Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse huomaan nyt jälkikäteen, että lapsillani oli kyllä ihan liikaa ohjattuja harrastuksia.
Ilmankin pärjää. Lapset liikkuvat luonnostaan.
Kyllä! Siksi onkin pihat ja puistot iltapäivisin täynnä reippaita ja punaposkisia lapsosia leikkimässä ja liikkumassa!
Eiku eipä muuten olekaan.
Posket punaisina pelaavat nettipelejä. Lapsoset onnellisia kun harrastukset on tauolla mutta vanhemmat jaksaa keuhkota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäiset koronauutiset näyttävät jälkikäteen naiiveilta, mutta mennyttä ei voi tuomita nykytiedon valossa
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000007769420.html
On totta, että jälkiviisas on helppo olla. Mutta silti. Oli jo heti alkuvaiheessa tiedossa, että Kiinassa rakennetaan pikavauhtia kokonaisia uusia sairaaloita korona-potilaita varten. Siis kokonaisia sairaaloita! Silti asiantuntijamme arvelivat, ettei virus leviäisi laajasti Kiinan ulkopuolella. Ajateltiinko silloin, että virus ei tartu muihin kuin kiinalaisiin. Samoin arveltiin, ettei virus ylipäänsä ole kovin tarttuva. Toistan, Kiinassa rakennettiin kokonaisia uusia sairaaloita viruksen saaneiden hoitoon. Mediassa näkyi kuvia rakennustyömailta. Minulla alkoi silloin hälytyskellot soida, ja väitän että niin olisi pitänyt soida myös THL:ssä ja kumppaneilla.
Mikä on jälkiviisautta ja mikä ei?
Noin vuosi sitten, seurasin korona-uutisia ja ihmettelin hallituksen/THL toimia tai oikeastaan toimimattomuutta. Tammi-helmikuun vaihteessa totesin, että on parempi reagoida ja hankin nipun ffp2 suojia - muutama päivä sen jälkeen uutisoitiin, että kiinalaiset ovat tyhjentäneet kauppojen hyllyt maskeista ja hengityssuojaimista.Suojat ovat riittäneet hyvin tänne saakka, vaikka oletin ettei kestä näin kauaa. Nyt tiedän että jatkuu vielä vuosia, ellei hallitus tee ratkaisevaa suunnanmuutosta.
Helmi-maaliskuussa 2020, löysin tämän ketjun, kun yritin etsiä keskusteluareenaa, jossa ihmiset, edes jossain määrin ovat ajan tasalla koronan suhteen. Ei tarvinnut enää yksin etsiä kaikkea faktaa ja tutkimusaineistoa, jota maailmalta oli saatavilla. Kiitos tästä, te aktiiviset oikean tiedon jakajat.
Niin, mikä on jälkiviisautta? Mielestäni oikea-aikaisuus ei voi liittyä jälkiviisasteluun, mutta jokainen voi itse valita ja aivan mitä haluaa. Itsekin suosittelen, suosittelemisen jälkeenkin suosittelen ja jatkan suosittelemista vielä suosittelemisen jälkeenkin ... ja kuuntelen herkällä korvalla, jos Marin ei ehdi eikä viitsi.
Sama juttu. Seurasin tilannetta huolestuneena kun oltiin niin kauan hiljaa. Tammikuussa tilasin jo ffp2/ffp3 maskeja. Kaikki on ollut tiedossa jo alusta asti, mutta silmät ja korvat ummistettiin.
Vuoden elänyt lähes eristyksissä- kauanko tätä jaksaa. Riskiryhmäläisenä ei ole ollut vaihtoehtoja. Nyt hybridimallilla kituutellaan eikö yritetä edes tukahduttaa.
Täällä kans riskiryhmään kuuluva 🙋♀️ oon eläny normaalisti enkä käytä maskia. Mitä sä pelkäät?♡
Oletko tosissasi? Jos olet oikeasti riskiryhmään kuuluva, niin kyllä on luonnollista pelätä joutuvansa teholle, toipua siitä monta kuukautta tai jos oikein huonosti käy niin voi vaikka kuolla. Haluaisin nähdä kuitenkin lasten kasvavan.
