Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pystytte perustelemaan moraalisesti lihansyönnin? Eläimet joutuu kärsimään ja kuolemaan sen yhden pihvin takia.

28.01.2020 |

Ja" liha on hyvää" ei sitten ole moraalinen perustelu.

Kommentit (452)

Vierailija
381/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mikä yksi pihvi?? Kai esimerkiksi naudastakin saa hurjan määrän monenlaista syötävää?

Ja ap, jollet ole maistanut kobe-nautaa, olisit hiljaa.

Vierailija
382/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä eläimestä tosiaan voi sen "yhden pihvin" lisäksi käyttää myös muut osat. Oi kuinka hyvää luulientä saa luista, ja luuydin on minun suurinta herkkua. Sisäelimissä, erityisesti maksassa on paljon ravinteita... ei tarvitse syödä pillereitä kun sitäkin syö välillä. Verestä saa tehtyjä maukkaita verilettuja :P Tuli nälkä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on suhteellista. Paraikaa pariskunta nauttii Singaporessa 2 miljoonan punnan arvoista illallista (lähde: Evening Standard) ja me täällä ruoskimme toisiamme yhden pihvin puremisesta. Nyt vähän suhteellisuuden tajua kehiin! Eihän tässä ole enää mitään järkeä!

Vierailija
384/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumala loi eläimet ihmisiä varten

Vierailija
385/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syön pääosin riistaa. Paikalliset metsästäjät tuovat hirven ja peuranlihaa, kun niitä ammutaan maillamme. Huomattavasti ekologisempaa kuin jostain lentokoneilla rahdatut lihankorvikkeet ja avocadot. Peuroja on myös ihan liikaa.

Avocadon tai lihankorvikkeen voi syödä ihan huoletta vaikka ilmeisesti sinulla on jotain näitä tuotteita vastaan kun osoitat agressioitasi noin voimakkasti. Niitä ei myöskään tuoda lentokoneilla tänne.

Epäilen että pääosin riistaakin on niin ja näin jutussasi. 

Tämäkin on tyypillistä vegaaniretoriikkaa. Eettistä sekasyöntiä epäillään ja vähätellään kaikin tavoin.

Vieläkään ei ole näkynyt vastausta, miksi riista tai villikala olisi tuomittavaa. Eikä kukaan hiisku sanallakaan vastausta niistä eläimistä, jotka laiduntavat siellä missä ei voi viljellä, tai laidunniittyjen tuiki tarpeellisista pölyttäjistä.

Mutta hunaja on silti ”väärin”. En vain tajua.

Riistan ja villikalan syöminen ei olekaan tuomittavaa kuten teholihan, mutta siitä puhutaan marginaalisesti koska niiden syöminenkin on marginaalista. Ei se poista lihateollisuutta mihinkään. Jotkut maanviljelijät ovat olleet kummissaan noista pelloista missä ”ei voi viljellä”, suosittelivat jossain haastattelussa kääntymään asiantuntijoiden puoleen tuon erikoisen ongelman edessä. Pölyttäjät ovat toki luonnossa tärkeitä, mutta purkkihunaja ei olekaan niiltä kotoisin, vaan yllätys taas kerran, tehokasvattamoista, joten siinä syy joidenkin hunajan välttelyyn.

Vierailija
386/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä sille muuta oikeutusta löydy kuin vahvimman oikeutus. Might is right. Ihminen syö lihaa koska voi. Eläin on ihmisen hirmuvallan edessä puolustuskyvytön. Moraalia tästä kuvasta on aivan turha etsiä. Naurattaa, että näin monet edes yrittävät. Lihansyönnistä ei saa hyvää tekoa muuta kuin erittäin epätodennäköisissä ja spekulatiivisissa skenaarioissa.

Vierailija
387/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnossa eläimetkin syövät toisiaan, miksi ihminen ei saisi syödä? Tehotuotanto on asia erikseen kun puhutaan sekasyönnistä. Ihminen on petoeläin.

Vierailija
388/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin "eläimet eivät kärsi ja kuole yhden pihvin takia" vaan yksi eläin riittäisi minulle lähes vuodeksi. Punainen liha on eettisin valinta. Kananpoikia menee yhteen rasiaankin jo muutama eli vaalean lihan syöminen aiheuttaa enemmän kärsiviä eläimiä.

Toisekseen kaupunkilaiset raivaavat jatkuvasti eläinten elinalueita pystyttääkseen typeriä kerrostalojaan ja yhteisiä olohuoneitaan. Paljon useampi eläin siinä menettää elinpiirinsä ja henkensä kuin minun lihansyöntiin joka vuosi tarvitsemani yksi nauta.

Aika jännää itsensä huijaamista... Missä muuten  itse asut?

En asu kaupungissa ja olen sinut sen kanssa, että luonnon kiertokulussa joku tulee aina syödyksi. Sen kanssa en ole sinut, että joka paikka parturoidaan kerrostalojen pihamaiksi ja kaikki lintujen pesäpuut kaadetaan.

