Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako kuulua taloyhtiön hallitukseen?

Vierailija
09.04.2022 |

Muutin reilu vuosi sitten nykyiseen asuntooni ja viime keväänä oli ensimmäinen yhtiökokous. Avasin siellä suuni pariin otteeseen, kun keskusteltiin mm. ulko-ovien vaihtamisesta. Jo silloin minulta kysyttiin, olisinko halukas liittymään taloyhtiön hallitukseen. Kieltäydyin, koska olin hiljattain vasta muuttanut.
Nyt tuli kutsu parin viikon päästä pidettävään yhtiökokoukseen ja siellä minulle melko varmasti ehdotetaan uudestaan hallitukseen liittymistä. Olen vuoden aikana kuullut useammalta ns. vanhalta asukkaalta, että minua "kaavaillaan" hallitukseen.
Taloyhtiössä suurin osa omistusasujista on iäkkäitä. Sijoituskämpissä asuu sitten nuoria vuokralaisia ja muutama perheellinen. Syy miksi hinkuvat minua hallitukseen on ilmiselvästi se, että aktiivisuus on muuten matalaa ja joku nykyisistä hallituksen jäsenistä sanoi viimeksi, että hän mieluusti jättäytyisi jo pois.
Minkälaisia kokemuksia teillä on taloyhtiön hallitukseen kuulumisesta? Itseäni mietityttää eniten se, pääseekö hommasta halutessaan helposti eroon. En myöskään välittäisi siitä, että mummot ravaa ovella valittamassa milloin mistäkin. Hissiremontti on tulossa parin vuoden päästä, mutta muita isompia remppoja ei ole tiedossa eli ei tällä hetkellä ei tarvitsisi tehdä isoja päätöksiä esim. putkiremontista tms.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No toi riippuu ihan yhtiöstä ja sen asukkaista. Jos menet tee heti alussa selväksi, että isännöitsijä on se jolle valitetaan tai kirjallisena hallitukselle.

Vierailija
2/30 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah, tää on kyllä taattua AV:ta, että joku käy alapeukuttamassa aloitustani, mutta ei tietenkään kerro, miksi :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen. Se on hyvä merkintä CV:ssä.

Vierailija
4/30 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hah, tää on kyllä taattua AV:ta, että joku käy alapeukuttamassa aloitustani, mutta ei tietenkään kerro, miksi :D

Kuka katsoo jotain peukkuja? Meinasin vastata, mutta nyt en vastaakaan.

Vierailija
5/30 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolhoosiasumisen paradoksi on se, että ainoa palkattu ammattihenkilö on isännöitsijä, joka hoitaa kaikki käytännön asiat, mutta ei ole vastuussa mistään.

Vastuussa on hallitus, joka yleensä koostuu täysin maallikkojäsenistä.

Vierailija
6/30 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nauratti sen takia, että ei ollut yhtään vastausta kysymykseeni, mutta silti on alapeukutettu. Vastaa toki, pliis, vaikka olinkin niin typerä, että katsoin saamaani alapeukkua. Sulla oletettavasti on jotain tärkeää sanottavaa aiheesta.

Vierailija
7/30 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu yhtiöstä ja siitä kuinka paksu nahka sinulla on. Iso osa päätöksistä on sellaisia, että joku vetää herneen nenään.

Toisaalta asunto on yleensä monelle suurin omistus, joten se arvoa kannattaa kehittää tai ainakin ylläpitää. As oyn hallituksessa pystyy vaikuttamaan remontteihin yms. Pitää vain olla luontoa sanoa kaikille valittajille, että asia on niin kuin on ja oäätökset tehdään kokouksessa.

Vierailija
8/30 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No omia kokemuksia:

-”ovella ramppaavista mummoista” ei ole ollut juuri haittaa. Niillä on aika selvä, että asiat hoidetaan tietyn proseduurin mukaan. Mutta meillä ei myöskään ole hoitamattomia tai huonosti hoidettuja asioita, vaan asiat mietitään etukäteen ennen kuin niistä tulee ongelmia - ja se vaikuttaa valittamisen tarpeeseen.

-jos omistat asunnon, hallitus on hyvä paikka pitää silmällä sitä, että asunnon arvo säilyy, huolto ja korjaukset tehdään oikeaan aikaan ja paikat pysyvät siisteinä ja elämä pysyy mukavana eikä slummiudu.

-hommasta ei pääse eroon millään, koska aktiivisuus on tosiaan muuten aika matalaa, eli tarjokkaita ei ole. Miksi luulet, että sinua halutaan hallitukseen, vaikka olet kieltäytynyt etkä ole mitenkään ollut tyrkyllä?

