Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pystytte perustelemaan moraalisesti lihansyönnin? Eläimet joutuu kärsimään ja kuolemaan sen yhden pihvin takia.

28.01.2020 |

Ja" liha on hyvää" ei sitten ole moraalinen perustelu.

Kommentit (452)

Vierailija
41/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eläin eläinten joukossa. Ei leijonakaan kysy antiloopilta lupaa sen syömiseen.

Söisitkö raakana leikkien ensin saaliillasi, niin että saaliin poikaset ja puoliso suraavat vieressä.

Sanoisin että tuo leijona vertaus on huonoin ja epätodellisin ehkä ikinä.

Voi elämä taas.

Mikään muu kissapeto ei leiki ruualla kuin kotikissa. Saaliin puoliso ja poikaset eivät seuraa vierestä, koska jos seuraisivat, ne syötäisiin. Usein ne poikaset syödään ensin koska helppo saada kiinni.

Antiloopeilla ei ole puolisoa, vain naaras joka pannaan tiineeksi kiima-aikana.

Älä nyt sotke näiden Disneyn piirretyistä biologiansa opiskelleiden Angstiinojen päitä faktoilla. Ei ne oo ihquja.

Vierailija
42/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pystykään. Kun asiaa ajattelee niin kyllä se sieppaa. Olisipa kaltaiselleni läskille maistuvia vaihtoehtoja niin lopettaisin lihansyönnin saman tien.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nään yällaisen keskustelun ihan turhaksi.

Ei ap. hyväksyisi mitään perustelua, eikä kukaan tämän vuoksi lihan syöntiä lopeta.

Paljon parempia keinoja vaikuttaa ihmisiin ovat esim.nuo haasteet tai ps. Olen vegaani -Youtubekanava, joilla annetaan hyvässä hengessä vinkkejä kasvisperäiseen ruokailuun, syyllistämättä. Ja ehkä jollekin syyllistyminen on tapa tehdä valintoja. Ja joillekin varnasti myös ihan oikea, vallaaklaab oleva ajatus, että ihmisten pitääkin syyllistyä.

Esim.vegaanihaasteeseen saa osallistua vaikka ei vegaani olisikaan.

Ruokailu herättää usein vähän samanlaista intohimoa kuin uskonnot. Voimakkaita mielipiteitä mikä on oikein.

Vierailija
44/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eläin eläinten joukossa. Ei leijonakaan kysy antiloopilta lupaa sen syömiseen.

Söisitkö raakana leikkien ensin saaliillasi, niin että saaliin poikaset ja puoliso suraavat vieressä.

Harvemmin ne leikkii :D Joku kotikissa ehkä tekee saalistusvietin mukaan mutta jättää syömättä, mutta ei jellonat. Entäs ne leijonan poikaset, nälkäkuolkeman partaalla seuraavat saisiko jotain ruokaa.

Eli et tiedä leinjonista mitään. Selvä, asia huomioitu. Mikä tarve sinulla on selitellä asioita täysin ummikkona? Lihan syönti ilmeisesti kirpaisee sinua pahasti, kun pitää keksiä selityksiä ilman pätevää ymmärrystä edes omasta selityksestä, jolla sitä perustelee. 

Ei minua lihansyönti kirpaise, enkä tainut sitä perustella. Mutta nyt oli kyse leijonista, kerro sitten miten ne leikkii ? Vai meinaatko sitä kun harjoittelevat aikuisuutta varten että pysyvät hengissä ?

Vierailija
45/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi asiaa pitäisi moraalisesti perustella?

Vierailija
46/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi elämä taas.

Mikään muu kissapeto ei leiki ruualla kuin kotikissa. Saaliin puoliso ja poikaset eivät seuraa vierestä, koska jos seuraisivat, ne syötäisiin. Usein ne poikaset syödään ensin koska helppo saada kiinni.

Antiloopeilla ei ole puolisoa, vain naaras joka pannaan tiineeksi kiima-aikana.

Seli seli ota oikeasti selvää tai linkkaa joku valheesi tueksi, ja sitten mieti eroa ihmisen ja leihjonan välillä. Oletko ihan selvinpäin tänä aamuna siellä? Vaikutat olevan kännissä kuin käki selityksinesi.