Ei siis tarvitse huijata ketään. Tietenkin silti välttelen itse ateriaksi joutumista, kuten muutkin.

Asut siis risumajassa luonnon ehdoilla? Mikäli asut omakotitalossa niin olet kaatanut ja turmellut luontoa enemmän kuin kerrostaloasuja. Etenkin jos jokainen sinkku asuisi omakotitalossa kerrostalon sijaan niin hukka olisi valtava.

Vierailija
389/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luonnossa eläimetkin syövät toisiaan, miksi ihminen ei saisi syödä? Tehotuotanto on asia erikseen kun puhutaan sekasyönnistä. Ihminen on petoeläin.

No kerrohan petoeläin montako ja mitä eläintä oot saanut omin avuin kiinni siellä luonnossa? :D mikäs ”asia erikseen” se tehotuotanto on, kun juuri siitä ihmisten liharuoka käytännössä koostuu?

Vierailija
390/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen ei ole petoeläin

Vierailija
391/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen pärjää vallan hyvin vegaani/kasvisruokavaliolla.

Vierailija
392/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jumala loi eläimet ihmisiä varten

Jumala on satuolento, jonka miehet keksivät hallitakseen naisia ja oikeuttaakseen pahat tekonsa.

Vierailija
393/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten te vegaanit pystytte perustelemaan moraalisesti oman elämänne?

Maapallo on jo ylikansoitettu. Mikä antaa teille oikeuden vaatia muilta mitään, koska itse teette samaa? Olisi eri asia, jos kirjoittaisitte manifestin jossa vaatisitte muitakin moraalisia ihmisiä lopettamaan elämänsä ajoissa, ja kuoppaisitte itsenne -- mutta sitähän te ette tee; ihan niin paljon te ette ole valmiita tekemään ympäristön puolesta.

Itse olen rehellinen, sekä itselleni että muille. Siksi syön lihaa.

Sillä lailla voi perustella, että kukaan ei ole itse valinnut omaa syntymäänsä vaan se on vanhempien tekosia. Näin ollen jokaisella syntyneellä on oikeus elämään, mutta sen elämän voi silti elää satuttamatta muita olentoja.

Vierailija
394/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on ihmiselle lajityypillistä käyttäytymistä. Ei sitä tarvitse mitenkään perustella. Hyvää ja pahaa ei ole olemassa. Moraali on vain keksittyjä sääntöjä ja tunteella kokemiseen perustuvia henkilökohtaisia tuntemuksia, jotka ovat eri ihmisillä erilaisia.

Kunnes joku rikkoo sinun oikeushyviäsi vastaan ja kas kummaa kun se kitinä ja kostonhimo alkaa :D

Vierailija
395/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aika moni eläin saa elämänsä sen pihvin tähden.

Vierailija
396/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No aika moni eläin saa elämänsä sen pihvin tähden.

Sellaisen elämänkö sinäkin valitsisit? Syntyä keskitysleirille, ja siitä teurastamon kautta lautaselle? Kyllä veikkaan että moni valitsisi jäädä mieluummin syntymättä.

Vierailija
397/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maapallo on jo ylikansoitettu. Mikä antaa teille oikeuden vaatia muilta mitään, koska itse teette samaa? Olisi eri asia, jos kirjoittaisitte manifestin jossa vaatisitte muitakin moraalisia ihmisiä lopettamaan elämänsä ajoissa, ja kuoppaisitte itsenne -- mutta sitähän te ette tee; ihan niin paljon te ette ole valmiita tekemään ympäristön puolesta.

Sillä lailla voi perustella, että kukaan ei ole itse valinnut omaa syntymäänsä vaan se on vanhempien tekosia. Näin ollen jokaisella syntyneellä on oikeus elämään, mutta sen elämän voi silti elää satuttamatta muita olentoja.

Kasvit ovat myös olentoja. Periaatteesi mukainen ratkaisu on itsemurha.

Vierailija
398/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pölyttäjät ovat toki luonnossa tärkeitä, mutta purkkihunaja ei olekaan niiltä kotoisin, vaan yllätys taas kerran, tehokasvattamoista, joten siinä syy joidenkin hunajan välttelyyn.

Suomalainen purkkihunaja tulee pelloilla ja niityillä pörräävistä pienmehiläistarhureiden mehiläisistä. Sinä voit sanoa niitä tehokasvatetuiksi. Minulle ne ovat yksi hienoimmista ekoteoista.

Vierailija
399/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvit ovat myös olentoja. Periaatteesi mukainen ratkaisu on itsemurha.

Höhö höö! Mitenhän osaa kirjoitella nettiin jos ei erota edes eläintä kasvista.

Vierailija
400/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs voitte perustella moraalisesti kasvisten ja hedelmien syönnin, sillä niilläkin on tunteet!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä