Miten pystytte perustelemaan moraalisesti lihansyönnin? Eläimet joutuu kärsimään ja kuolemaan sen yhden pihvin takia.
Kommentit (452)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun riistalihani on kokenut nopean kuoleman. Ihmisille yritetään vasta hankkia oikeutta sellaiseen.
Sinun riistasi ei selitä 200g per naama per päivä makkaraa ja jauhelihaa jne. Voit pestä käsiäsi kyllä tuolla selityksellä.
Jalostetut lihatuotteet, ovat hyvä juttu, koska se mahdollistaa tuotantoeläimestä sellaisten osien käyttämisen, jotka jäisivät muuten syömättä.
Kasvattaako karhu ilves ja susi eläimiä ruoaksi huonoissa ahtaissa, ei lajityypillisissä olosuhteissa?
Vierailija kirjoitti:
Minun riistalihani on kokenut nopean kuoleman. Ihmisille yritetään vasta hankkia oikeutta sellaiseen.
Tuon lisäksi moraalinen perusteluni on se, että eläin on jalostanut ihmisravinnoksi kelpaamatonta ainetta ruuaksi, esimerkiksi heinää ja puuta.
Todellisuudessa lihansyönnille tai kasvissyönnille ei ole olemassa mitään moraalisia perusteita.
Voit toki heittää sopiviä lauseita, kuten "oikeus elämään" tai "kaikki porsaat uuniin" ja johtaa niistä mitä erilaisimpia ajatusrakennelmia sekä väittää niiden perusteella haluamaansa asiaa.
Valitettavasti mikään edellisestä ei kestä lähempää tarkastelu.
Aloittajan olisi rehellisitä että hänestä tuntuu yksinkertaisesti pahalta eläinten syönti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerroppa sinä aluksi minulle kuinka karhu, susi ja ilves ovat perustelleet sinulle sen lihan syöntinsä. Sen jälkeen voin itsekin perustella sinulle.
Samaa mieltä, mutta on todellakin olemassa vegaaneja, joiden mielestä myös eläinten keskinäinen ”lihansyönti” pitäisi estää. Mitään ymmärrystä ekosysteemistä näillä ei ole.
https://www.verkkouutiset.fi/anni-sinnemaki-jarkyttyi-kanahaukka-soi-va…
Anni Sinnemäki järkyttyi: Kanahaukka söi variksen valtioneuvoston katolla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eläin eläinten joukossa. Ei leijonakaan kysy antiloopilta lupaa sen syömiseen.
Söisitkö raakana leikkien ensin saaliillasi, niin että saaliin poikaset ja puoliso suraavat vieressä.
Sanoisin että tuo leijona vertaus on huonoin ja epätodellisin ehkä ikinä.
Harvemmin ne leikkii :D Joku kotikissa ehkä tekee saalistusvietin mukaan mutta jättää syömättä, mutta ei jellonat. Entäs ne leijonan poikaset, nälkäkuolkeman partaalla seuraavat saisiko jotain ruokaa.
Eli et tiedä leinjonista mitään. Selvä, asia huomioitu. Mikä tarve sinulla on selitellä asioita täysin ummikkona? Lihan syönti ilmeisesti kirpaisee sinua pahasti, kun pitää keksiä selityksiä ilman pätevää ymmärrystä edes omasta selityksestä, jolla sitä perustelee.
Ei minua lihansyönti kirpaise, enkä tainut sitä perustella. Mutta nyt oli kyse leijonista, kerro sitten miten ne leikkii ? Vai meinaatko sitä kun harjoittelevat aikuisuutta varten että pysyvät hengissä ?
Ihmisen ja leijonan erosta et tiedä muuta, kun että leijona ei leiki mielestäsi saaliilla? Uskomatonta soopaa edes tuollaiselta luonnosta vieraantuneelta yksilöltä.
En tainut vieläkään verrata ihmiseen :D Koitin kysellä miten ne leijonat sitten leikkii saaliilla, mutta ei sitten. Itse koitat vetää ihmisen, minun lihan syönnin vai syönkö edes lihaa tähän mukaan.
