Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäiset koronauutiset näyttävät jälkikäteen naiiveilta, mutta mennyttä ei voi tuomita nykytiedon valossa
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000007769420.html
On totta, että jälkiviisas on helppo olla. Mutta silti. Oli jo heti alkuvaiheessa tiedossa, että Kiinassa rakennetaan pikavauhtia kokonaisia uusia sairaaloita korona-potilaita varten. Siis kokonaisia sairaaloita! Silti asiantuntijamme arvelivat, ettei virus leviäisi laajasti Kiinan ulkopuolella. Ajateltiinko silloin, että virus ei tartu muihin kuin kiinalaisiin. Samoin arveltiin, ettei virus ylipäänsä ole kovin tarttuva. Toistan, Kiinassa rakennettiin kokonaisia uusia sairaaloita viruksen saaneiden hoitoon. Mediassa näkyi kuvia rakennustyömailta. Minulla alkoi silloin hälytyskellot soida, ja väitän että niin olisi pitänyt soida myös THL:ssä ja kumppaneilla.
Mikä on jälkiviisautta ja mikä ei?
Noin vuosi sitten, seurasin korona-uutisia ja ihmettelin hallituksen/THL toimia tai oikeastaan toimimattomuutta. Tammi-helmikuun vaihteessa totesin, että on parempi reagoida ja hankin nipun ffp2 suojia - muutama päivä sen jälkeen uutisoitiin, että kiinalaiset ovat tyhjentäneet kauppojen hyllyt maskeista ja hengityssuojaimista.Suojat ovat riittäneet hyvin tänne saakka, vaikka oletin ettei kestä näin kauaa. Nyt tiedän että jatkuu vielä vuosia, ellei hallitus tee ratkaisevaa suunnanmuutosta.
Helmi-maaliskuussa 2020, löysin tämän ketjun, kun yritin etsiä keskusteluareenaa, jossa ihmiset, edes jossain määrin ovat ajan tasalla koronan suhteen. Ei tarvinnut enää yksin etsiä kaikkea faktaa ja tutkimusaineistoa, jota maailmalta oli saatavilla. Kiitos tästä, te aktiiviset oikean tiedon jakajat.
Niin, mikä on jälkiviisautta? Mielestäni oikea-aikaisuus ei voi liittyä jälkiviisasteluun, mutta jokainen voi itse valita ja aivan mitä haluaa. Itsekin suosittelen, suosittelemisen jälkeenkin suosittelen ja jatkan suosittelemista vielä suosittelemisen jälkeenkin ... ja kuuntelen herkällä korvalla, jos Marin ei ehdi eikä viitsi.
Sama juttu. Seurasin tilannetta huolestuneena kun oltiin niin kauan hiljaa. Tammikuussa tilasin jo ffp2/ffp3 maskeja. Kaikki on ollut tiedossa jo alusta asti, mutta silmät ja korvat ummistettiin.
Vuoden elänyt lähes eristyksissä- kauanko tätä jaksaa. Riskiryhmäläisenä ei ole ollut vaihtoehtoja. Nyt hybridimallilla kituutellaan eikö yritetä edes tukahduttaa.
Täällä kans riskiryhmään kuuluva 🙋♀️ oon eläny normaalisti enkä käytä maskia. Mitä sä pelkäät?♡
Oletko tosissasi? Jos olet oikeasti riskiryhmään kuuluva, niin kyllä on luonnollista pelätä joutuvansa teholle, toipua siitä monta kuukautta tai jos oikein huonosti käy niin voi vaikka kuolla. Haluaisin nähdä kuitenkin lasten kasvavan.
Mitä se pelko auttaa? Mä voin kuolla vaikka huomenna siihen että jään auton alle. En mä halua pelätä elämää. Kyllä mullakin on useampi lapsi, pienimmät alle kouluikäisiä. Jokainen meistä tallustaa täällä sen oman ajan ja jokainen päivä minkä mä elän peläten on hukkaan heitetty.
Pelko auttaa siihen, että ei ota tarpeettomia riskejä. Sitä kutsutaan myös itsesuojeluvaistoksi. Etköhän sinäkin ennen autotielle astumistasi varimista, ettei ole tulossa autoa tai ainakin auto tulee sellaista vauhtia, että ehtii pysähtyä eikä aja sun päällesi? Todennäköisesti olet myös varoittanut lapsiasikin monenlaisista asioista etkä esimerkiksi anna heidän leikkiä tulitikuilla.