Vierailija
47/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvemmin ne leikkii :D Joku kotikissa ehkä tekee saalistusvietin mukaan mutta jättää syömättä, mutta ei jellonat. Entäs ne leijonan poikaset, nälkäkuolkeman partaalla seuraavat saisiko jotain ruokaa.

Eli et tiedä leinjonista mitään. Selvä, asia huomioitu. Mikä tarve sinulla on selitellä asioita täysin ummikkona? Lihan syönti ilmeisesti kirpaisee sinua pahasti, kun pitää keksiä selityksiä ilman pätevää ymmärrystä edes omasta selityksestä, jolla sitä perustelee. 

Ei minua lihansyönti kirpaise, enkä tainut sitä perustella. Mutta nyt oli kyse leijonista, kerro sitten miten ne leikkii ? Vai meinaatko sitä kun harjoittelevat aikuisuutta varten että pysyvät hengissä ?

Ihmisen ja leijonan erosta et tiedä muuta, kun että leijona ei leiki mielestäsi saaliilla? Uskomatonta soopaa edes tuollaiselta luonnosta vieraantuneelta yksilöltä.

Vierailija
48/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jollekkin pitää selittää kaikkien tietämä fakta, että leijona leikkii saalillaan eikä ole verrattavissa ihmiseen??? Syön lihaa mutta noin noloa selitystä ja ohiargumentointia sille en ole aiemmin kuullut. 

Vierailija
49/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan, yhtäkään vegaanisesti syövää monen sukupolven ihmispopulaatiota ei löydy tältä pallolta.

Sen sijaan on/on ollut populaatioita, jotka elävät terveinä täysin eläinperäisen ravinnon varassa, mm. inuiitit.

Sitä sopii miettiä leijonien ohella.

Vierailija
50/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä olisi Ap:kaan olemassa jos hänen esivanhemmat eivät olisi nälkävuosina maitoa juoneet ja lehmiään syöneet. Niillä perheillä joilta puuttui oma karja kokonaan koitti hyvin vaikeat ajat ja moni ei selvinnyt hengissä kun sadot epäonnistui kerta toisensa jälkeen.

Vierailija
51/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläimestä tulee enemmän lihaa kuin se yksi pihvi.

Vierailija
52/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen ja leijonan erosta et tiedä muuta, kun että leijona ei leiki mielestäsi saaliilla? Uskomatonta soopaa edes tuollaiselta luonnosta vieraantuneelta yksilöltä.

En tainut vieläkään verrata ihmiseen :D Koitin kysellä miten ne leijonat sitten leikkii saaliilla, mutta ei sitten. Itse koitat vetää ihmisen, minun lihan syönnin vai syönkö edes lihaa tähän mukaan.

Ps: En tarvitse mitään selityksiä omalle lihan syönnille tai syömättömyydelle

Vierailija
53/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä nään yällaisen keskustelun ihan turhaksi.

Ei ap. hyväksyisi mitään perustelua, eikä kukaan tämän vuoksi lihan syöntiä lopeta.

Paljon parempia keinoja vaikuttaa ihmisiin ovat esim.nuo haasteet tai ps. Olen vegaani -Youtubekanava, joilla annetaan hyvässä hengessä vinkkejä kasvisperäiseen ruokailuun, syyllistämättä. Ja ehkä jollekin syyllistyminen on tapa tehdä valintoja. Ja joillekin varnasti myös ihan oikea, vallaaklaab oleva ajatus, että ihmisten pitääkin syyllistyä.

Esim.vegaanihaasteeseen saa osallistua vaikka ei vegaani olisikaan.

Ruokailu herättää usein vähän samanlaista intohimoa kuin uskonnot. Voimakkaita mielipiteitä mikä on oikein.

Miksi syyllistyy kun kysytään? Siksi koska aihe kirpaisee ja tuntuu pahalta vaikka muuta väittäisi. Voimakkaita tunteita herää siksi. 