Mitä se pelko auttaa? Mä voin kuolla vaikka huomenna siihen että jään auton alle. En mä halua pelätä elämää. Kyllä mullakin on useampi lapsi, pienimmät alle kouluikäisiä. Jokainen meistä tallustaa täällä sen oman ajan ja jokainen päivä minkä mä elän peläten on hukkaan heitetty.
Pelko auttaa siihen, että ei ota tarpeettomia riskejä. Sitä kutsutaan myös itsesuojeluvaistoksi. Etköhän sinäkin ennen autotielle astumistasi varimista, ettei ole tulossa autoa tai ainakin auto tulee sellaista vauhtia, että ehtii pysähtyä eikä aja sun päällesi? Todennäköisesti olet myös varoittanut lapsiasikin monenlaisista asioista etkä esimerkiksi anna heidän leikkiä tulitikuilla.
- eri -Eli jos mä elän normaalisti ni se on riski? Miten normaali elämä on yhtäkkiä monien mielestä jotenki vastenmielistä? Koska media niin sanoo? Enempi pelottavaa on se että ihmiset oikeasti elää eristyksissä. Kun mä kävelen kadulla ni tottakai katon ettei autoja tule kun ylitän katua mutta siitä huolimatta mä voin jäädä auton alle jos kuski ei oo skarppina. Samoin voin tukehtua vaikka pullaan. Ei korona ole ainut asia maailmassa mihin voi kuolla. Ja koronan selviytymis prosentti on yli 99% että mielummin otan sen koronan ku jäisin auton alle :)
Jos sun normaaliin elämääsi kuuluu, että riskiryhmäläisenä et edes yritä välttyä koronavirukselta, sitten se on riski. Minä en pelkää kuolemaa. Aikoinaan ollessani tehohoidossa (en koronan vuoksi) jopa toivoin, että olisin kuollut. Ei se nimittäin mikään miellyttävä kokemus ollut. Jos pystyn jollain tavalla pienentämään riskiäni joutua toistamiseen tehohoitoon, teen sen oikein mielelläni.
Mutta jos olet vakuuttunut, että sulla riskiryhmäläisenä on vain 1% todennäköisyys joutua koronan vuoksi sairaalahoitoon, niin mikäs siinä sitten.
On mullakin ollut sairauksia joiden takia olen ollut niin kipeä että olen toivonut kuolemaa tai se kun oma lapsi makaa tajuttomana sylissä ja pelkää pahinta ettei toinen enää herää. Tiedostan sen että kuolema voi tulla millon vaan. Ehkä juuri omien kokemusten takia en osaa pelätä? En tiedä. Mutta jokaisesta päivästä täällä maan päällä haluan nauttia siitä että mulla on perhe ja muut tärkeät ihmiset lähellä. En pelkää koronaa, se on yks virus muiden joukossa ja mä haluan uskoa että mun kroppa taistelee sitä vastaan kyllä.
tajuton lapsi sylissä, soitetaan 112
Ei se ambulanssi heti siinä ole kun soittaa.
Mä luulen, että eniten harrastuksista huolissaan ovat yli 13-vuotiaiden lasten vanhemmat. Oma lähes 17-vuotias ei kyllä enää posket punaisina viiletä kirkonrottaa lumikinoksissa. Siksi harrastus olisi tärkeä. Pelaa lajiaan sm-tasolla ja tarvitsee harjoittelua koko joukkueen kesken. Lisäksi lukio etänä jo lähes 2kk, niin ei tapaa edes koulussa kavereita.
Vierailija kirjoitti:
Mikä järki toteuttaa lockdown huhtikuussa? Kannattaisi laittaa maa säppiin nyt. Mutta ei, odotellaan huhtikuuhun, että tartunnat varmasti räjähtää käsiin.
Tässähän ehtii moneen otteeseen ennen sitä käväistä Lapissa hallitusti ✈️☕🥯
Vierailija kirjoitti:
En nyt kyllä ymmärrä mihin huhtikuussa tarvitaan joku lockdown. Eikös Mummot ole jo silloin rokotettu ja muutoinkin homma hallussa.
