Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Olette varmaan nähneet aiemmin mediassa juttuja Hong Kongin miniasunnoista, koska vuokrat niin korkeita. Ei siis ole herkkua olla kotikaranteenissa nyt esim. kahden neliön "arkussa", kuten tässä jutussa kuvataan yhden ihmisen minikokoista kotia. Hän viettää puistossa aikansa ja vain käy öisin nukkumassa kotonaan.
https://www.reuters.com/article/us-china-health-hongkong-coffinhomes/fe…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On todella rasittavaa lukea tätä jatkuvaa suomalaisviranomaisten ja medioiden haukkumista. Suurin osa kohta tuhatsivuisesta ketjusta on tätä yhtä ja samaa.
Kuitenkaan yksikään suomalainen ei ole vielä sairastunut. Täällä sairastunut kiinalainen eristettiin, testattiin ja hoidettiin hyvin ja nopeasti. Hän parani eikä kukaan saanut hänestä tartuntaa.
Hirveä huuto kun kaikkia flunssaoireisia ei testata vain siksi kun pelottaa. Ei minkäänlaista ymmärrystä siitä mikä on järkevää. Testipakkauksia ei ole loputtomiin ja ne ovat myös kalliita. Ei ole järkeä tuhlata niitä nyt, jollei ole oikeasti aihetta. Ammattilaiset kyllä erottavat maallikkoja paremmin, milloin aihetta on.
No ei kai täältä niitä sairastuneita löydykään jos ei juuri ketään testata, oliko tähän mennessä testattu jopa 40 ihmistä?
No löytyikö yhtään vai testattiinko turhaan ja tuhlattiin arvokkaita testikittejä?
Ihmisten loputon itsekkyys on yks syy tälle leviämiselle. Ku minun on nyt jumalauta pakko päästä lomalle, vaikka koronaa tulis ovista ja ikkunoista.!! Ja kukaan ei uskalla rajoittaa ihmisiä, ettei tule pahaa mieltä ja jokuhan voi vaikka luulla rasistiksi, jos aletaan rajoja kiinni laittamaan.
Ja tämä perusterve- vouhotus ottaa päähän myös. Vaikka sinä olisit mielestäsi perusterve, niin kaikki muut ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etelä-Koreassa aiotaan joukkotestata 30000 flunssaoireista ihmistä koronan varalta. Suomessa tuskin kaikkia flunssaisia tullaan testaamaan
No tuskin, koska Suomessa ei ole ollut sellaisia joukkokokoontumisia, joissa olleiden joukossa olisi havaittu sairastuneita.
Eli Suomessa nämä sairastuneet havaitaan ilman testausta?
Suomessa ei ole vielä syytä uskoa, että tauti olisi jo täällä. Etelä-Koreassa sitä on ja paljon. Tilanne on aivan toinen.
Italialaisetkin sanoivat muuten näin viikko sitten vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään uutta tai yllättävää ei ole tullut sitten tammikuun puolivälin kun silloin seurasi tilannetta ymmärsi sen. Ihmisillä tapahtuu havahtuminen eri aikaan. Arvioisin vasta murto-osan suomalaisista havahtuneen. Nyt eletään päiviä kun havahtumisten määrä kasvaa kiihtyvästi. Toki keväämmällä osa kouriintuntuvien asioidenkin jälkeen pitää väkisin käsiä vielä silmien edessä ja mölyää ettei vain kuulisi mitään.
Näin on. Kehityskulku oli nähtävillä jo tammikuun puolessa välissä. Koomista, kun THL:n Taneli kertoi eilen A-studiossa, että "virus yllättää joka viikko". No ei todellakaan ole yllättänyt. Kyllä se vaan ihan aikuisten oikeasti on ollut tiedossa jo sieltä tammikuun puolesta välistä asti, että tätä ei pysäytä mikään, ja jälki tulee olemaan pahaa. (Ellei sitten olisi mutatoitunut heikommaksi - se oli ainoa toivo. Sitä ei ole tapahtunut.)
Miten voi olla mahdollista ettei THL ole varautunut Corona virukseen? Tavallista kaduntallaajaa ei viruksen nopea eteneminen yllätä mutta THL on kuin Liisa Ihmemaassa viruksen takia. EIkö asiantuntijoilla ole minkäänlaista kykyä arvioida tilanteen etenemistä vaan joka päivä tuntuu olevan heille yllätys. Ja onko tällainen viranomainen ollenkaan tehtäviensä tasalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ARGH kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko koronavirus lähestymässä käännekohtaansa? Suomalaisprofessori uskoo tämän viikon olevan ratkaiseva
”Sen jälkeenkin, jos katsotaan, että leviämistä ei voida pysyvästi estää, voidaan tehdä asioita leviämisen hidastamiseksi”, zoonoosivirologian professori Olli Vapalahti sanoo.
