Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pystytte perustelemaan moraalisesti lihansyönnin? Eläimet joutuu kärsimään ja kuolemaan sen yhden pihvin takia.

28.01.2020 |

Ja" liha on hyvää" ei sitten ole moraalinen perustelu.

Kommentit (452)

Vierailija
121/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näytä kovin kamalalta

Vierailija
122/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö ap:n mielestä siis kaikelta lihakarjalta, kanoilta, lehmiltä, possuilta yms samantien kieltää lisääntyminen ja viedä eläimet lopetettavaksi ja heittää joukkohautoihin? Ei noita eläimiä olisi olemassakaan ilman lihansyöjiä ja valtaosalla eläimistä on aivan hyvä elämä, jopa parempi kuin keskiverrolla lapsiperheen kanilla tai gerbiilillä.

Ja varmasti humaanimi ku olema kuin suomalaisella vanhuksella.

Joku tampio kuvittelee, että tuotantoeläimet saisivat lisääntyä jotenkin vapasti lajityypillisesti. 

Ei tarvitse kuvitella. Senkuin menee laitumen tai tarhan laidalle katselemaan, kuinka temput tehdään. Ymmärrän tietysti, että luonnosta kovin vieraantuneen on kuviteltava paljon kaikenlaista ja siitä sitä hassua filosofistelua sitten syntyykin. 

Kai sinä ymmärrät, ettei tuotantoeläinten anneta lisääntyä ja paritella vapaasti itse valitsemansa kumppanin kanssa. Ne pakkoparitetaan valitun siittäjän kanssa tai keinosiemennetään. Vapaasti syntyneet jälkeläiset ovat vahinkoja. 

Kyllä ne parittelevat oikein mielellään ja halukkaana ihan itse sen valitun kumppanin kanssa. Suurin osa ihmisistäkään ei saa vapaasti valita parittelukumppaniaan, joten ei tässä nyt mitään järin ihmeellistä ole. Eläimet kuksivat estoitta vanhempiaan ja siasaruksiaan jos sitä ei estetä, kuten ihmisilläkin insesti on kielletty. Se on nimenomaan eläinten hyvinvointia edistävä seikka. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Love food kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun riistalihani on kokenut nopean kuoleman. Ihmisille yritetään vasta hankkia oikeutta sellaiseen.

Sinun riistasi ei selitä 200g per naama per päivä makkaraa ja jauhelihaa jne. Voit pestä käsiäsi kyllä tuolla selityksellä.

Jalostetut lihatuotteet, ovat hyvä juttu, koska se mahdollistaa tuotantoeläimestä sellaisten osien käyttämisen, jotka jäisivät muuten syömättä.

Unohdit ohiksen viestisi alusta. Liika syöminen tai eläinten kasvatus huonoissa olosuhteissa ei sillä selity. Muuten olet oikeassa että kaikki syödään mitä tapetaan.

Huono eläinten kohtelu ei oiikeastaan edes liity tähän aiheeseen. Huonosta kohtelusta tulee päästä eroon ja Suomessahan eläimiä kohdellaan varsin mallikkaasti.

Siinähän se otsikossa lukee kun se on "kärsinyt" kohdassa, eikä eläimiä mallikkaasti voi kohdella juuri missään, kun liha on halpaa rahallinen arvo huono jne. Varmasti haluttaisiin kohdella paremmin mutta rehellinen totuus on ettei rahkeet siihen riitä. Ei ainakaan niin että tämä keskustelu olisi tarpeetonta. 

Ihan yhtä hyvin voimme jeesustella sitä miten raakalaismaista on repiä keskenkasvuiset porkkanat maasta ja raastaa ne lettutaikanaan.

Kysymyksen asettelu sisältää ennakkoasenteen, joka tekee asiallisen keskustelun mahdottomaksi.

Ymmärräthän, että porkkanoilla ei ole aivoja, tunteita tai aisteja toisin kuin eläimillä?

Kyllä porkkanoilla on tunteet. Kun ne otetaan maasta ja laitetaan kylmään jääkaappiin, niin ne alkaa pikkuhiljaa masentua ja nahistua.

Vierailija
124/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi hyvä syy on mielenterveys.