Vanhukset eivät pragmaattisesti ajatellen ole suinkaan suurin ongelma vaikka henkilökohtaiset riskit heillä ovatkin suurimmat, koska eivät erikoissairaanhoidon piiriin päädy muutenkaan kuin harvoin. 40-70-vuotiaiden tartunnat ovat se suurin ongelma, koska heidän ennusteensa heikkenee radikaalisti mikäli terveydenhuollon kapasiteetti loppuu kuten ihan kaikkien muidenkin, muista syistä erityissairaanhoitoa tarvitsevien.
Kuntosaleilla tartunnat lisääntyvät nyt erittäin voimakkaasti. Virusmuunnokset eivät kunnioita turvavälejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä Tansania! kirjoitti:
Mitä Tansanian presidentti on sanonut? En jaksanut katsoa videota kokonaan. Otsikossa oli viittaus rokotteisiin.
Se on se sama tahvo muistaakseni joka keksi nämä "positiivinen tulos tulee vaikka papaijasta"-höpinät joita täälläkin on pari urpoa nohevana toistellut, todnäk täysin tietämättömänä siitä että kyse on vain jostain huru-ukon höpinöistä.
Mutta toihan on totta. On löytyny myös kokiksesta, jäätelöstä, moottoriöljystä jne. Etkö vieläkään ole ymmärtänyt miten pcr testit toimii?
Ihan huippu Tansania! Ei maskeja ei pelkoa♡ ihania iloisia ihmisiä ♡Totta on kun Tansanian presidentti niin sanoi. Hän on nimittäin noiden väitteiden alkuperäinen lähde eikä ole niitä edes yrittänyt mitenkään todistaa. Ja sinä pöljä uskot, kun jostain "vaihtoehtomediasta" luit? :D
Jännä tapa teillä aina alkaa haukkumaan:D minkähän ikänen jonne täällä huutelee? Onko jonne nyt niin hirveen fiksu ku ihan ite kävi lukemassa iltapa*kaa ja siellä sanottiin ettei saa uskoa mitä muualla sanotaan? Wau :)
Sen ikäinen "jonne" että "jonne" on minulle lähinnä vain erisnimi. Mutta hei, jos nyt otit itseesi tuosta pöljittelystä niin tehdään sellainen diili että sinä kipaiset nyt etsimään jonkun edes etäisesti uskottavan lähteen noille papaijaväitteille (vertaisarviointi on tässä avainsana, mutta ei aivan ehdoton edellytys) ja kun olet sellaisen löytänyt niin minä lupaan pyytää anteeksi ja myönnän ettet sinä ihan pöljä ollutkaan?
En mä oo itteeni ottanu, ihmettelin vain tuota tapaa. Ja koko keskustelu vaan naurattaa koska ei tässä oo ees mitään järkeä 😅
Tossa muutama, muuta en nyt löytänyt enkä edes jaksa ettiä koska turhaa se on kun molemmilla on se oma juttu mihin uskoo 😊https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006495480.html
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tansanian-presidentti-haukkuu-maans…
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/jaatelosta-loytyi-koronavirusta-29-…
https://www.google.fi/amp/s/suomipuhe.com/2020/12/13/coca-colan-testitu…
Pyydettiin jotain uskottavia lähteitä tansanian huru-ukon höpinoiden sijaan ja kaksi ensimmäistä linkkiäsi oli uutisia kyseisen huru-ukon höpinöistä, kolmas selitettävissä ihan yksinkertaisesti kontaminaatiolla ja neljännessä taas käytettiin antigeenitestiä väärin ja saatiin siksi virheellinen tulos.
https://www.reuters.com/article/uk-factcheck-coca-cola-positive-covid-t…
Ei näin, ystäväiseni, ei näin.
Höpöhöpö :) saahan sitä aina selitellä vaikka mitä ;) "kiellä kaikki" on yks mistä trollit tunnistaa mutta saat uskoa mihin vain, kukaan ei sitä vie sinulta pois.
Vierailija kirjoitti:
Mä luulen, että eniten harrastuksista huolissaan ovat yli 13-vuotiaiden lasten vanhemmat. Oma lähes 17-vuotias ei kyllä enää posket punaisina viiletä kirkonrottaa lumikinoksissa. Siksi harrastus olisi tärkeä. Pelaa lajiaan sm-tasolla ja tarvitsee harjoittelua koko joukkueen kesken. Lisäksi lukio etänä jo lähes 2kk, niin ei tapaa edes koulussa kavereita.