"THL:n terveysturvallisuusosaston johtaja Mika Salminen kutsuu Italian tilannetta ensimmäisenä EU:n alueella havaittuna ryvästymänä merkittäväksi.
”Ei se tietenkään mikään hyvä merkki sen kannalta ole, että epidemian pysäyttäminen Kiinaan on ollut tavoitteena. Kyllä tässä nyt varmaankin WHO:ssakin pohditaan, että mitä tämä tarkoittaa”, Salminen sanoo.
Jo perjantaina WHO:n pääjohtaja Tedros Adhanom Ghebreyesus varoitti siitä, että aikaikkuna koronavirustapausten saamiseksi hallintaan on kapenemassa ja jopa sulkeutumassa.
”Meidän täytyy toimia nopeasti, ennen kuin mahdollisuus sulkeutuu kokonaan”, hän sanoi muun muassa yhdysvaltalaislehti The Washington Postin mukaan.
”Jos haaskaamme tämän mahdollisuuden, meillä on käsissämme vakava ongelma.”
Ei ainakaan THL:llä ollut missään vaiheessa tavoitteena ”epidemian pysäyttäminen Kiinaan.”
Ihan raivostuttavaa miten porukkaa on vaan saanut lennellä ja tulla ties mistä tautipesäkkeistä.
THL ja Suomen hallitus ihan sormi suussa ovat ollleet tekemättä mitään!Ainiin, 40 testiä tehty. V***u ne on sekaisin!
Vaahtosit koko ajan, miksi Finnair ei toimi kuin Italia ja lopeta heti lentoja Kiinaan. Ja nyt WHO moittii Italiaa, kun se lopetti lennot Kiinaan ja sitten tultiin kiertotietä ilman kontrollia, eikä perustartuttajaa löydetä.
Minusta on tosi vastenmielistä lukea näitä haukkumisia, kun mitään oikeaa syytä ei ole.
Tässä ketjussa toimii av:n persukirjottajia, jotka käyttävät tätäkin murentaakseen luottamusta Suomen yhteiskuntaan, viranomaisiin. Haluavat epäjärjestystä koska uskovat että se hyödyttää agendaansa. Ei ole sattumaa, että Antti Heikkilän folioteoriat THLstä nousee esiin tai että Persujen Leena Meri on se kansanedustaja joka lähtee tekemään kysymystä aiheesta.
Kyllä THL ja sen asiantuntijat ovat ihan itse aiheuttaneet luottamuksen romahtamisen puutteellisella tiedottamisella ja vähättelyllä, ei siihen persuja tarvita
Ei THL:llä ole edes ollut mitään liuottamusta alunperinkään ihmisten silmissä, jotka ovat heidän toimiaan muiden asioiden vuoksi aiemmin seuranneet. Tuo organisaatio on aina toiminut kuin joku robotti, joka kerran jonkun käskyn saatuaan noudattaa sitä loppuun asti. Nämä ovat täysin kykenemättömiä uudelleenarviointiin ja suunnanmuutoksiin. Mitään itsekritiikkiä ei ole. Kun joku päätös on kerran tehty, sen kanssa mennään hautaan asti. Lisäksi lobbarit pääsee vaikuttamaan noiden päätöksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla tulee kohta korvista ulos tuo hoenta "nuorille, perusterveille vaaraton"... Luulisin että jokaisella on läheisten joukossa ainakin yksi ei-perusterve nuorehko ihminen ja lisäksi perusterveitä ja ei-perusterveitä vanhempia ihmisiä. Minulla esimerkiksi vanhemmista toinen on erittäin terve ja toisella perussairauksia, mutta kummatkin yli 70v. Parilla työikäisellä sisaruksella perussairauksia. Omalla alle kouluikäisellä lapsellani vaikeahko astma. Itselläni lievähkö astma. Olen itse reilu 30v. Minulla ei ahdista tämä tauti, mutta ärsyttää ihan oikeasti tuo mantra. Kuinka moni suomalainen voi sanoa itseään ihan 100% terveeksi? Onko ylipainoinen perusterve, jos ei vielä ole aivan kehittänyt diabetestä tai sepelvaltimotautia? Suomen kokoisessa maassa yhdenkin työikäisen koronakuolema on liikaa, aivan sama onko hänellä perussairautta tai ei. Meillä ei ole väestössä reserviä.
