta vaan silkasta ahneudesta ja pikku johtajan #$ttumaisuudesta. Koko ajan moititaan ja vaaditaan enemmän.
Työntekijöiden kannattaa muistaa, että urakkatyö on urakkatyötä ja jos ei ole urakkapalkkaa, tehdään ripeästi normaali työvauhdilla. Kukaan ei jaksa juosta kauaa. Jos kukaan ei juokse, voidaan tehdä normaali vauhdilla ja yrityksen on palkattava lisää työntekijöitä.
Jep ja kaikkia ei voi irtisanoakkaan. Pitäisi ymmärtää mitä tarkoittaa persukset penkkiin. Työntekijöiden pitäisi pitää yhtä, siinä on voimaa! Ja toki työt hoidetaan asiallisesti, kuten suomalaisilla on tapana.
Yläkoulun opettaja (ja työlään luokan luokanvalvoja)
Mutta en valita, ainakaan ei ole tylsää töissä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on pieni totuuden siemen. Olen itse julkisella ja työntekijöistä varmaan 90 % määräaikaisia. Sitten on joitakuita vanhoja vakkareita, joista ei ole mitään hyötyä kenellekään eikä niistä eroonkaan pääse. Siinä mielessä on hyvä, että hallitus helpottaa irtisanomista niin päästään ehkä teistäkin eroon.
Vierailija kirjoitti:
Tää ketju on ihan kamala.
Missä on sellaiset työt, joissa on tekemistä kivasti, mutta ei oo koko ajan kauhea kiire?
Vuosien takana.
Teollisuudessa duunarina