Kannattaa varmaan sitten muuttaa Tampereelle. Täällä on ollut koko ajan auki koulut ja harrastukset.
Vierailija kirjoitti:
Eniten harrastuksista on huolissaan niillä bisnestä tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KSML: Jyväskylän koronalingon järjesti valeprofiili Hongkongista
Poikkeuksellisen suureen koronaepidemiaan Jyväskylässä johtaneen opiskelijoiden illanvieton takana oli hongkongilainen valejärjestö, kertoo Keskisuomalainen.
Lähes sata asiakasta sai tartunnan ravintola Heidi’s Bier Barissa. Ravintolalla ei ollut mitään tekemistä tapahtuman kanssa, vaan ravintola oli kieltäytynyt sen järjestämisestä.
Suuri osa ravintolan vieraista oli vaihto-opiskelijoita. He olivat paikalla somessa mainostetun ”International Student Festival Jyväskylä” -tapahtuman seurauksena.
Taustalla oli International Student Festivalin someprofiili. Ksml:n mukaan kyseessä on yhden ihmisen pyörittämä valeorganisaatio Hongkongista.
Järjestäjä peruutti tapahtuman, mutta kannusti opiskelijoita tulemaan ”tavalliseen baari-iltaan”. Ravintola oli normaalisti auki.
ISF on perunut myös muun muassa Helsinkiin perjantaille kaavaillun tapahtuman. Sinne myytiin lippuja 1,50–9,50 euron hintaan. https://www.verkkouutiset.fi/ksml-jyvaskylan-koronalingon-jarjesti-vale…
Aina vain hullummaksi menee: Jyväskylän koronalingon järjesti joku feikkiprofiili Hongkongista. Vielä, jos saadaan kuulla, että siellä levisi brittimuunnos, niin onhan tämä ihan naurettavaa tämä meidän koronantorjunta. Vaihto-opiskelijat: tervetuloa hölmölään!
Onkohan tuo voinut käydä Savonlinnassakin, kun Xamkin väki biletti?
Vierailija kirjoitti:
Kohtalokkaan baari-illan järjesti opiskelijatapahtumia tehtaileva ulkomaalainen toimija – Jyväskylässä on toinenkin tartuntarypäs, johon liittyy ”poikkeavia piirteitä”
---
”Kyse on poikkeavista, voimakkaasti leviävistä piirteistä. Omituista kuntasalilta lähteneessä ketjussa on se, ettei henkilöiden välillä ollut välttämättä suoraa yhteyttä, vaan he ovat oleskelleet samassa tilassa saman päivän aikana”, Käsmä sanoo.
---
Käsmän mukaan ei ole poissuljettua, että ravintolaan ja kuntosaliin yhdistyvät tartuntaketjut liittyisivät toisiinsa.
Hohhoijaa, ihanko omituista. Oisko vaikka brittimuunnos esim. tai sitä, että julmetusti jengiä linkoilee..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäiset koronauutiset näyttävät jälkikäteen naiiveilta, mutta mennyttä ei voi tuomita nykytiedon valossa
On totta, että jälkiviisas on helppo olla. Mutta silti. Oli jo heti alkuvaiheessa tiedossa, että Kiinassa rakennetaan pikavauhtia kokonaisia uusia sairaaloita korona-potilaita varten. Siis kokonaisia sairaaloita! Silti asiantuntijamme arvelivat, ettei virus leviäisi laajasti Kiinan ulkopuolella. Ajateltiinko silloin, että virus ei tartu muihin kuin kiinalaisiin. Samoin arveltiin, ettei virus ylipäänsä ole kovin tarttuva. Toistan, Kiinassa rakennettiin kokonaisia uusia sairaaloita viruksen saaneiden hoitoon. Mediassa näkyi kuvia rakennustyömailta. Minulla alkoi silloin hälytyskellot soida, ja väitän että niin olisi pitänyt soida myös THL:ssä ja kumppaneilla.