-muista, että hallitus on henkilökohtaisesti vastuussa tekemistäön ja tekemättä jättämistään päätöksistä. Myöd taloudelliseeti. Eli kannattaa sit opetella lukemaan niitä taseita ja tilinpäätöksiä ja pikkuisen myös lakia. Hyvä isännöintitoimisto auttaa paljon, mutta hallituksen pitää ymmärtää asioista tarpeeksi osatakseen valita hyvä isännöintitoimisto (ja valintaa ei voi tehdä pelkän hinnan perusteella)

Vierailija
9/30 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolhoosiasumisen paradoksi on se, että ainoa palkattu ammattihenkilö on isännöitsijä, joka hoitaa kaikki käytännön asiat, mutta ei ole vastuussa mistään.

Tästä syystä hallituksessa olisi hyvä olla sellaisia jäseniä, jotka hieman ymmärtävät talotekniikasta.

Vierailija
10/30 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut hallituksessa vara- ja varsinaisena kymmenisen vuotta, en ole lisännyt sitä CV:ni.

Vierailija
11/30 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

CV on juttu,johon kirjoitellaan omia fantasioita! Se on eräänlainen itsekehun tyyssija!

Vierailija
12/30 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nauratti sen takia, että ei ollut yhtään vastausta kysymykseeni, mutta silti on alapeukutettu. Vastaa toki, pliis, vaikka olinkin niin typerä, että katsoin saamaani alapeukkua. Sulla oletettavasti on jotain tärkeää sanottavaa aiheesta.

Ihan sama fiilis täällä. Ap kirjoittelee tälle palstalle ja vetää herneen klyyvariin yhdestä alapeukusta. Olen tällä hetkellä yhden asunto-osakeyhtiön hallituksen puheenjohtaja ja toisessa yhtiössä hallituksen jäsenenä. Aiemmin olin 10 vuotta edellisen kotiyhtiöni hallituksessa. Minua nyös alkoi arsyttää tuo alapeukutuksesta itkeminen enkä siksi avaa asiaa mitenkään.

Vierailija
13/30 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pääsääntöisesti hallitusjäsenyys kannattaa, poislukien jos siellä on muu porukka ihan hullua niin samaa vastuuta ei kannata asettua kantamaan heidän kanssaan. Hallituksesta pääsee myös helposti pois, kukaan ei siihen hommaan voi pakottaa ja erota voi vaikka kesken kaudenkin.

Itse olen ollut hallituksessa sekä tavallisena jäsenenä että puheenjohtajana. Tiedottamiseen kannattaa panostaa, se vähentää niin oven takana ramppaavia mummoja, täällä niitä ei ollut. Pihalla toki moni tulee juttelemaan ja se on ihan hyväkin, kuulee mielipiteitä ja aloitteita. 

Kirjastosta voi lainata aiheesta oppaita niin saa kuvan hallitusjäsenen tehtävistä ja vastuista. Jos taloyhtiö kuuluu Kiinteistöliittoon, sitä kautta on kursseja ja koulutuksia. Kannattaa olla aktiivinen ja ottaa asioista selvää.

Vastuuta ei kannata liikaa pelätä. Kun on huolellinen ja vilpitön omissa tekemisissä, ja hallituksella vastuuvakuutus, on turvassa. Vahingonkorvaukset koskevat tapauksia, joissa hallitus on ollut huolimaton tai suorastaan vilpillisesti jättänyt jotain tekemättä, palkannut ohi kilpailutuksen tms eli tuottamukselliset vahingot.

Vierailija
14/30 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootsie koskaan kuullut rommaanien kostosta?

Vierailija
15/30 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No omia kokemuksia:

-”ovella ramppaavista mummoista” ei ole ollut juuri haittaa. Niillä on aika selvä, että asiat hoidetaan tietyn proseduurin mukaan. Mutta meillä ei myöskään ole hoitamattomia tai huonosti hoidettuja asioita, vaan asiat mietitään etukäteen ennen kuin niistä tulee ongelmia - ja se vaikuttaa valittamisen tarpeeseen.

-jos omistat asunnon, hallitus on hyvä paikka pitää silmällä sitä, että asunnon arvo säilyy, huolto ja korjaukset tehdään oikeaan aikaan ja paikat pysyvät siisteinä ja elämä pysyy mukavana eikä slummiudu.

-hommasta ei pääse eroon millään, koska aktiivisuus on tosiaan muuten aika matalaa, eli tarjokkaita ei ole. Miksi luulet, että sinua halutaan hallitukseen, vaikka olet kieltäytynyt etkä ole mitenkään ollut tyrkyllä?

-muista, että hallitus on henkilökohtaisesti vastuussa tekemistäön ja tekemättä jättämistään päätöksistä. Myöd taloudelliseeti. Eli kannattaa sit opetella lukemaan niitä taseita ja tilinpäätöksiä ja pikkuisen myös lakia. Hyvä isännöintitoimisto auttaa paljon, mutta hallituksen pitää ymmärtää asioista tarpeeksi osatakseen valita hyvä isännöintitoimisto (ja valintaa ei voi tehdä pelkän hinnan perusteella)

Kiitos! Tässä oli hyvää omakohtaista kokemusta. Tuolla hommasta eroon pääsemisellä tarkoitin sitä, että voiko lopettaa, vaikka ei olisi tilalle ketään muuta ja vastauksesi perusteella ei voi. Ja näin uumoilinkin, koska tosiaan ihan selkeäsi sen takia minua yrittävät nyt saada, kun ylipäätään osallistuin yhtiökokoukseen ja jopa kerroin jostain mielipiteeni eli olin taloyhtiön mittapuulla "aktiivinen".

