Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pystytte perustelemaan moraalisesti lihansyönnin? Eläimet joutuu kärsimään ja kuolemaan sen yhden pihvin takia.

28.01.2020 |

Ja" liha on hyvää" ei sitten ole moraalinen perustelu.

Kommentit (452)

Vierailija
21/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eläin eläinten joukossa. Ei leijonakaan kysy antiloopilta lupaa sen syömiseen.

Söisitkö raakana leikkien ensin saaliillasi, niin että saaliin poikaset ja puoliso suraavat vieressä.

Sanoisin että tuo leijona vertaus on huonoin ja epätodellisin ehkä ikinä.

Harvemmin ne leikkii :D Joku kotikissa ehkä tekee saalistusvietin mukaan mutta jättää syömättä, mutta ei jellonat. Entäs ne leijonan poikaset, nälkäkuolkeman partaalla seuraavat saisiko jotain ruokaa.

Eli et tiedä leinjonista mitään. Selvä, asia huomioitu. Mikä tarve sinulla on selitellä asioita täysin ummikkona? Lihan syönti ilmeisesti kirpaisee sinua pahasti, kun pitää keksiä selityksiä ilman pätevää ymmärrystä edes omasta selityksestä, jolla sitä perustelee. 

Vierailija
22/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasin jo alkaa kirjoittamaan pitkän ja seikkaperäisen selvityksen, mutta en jaksa. Tämä on taas niitä aiheita, että jos joku on päättänyt "moraalitonta, en hyväksy!!" niin se on aivan sama kuinka sen perustelee. Antaa olla...

Ps. Tänään syön liharuokaa, huomenna taas on kasvispäivä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minun tarvitse syömistäni mitenkään perustella. Olen olemassa oleva otus ja saan syödä laillisen ruokani ilman että sitä raportoidaan mihinkään.

Vierailija
24/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulla ole "moraalia" ruokaa kohtaan, miksi pitäisi olla ? Tietty kunnioitus kun sitä on ja pitää hengissä.

Vierailija
25/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eläin eläinten joukossa. Ei leijonakaan kysy antiloopilta lupaa sen syömiseen.

Söisitkö raakana leikkien ensin saaliillasi, niin että saaliin poikaset ja puoliso suraavat vieressä.

Lampaan puoliso ei välitä pätkääkään siittämisen jälkeen.

26/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö ap:n mielestä siis kaikelta lihakarjalta, kanoilta, lehmiltä, possuilta yms samantien kieltää lisääntyminen ja viedä eläimet lopetettavaksi ja heittää joukkohautoihin? Ei noita eläimiä olisi olemassakaan ilman lihansyöjiä ja valtaosalla eläimistä on aivan hyvä elämä, jopa parempi kuin keskiverrolla lapsiperheen kanilla tai gerbiilillä.

Ja varmasti humaanimi ku olema kuin suomalaisella vanhuksella.

Luuletko tosiaan, että ne eläimet siellä tuotannossa itsekseen, luonnollisesti lisääntyy? Ne siitetään kemiallisesti ruiskuilla, ja se ei ikinä tule loppumaan, jollei lihan kysyntä vähene. Yksinkertaista! En tietenkään tappaisi elossa olevia tuotantoeläimiä, ei edes ole realistista ajatella, että kaikki yhtäkkiä lopettaisivat lihansyönnin. Se on pidempi prosessi.

Ja joudun valitettavasti avaamaan silmäsi sille, ettei suomalaisten tuotantoeläinten olot ole lähelläkään hyviä. Kannattaa lukea esimerkiksi Finlandia-voittaja "Syötäväksi kasvatetut", joka kertoo tuotantoeläinten oloista Suomessa neutraalista näkökulmasta. Ne samat lehmät, jotka ovat kesäisin laitumella joutuvat olemaan n. 9kk vuodesta pienessä karsinassa, jossa ne eivät mahdu edes liikumaan. Ihmiset eivät vain halua kohdata totuutta.

Vierailija
27/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä ole, ihminen vain on keksinyt tavan jolla saalis kärsii vähemmän, tainnutus tapahtuu nopeasti.

Ei revitä elävänä kappaleiksi niinkuin petoeläimillä on tapana.

Leijona ja ihminen ovat täysin erilaisa eivätkä tässä merkityksessä mitenkään verrattavissa, älä tee naurettavammaksi itseäsi enää enempää.

Sinä tässä itsesi naurunalaiseksi teit jo kauan sitten. Moraalisaarnaat muille, etkä osaa käydä keskustelua. Tulee mieleen joku angstinen teinityttö, joka on just omaksunut ensimmäisen periaatteensa ja harjoittelee kommunikoimaan. Jos niin on, se on ihan ymmärrettävää. Mutta jos olet aikuinen ihminen, niin tunnen suurta myötähäpeää puolestasi

Ohis

Vierailija
28/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun riistalihani on kokenut nopean kuoleman. Ihmisille yritetään vasta hankkia oikeutta sellaiseen.

Sinun riistasi ei selitä 200g per naama per päivä makkaraa ja jauhelihaa jne. Voit pestä käsiäsi kyllä tuolla selityksellä.

Mitä ihmettä selität?! Minulta kysyttiin ja minä vastasin! Samalla logiikalla sinulta voi vaatia vastuuta muiden syömisistä.

En minä ala vastamaan kalastuksestani kun ymmärrän kysymyksen pointin joka sinulta nähtävästi jäi huomaamatta. Kyse on eläimen kasvattamisesta ruoaksi huonoissa olosuhteissa esim kanat siat moni halpis liha Suomessakin. Ei riistastasi. Tuliko nyt selväksi vai kaipaatko vielä jonkun kertovan sinulle lisää?

Vierailija
29/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Love food kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö ap:n mielestä siis kaikelta lihakarjalta, kanoilta, lehmiltä, possuilta yms samantien kieltää lisääntyminen ja viedä eläimet lopetettavaksi ja heittää joukkohautoihin? Ei noita eläimiä olisi olemassakaan ilman lihansyöjiä ja valtaosalla eläimistä on aivan hyvä elämä, jopa parempi kuin keskiverrolla lapsiperheen kanilla tai gerbiilillä.

Ja varmasti humaanimi ku olema kuin suomalaisella vanhuksella.

Luuletko tosiaan, että ne eläimet siellä tuotannossa itsekseen, luonnollisesti lisääntyy? Ne siitetään kemiallisesti ruiskuilla, ja se ei ikinä tule loppumaan, jollei lihan kysyntä vähene. Yksinkertaista! En tietenkään tappaisi elossa olevia tuotantoeläimiä, ei edes ole realistista ajatella, että kaikki yhtäkkiä lopettaisivat lihansyönnin. Se on pidempi prosessi.

Ja joudun valitettavasti avaamaan silmäsi sille, ettei suomalaisten tuotantoeläinten olot ole lähelläkään hyviä. Kannattaa lukea esimerkiksi Finlandia-voittaja "Syötäväksi kasvatetut", joka kertoo tuotantoeläinten oloista Suomessa neutraalista näkökulmasta. Ne samat lehmät, jotka ovat kesäisin laitumella joutuvat olemaan n. 9kk vuodesta pienessä karsinassa, jossa ne eivät mahdu edes liikumaan. Ihmiset eivät vain halua kohdata totuutta.

MIKSI PITÄÄ YRITTÄÄ PÄTEÄ JOS EI YMMÄRRÄ ASIOISTA MITÄÄN?!

Vierailija
30/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen ei tule toimeen ilman eläinkunnan tuotteita. Monen sukupolven vegaanista yhteisöä ei ole maailmassa missään.

Olin ensin kasvissyöjä ja sitten vegaani, tasapainoisesti kootulla ruokavaliolla, kunnes terveyteni romahti. Otin raskain sydämin lihan takaisin ruokavalioon. (Maito ja munat aiheuttavat yhtä lailla kuolemaa, kai aloittajankin sen jo tietää).

Oloni parani heti, ja muutenkin paranin pian. Iho, hiukset ja kynnet voivat paremmin. Hampaat eivät heilu suussa. Mieliala on parempi eivätkä vatsavaivat kiusaa.

Kaikkien ihmisten elimistö ei pysty esim. valmistamaan A-vitamiinia sen esiasteista — kasvikunnasta saa vain näitä esiasteita.

Ajattelen lihansyönnistä nykyään toisin. Pyrin valitsemaan sellaisten elikoiden osia, joiden elinolot ovat olleet hyvät. Se ei ole Suomessa vaikeaa.

Kokeilkaa varhaisina kaikin mokomin, jos haluatte. Voi olla silmiä avaavaa. Mutta jos haluatte todelliset terveysvaikutukset, kokeilkaa vuosia, ja ilman fuskausta.

Ja pyydän, älkää kokeilko lapsillanne.