Noin vuosi sitten, seurasin korona-uutisia ja ihmettelin hallituksen/THL toimia tai oikeastaan toimimattomuutta. Tammi-helmikuun vaihteessa totesin, että on parempi reagoida ja hankin nipun ffp2 suojia - muutama päivä sen jälkeen uutisoitiin, että kiinalaiset ovat tyhjentäneet kauppojen hyllyt maskeista ja hengityssuojaimista.Suojat ovat riittäneet hyvin tänne saakka, vaikka oletin ettei kestä näin kauaa. Nyt tiedän että jatkuu vielä vuosia, ellei hallitus tee ratkaisevaa suunnanmuutosta.
Helmi-maaliskuussa 2020, löysin tämän ketjun, kun yritin etsiä keskusteluareenaa, jossa ihmiset, edes jossain määrin ovat ajan tasalla koronan suhteen. Ei tarvinnut enää yksin etsiä kaikkea faktaa ja tutkimusaineistoa, jota maailmalta oli saatavilla. Kiitos tästä, te aktiiviset oikean tiedon jakajat.
Niin, mikä on jälkiviisautta? Mielestäni oikea-aikaisuus ei voi liittyä jälkiviisasteluun, mutta jokainen voi itse valita ja aivan mitä haluaa. Itsekin suosittelen, suosittelemisen jälkeenkin suosittelen ja jatkan suosittelemista vielä suosittelemisen jälkeenkin ... ja kuuntelen herkällä korvalla, jos Marin ei ehdi eikä viitsi.
Sama juttu. Seurasin tilannetta huolestuneena kun oltiin niin kauan hiljaa. Tammikuussa tilasin jo ffp2/ffp3 maskeja. Kaikki on ollut tiedossa jo alusta asti, mutta silmät ja korvat ummistettiin.
Vuoden elänyt lähes eristyksissä- kauanko tätä jaksaa. Riskiryhmäläisenä ei ole ollut vaihtoehtoja. Nyt hybridimallilla kituutellaan eikö yritetä edes tukahduttaa.
Täällä kans riskiryhmään kuuluva 🙋♀️ oon eläny normaalisti enkä käytä maskia. Mitä sä pelkäät?♡
Oletko tosissasi? Jos olet oikeasti riskiryhmään kuuluva, niin kyllä on luonnollista pelätä joutuvansa teholle, toipua siitä monta kuukautta tai jos oikein huonosti käy niin voi vaikka kuolla. Haluaisin nähdä kuitenkin lasten kasvavan.
Mitä se pelko auttaa? Mä voin kuolla vaikka huomenna siihen että jään auton alle. En mä halua pelätä elämää. Kyllä mullakin on useampi lapsi, pienimmät alle kouluikäisiä. Jokainen meistä tallustaa täällä sen oman ajan ja jokainen päivä minkä mä elän peläten on hukkaan heitetty.
Pelko auttaa siihen, että ei ota tarpeettomia riskejä. Sitä kutsutaan myös itsesuojeluvaistoksi. Etköhän sinäkin ennen autotielle astumistasi varimista, ettei ole tulossa autoa tai ainakin auto tulee sellaista vauhtia, että ehtii pysähtyä eikä aja sun päällesi? Todennäköisesti olet myös varoittanut lapsiasikin monenlaisista asioista etkä esimerkiksi anna heidän leikkiä tulitikuilla.
- eri -Eli jos mä elän normaalisti ni se on riski? Miten normaali elämä on yhtäkkiä monien mielestä jotenki vastenmielistä? Koska media niin sanoo? Enempi pelottavaa on se että ihmiset oikeasti elää eristyksissä. Kun mä kävelen kadulla ni tottakai katon ettei autoja tule kun ylitän katua mutta siitä huolimatta mä voin jäädä auton alle jos kuski ei oo skarppina. Samoin voin tukehtua vaikka pullaan. Ei korona ole ainut asia maailmassa mihin voi kuolla. Ja koronan selviytymis prosentti on yli 99% että mielummin otan sen koronan ku jäisin auton alle :)
Jos sun normaaliin elämääsi kuuluu, että riskiryhmäläisenä et edes yritä välttyä koronavirukselta, sitten se on riski. Minä en pelkää kuolemaa. Aikoinaan ollessani tehohoidossa (en koronan vuoksi) jopa toivoin, että olisin kuollut. Ei se nimittäin mikään miellyttävä kokemus ollut. Jos pystyn jollain tavalla pienentämään riskiäni joutua toistamiseen tehohoitoon, teen sen oikein mielelläni.