- eri -Eli jos mä elän normaalisti ni se on riski? Miten normaali elämä on yhtäkkiä monien mielestä jotenki vastenmielistä? Koska media niin sanoo? Enempi pelottavaa on se että ihmiset oikeasti elää eristyksissä. Kun mä kävelen kadulla ni tottakai katon ettei autoja tule kun ylitän katua mutta siitä huolimatta mä voin jäädä auton alle jos kuski ei oo skarppina. Samoin voin tukehtua vaikka pullaan. Ei korona ole ainut asia maailmassa mihin voi kuolla. Ja koronan selviytymis prosentti on yli 99% että mielummin otan sen koronan ku jäisin auton alle :)
Jos sun normaaliin elämääsi kuuluu, että riskiryhmäläisenä et edes yritä välttyä koronavirukselta, sitten se on riski. Minä en pelkää kuolemaa. Aikoinaan ollessani tehohoidossa (en koronan vuoksi) jopa toivoin, että olisin kuollut. Ei se nimittäin mikään miellyttävä kokemus ollut. Jos pystyn jollain tavalla pienentämään riskiäni joutua toistamiseen tehohoitoon, teen sen oikein mielelläni.
Mutta jos olet vakuuttunut, että sulla riskiryhmäläisenä on vain 1% todennäköisyys joutua koronan vuoksi sairaalahoitoon, niin mikäs siinä sitten.
On mullakin ollut sairauksia joiden takia olen ollut niin kipeä että olen toivonut kuolemaa tai se kun oma lapsi makaa tajuttomana sylissä ja pelkää pahinta ettei toinen enää herää. Tiedostan sen että kuolema voi tulla millon vaan. Ehkä juuri omien kokemusten takia en osaa pelätä? En tiedä. Mutta jokaisesta päivästä täällä maan päällä haluan nauttia siitä että mulla on perhe ja muut tärkeät ihmiset lähellä. En pelkää koronaa, se on yks virus muiden joukossa ja mä haluan uskoa että mun kroppa taistelee sitä vastaan kyllä.
tajuton lapsi sylissä, soitetaan 112
Ei se ambulanssi heti siinä ole kun soittaa.
Anna olla, ei tätä kyseistä tapausta pysty auttamaan kukaan muu kuin oma terapeutti. Jutut päättyy aina kuolinfantasioihin. Ihan etoo noin jutut.
Järjen Riemuvoitto kirjoitti:
Faktaa Covid-19:sta:
Lääketieteessä hoidon haitat eivät saa ylittää hoidettavasta taudista koituvia riskejä. Täten mitä tahansa hoitoa suunniteltaessa joudutaan aluksi arvioimaan hoidettavan taudin eli tässä tapauksessa rokotteella ennaltaehkäistävissä olevan taudin vakavuus.
Koronavirusepidemia ei toistaiseksi ole lisännyt Suomessa tai muualla maailmassa kokonaiskuolleisuutta1,2. Kuolleiden mediaani-ikä on Suomessa ollut 84 vuotta ja valtaosalla (yli 95 prosentilla) kuolleista on ollut yksi tai useampia pitkäaikaissairauksia1.
Maailmanlaajuisesti COVID-19-taudin aiheuttamaksi kuolleisuudeksi on arvioitu 0.68% (0.53%–0.82%)2. Siis alle yhden henkilön tuhatta asukasta kohti on arvioitu kuolleen koronaviruksen aiheuttamaan infektioon.
Ylikuolleisuutta on selvästi todettu eniten maissa, joissa epidemiaa ei saatu kuriin kuten Ruotsissa.
Rajoituksia on juuri siksi tehty,että ei tule sitä kuolleisuutta eikä sairaalat kuormitu. Ilman sairaanhoitoa kuolleisuus nousee.
Miksi "korona"tehohoidettavista on useampi miehiä?
Tämähän oli valtava haloo, ja tutkimuksen aihe keväällä
https://www.stat.fi/til/ksyyt/2019/ksyyt_2019_2020-12-14_tie_001_fi.html
Kas tavatonta ihmettä Vuonna 2019 oli Suomessa työikäisenä kuolleista:
miehiä 4960, ja naisia vain 2408 (Yhteensä 7368)
Merkillinen asia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt kyllä ymmärrä mihin huhtikuussa tarvitaan joku lockdown. Eikös Mummot ole jo silloin rokotettu ja muutoinkin homma hallussa.
Vanhukset eivät pragmaattisesti ajatellen ole suinkaan suurin ongelma vaikka henkilökohtaiset riskit heillä ovatkin suurimmat, koska eivät erikoissairaanhoidon piiriin päädy muutenkaan kuin harvoin. 40-70-vuotiaiden tartunnat ovat se suurin ongelma, koska heidän ennusteensa heikkenee radikaalisti mikäli terveydenhuollon kapasiteetti loppuu kuten ihan kaikkien muidenkin, muista syistä erityissairaanhoitoa tarvitsevien.
Mulle ei ole vielä selvinnyt, miksi Covid-19 -potilaat on nostettu kaikista tärkeimmiksi potilaiksi. Siis potilaiksi, joiden hoitaminen menisi kaikkien muiden vakavasti sairastuneiden potilaiden edelle. Ihan yhtä hyvinhän voi koronapotilaalle sanoa, että sori, ei mahdu sairaalaan, kuin olisi sanoa sydäninfarktipotilaalle, että sori, ei mahdu sairaalaan. Nyt on jotenkin vallalla ajatus, että kaikki muut potilaat oltaisiin valmiita jättämään hoitamatta, kunhan vaan saadaan kaikki koronapotilaat hoidettua.
Ei heitä olekaan nostettu tärkeimmiksi potilaiksi, se on oma ajatusvirheesi. Jos on yksi tehohoitopaikka jäljellä ja kaksi tulijaa niin paikan saa se jonka lääkäri arvioi hyötyvän siitä enemmän. Tai useammin käy niin että yksi tuli ensin, eikä häntä enää sieltä heivata joten myöhempi jää ilman. Tosiasia on kuitenkin se että tehohoitopaikkojen käyttöaste on normaalitilanteessakin lähellä sataa prosenttia, joten, varsinkin kun koronapotilailla tehohoitojaksot ovat moninkertaisesti pidemmät kuin tehohoitopotilailla keskimäärin, valintoja saatetaan joutua tekemään vaikkei kukaan sitä haluaisikaan.
Toki olet siinä mielessä oikeassa että kun on tiedossa että koronapotilaat saattavat tehohoitoa kuormittaa niin esimerkiksi sellaista ei-akuuttia leikkaustoimintaa saatetaan rajoittaa joka saattaisi johtaa tehohoidon tarpeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä luulen, että eniten harrastuksista huolissaan ovat yli 13-vuotiaiden lasten vanhemmat. Oma lähes 17-vuotias ei kyllä enää posket punaisina viiletä kirkonrottaa lumikinoksissa. Siksi harrastus olisi tärkeä. Pelaa lajiaan sm-tasolla ja tarvitsee harjoittelua koko joukkueen kesken. Lisäksi lukio etänä jo lähes 2kk, niin ei tapaa edes koulussa kavereita.
Kyllä on epäempaattisia, nämä alapeukuttajat... Ja nyt on turha tulla sanomaan, et me ollaan epäempaattisia vanhuksia kohtaan. Ei olla, vaan säälitään heitäkin, ja kaikkia!
Miksi pitää asettaa vastakkain? Eikö voi myöntää, et kaikilla on kurjasti? Miksi ei voi osoittaa sympatiaa niin vanhuksille kuin nuorillekin? Mitä se on teiltä pois?
Kyllä rakkautta voi riittää ihan kaikille <3
Sivusta kommentoin. Sympatiaa ja ymmärrystä voi osoittaa ilman, rajoitusten höllentämistä mukaanlukien ohjatut ryhmäharrastukset.
Mutta edellisen edellinen sanoi vain: "Siksi harrastus olisi tärkeä". Tätä voi kyllä yläpeukuttaa, vaikkei harrastusten avaamista kannataisikaan. Voi silti ymmärtää, että syistä a, b ja c harrastus OLISI nuorelle tärkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt kyllä ymmärrä mihin huhtikuussa tarvitaan joku lockdown. Eikös Mummot ole jo silloin rokotettu ja muutoinkin homma hallussa.