Nimenomaan. Minä olen 18v ja sairastan IBD:tä, mulla on juuri nyt biologinen lääkitys eli voisin hyvinkin kuolla ihan tavalliseenkin flunssaan, mutta koronaan 100% varmasti. Koska olen sairas ihminen niin olen täysin arvoton ja ansaitsen kuolla koronaan? No, kai se sitten on niin.
Täällä toinen IBD-kroonisestisairas, 30+ työssäkäyvä opiskelija. Vähän jännittää kyllä tämä korona.
Täällä astmainen, yhden keuhkokuumeen sairastanut. Ei jännitä, vaan pelottaa. Minulle tuo olisi kuolemantuomio, siksi ei tunnu hyvältä "sehän on vain pikku flunssa"-vähättelyt. Melko arvoton on perussairaan elämä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten loputon itsekkyys on yks syy tälle leviämiselle. Ku minun on nyt jumalauta pakko päästä lomalle, vaikka koronaa tulis ovista ja ikkunoista.!! Ja kukaan ei uskalla rajoittaa ihmisiä, ettei tule pahaa mieltä ja jokuhan voi vaikka luulla rasistiksi, jos aletaan rajoja kiinni laittamaan.
Ja tämä perusterve- vouhotus ottaa päähän myös. Vaikka sinä olisit mielestäsi perusterve, niin kaikki muut ei ole.
Ai monen tonnin matka pitäs jättää käyttämättä aasien panikoinnin takia. Mikäs siinä jos rahaa on kun roskaa.
Osaako joku vastata pohdintaani siitä, että näinköhän korona laantuu, kun kevät tulee.
On menneiden virusten hiipumiseen perustuen arvioita, että kevään myötä koronakin laantuu. Niin, Kiinassa tulee kevät, Italiassakin, mutta entäs sitten pallon toinen puoli? Jos leviää kuten nyt, yltää kaikille mantereille, sinnekin, missä tulossa on syksy, ei kevät. Sielläkö sitten lähinnä yltyisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin juttelin muutamankin hoitoalan ammattilaisen kanssa tästä koronasta, niin vastaukset oli luokkaa: mitään ei tapahdu ja korona on hyvä peli!!!! Lähdin suoraan kauppaan täydentämään kotivaraa.
Reagoin samalla tavalla tuommoiseen vähättelevään kommentointiin. Vähätteleminen tuo turvattoman olon ja siitä pitää päästä jotenkin eroon.
Opetetaankohan terveydenhoitoalalla tuommoista vähättelevää puhetyyliä. Se on niin yleistä sen alan ihmisillä, että jostakin perusopinnoista sen täytyy olla lähtöisin.
Vissiin kuvittelevat ihmisten rauhoittuvan ja pelkojen lievittyvän sillä että lääkäri tai hoitaja vähättelee oireita ja riskejä. Joku ehkä rauhoittuukin. Minulle käy kuitenkin niin että pelko kasvaa sitä suuremmaksi mitä enemmän lääkäri vähättelee.
Siinä tulee tunne että jää yksin sairautensa ja oireidensa kanssa ja pitää alkaa lääkäriksi ilman osaamista ja työvälineitä.
Kyllä!
Mallia näyttää terveysturvallisuusosaston johtaja Mika Salminen, joka pari päivää sitten kutsui Italian epidemiaan EPIDEMIANPOIKASEKSI ja eilen THL:n ylilääkäri Taneli Puumalainen näytti mallia, miten vältellään sanaa PANDEMIA. Kävi ilmi, että sanasta on hups-keikkaa juuri luovuttu WHO:ssa kokonaan. Eli nyt vaan sitten kierrellään ja kaarrellaan ilmaisulla "pandemiankaltainen tilanne..." Naurettavaa!
Ei me aivan tyhmiä olla.
Pandemia ei tarkoita muuta kuin että virus leviää hallitsemattomasti ympäri maailmaa. Korona ei vielä sitä ole.
Eikö ole? No ehkä huomenna on...
Vierailija kirjoitti:
No nyt YLE kertoo:
20 suomalaista karanteenissa Teneriffalla hotellissa koronaviruksen vuoksi
Koronaan sairastunut italialaisturisti asui Costa Adeje Palace -hotellissa, jossa on myös pohjoismaalaisia.
Toivottavasti meille löytyy joku "kirjeenvaihtaja" sieltä :)
Vierailija kirjoitti:
Hassua on se, että vieläkin lähdetään Suomesta mm. Italiaan lomille. En nyt ihmettele edes tartunnan vaaralle altistumista vaan sitä, että siellä on nyt ihan hyvä mahdollisuus joutua jäämään pakolliselle lomalle vähemmän mukaviin olosuhteisiin viikko tolkulla. Ylimääräistä rahaa ja aikaa vissiin on eikä pieni epämukavuuskaan haittaa..?
Ne matkat on jo varmaankin aikoja sitten ostettu
Vierailija kirjoitti:
On hysterisoi. En usko ollenkaan, että tämä tappaisi Suomessa merkittävästi ihmisiä. Kiinassahan taudin piikki on jo ohi.
En usko, että on ohi Kiinassa. Seitsemän journalistia, jotka yrittivät kertoa tartunnasta, on "kadonnut". Luultavasti tulevat esiin viikkojen päästä ja allekirjoittavat tunnustuksen, jossa kertovat olleensa väärässä ja Kiinan kommunistinen puolue on oikeassa, aina ja ikuisesti. Koska näin asiat hoidetaan Kiinassa.
Jo tammikuun lopulla ilmoitettiin että testaustarvikkeet ovat loppumassa ja niitä rajoitetaan. Testejä ei tehdä ihmisille, joilla ei näy havaittavia oireita, vaikka olisivatkin olleet yhteydessä sairastavien kanssa.
Jokainen voi googlettaa hakusanoilla what is China hiding ja sieltä löytyy tietoa.
Japanin ja varsinkin Italian lukuihin voi luottaa paremmin. Iran on ihan omassa joukossaan, siellä kuolee ihmisiä muutenkin sairauksiin huonon hygienian vuoksi ja hieman heikomman osaamisen kuin länsimaissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla tulee kohta korvista ulos tuo hoenta "nuorille, perusterveille vaaraton"... Luulisin että jokaisella on läheisten joukossa ainakin yksi ei-perusterve nuorehko ihminen ja lisäksi perusterveitä ja ei-perusterveitä vanhempia ihmisiä. Minulla esimerkiksi vanhemmista toinen on erittäin terve ja toisella perussairauksia, mutta kummatkin yli 70v. Parilla työikäisellä sisaruksella perussairauksia. Omalla alle kouluikäisellä lapsellani vaikeahko astma. Itselläni lievähkö astma. Olen itse reilu 30v. Minulla ei ahdista tämä tauti, mutta ärsyttää ihan oikeasti tuo mantra. Kuinka moni suomalainen voi sanoa itseään ihan 100% terveeksi? Onko ylipainoinen perusterve, jos ei vielä ole aivan kehittänyt diabetestä tai sepelvaltimotautia? Suomen kokoisessa maassa yhdenkin työikäisen koronakuolema on liikaa, aivan sama onko hänellä perussairautta tai ei. Meillä ei ole väestössä reserviä.
Myös perusterveitä kuolee koronaa. Tilastollisesti vanhuksia ja sairaita kuolee paljon enemmän, mutta perusterveitä kuolee myös.
Ja niin kuolee esim influenssaankin. Mutta määrät ovat silti todella vähäisiä.
Edelleen joku uskottelee itselleen kausi-influenssan olevan kuolleisuudeltaan perusterveille ja työikäisille vastaavaa luokkaa Covid19-viruksen kanssa. Selvennykseksi, Covid19 on heille n. 35 kertaa suurempi riski tähän astisen tiedon mukaan.
En uskottele mitään, tuon vaan esiin sen, että työikäisiä ja perusterveitä valitettavasti silloin tällöin kuolee erilaisiin tauteihin. Syöpään, tai vaikka siihen influenssaan. Ei tämä korona siinä mielessä ole mikään maailmanloppu, vaikka pelottava tauti onkin.[/quote
Mitä tekemistä sillä on koko tämän tilanteen kanssa, että perusterveitä kuolee silloin tällöin erilaisiin tauteihin? Ei ne aiheuta ongelmia, vaikka ikäviä tapauksia ovatki. Tässä taudissa 20 % sairastuneista ovat vakavia ja osa kriittisiä ja sairaalahoidosta huolimatta tulee kuolemia. Koska tauti leviää helposti (jopa rajoitustoimista huolimatta), niin on riski, että tulee määrällisesti paljon henkilöitä, jotka tarvitseva sairaalahoitoa, teho-hoitoa ja siitäkin huolimatta osa kuolee myös niitä perusterveitä toki astma nostaa kuolleisuuden jo 6 % ja diabetes 7 %.