Ps: En tarvitse mitään selityksiä omalle lihan syönnille tai syömättömyydelle
Vastataan sitten itse itselle :D
Sinä varmaan takoitat leikkimisellä jotain muuta, minä kutsun sitä harjoitteluksi tulevaisuuden selviytymistä varten, ja huom taas kyse jellonasta ja ovat ehkä samaa mieltä että opiskelu kannattaa.
Tieteenkuvalehti:
Kissan leikki melkein kuolleen hiiren kanssa tai leijonan leikittely henkitoreissaan olevalla seepralla antaa saalistajalle harjoitusta elävän eläimen pyydystämisessä. Osaksi leikki tukee myös kissaeläimen saalistustaitojen ylläpitämistä. Leikkiminen harjoittaa pedon refleksejä ja opettaa sitä arvioimaan omia saalistuskykyjään. Kun petoeläin näkee saaliin, se käy automaattisesti tämän kimppuun. Jos peto ei kuitenkaan ole nälkäinen, se ei pane peliin kaikkia taitojaan, ja saalis voi päästä karkuun. Tapahtuma vaikuttaa petoeläimen metsästysvaistoihin, ja koko toiminta alkaa alusta. Tällainen käyttäytyminen selittää muun muassa kettujen kanatarhoissa tekemät joukkoteurastukset. Jos kettu luonnossa kävisi lintuparven kimppuun, kaikki linnut ehtisivät karkuun. Tarhassa kanat eivät voi paeta, joten kettu jatkaa metsästystään, kunnes yksikään kana ei enää yritä päästä karkuun ja laukaise sen metsästysvaistoja. Petoeläin ei myöskään halua tuhlata energiaansa. Kun saalis on alistettu, peto tappaa sen vasta, kun se on aivan varma, että tappaminen tapahtuu nopeasti ja varmasti, eikä peto itse joudu kärsimään. Niinpä suuret kissaeläimet usein pitelevät pitkänkin aikaa kiinni vielä elävästä saaliista kerätessään voimia sen tappamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Olen eläin eläinten joukossa. Ei leijonakaan kysy antiloopilta lupaa sen syömiseen.
Mistähän johtuu että minä, vegaani, pystyn tekemään sen päätöksen että on moraalisesti väärin tappaa ja syödä toinen elävä olento. Siitä, että minulla on enemmän vaihtoehtoja kaupassa kuin leijonalla ja minun ajattelukykyni on korkeammalla tasolla kuin sinun tai leijonan. Itse en edes haluaisi olla ajattelukyvyn osalta eläimen tasolla enkä missään nimessä ylpeilisi sillä jos olisinkin.
Vierailija kirjoitti:
Kasvattaako karhu ilves ja susi eläimiä ruoaksi huonoissa ahtaissa, ei lajityypillisissä olosuhteissa?
Lihatuotannon eettiset kysymykset ovat keskustelu erikseen. Nyt on kyse lihan syömisen moraalisuudesta.
Pitää valita oma terveys vai eläimen terveys. Valitettavasti sinun ideologiasi kannalta lähden täältä mieluummin kuin otan ne sairaudet mitä vegaaniudesta aiheutuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun riistasi ei selitä 200g per naama per päivä makkaraa ja jauhelihaa jne. Voit pestä käsiäsi kyllä tuolla selityksellä.
Jalostetut lihatuotteet, ovat hyvä juttu, koska se mahdollistaa tuotantoeläimestä sellaisten osien käyttämisen, jotka jäisivät muuten syömättä.
Unohdit ohiksen viestisi alusta. Liika syöminen tai eläinten kasvatus huonoissa olosuhteissa ei sillä selity. Muuten olet oikeassa että kaikki syödään mitä tapetaan.
Yksi suomalainen lypsylehmä ruokkii tuhansia ihmisiä, ensin maitotuotteita, sitten se syödään, satoja kiloja lihaa... makaronilaatikoita, jauhelihakastiketta, pihvejä, pataruokia, lihapullia, maksapihvejä ja tacoja.....
Ei. Siitä (eläimestä) ei saa yhtä pihviä vaan monta. Lisäksi kylkeä ja paistia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistähän johtuu että minä, vegaani, pystyn tekemään sen päätöksen että on moraalisesti väärin tappaa ja syödä toinen elävä olento. Siitä, että minulla on enemmän vaihtoehtoja kaupassa kuin leijonalla ja minun ajattelukykyni on korkeammalla tasolla kuin sinun tai leijonan. Itse en edes haluaisi olla ajattelukyvyn osalta eläimen tasolla enkä missään nimessä ylpeilisi sillä jos olisinkin.
Sinunkin, vegaanin, elimistösi kärsii lajille sopimattomasta ravinnosta. Minä en näe sellaiseen pyrkimisessä mitään moraalista tai ylevää.
Inhimilliset olot tuotantoeläimille ja kaiken syötävän hyödyntäminen sekä ihmispopulaation pienentäminen ovat ratkaisu. Ei ihmisen kiduttaminen suolistoa rasittavalla pula-ajan ravinnolla.
Vierailija kirjoitti:
Yksi suomalainen lypsylehmä ruokkii tuhansia ihmisiä, ensin maitotuotteita, sitten se syödään, satoja kiloja lihaa... makaronilaatikoita, jauhelihakastiketta, pihvejä, pataruokia, lihapullia, maksapihvejä ja tacoja.....
Ehkä minä olen moraalisesti vammautunut, kun tuli nälkä luettuani listan vaikka ei ole vielä lounasaika.
Mitä tekemistä moraalilla on lihansyömisen kanssa? Enpä olisi ikinä uskonut 30 v sitten kun luin kirjaa eläintuotannon haasteista, että näitä hihhuleita ja typeryksiä tosiaan sikiää näin paljon kun niitä nykyään on. Kai tämä trendi oli sitten jo USassa näkyvissä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kasvata, kun ei rahkeet riitä sellaiseen.
Susi esimerkiksi ei ole yhtään eettinen lihansyöjä. Tappaa kaiken mitä saa kiinni vaikka ei olisi enää nälkä, tai ei edes tapa, vaan raatelee sellaiseen kuntoon että saalis ei enää pysty kunnolla liikkumaa joten se on tallessa seuraavalla kerralla muutaman viikon päästä kun lauma tulee samalle alueelle takaisin. Susi myös tappaa ensin poikaset ja tiineet naaraat, koska ne saa helpommin kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Siitä (eläimestä) ei saa yhtä pihviä vaan monta. Lisäksi kylkeä ja paistia.
Sisäelimet, luista fondi ja paistorasvat, päästä syltty. Lehmän verkkomaha on oikein laitettuna herkullista. Ja tosiaan kaikki ne makkarat, niitä voi tehdä stressittä eläneestä eläimestä yhtä lailla.
Kaikkea muuta vastataan kuin syytä, eli nähtävästi aihe on arka ja selittely kovaa. Ihan aiheellinen kysymys johon minullakaan ei ole vastausta. Pyrin valitsemaan aina luomua ja kotimaista, sen vähän mitä kulutan ja en vertaa itseäni leijonaan.
Viimeaikoina olen laittanut paljon korvikkeista ruokaa jos resepti "vaatii" lihaa. Korvikkeet on mielenkiintoisia, kun ne eivät kuitenkaan ole samoin valmistettavia kuin liha, vaan niitäkin on opittava käyttämään ja minä tykkään oppia asioita ruoanlaitosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohdit ohiksen viestisi alusta. Liika syöminen tai eläinten kasvatus huonoissa olosuhteissa ei sillä selity. Muuten olet oikeassa että kaikki syödään mitä tapetaan.
Huono eläinten kohtelu ei oiikeastaan edes liity tähän aiheeseen. Huonosta kohtelusta tulee päästä eroon ja Suomessahan eläimiä kohdellaan varsin mallikkaasti.
Kyllästyttää välillä nää lapsettomat milleniaalikaupunkilaiset jotka kattoo Disney-leffoja säännöllisesti ja puhuu eläinten tunteista :D