Joo. Elossapysymisen liiallinen moraalipähkäily näyttää murentavan sitä. Kannattaa syödä lihaa, niin mielenterveys säilyy. Aivot tykkää kunnon ravinnosta.

Vierailija
125/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettei jakseta eikä välitetä niin kuin pitäisi ja haluaisi vaan mennään nimenomaan sieltä mihin rahkeet riittävät kun tulot kärsivät kärsii eläimetki Suomessa.

Eläimet ovat farmareiden elanto, tottakai he jaksaa ja välittää, siinä on kirjaimellisesti heidän oma elanto sidottu niihin eläimiin kiinni. Jos rupeavat eläimiä kaltoinkohtelemaan ja Atrialle myymään mustelmapossuja tai haparaluisia niin sieltä tulee hyvin nopeasti reklamaatio ja ilmoitus eläinsuojelulle, se on konkurssin paikka silloin.

Ymmärrättekö että tämä vähentää sitä uskoa teihin kun ette ole rehellisiä.

T. lihaa syövä.

Maatilat eivät ole hylättyjen eläinten hoitokoteja, ei niitä nautoja ja sikoja siellä huvikseen pidetä vaan sen takia että niistä saa elannon irti. Eikä siinä ole mitään tekopyhää tai epärehellistä. Vai onko sinulla omassa huushollissasi possutarha jossa hoidat tuotantoeläimiä vain huviksesi? Miksi vaadit sellaista käytäntöä maatilallisilta? Eivät ne ole eläintarhoja ja vaan ruuantuotannon alkupäätä.

Vierailija
126/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö ap:n mielestä siis kaikelta lihakarjalta, kanoilta, lehmiltä, possuilta yms samantien kieltää lisääntyminen ja viedä eläimet lopetettavaksi ja heittää joukkohautoihin? Ei noita eläimiä olisi olemassakaan ilman lihansyöjiä ja valtaosalla eläimistä on aivan hyvä elämä, jopa parempi kuin keskiverrolla lapsiperheen kanilla tai gerbiilillä.

Joku tampio kuvittelee, että tuotantoeläimet saisivat lisääntyä jotenkin vapasti lajityypillisesti. 

Ei tarvitse kuvitella. Senkuin menee laitumen tai tarhan laidalle katselemaan, kuinka temput tehdään. Ymmärrän tietysti, että luonnosta kovin vieraantuneen on kuviteltava paljon kaikenlaista ja siitä sitä hassua filosofistelua sitten syntyykin. 

Kai sinä ymmärrät, ettei tuotantoeläinten anneta lisääntyä ja paritella vapaasti itse valitsemansa kumppanin kanssa. Ne pakkoparitetaan valitun siittäjän kanssa tai keinosiemennetään. Vapaasti syntyneet jälkeläiset ovat vahinkoja. 

Kyllä ne parittelevat oikein mielellään ja halukkaana ihan itse sen valitun kumppanin kanssa. Suurin osa ihmisistäkään ei saa vapaasti valita parittelukumppaniaan, joten ei tässä nyt mitään järin ihmeellistä ole. Eläimet kuksivat estoitta vanhempiaan ja siasaruksiaan jos sitä ei estetä, kuten ihmisilläkin insesti on kielletty. Se on nimenomaan eläinten hyvinvointia edistävä seikka. 

Kai vegaanihihhulitkin käsittävät, että keskimääräisessä supermarketissa ei myydä ainuttakaan luonnonvaraista itse itselleen lisääntymiskumppaninsa valinnutta kasvia? Jo Mesopotamiasta saakka ihminen on jalostanut kasveja tarpeisiinsa eli pakkohedelmöittänyt systemaattisesti valikoituja yksilöitä toistensa siitepölyllä. 

Vierailija
127/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi luonnollista ja lajityypillistä lisääntymistä

Nauta

Hevonen

Vierailija
128/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja ei ikinä edes käynyt maatilalla. Tervetuloa vaikka meille niin paistan sulle hyvät pihvit omasta sonnista.

Teidän maatila ei varmaankaan tuota kaikkia niitä lihakiloja, joita suomalaiset työntävät suuhunsa vuodessa. Suomessa asiat ovat varmasti joillain pienillä tiloilla hyvin, mutta ei voi väittää, että kokonaisuutena suomalainen lihatuotanto on eettistä.