Vanhukset eivät pragmaattisesti ajatellen ole suinkaan suurin ongelma vaikka henkilökohtaiset riskit heillä ovatkin suurimmat, koska eivät erikoissairaanhoidon piiriin päädy muutenkaan kuin harvoin. 40-70-vuotiaiden tartunnat ovat se suurin ongelma, koska heidän ennusteensa heikkenee radikaalisti mikäli terveydenhuollon kapasiteetti loppuu kuten ihan kaikkien muidenkin, muista syistä erityissairaanhoitoa tarvitsevien.
Mulle ei ole vielä selvinnyt, miksi Covid-19 -potilaat on nostettu kaikista tärkeimmiksi potilaiksi. Siis potilaiksi, joiden hoitaminen menisi kaikkien muiden vakavasti sairastuneiden potilaiden edelle. Ihan yhtä hyvinhän voi koronapotilaalle sanoa, että sori, ei mahdu sairaalaan, kuin olisi sanoa sydäninfarktipotilaalle, että sori, ei mahdu sairaalaan. Nyt on jotenkin vallalla ajatus, että kaikki muut potilaat oltaisiin valmiita jättämään hoitamatta, kunhan vaan saadaan kaikki koronapotilaat hoidettua.
Ei heitä olekaan nostettu tärkeimmiksi potilaiksi, se on oma ajatusvirheesi. Jos on yksi tehohoitopaikka jäljellä ja kaksi tulijaa niin paikan saa se jonka lääkäri arvioi hyötyvän siitä enemmän. Tai useammin käy niin että yksi tuli ensin, eikä häntä enää sieltä heivata joten myöhempi jää ilman. Tosiasia on kuitenkin se että tehohoitopaikkojen käyttöaste on normaalitilanteessakin lähellä sataa prosenttia, joten, varsinkin kun koronapotilailla tehohoitojaksot ovat moninkertaisesti pidemmät kuin tehohoitopotilailla keskimäärin, valintoja saatetaan joutua tekemään vaikkei kukaan sitä haluaisikaan.
Toki olet siinä mielessä oikeassa että kun on tiedossa että koronapotilaat saattavat tehohoitoa kuormittaa niin esimerkiksi sellaista ei-akuuttia leikkaustoimintaa saatetaan rajoittaa joka saattaisi johtaa tehohoidon tarpeeseen.
Kuitenkin media antaa ymmärtää, että koronapotilaiden hoitoon joudutaan siirtämään henkilökuntaa muiden potilaiden hoidosta ja sitten muita potilaita ei pystytä enää hoitamaan. Käsittääkseni koronapotilaat eivät kuitenkaan ole samoilla osastoilla eikä edes samoilla teho-osastoilla kuin muista syistä sairaalaan joutuneet potilaat. Eli miksi koronapotilas ja sydäninfarktipotilas edes joutuisivat kilpailemaan samasta tehohoitopaikasta? Paitsi jos tavallisilta teho-osastoilta vähennetään paikkoja, jotta koronatehoille niitä voidaan lisätä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäiset koronauutiset näyttävät jälkikäteen naiiveilta, mutta mennyttä ei voi tuomita nykytiedon valossa
On totta, että jälkiviisas on helppo olla. Mutta silti. Oli jo heti alkuvaiheessa tiedossa, että Kiinassa rakennetaan pikavauhtia kokonaisia uusia sairaaloita korona-potilaita varten. Siis kokonaisia sairaaloita! Silti asiantuntijamme arvelivat, ettei virus leviäisi laajasti Kiinan ulkopuolella. Ajateltiinko silloin, että virus ei tartu muihin kuin kiinalaisiin. Samoin arveltiin, ettei virus ylipäänsä ole kovin tarttuva. Toistan, Kiinassa rakennettiin kokonaisia uusia sairaaloita viruksen saaneiden hoitoon. Mediassa näkyi kuvia rakennustyömailta. Minulla alkoi silloin hälytyskellot soida, ja väitän että niin olisi pitänyt soida myös THL:ssä ja kumppaneilla.
Noin vuosi sitten, seurasin korona-uutisia ja ihmettelin hallituksen/THL toimia tai oikeastaan toimimattomuutta. Tammi-helmikuun vaihteessa totesin, että on parempi reagoida ja hankin nipun ffp2 suojia - muutama päivä sen jälkeen uutisoitiin, että kiinalaiset ovat tyhjentäneet kauppojen hyllyt maskeista ja hengityssuojaimista.Suojat ovat riittäneet hyvin tänne saakka, vaikka oletin ettei kestä näin kauaa. Nyt tiedän että jatkuu vielä vuosia, ellei hallitus tee ratkaisevaa suunnanmuutosta.
Helmi-maaliskuussa 2020, löysin tämän ketjun, kun yritin etsiä keskusteluareenaa, jossa ihmiset, edes jossain määrin ovat ajan tasalla koronan suhteen. Ei tarvinnut enää yksin etsiä kaikkea faktaa ja tutkimusaineistoa, jota maailmalta oli saatavilla. Kiitos tästä, te aktiiviset oikean tiedon jakajat.
Niin, mikä on jälkiviisautta? Mielestäni oikea-aikaisuus ei voi liittyä jälkiviisasteluun, mutta jokainen voi itse valita ja aivan mitä haluaa. Itsekin suosittelen, suosittelemisen jälkeenkin suosittelen ja jatkan suosittelemista vielä suosittelemisen jälkeenkin ... ja kuuntelen herkällä korvalla, jos Marin ei ehdi eikä viitsi.
Sama juttu. Seurasin tilannetta huolestuneena kun oltiin niin kauan hiljaa. Tammikuussa tilasin jo ffp2/ffp3 maskeja. Kaikki on ollut tiedossa jo alusta asti, mutta silmät ja korvat ummistettiin.
Vuoden elänyt lähes eristyksissä- kauanko tätä jaksaa. Riskiryhmäläisenä ei ole ollut vaihtoehtoja. Nyt hybridimallilla kituutellaan eikö yritetä edes tukahduttaa.
Täällä kans riskiryhmään kuuluva 🙋♀️ oon eläny normaalisti enkä käytä maskia. Mitä sä pelkäät?♡
Oletko tosissasi? Jos olet oikeasti riskiryhmään kuuluva, niin kyllä on luonnollista pelätä joutuvansa teholle, toipua siitä monta kuukautta tai jos oikein huonosti käy niin voi vaikka kuolla. Haluaisin nähdä kuitenkin lasten kasvavan.
Mitä se pelko auttaa? Mä voin kuolla vaikka huomenna siihen että jään auton alle. En mä halua pelätä elämää. Kyllä mullakin on useampi lapsi, pienimmät alle kouluikäisiä. Jokainen meistä tallustaa täällä sen oman ajan ja jokainen päivä minkä mä elän peläten on hukkaan heitetty.
Pelko auttaa siihen, että ei ota tarpeettomia riskejä. Sitä kutsutaan myös itsesuojeluvaistoksi. Etköhän sinäkin ennen autotielle astumistasi varimista, ettei ole tulossa autoa tai ainakin auto tulee sellaista vauhtia, että ehtii pysähtyä eikä aja sun päällesi? Todennäköisesti olet myös varoittanut lapsiasikin monenlaisista asioista etkä esimerkiksi anna heidän leikkiä tulitikuilla.
- eri -Eli jos mä elän normaalisti ni se on riski? Miten normaali elämä on yhtäkkiä monien mielestä jotenki vastenmielistä? Koska media niin sanoo? Enempi pelottavaa on se että ihmiset oikeasti elää eristyksissä. Kun mä kävelen kadulla ni tottakai katon ettei autoja tule kun ylitän katua mutta siitä huolimatta mä voin jäädä auton alle jos kuski ei oo skarppina. Samoin voin tukehtua vaikka pullaan. Ei korona ole ainut asia maailmassa mihin voi kuolla. Ja koronan selviytymis prosentti on yli 99% että mielummin otan sen koronan ku jäisin auton alle :)
Jos sun normaaliin elämääsi kuuluu, että riskiryhmäläisenä et edes yritä välttyä koronavirukselta, sitten se on riski. Minä en pelkää kuolemaa. Aikoinaan ollessani tehohoidossa (en koronan vuoksi) jopa toivoin, että olisin kuollut. Ei se nimittäin mikään miellyttävä kokemus ollut. Jos pystyn jollain tavalla pienentämään riskiäni joutua toistamiseen tehohoitoon, teen sen oikein mielelläni.
Mutta jos olet vakuuttunut, että sulla riskiryhmäläisenä on vain 1% todennäköisyys joutua koronan vuoksi sairaalahoitoon, niin mikäs siinä sitten.