Mutta jos olet vakuuttunut, että sulla riskiryhmäläisenä on vain 1% todennäköisyys joutua koronan vuoksi sairaalahoitoon, niin mikäs siinä sitten.
On mullakin ollut sairauksia joiden takia olen ollut niin kipeä että olen toivonut kuolemaa tai se kun oma lapsi makaa tajuttomana sylissä ja pelkää pahinta ettei toinen enää herää. Tiedostan sen että kuolema voi tulla millon vaan. Ehkä juuri omien kokemusten takia en osaa pelätä? En tiedä. Mutta jokaisesta päivästä täällä maan päällä haluan nauttia siitä että mulla on perhe ja muut tärkeät ihmiset lähellä. En pelkää koronaa, se on yks virus muiden joukossa ja mä haluan uskoa että mun kroppa taistelee sitä vastaan kyllä.
Soitit kuitenkin, etkä ajatellut että "mitä minä pelkään, kuolee jos on kuollakseen"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt kyllä ymmärrä mihin huhtikuussa tarvitaan joku lockdown. Eikös Mummot ole jo silloin rokotettu ja muutoinkin homma hallussa.
Vanhukset eivät pragmaattisesti ajatellen ole suinkaan suurin ongelma vaikka henkilökohtaiset riskit heillä ovatkin suurimmat, koska eivät erikoissairaanhoidon piiriin päädy muutenkaan kuin harvoin. 40-70-vuotiaiden tartunnat ovat se suurin ongelma, koska heidän ennusteensa heikkenee radikaalisti mikäli terveydenhuollon kapasiteetti loppuu kuten ihan kaikkien muidenkin, muista syistä erityissairaanhoitoa tarvitsevien.
No totuus on se, että kuntavaalit on huhtikuussa ja persujen kannatus vaan kasvaa. Hallituksessa on paniikki päällä, koska jos keskusta ei saa tarpeeksi kannatusta ja heiltä lähtee porukkaa vaikka persuihin ni keskusta lähtee myös hallituksesta. Ei paikkoja aleta sulkemaan koronan takia.
Kattokaa nyt mikä myllytys medialla on kuinka muka joka paikassa on koronaa ja joka paikassa leviää. Se tehään kuntavaalien takia. Viimeksi eilen tuli hallituksen puolelta palautetta että jos tilanne pahenee niin kuntavaalit siirretään. Ovat ovelia ja pitävät kansaa tyhmänä.
Kuopiossa on tullut ilmi perjantaina yhdeksän uutta koronavirustartuntaa. Kaupungin mukaan näistä seitsemän on perheensisäisiä tartuntoja henkilöillä, jotka ovat jo olleet karanteenissa. Yksi tartunta on peräisin toiselta paikkakunnalta ja yksi ulkomailta.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tartuntatautirekisteriin puolestaan kirjattiin Pohjois-Savosta perjantaina niin ikään yhdeksän uutta tartuntaa. Tartunnat ovat pääosin Kuopiossa ja Siilinjärvellä. Tartuntatautirekisterin tiedot päivittyvät viiveellä.
Etelä-Savossa Essoten alueella ei uusia tartuntoja perjantaina ollut. Itä-Savosta niitä kirjattiin kaksi.
Pohjois-Savossa on ollut uusia tartuntoja viimeisen 14 vuorokauden aikana 209, kun tätä edellisen kahden viikon aikana tartuntoja oli 49.
Etelä-Savossa viimeisen kahden viikon aikana on ollut uusia tartuntoja 31, kun edellisenä kahden viikon aikana niitä oli 15. /Savon Sanomat
Ai, mä luulin että rajat on kiinni, miten on ulkomailta voinut tulla tartunta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervettä pelkoa tarvitaan, jotta viruksesta osataan suojautua ja sitä osataan kunnioittaa. Selvästi et pelkää, jos et muuta käytöstäsi tai käytä hengityssuojainta. Voit onnitella itseäsi sairaalan vuoteella kun et pelännyt.