Vierailija
31/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä ole, ihminen vain on keksinyt tavan jolla saalis kärsii vähemmän, tainnutus tapahtuu nopeasti.

Ei revitä elävänä kappaleiksi niinkuin petoeläimillä on tapana.

Leijona ja ihminen ovat täysin erilaisa eivätkä tässä merkityksessä mitenkään verrattavissa, älä tee naurettavammaksi itseäsi enää enempää.

Sinä tässä itsesi naurunalaiseksi teit jo kauan sitten. Moraalisaarnaat muille, etkä osaa käydä keskustelua. Tulee mieleen joku angstinen teinityttö, joka on just omaksunut ensimmäisen periaatteensa ja harjoittelee kommunikoimaan. Jos niin on, se on ihan ymmärrettävää. Mutta jos olet aikuinen ihminen, niin tunnen suurta myötähäpeää puolestasi

Ohis

Ohis todellakin et muuhun edes pysty. Mikä naurettava syy alkaa itkemää sitä että minä erotan ihmisen ja leijonan, ja sinä et!!

Vierailija
32/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Agstinen teinityttö?

Vierailija
33/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lihansyönti sinällään ole paha.

Joidenkin eläinten oloissa sensijaan voi olla korjaamisen varaan, siihen pitää puuttua. 

Toisekseen ei meidän tarvitse niin paljon sitä lihaa syödä, kasatolkulla. 

Kohtuus kaikessa, se kun opittais niin ei olis liikalihavuuttakaan niin paljoa!

Vierailija
34/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pystykkään perustelemaan. Minusta ihmisten lihan syönti on lähtenyt ihan lapasesta. Yritän omalta osaltani vähentää lihan syöntiä.

Vierailija
35/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liha, kala, maitotuotteet, kananmunat ovat loistavia kotimaisia proteiinin lähteitä.

Osa terveellistä ruokavaliota, varsinkin kasvaville lapsille. Mitä moraalia tuohon tarvitaan?

Vierailija
36/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi elämä taas.

Mikään muu kissapeto ei leiki ruualla kuin kotikissa. Saaliin puoliso ja poikaset eivät seuraa vierestä, koska jos seuraisivat, ne syötäisiin. Usein ne poikaset syödään ensin koska helppo saada kiinni.

Antiloopeilla ei ole puolisoa, vain naaras joka pannaan tiineeksi kiima-aikana.

Vierailija
37/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun riistalihani on kokenut nopean kuoleman. Ihmisille yritetään vasta hankkia oikeutta sellaiseen.

Sinun riistasi ei selitä 200g per naama per päivä makkaraa ja jauhelihaa jne. Voit pestä käsiäsi kyllä tuolla selityksellä.

Mitä ihmettä selität?! Minulta kysyttiin ja minä vastasin! Samalla logiikalla sinulta voi vaatia vastuuta muiden syömisistä.

En minä ala vastamaan kalastuksestani kun ymmärrän kysymyksen pointin joka sinulta nähtävästi jäi huomaamatta. Kyse on eläimen kasvattamisesta ruoaksi huonoissa olosuhteissa esim kanat siat moni halpis liha Suomessakin. Ei riistastasi. Tuliko nyt selväksi vai kaipaatko vielä jonkun kertovan sinulle lisää?

Vaikutat olevasi kovin varma et ap hyväksyy sun kalastamisen...

Ja lue aloitus uudestaan! Siinä ei puhuttu mitään tuotantoeläimistä

Vierailija
38/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta saahan siitä eläimestä useamman kuin yhden pihvin 👀

Vaikka syön lihaa ja aion syödä jatkossakin, on tuotantoeläinten olot, huolenpito ja hyvä kohtelu silti todella tärkeitä asioita, joista on huolehdittava jatkossakin ja pyrittävä kehittämään niitä tulevaisuudessakin.

Vierailija
39/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä siitä eläimestä useampi kuin yksi pihvi tulee, aika monta ihmistä se ruokkii.

Vierailija
40/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerroppa sinä aluksi minulle kuinka karhu, susi ja ilves ovat perustelleet sinulle sen lihan syöntinsä. Sen jälkeen voin itsekin perustella sinulle.

Samaa mieltä, mutta on todellakin olemassa vegaaneja, joiden mielestä myös eläinten keskinäinen ”lihansyönti” pitäisi estää. Mitään ymmärrystä ekosysteemistä näillä ei ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yhdeksän