On mullakin ollut sairauksia joiden takia olen ollut niin kipeä että olen toivonut kuolemaa tai se kun oma lapsi makaa tajuttomana sylissä ja pelkää pahinta ettei toinen enää herää. Tiedostan sen että kuolema voi tulla millon vaan. Ehkä juuri omien kokemusten takia en osaa pelätä? En tiedä. Mutta jokaisesta päivästä täällä maan päällä haluan nauttia siitä että mulla on perhe ja muut tärkeät ihmiset lähellä. En pelkää koronaa, se on yks virus muiden joukossa ja mä haluan uskoa että mun kroppa taistelee sitä vastaan kyllä.
Soitit kuitenkin, etkä ajatellut että "mitä minä pelkään, kuolee jos on kuollakseen"
Menee vähän sairaaksi jo sulla nuo jutut. Mä en sanonu sulle ettet sais pelätä. Senku pelkäät, mutta mä en pelkää. Se jos mun lapsi makaa mun sylissä ja pelkään että menetän hänet on eri asia ku se että pelkään koronaa mitä mulla ei edes ole tai edes välttämättä tule. Nuo tapahtumat mitä ollu on ehkä opettanu mulle sen että on turhaa pelätä tulevaa vaan tärkeintä on elää hetkessä. Täällä monikaan ei elä hetkessä, vaan varalta pelkää tulevaa. Mut se on teidän valinta. Ja tämä on mun valinta. En oo teiltä mitään kieltäny.
Onpa se hienoa elää hetkessä ja valmistautua kuolemaan huomenna, oikein hakemalla hakea kuolemaa tai tukalaa sairautta tulevaisuuteen. Kaikista tärkeintä on ettei pelkää ja elää hetkessä eikä huomenna!
Itse ajattelen että terveys on kuin säästöt pankissa, sitä tulee vaalia ja hoitaa ja turvata huomista eikä niin että tuhlaa koko omaisuutensa hetkessä eläen tänään. Olen sairastellut vakavasti mm. syövän ja itse nautin enemmän ELÄMÄSTÄ kuin sairaudesta ja kivuista ja tämä tosiaan on mun valinta.
Ei se ole pelkoa että varoo saamasta kulkutautia vaan viisautta.
Koetko todellakin näin suureksi uhaksi sen, että sä et voi kontrolloida toisten elämänasennetta?
No en ajatellut noin pitkälle mutta tottahan se on, toisten välinpitämätön elämänasenne tappaa muita ihmisiä. Niin koronassa kuin vaikkapa liikenteessä.
Vierailija kirjoitti:
Lääketieteessä hoidon haitat eivät saa ylittää hoidettavasta taudista koituvia riskejä. Täten mitä tahansa hoitoa suunniteltaessa joudutaan aluksi arvioimaan hoidettavan taudin eli tässä tapauksessa rokotteella ennaltaehkäistävissä olevan taudin vakavuus.
Koronavirusepidemia ei toistaiseksi ole lisännyt Suomessa tai muualla maailmassa kokonaiskuolleisuutta1,2. Kuolleiden mediaani-ikä on Suomessa ollut 84 vuotta ja valtaosalla (yli 95 prosentilla) kuolleista on ollut yksi tai useampia pitkäaikaissairauksia1.
Maailmanlaajuisesti COVID-19-taudin aiheuttamaksi kuolleisuudeksi on arvioitu 0.68% (0.53%–0.82%)2. Siis alle yhden henkilön tuhatta asukasta kohti on arvioitu kuolleen koronaviruksen aiheuttamaan infektioon.
Ylikuolleisuutta on selvästi todettu eniten maissa, joissa epidemiaa ei saatu kuriin kuten Ruotsissa.
Rajoituksia on juuri siksi tehty,että ei tule sitä kuolleisuutta eikä sairaalat kuormitu. Ilman sairaanhoitoa kuolleisuus nousee.
Ruotsissa ei ole nyt syksyltä ja talvelta juuri sen kummempaa ylikuolleisuutta, kuin vastaavaan aikaan v 2017-2018
https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps/
Ja Espanjan ylikuolleisuus oli talvella 2017-2018 ihan samalla tasollla, kuin nytkin, kaikesta nykyisestä koronasta huolimatta, ja lisäksi samalla myös korkeammalla, kuin Ruotsin nyt.
Ihan mielenkiintoista dataa.
Kyllä se käyttäytyy ihan kuin flunssa, ja lisäksi aina sillekin saturaatio tulee, jos populaatio aina vain muuttuu vanhemmaksi. Aina pienempi, ja pienempi asia saa sitten korttitalon kumoon, kun sellaista kaikin keinoin korotetaan korkeammasi. Ei tämän sanomisessa mitään ilkeää pidä olla, sillä mitäpä ilkeätä valossa voisi olla?