Jos influenssaan sairastuisi vaikka 1000 ja kuolleisuus on 1/1000, niin 1 ihminen kuolisi. Koronassa kuoleisuuden sanottiin olevan eilen ylen uutisissi 3,3 %, mutta käytännössä kai vaihtelee 1-6 % lukemissa , keskimäärin 2 %, niin tällöin 1000 sairastuneesta kuolisi 10-60 henkeä sairaalahoitoa tarvitsisi 200.. Astmaatikon osalta tarkoittaisi: 1000 sairastunutta, joista 100:lla astma (astmaa sairastaa km 10% suomalaisista) ja joista 6 kuolisi - diabeteksen osalta vähän sama ja osalla on molemmat. Verenpainetaudin osalta aika sama. Uusi koronavirus leviää myös laajemmin eli sairastuneita tulee enemmän kuin influenssassa. Siksi taudin leviämisen ehkäiseminen on myös tärkeää. Tauti on tappanut myös perusterveitä ja nuoria, mutta riskiryhmässä olevat (ei katso ikää ja riittää astma tai diabetes tai vaikka verenpainetauti) ja iäkkäät.
20 % sairastuneista ei ole vakavia vaan 20 % hoitoon hakeutuneista. Useimmilla taudin arvioidaan menevän ohi ilman tarvetta hakeutua hoitoon, ja jopa ilman että potilas edes erottaa sitä tavallisesta flunssasta.
En ole hyssyttelijä tai kieltäjä ja kotivarankin olen hankkinut :) Silti olen sitä mieltä että tässä ketjussa asiaa ei katsota enää realistisesti vaan pakokauhun sumentamin silmin.
"20 % sairastuneista ei ole vakavia vaan 20 % hoitoon hakeutuneista. Useimmilla taudin arvioidaan menevän ohi ilman tarvetta hakeutua hoitoon, ja jopa ilman että potilas edes erottaa sitä tavallisesta flunssasta."
Tuota... tämän perustat siis mihin? Haluaisin todellakin nähdä tähän tarjoamaasi faktaan linkin. Maissa, joissa epidemia jyllää, ihmiset hakeutuvat kuolemanpelossaan hoitoon kun saavat oireita.
Anna itse linkki siihen, että jokainen koronaan sairastunut on tähän mennessä hakeutunut hoitoon.
Kaikki eivät ole kuolemanpeloissaan. Minullakin on tällä hetkellä yskä, paranemaan päin. Jos paranen ja se oli korona, ei se tullut mihinkään tilastoon merkityksi. Suurin osa sekä koronatartunnoista että muistakin virustartunnoista on tällaisia tapauksia.
Juuri niin. Suurin osa lievistä tapauksista ei edes tule tietoon, niitä voi olla kiinassakin vaikka miljoona. Myöskään kaikkia kuolleita ei testata eli voi olla ett joku kuoli koronaan, mutta ei merkitä mihinkään listaan ja toinen kuoli muuhun, mutta merkataan koronalistaan. Eli kuolleisuutta on vaikea vielä arvioida. Alle 40-vuotiailla nyt 0,2% arvio, yli 80-vuotiailla 14%. Perusterveillä 0,9%, sairailla monta prossaa.
Saako linkin tuohon viimeiseen lauseeseen (noita lukuja en ole nähnytkään)? kiitos
Täältä löytyy https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-age-sex-demograph…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On todella rasittavaa lukea tätä jatkuvaa suomalaisviranomaisten ja medioiden haukkumista. Suurin osa kohta tuhatsivuisesta ketjusta on tätä yhtä ja samaa.
Kuitenkaan yksikään suomalainen ei ole vielä sairastunut. Täällä sairastunut kiinalainen eristettiin, testattiin ja hoidettiin hyvin ja nopeasti. Hän parani eikä kukaan saanut hänestä tartuntaa.
Hirveä huuto kun kaikkia flunssaoireisia ei testata vain siksi kun pelottaa. Ei minkäänlaista ymmärrystä siitä mikä on järkevää. Testipakkauksia ei ole loputtomiin ja ne ovat myös kalliita. Ei ole järkeä tuhlata niitä nyt, jollei ole oikeasti aihetta. Ammattilaiset kyllä erottavat maallikkoja paremmin, milloin aihetta on.