Tuo pienillä tiloilla asiat hyvin/paremmin kuin suurilla on kyllä harhaa parhaimmillaan. Isot yksiköt ovat uudempia ja eläinten tarpeet paremmin huomioitu. Eläinmäärä tilalla ei korreloi eläinten hyvinvointiin juuri mitenkään. Jos sulla on 50 mullikkaa vanhassa navetassa, josta kolaat paskat lihasvoimalla ja eväät eteen samoilla lihaksilla vrt. kylmäpihatto vinokuivikkeella ja 500 mullikkaa ja koneella jaat eväät, kuivikkeet ja tyhjennät lantakäytävät. Kummassa on eläimellä paremmat olot? Ei tuotantoeläin kaipaa yksilöllistä ihmissuhdetta vaan suojan säätä vastaan, mukavan makuupaikan, evästä ja vettä riittävästi, puhdasta hengitysilmaa, lajitovereiden seuraa ja riittävästi tilaa, jotta voi em.tavalla elää sen elämänsä.

Lihan syöntini perustelen sillä, että ihminen on lajityypillistään sekaravintoa syövä yksimahainen nisäkäs. Vähän niin kuin sika(tuotantoeläimenä eivät tosin syö lihaa vaikka villit serkut sitä syövätkin), vaikka ajatteleekin monimutkaisempia asioita.

Vierailija
129/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

(tuotantoeläimenä eivät tosin syö lihaa vaikka villit serkut sitä syövätkin)

No jos oikein pilkkua n.ussii niin periaatteessa syövät. Teuraseläimen luut jauhetaan hienoksi jauheeksi ja pistetään rehun sekaan. Ja sitten tietty jos tulee huonosti hoidettuja tiloja jossa siat rellestää vapaana niin voi mennä aika moni pikkupossu karjujen suihin.

Vierailija
130/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettei jakseta eikä välitetä niin kuin pitäisi ja haluaisi vaan mennään nimenomaan sieltä mihin rahkeet riittävät kun tulot kärsivät kärsii eläimetki Suomessa.

Eläimet ovat farmareiden elanto, tottakai he jaksaa ja välittää, siinä on kirjaimellisesti heidän oma elanto sidottu niihin eläimiin kiinni. Jos rupeavat eläimiä kaltoinkohtelemaan ja Atrialle myymään mustelmapossuja tai haparaluisia niin sieltä tulee hyvin nopeasti reklamaatio ja ilmoitus eläinsuojelulle, se on konkurssin paikka silloin.

Ymmärrättekö että tämä vähentää sitä uskoa teihin kun ette ole rehellisiä.

T. lihaa syövä.

Maatilat eivät ole hylättyjen eläinten hoitokoteja, ei niitä nautoja ja sikoja siellä huvikseen pidetä vaan sen takia että niistä saa elannon irti. Eikä siinä ole mitään tekopyhää tai epärehellistä. Vai onko sinulla omassa huushollissasi possutarha jossa hoidat tuotantoeläimiä vain huviksesi? Miksi vaadit sellaista käytäntöä maatilallisilta? Eivät ne ole eläintarhoja ja vaan ruuantuotannon alkupäätä.

Voitko lopettaa tuon huonotapaisien leikkailun ja rajaamisen? Viestiisi ei voi enää vastata kun rajailet sitä kappaleisiin ja tämä kappale pelleilysi kuten myös selityksesi osoittaa vain ettei sinuun voi enää luottaa ollenkaan, kun pyrit haittamaan keskustelua toimillasi. Esiinnnyt parhaillaan trollina tässä keskutelussa jolla on kova tarve valehdella asioista ja hankalopittaa itse asiasta rehellisesti keskustelua. 

Jos haluat keskustella lopetat kappale pelleilyn, jos et alat puolustelemaan itseäsi epäkunnioittaen muiden keskustelijoiden toiveita ja osoittaudut trolliksi.

Vierailija
131/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei näytä kovin kamalalta

Juu ei näytä. Mutta monelle kilohinta näyttää liian pahalta. Tuo liha meinaan ei ole niissä halvimmissa jauhelihapaketeissa. 