Nuuskaralliin tuli haastetta
Ruotsi tiukentamassa rajalinjaa – Negatiivinen tulos vaadittava kaikilta ulkomaalaisilta
Ruotsin kansanterveysviranomainen FHM haluaa hallituksen ottavan käyttöön velvoitteen negatiivisesta koronatestituloksesta maahan saapuville ulkomaalaisille. Nykyistä linjaa tiukentamalla viranomainen haluaa estää virusmuunnosten leviämistä.
Maahaan saapuvia Ruotsin kansalaisia velvoitettaisiin esityksen mukaan käymään koronatestissä saman päivän aikana. FHM:n mukaan työmatkailua voitaisiin vapauttaa säännöllisen testaamisen puitteissa.
Vierailija kirjoitti:
Merkillinen asia?
Jos oikein uskaltaakaan sanoa, niin miehillä ja naisilla on eroja. Kromosomeissa on iso ero,, ja siinä mihin tautiin sairastuu enemmän on eroja, naisilla on enemmän autoimmuunitauteja miehillä taas sydän- ja verisuonitauteja, jotaka hoitamatta ovat tappavia. Miehet eivät oikein mene sairaanhoitoon niin herkästi kuin naiset. Miehet tekevät enemmän ruumiillisesti raskaampia töitä.
Miesten esim. koronakuolleisuuteen vaikuttava liikalihavuuskin on vaaralliesti usein mahassa, naisten enemmän muualla kropassa.
Jo lapsena pojat leikkivät vaarallisempia leikkejä jne.
Vierailija kirjoitti:
Merkillinen asia?
lihavat ja ylipainoiset miehet , oisko sitten vielä nk huonot elämäntavat osalla.
Aletaanko sitä astrasenegaa piikittämään myös yli 65 v???? En pidä kiirettä rokotuksen kanssa, luon toivoni Suomen nenäsuihkaukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa ei ole nyt syksyltä ja talvelta juuri sen kummempaa ylikuolleisuutta, kuin vastaavaan aikaan v 2017-2018
Ja Espanjan ylikuolleisuus oli talvella 2017-2018 ihan samalla tasollla, kuin nytkin, kaikesta nykyisestä koronasta huolimatta, ja lisäksi samalla myös korkeammalla, kuin Ruotsin nyt.
Kyllä se käyttäytyy ihan kuin flunssa, ja lisäksi aina sillekin saturaatio tulee, jos populaatio aina vain muuttuu vanhemmaksi. Aina pienempi, ja pienempi asia saa sitten korttitalon kumoon, kun sellaista kaikin keinoin korotetaan korkeammasi. Ei tämän sanomisessa mitään ilkeää pidä olla, sillä mitäpä ilkeätä valossa voisi olla?
Ruotsissa oli silloin influenssaa enemmän, siis 2017-2018, mutta kuten monta kertaa sanottu niin mitään ylikuolleusuutta Ruotsissa ei ole ollut. Siis mitään mikä eroaisi vuosikymmenen statistiikasta
Kiinnostava tuo Jyväskylän kuntosalitapaus. Onko siis niin, että joku oli hönkinyt virusta salilla, ja osa oli saanut tartunnan edes tartuttajaa tapaamatta vain hengittämällä samaa ilmaa jonkin ajan kuluttua? Mitäköhän Asko tästä tuumaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanha normaali ei ole tulossa takaisin. Tuli rokotteita tai ei.
Kuka sitä enää haluaa :-o
Kunhan Aasian maat vielä avautuu meille niin kaikki on ihan hyvin. t.matkakuumeinen
minua kiinnostaa Israel ja Italia, kummassakin maassa oon ollut useamman kerrna, Israelissa lähes vuoden yhteen menoon.
Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiirissä varmistui ensimmäinen koronaviruksen brittivirusmuunnos.