No ei kai täältä niitä sairastuneita löydykään jos ei juuri ketään testata, oliko tähän mennessä testattu jopa 40 ihmistä?
No löytyikö yhtään vai testattiinko turhaan ja tuhlattiin arvokkaita testikittejä?
Hitto, että on maksanut paljon nuo 40 testiä. Tästä pitää saada selvitys, miksi Suomessa on tyhjän takia tuhlattu näihin? 350€testi, joka ei ole edes luotettava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin juttelin muutamankin hoitoalan ammattilaisen kanssa tästä koronasta, niin vastaukset oli luokkaa: mitään ei tapahdu ja korona on hyvä peli!!!! Lähdin suoraan kauppaan täydentämään kotivaraa.
Reagoin samalla tavalla tuommoiseen vähättelevään kommentointiin. Vähätteleminen tuo turvattoman olon ja siitä pitää päästä jotenkin eroon.
Opetetaankohan terveydenhoitoalalla tuommoista vähättelevää puhetyyliä. Se on niin yleistä sen alan ihmisillä, että jostakin perusopinnoista sen täytyy olla lähtöisin.
Vissiin kuvittelevat ihmisten rauhoittuvan ja pelkojen lievittyvän sillä että lääkäri tai hoitaja vähättelee oireita ja riskejä. Joku ehkä rauhoittuukin. Minulle käy kuitenkin niin että pelko kasvaa sitä suuremmaksi mitä enemmän lääkäri vähättelee.
Siinä tulee tunne että jää yksin sairautensa ja oireidensa kanssa ja pitää alkaa lääkäriksi ilman osaamista ja työvälineitä.
Kyllä!
Mallia näyttää terveysturvallisuusosaston johtaja Mika Salminen, joka pari päivää sitten kutsui Italian epidemiaan EPIDEMIANPOIKASEKSI ja eilen THL:n ylilääkäri Taneli Puumalainen näytti mallia, miten vältellään sanaa PANDEMIA. Kävi ilmi, että sanasta on hups-keikkaa juuri luovuttu WHO:ssa kokonaan. Eli nyt vaan sitten kierrellään ja kaarrellaan ilmaisulla "pandemiankaltainen tilanne..." Naurettavaa!
Ei me aivan tyhmiä olla.
Pandemia ei tarkoita muuta kuin että virus leviää hallitsemattomasti ympäri maailmaa. Korona ei vielä sitä ole.
Eikä tuleen syttyneet verhot ole tulipalo ennekuin sisäkatto romahtaa kipinöiden lattialle... Uskotko ihan vakavissasi ettei Korona ole pandemia 1-2 kuukauden sisällä??
Mua on jo hetkisen häirinnyt kun THL ei tunnu olevan vastuussa mistään. Eikö se ole ylin lääkintäviranomainen Suomessa? Vastuuta sysätään hetkestä riippuen WHOlle, Suomen hallitukselle/ministeriöille ja kunnanvaltuustoille. Vedotaan siihen että mitään ei tiedetä mistään...
Mikä siis on THLän rooli tässä tilanteessa, ja mikä sen kuuluisi olla?
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3872dd0e-5485-4f89-8182-a1a6395fde5b
Näkökulma: Suomalainen panikoi koronaviruksesta, mutta vie oksentavan lapsen päiväkotiin eikä pese käsiään
Koronaviruksen leviäminen on muistutus myös siitä, mitä yksilö voi tehdä tauteja ehkäistäkseen, kirjoittaa Iltalehden Mari Julku.
Vierailija kirjoitti:
Osaako joku vastata pohdintaani siitä, että näinköhän korona laantuu, kun kevät tulee.
On menneiden virusten hiipumiseen perustuen arvioita, että kevään myötä koronakin laantuu. Niin, Kiinassa tulee kevät, Italiassakin, mutta entäs sitten pallon toinen puoli? Jos leviää kuten nyt, yltää kaikille mantereille, sinnekin, missä tulossa on syksy, ei kevät. Sielläkö sitten lähinnä yltyisi?
Asiasta ei ole tietoa. Kausi-influenssat ovat perinteisesti laantuneet säiden lämmetessä. Korona ei kuitenkaan ole sukua näille vaikka onkin virus. Vastaus on ettei kukaan tiedä.
Lasit voi aivan hyvin desinfioida liuoksilla haluteasaan esim Neo Amisept tms. Tai liinoilla. Näitä käytetään ihan optikkoliikkeissäkin. Ja ultraäänipesuri on erittäin tehokas myös. Samalla voi putsata korutkin