Itse ostan yleensä vapaana laiduntanut/ ruoholla kasvatettu/ luomu ja niitä pakkauksia on kaupan valikoimasta murto-osa ja hinta on huomattavasti korkeampi kuin muissa. 

Halvasta lihasta pitäisikin luopua monesta syystä ja tuon paremminkin kasvatetun lihan hintaa voisi nostaa, mikäli tuotantokustannukset sitä vaativat. 

Vierailija
132/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellinen vastaus, en mitenkään. Eikä edes kiinnosta perustella. Alan perustelemaan valintojani siinä vaiheessa kun ihmiset vaaditaan tilille kaikista valinnoistaan; lasten tekemisestä, lemmikkieläinten pitämisestä, yksityisautoilusta, turhasta kuluttamisesta (esim. vaatteet ja elektroniikka), liian suurissa asunnoissa asumisesta jne. Sinne saakka syön lihaa hyvällä omalla tunnolla.

P.S. Se ensimmäinen kivi kannattaa heittää siinä vaiheessa kun oma syntilista on läpikäyty ja putipuhdas :) .

Vierailija
133/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai vegaanihihhulitkin käsittävät, että keskimääräisessä supermarketissa ei myydä ainuttakaan luonnonvaraista itse itselleen lisääntymiskumppaninsa valinnutta kasvia? Jo Mesopotamiasta saakka ihminen on jalostanut kasveja tarpeisiinsa eli pakkohedelmöittänyt systemaattisesti valikoituja yksilöitä toistensa siitepölyllä. 

Tuollaisella argumentoinnilla ammutaan itseään nilkkaan. 

Vierailija
134/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esiinnnyt parhaillaan trollina tässä

Sinulle on turha vastailla mitään koska sinulla ei ole mitään kokemusta maatiloista tai lihanjalostamoissa työskentelystä. Olen jo toistuvasti sinulle toitottanut ja kertonut yksityiskohtaisesti kuinka Suomessa ei pääosin kaltoinkohdella eläimiä ja sillä saralla olemme maailmassa eläviä esimerkkejä ja edelläkävijöitä.

Mutta sitten sössötät siihen päälle pelkän mutuilun pohjalta että kuinka kaikki Suomen maatilalliset ovat vain ilkeitä valehtelijoita ja rupeat itkemään siitä että kehtaan jäsennellä tekstiäsi lainatessa, koska sinulta kaikki muut argumentit on loppu. Jos sinulla ei ole mitään konkreettista ja aitoon faktaan perustuvaa lisättävää tähän ketjuun niin voit arvon luonnosta ja eläimistä vieraantunut pakahtunut cityhippi pitää vaikka typerän turpasi tukossa.

Vierailija
135/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esiinnnyt parhaillaan trollina tässä

Sinulle on turha vastailla mitään koska sinulla ei ole mitään kokemusta maatiloista tai lihanjalostamoissa työskentelystä. Olen jo toistuvasti sinulle toitottanut ja kertonut yksityiskohtaisesti kuinka Suomessa ei pääosin kaltoinkohdella eläimiä ja sillä saralla olemme maailmassa eläviä esimerkkejä ja edelläkävijöitä.

Mutta sitten sössötät siihen päälle pelkän mutuilun pohjalta että kuinka kaikki Suomen maatilalliset ovat vain ilkeitä valehtelijoita ja rupeat itkemään siitä että kehtaan jäsennellä tekstiäsi lainatessa, koska sinulta kaikki muut argumentit on loppu. Jos sinulla ei ole mitään konkreettista ja aitoon faktaan perustuvaa lisättävää tähän ketjuun niin voit arvon luonnosta ja eläimistä vieraantunut pakahtunut cityhippi pitää vaikka typerän turpasi tukossa.

Kenen vikaa onkaan ettei pysyt keskustelemaan asiallisesti rehellisesti toisten ihmisten kanssa, valhetelusi ja valhein solvaamisen siaan??? Ei minun, ei muiden kuin sinun. Kasvaisit aikuiseksi. 

