Kuinka vanhalla autolla ajat?
Henkilöautojen keski-ikä nousi 13,6 vuoteen. Autoalan tiedotuskeskus kertoo, että keski-iän nousu on ollut aiempia vuosia nopeampaa, sillä uusien autojen rekisteröinnit ovat jääneet selvästi pitkän aikavälin keskiarvostaan. Vielä 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmellä Suomessa rekisteröitiin keskimäärin yli 130 000 uutta henkilöautoa vuodessa.
Suomen vanhin henkilöautokanta löytyy Kainuusta, keski-iältään 15,9 vuotta. Nuorin autokanta on Uudellamaalla, jossa henkilöautojen keski-ikä on 11 vuotta.
Kommentit (3)
Just vaihdoin autoa. 18-vuotias pääsi uuteen kotiin ja tilalle tuli 12-vuotias.
En todellakaan näin epävarmassa työmarkkinatilanteessa osta mitään uusia kalliita autoja. Mieluummin hilloan rahani osakkeisiin.
Mun autot on vuosimallia -79, 2000 ja 2014.
Järki meinaa lähteä jo tuon "uusimman" kanssa kun vähän väliä pilpattaa ja kilisee jotain äänimerkkejä häiritsemässä ajoa. Etu- ja takatutka on olevinaan niin kaikkivoipia, että taakse näkeminen ja sivujen kuolleet kulmat on suunniteltu järkyttävän isoiksi. Ja konepellin kun avaat, niin hyvä kun itse pystyt lisäämään tuulilasinpesunesteen, kaikki muu edellyttää vikakoodinlukijan kautta käyttämistä tai muuten jää hälytykset virheilmoituksina kojetauluun.
Miten kukaan jaksaa ja viitsii pilkata noiden nykyritsojen kanssa? Mä en edes halua uutta autoa näiden kaikkien "lisäominaisuuksien" vuoksi.
Tänään ajoin puoli vuotta vanhalla, lauantaina 47 vuoden ikäisellä kun sattui olemaan lämmin keli.