Minä olen kyllä ihan vahva eikä minusta aiheita taritse käsitellä silkkihanskoin eikä siltellä makkaranpurijoiden päätä(syön joskus itsekkin makkaraa) vaan tuoda esiin asioita joita valinta tuottaa, oikeassa elämässä. Leijonaan vertaaminen on juuri tätä, että kielletään tunteella asioita joita ei edes haluta ajatella koska ne tekevät niin pahaa ettei niitä voi edes realistisesti ajatella. 

Vierailija
54/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea keksiä sellainen eläin, josta syödään vain yksi pihvi.

Tai onhan kuulemma sellaisia linnunmetsästäjiä, jotka ovat ottaneet saaliista vain täkkälihat. Mutta se pitäisi olla laitonta eikä sitä kunnon metsästäjät tee.

Hirvestä tulee isompikin pakastin täyteen lihaa ja se on elänyt villinä ja vapaana ainakin siihen saakka että harmaa koira on lähtenyt perään.

Vierailija
55/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Circle of life. Syön itse vain kalaa ja välillä menen vahingossa vegaaniuden puolelle, mutta silti olen sitä mieltä että kaikki liha kuuluu ihmisen ruokavalioon ja kenenkään ei pitäisi joutua puolustelemaan sitä. Jotkin proteiinit ja b12 imeytyvät paremmin lihana, joillekin tulee turhia kaasuja vegeilystä, vegeruoka nyt vaan on pahaa. Ja kallista loppujen lopuksi.

Vierailija
56/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tainut vieläkään verrata ihmiseen :D Koitin kysellä miten ne leijonat sitten leikkii saaliilla, mutta ei sitten. Itse koitat vetää ihmisen, minun lihan syönnin vai syönkö edes lihaa tähän mukaan.

Ps: En tarvitse mitään selityksiä omalle lihan syönnille tai syömättömyydelle

Jos et tarvitsisi selityksiä, olisit jo lopettanut jauhamisen ohiargumentein, tätä et tehnyt kuitenkaan. Sillä todistat ihan muuta kuin puhut. 

Vierailija
57/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys sisältää virheellisen olettaman, joten vastaaminen on mahdotonta.

Lihakarjakin voi elää ihan mukavasti, ei se ole kärsimystä. Ei ne eläimet ole stressaantuneita siitä että joutuvat ruuaksi.

Vierailija
58/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelen lihansyönnistä nykyään toisin. Pyrin valitsemaan sellaisten elikoiden osia, joiden elinolot ovat olleet hyvät. Se ei ole Suomessa vaikeaa.

Vinkkejä sellaiselta joka on teurastamossa ollut töissä: Suosi kalliimpia paloja, niissä stressiliha näkyy ja maistuu eli kauppojen hyllyille ei Suomessa huonovointisten eläimien sisäfileitä mene. Jauheliha ja makkara on taas "kaikki jämät"-tyylistä massaa jossa sitä ei välttämättä enää erota joten niitä kannattaa välttää.

Broilereita taas kohdellaan kaikkialla huonosti (Suomessakin) koska niiden stressi ei vaikuta lihanlaatuun mitenkään. Heille annetaan ihanteelliset poikasen elinolot mutta lahtipäivänä esim. urospoikaset aika surutta vain heitetään elävänä murskaimeen.

Vierailija
59/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi jollekkin pitää selittää kaikkien tietämä fakta, että leijona leikkii saalillaan eikä ole verrattavissa ihmiseen??? Syön lihaa mutta noin noloa selitystä ja ohiargumentointia sille en ole aiemmin kuullut. 

Kyllä sen täytyy tappaa se seepra ennen kuin se sillä alkaa leikkimään.

Vierailija
60/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea keksiä sellainen eläin, josta syödään vain yksi pihvi.

Tai onhan kuulemma sellaisia linnunmetsästäjiä, jotka ovat ottaneet saaliista vain täkkälihat. Mutta se pitäisi olla laitonta eikä sitä kunnon metsästäjät tee.

Hirvestä tulee isompikin pakastin täyteen lihaa ja se on elänyt villinä ja vapaana ainakin siihen saakka että harmaa koira on lähtenyt perään.

Miten näet että metsästys selittää tämän kysymyksen? Miten selittäisit saman ilman metsästys vertauksia. Koetappa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan seitsemän