Tuota en tiennyt, että hallitus on henkilökohtaisesti vastuussa ja tämä kyllä ratkaisee asian minun osaltani. Muut hallituksen jäsenet ovat isäni ikäisiä pitkään hommassa olleita ukkoja, joten ihan takuuvarmasti minulla ei ole mitään oikeaa valtaa yhtään mihinkään ja siltikin joutuisin kantamaan vastuun mahdollisista huonoista päätöksistä tai päättämättä jättämisistä. 

Minua kiinnostaa aihe kyllä. Tutustuin paljon asuntoasioihin, kun etsin tätä nykyistä kämppää, jonka ostin yksin ja joka on minun ensimmäinen omistusasunto. Luin siis kauppakohteiden tilinpäätöksiä, perehdyin taloyhtiöiden isoihin remontteihin ja niiden hintoihin, liityin Talokummeihin jne. Mulla on iso laina, josta olen yksin vastuussa, joten oli pakko olla huolellinen. Tässä vaiheessa on kuitenkin parempi vielä kartuttaa tietämystään ja osallistua yhtiökokoukseen ihan vaan perusosakkaana.

Vierailija
16/30 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pääsääntöisesti hallitusjäsenyys kannattaa, poislukien jos siellä on muu porukka ihan hullua niin samaa vastuuta ei kannata asettua kantamaan heidän kanssaan. Hallituksesta pääsee myös helposti pois, kukaan ei siihen hommaan voi pakottaa ja erota voi vaikka kesken kaudenkin.

Itse olen ollut hallituksessa sekä tavallisena jäsenenä että puheenjohtajana. Tiedottamiseen kannattaa panostaa, se vähentää niin oven takana ramppaavia mummoja, täällä niitä ei ollut. Pihalla toki moni tulee juttelemaan ja se on ihan hyväkin, kuulee mielipiteitä ja aloitteita. 

Kirjastosta voi lainata aiheesta oppaita niin saa kuvan hallitusjäsenen tehtävistä ja vastuista. Jos taloyhtiö kuuluu Kiinteistöliittoon, sitä kautta on kursseja ja koulutuksia. Kannattaa olla aktiivinen ja ottaa asioista selvää.

Vastuuta ei kannata liikaa pelätä. Kun on huolellinen ja vilpitön omissa tekemisissä, ja hallituksella vastuuvakuutus, on turvassa. Vahingonkorvaukset koskevat tapauksia, joissa hallitus on ollut huolimaton tai suorastaan vilpillisesti jättänyt jotain tekemättä, palkannut ohi kilpailutuksen tms eli tuottamukselliset vahingot.

Jos muut tekevät jotain hullua, kannattaa kirjauttaa papereihin eriävä mielipide.

Vierailija
17/30 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama fiilis täällä. Ap kirjoittelee tälle palstalle ja vetää herneen klyyvariin yhdestä alapeukusta. Olen tällä hetkellä yhden asunto-osakeyhtiön hallituksen puheenjohtaja ja toisessa yhtiössä hallituksen jäsenenä. Aiemmin olin 10 vuotta edellisen kotiyhtiöni hallituksessa. Minua nyös alkoi arsyttää tuo alapeukutuksesta itkeminen enkä siksi avaa asiaa mitenkään.

Kylläpä täällä ollaan dramaattisia! Mielensäpahoittajien kokoontumisajot 😂👌

Vierailija
18/30 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallituksessa pysyy ajantasalla, mitä on tulossa. Pystyy myös vaikuttamaan, mitä uudistuksia tehdään ja tuomaan tuoreempaa näkökulmaa niihin.

Jos hallituksessa on mukana joku vanha jäärä, jonka tekemisiin useampi on kyllästynyt, niin siinä on hyvä sauma savustaa hänet ulos valitsemalla uutta verta. Niin meidän taloyhtiössä tehtiin, kun ihmiset kyllästyivät diktaattorimaiseen hallituksen puheenjohtajaan, kun eläkeläismummot eivät kokoukseen tulleet häntä äänestämään ja kyllästyneet keräsivät valtakirjojakin kokousta varten. Ei sitä hallitusta kannata kyllä kerralla pistää kokonaan uusiksi.

Vierailija
19/30 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on isohko yhtiö, isänn.  toimisto ja huoltoyhtiö, niin laskutus pelaa,

Vierailija
20/30 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootsie koskaan kuullut rommaanien kostosta?

Se ei oo mikään leikin asia jos saa koko suvun vihat niskaansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kaksi