Ei ole mikään hieno asia sanovansa, että ei pelkää, vaikka siihen olisi aihetta. Käytetäänhän sitä turvavyötäkin vai sanotko, että et pelkää ja jos kolari tulee niin sitten mieluummin kuolet kuin suojelisit elämää.
puolulla pllssa muksien
Mita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei ole vielä selvinnyt, miksi Covid-19 -potilaat on nostettu kaikista tärkeimmiksi potilaiksi. Siis potilaiksi, joiden hoitaminen menisi kaikkien muiden vakavasti sairastuneiden potilaiden edelle. Ihan yhtä hyvinhän voi koronapotilaalle sanoa, että sori, ei mahdu sairaalaan, kuin olisi sanoa sydäninfarktipotilaalle, että sori, ei mahdu sairaalaan. Nyt on jotenkin vallalla ajatus, että kaikki muut potilaat oltaisiin valmiita jättämään hoitamatta, kunhan vaan saadaan kaikki koronapotilaat hoidettua.
Vierailija kirjoitti:
Kuntosaleilla tartunnat lisääntyvät nyt erittäin voimakkaasti. Virusmuunnokset eivät kunnioita turvavälejä.
Maanantaina tiedotettiin Järvenpäässä kuntosalilla tapahtuneista altistumisista. Erikseen kehuttiin, että "tilat ovat avarat ja tunneilla on ollut enintään 12 henkilöä". Eilen kerrottiin, että noista altistumisista on poikinut jo 28 tartuntaa sekä jatkotartuntoja ja altistumisia päiväkodissa, kouluissa ja lukuisilla työpaikoilla. Muuntovirusta epäillään. Hyvin pyyhkii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soitit kuitenkin, etkä ajatellut että "mitä minä pelkään, kuolee jos on kuollakseen"
Menee vähän sairaaksi jo sulla nuo jutut. Mä en sanonu sulle ettet sais pelätä. Senku pelkäät, mutta mä en pelkää. Se jos mun lapsi makaa mun sylissä ja pelkään että menetän hänet on eri asia ku se että pelkään koronaa mitä mulla ei edes ole tai edes välttämättä tule. Nuo tapahtumat mitä ollu on ehkä opettanu mulle sen että on turhaa pelätä tulevaa vaan tärkeintä on elää hetkessä. Täällä monikaan ei elä hetkessä, vaan varalta pelkää tulevaa. Mut se on teidän valinta. Ja tämä on mun valinta. En oo teiltä mitään kieltäny.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No totuus on se, että kuntavaalit on huhtikuussa ja persujen kannatus vaan kasvaa. Hallituksessa on paniikki päällä, koska jos keskusta ei saa tarpeeksi kannatusta ja heiltä lähtee porukkaa vaikka persuihin ni keskusta lähtee myös hallituksesta. Ei paikkoja aleta sulkemaan koronan takia.
Kattokaa nyt mikä myllytys medialla on kuinka muka joka paikassa on koronaa ja joka paikassa leviää. Se tehään kuntavaalien takia. Viimeksi eilen tuli hallituksen puolelta palautetta että jos tilanne pahenee niin kuntavaalit siirretään. Ovat ovelia ja pitävät kansaa tyhmänä.
Mä katselin eilen puolueiden puheenjohtajien keskustelua ja ainoa, joka puhui edes jollain tavalla järkevästi, oli Halla-aho. Kuuntelin keskustelua ja erään Halla-aholle esitetyn kysymyksen jälkeen mietin, että jos hän vastaa mun ajatusmaailmaani vastaavalla tavalla, mun ääneni tulee kuntavaaleissa menemään Perussuomalaisille. Kristillisten lisäksi Perussuomalaiset on ollut mulle aiemmin puolue, jota en missään tapauksessa voisi kuvitella äänestäväni. Olen poliittisesti sitoutumaton eli en ole uskollinen millekään puolueelle. Mutta sellainenkin ihme voi näköjään tapahatua, että äänestänkin Perussuomalaisia.
Tänään poissaolevia tavataan huomisen ja ylihuomisen ja ensiviikon luvuissa