Positiivinen koronatesti oli otettu 14. tammikuuta. Sairaanhoitopiirin mukaan tartunnassa oli kyse Etelä-Pohjanmaan ulkopuolelta tulleesta tartuntaryppäästä, joka näyttää sammuneen.
https://yle.fi/uutiset/3-11762878
Eli taisi olla ulkomaisten raksamiesten tuliaisia, sillä 16.1. uutisoitiin rakennustyömaalla tapahtuneesta ainakin 13 tartunnasta, jotka sitten levisivät laajalti perheisiin ja kouluihin:
Kiinnostava tuo Jyväskylän kuntosalitapaus. Onko siis niin, että joku oli hönkinyt virusta salilla, ja osa oli saanut tartunnan edes tartuttajaa tapaamatta vain hengittämällä samaa ilmaa jonkin ajan kuluttua? Mitäköhän Asko tästä tuumaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaten Ranska, Kreikka, Italia, niin sitten vuotta aikaisemmin vuodenvaihteessa 2016-2017 melkoinen kuolleisuuspiikki, (venytä tarkastelujakso aiemmaksi.... niin näkyy), ja ihan jopa samaa luokkaa kuin mitä juuri ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soitit kuitenkin, etkä ajatellut että "mitä minä pelkään, kuolee jos on kuollakseen"
Menee vähän sairaaksi jo sulla nuo jutut. Mä en sanonu sulle ettet sais pelätä. Senku pelkäät, mutta mä en pelkää. Se jos mun lapsi makaa mun sylissä ja pelkään että menetän hänet on eri asia ku se että pelkään koronaa mitä mulla ei edes ole tai edes välttämättä tule. Nuo tapahtumat mitä ollu on ehkä opettanu mulle sen että on turhaa pelätä tulevaa vaan tärkeintä on elää hetkessä. Täällä monikaan ei elä hetkessä, vaan varalta pelkää tulevaa. Mut se on teidän valinta. Ja tämä on mun valinta. En oo teiltä mitään kieltäny.
Mä ymmärrän sun pointin. On eri asia pelätä jotain niin hysteerisesti, että ei uskalla edes elää, tai pelätä jotain siten, että minimoi riskit. Mulla on useita sairauksia, joiden vuoksi mulla ei ole mitään syytä uskoa vakaasti, että korona olisi mulle vain tavallinen flunssa. Olen ollut niin monta kertaa elämässäni sairaalassa, että äsken avasin kotona viinipullon ja odottelen Woltin tuovan sapuskaa sen sijaan, että olisin lähtenyt lähibaariin. Tuossa lähibaarissa on jo useamman kerran ollut korona-altistuksia sekä jatkotartuntoja, joten koska "pelkään", en mene sinne. En halua turhaan ottaa riskiä, että saisin koronan ja joutuisin sairaalaan. Sen sijaan menen huomenna siskolleni kylään. On tietysti olemassa mahdollisuus, että siskollani olisi koronavirus, mutta riski on kuitenkin merkittävästi pienempi kuin että jollain lähiöravintolassa olisi taas koronavirus.
No sun tapauksessa ymmärrän, että haluat suojautua ja olla varovainen. Ja vaikka oot varovainen ni silti elät ja nautit elämästä. Ei sekään tarkoita että kun itse en pelkää, etten silti olisi varovainen. Kyllä mä olen ihan muidenki takia. Osa tuntuu ajattelevan että koska en suostu pelkäämään ni mä oisin jotenki paha ihminen sen takia tai hilluisin joka paikassa ja levittäisin virusta mitä mulla ei edes ole (ja on testattu useasti). En käy baareissa, en oikeastaan edes juo ikinä. Mulla on useampi lapsi jotka käyvät koulua ja toivon että saisivat harrastaa. Se on heille tärkeää. Mutta täälläkin monet huutaa sitä miten olen itsekäs jos haluan lasten harrastavan tai en hyväksy sitä että koulut suljettaisiin. Mä jo keväällä näin kuinka se oli lapsille rankkaa kun oli ikävä kavereita ja sitä rutiinia. Joo puhelimet on keksitty, mutta ei se ole sama asia. Tää on ihan hirveetä taistelua puolin ja toisin, varmaan senki takia kun kukaan ei tiedä millon tämä loppuu tai loppuuko ikinä. Mutta eipä se toisten syyttely mitään auta, pahentaa vaan kaikkien oloa. Kaikkea hyvää sulle ja kiitos asiallisesta vastauksesta ❤
En ymmärrä närkästystäsi. Eikö se ole vain hyvä, jos ne, joila ei ole kiire saada rokotetta, päästävät jonossa ohi ne, joilla on kiire? Se, jolla on vatsa täynnä, päästää ruokajonossa ohi sen, jolla on kamala nälkä?
- eri