Miksi olet sitten tahallisesti ilkeä propagandisti ja valehtelija jos se sinua haittaa? Vai luuletko että se että osoittaudut trolliksi kun sinut sellaisena esiinnyt keskustelussa haittaa minua? Hassua että kuvittelet noin kun sekin tukee vain sitä väitettä ettei kaltaisiisi propagandisteihin voi luottaa ja lihan tuotannon puolustelu jalona puhtaana ja kauniina asiana suomessa ososittautuu kuplaksi jota trollit ylläpitää. Ja todellisuudessa väsyneiden tilallisten tilanteesta ei saa puhua rehellisesti.

Vierailija
136/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustelen ajoittaisen lihansyönnin lähinnä ihmisen historiaan perustuen ja kyllä, myös sen hyvään makuun. En kuitenkaan voi mitenkään perustella joka päiväistä lihansyöntiä tai massatuotantoa. Lihan pitäisi olla max. 1-2 kertaa kuukaudessa syötävä luksus. Ja silloinkin toivoisin lautaselle päätyneen eläimen eläneen edes jotenkin hyvän elämän, ainakin vailla kärsimystä.

Syön lihaa ja taistelen moraalisten ongelmien kanssa. En ole vaan saanut otettua itseäni niskasta kiinni. Olemme kuitenkin tehneet jo pieniä askelia sen eteen, että lihansyönti vähentyisi entisestään. 

Vierailija
137/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön kun maistuu hyvälle ja pelkät rehut ei ole kunnon ruokaa, ei niillä jaksa. Tuntantoeläimien olot on mulle aivan sama, en jaksa miettiä eikä kiinnosta.

Vierailija
138/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Miksi olet sitten tahallisesti ilkeä propagandisti ja valehtelija, önnönnöö sössössöö minä olen hemmoteltu velliperse pääkaupunkiseudulta joka ei ole elävää lehmää ikinä eläessään nähnyt!"

Koko ikäni olen Ilmajoen maatilalla kasvanut, muksuna viikonloppuisin perunapellolla töissä, meillä oli sekä sikoja että nautoja. Nuorena aikuisena menin Nurmon Atrialle duuniin niinkuin Seinäjoen seudun nuoret yleensä menee. Että siinä sinulle sitä "ilkeää valehtelua".

Kasva itse aikuiseksi ja mene oikeisiin töihin. Niin kauan kun et itse ole eläinten kanssa ollut tekemisissä niin sinun mielipiteelläsi ei ole mitään painoarvoa. Olet täysin turha ihminen tässä ketjussa ja keskustelun aiheessa.

Vierailija
139/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos lihansyönti loppuisi kokonaan, samoin kuin maidonjuonti ja kananmunien käyttö? Seuraavaksi lehmät, possut ja kanat kuolisivat sukupuuttoon, koska ihmisillä ei enää olisi varaa / tarvetta huolehtia niistä eivätkä ne metsään päästettyinä pärjää.

Vierailija
140/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Miksi olet sitten tahallisesti ilkeä propagandisti ja valehtelija, önnönnöö sössössöö minä olen hemmoteltu velliperse pääkaupunkiseudulta joka ei ole elävää lehmää ikinä eläessään nähnyt!"

Koko ikäni olen Ilmajoen maatilalla kasvanut, muksuna viikonloppuisin perunapellolla töissä, meillä oli sekä sikoja että nautoja. Nuorena aikuisena menin Nurmon Atrialle duuniin niinkuin Seinäjoen seudun nuoret yleensä menee. Että siinä sinulle sitä "ilkeää valehtelua".

Kasva itse aikuiseksi ja mene oikeisiin töihin. Niin kauan kun et itse ole eläinten kanssa ollut tekemisissä niin sinun mielipiteelläsi ei ole mitään painoarvoa. Olet täysin turha ihminen tässä ketjussa ja keskustelun aiheessa.

Sinun pointtisi olikin tässä!!! Kukaan ei usko enää mitään mitä sanot/kirjoitat, kun et osaa keskustella, vaan osoittaudut pelkäksi muista pskaa puhuvaksi valehtelijaksi. Luuletko että tämä jäi nyt kenellekkään enää epäselväksi varsinkin kun tietoisesti jatka uhoasi ja tiedät tämän nähtävästi itsekkin ettei sinulla ei ole moraalia olla valehtelemattakaan tai jatkamatta trollailuasi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kahdeksan