Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Vierailija kirjoitti:
Juuri nyt
Luvut ovat olleet vielä tarkistuslaskennassa, t. Aimo Surakka
nyt Juuri!
Juurikin nyt!
:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pe##ele! Juuri kun ehdin iloita että Vantaa julistanut leviämisvaiheen, niin nyt se sitten vedettiin takaisin. Ajattelinkin, että liian hyvää ollakseen totta. Eli sama meno jatkuu peba edellä puuhun.
Tulikohan taas palautetta liiasta omatoimisuudesta joltain korkeammalta taholta ja käsky korjata asia?
Olisko Vapaavuori soittanut ja pyytänyt olemaan hiljaa. Muuten Helsingin (ja Espoon toki myös) pitäisi kai seurata perässä. Ihmiset kuitenkin täällä kulkee sujuvasti kuntarajojen yli töihin, harrastuksiin jne., joten hankalaa on, jos Vantaalla on tiukemmat rajoitukset kuin Helsingissä ja Espoossa.
Vierailija kirjoitti:
Juuri nyt
THL ilmoitti Koronakartta-palvelussaan kello 12 aikaan ensimmäisenä tietona, että Suomessa olisi todettu 425 uutta tartuntaa. Määrä muuttui myöhemmin ensin 289 tartuntaan ja sitten lopulliseen 294 tartuntaan.
Uutista päivitetty 13.13: Uusia tartuntoja on havaittu 294 kappaletta, ei 425 kuten jutussa aiemmin virheellisesti kerrottiin.
nyt Juuri!
Juurikin nyt!
Lähiaikoina tuollanen 400- 500 tartuntaa on totta/ pv. En hämmästynyt lainkaan uutisesta, mikä korjattiin sittemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni tuntee jonkun joka on sairastunut koronaan? En tunne ketään, eikä sukulaiset, ystävätkään tunne ketään. Kyselin, alue Pohjois-Pohjanmaa, Tampere, Helsinki, Espanja, Porvoo.
Sori, 1 tuntee. Yksi kaverinsa sai koronan.
Onko muilla yhtä laihoja kyselytuloksia?
Laumasuoja ei siis etene? Itse tunnen yhden.
Tästä aiheesta on kyllä ollut useita ketjuja, joissa moni on kertonut tuttavansa menehtyneen tautiin. Vastaan nyt kun kyselit. Itse tunnen kahdeksan tautiin sairastunutta. Yksi meinasi kuolla ja oli teholla. Hän oli perusterve keski-ikäinen työssäkäyvä mies.
Olet onnekas kun et tunne yhtään tautiin sairastunutta. Asun pk-seudulla.
Suomessa on tähän mennessä kuollut 351 koronaan. Aika jännä, et juuri Vauva-palstalaisilla monilla sattuu olemaan siihen menehtynyt tuttava. Melkein tulee mieleen, et onkohan ihan totta puhuttu ;)
Voin mäkin väittää, et ainakin 31 tuttuani on kuollut koronaan, ettekä pysty mitenkään todistaamaan, etteikö olisi totta.
Oikeasti tunnen 4 joilla on ollut korona, ja 3 heistä oli samasta perheestä.
Juurikin näin.
Ei enää ole sanoja mihin ollaan tultu.
Vuoden aikana poliitikot, ns. asiantuntijat, media jne. menettivät kokonaan uskottavuutensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni tuntee jonkun joka on sairastunut koronaan? En tunne ketään, eikä sukulaiset, ystävätkään tunne ketään. Kyselin, alue Pohjois-Pohjanmaa, Tampere, Helsinki, Espanja, Porvoo.
Tästä aiheesta on kyllä ollut useita ketjuja, joissa moni on kertonut tuttavansa menehtyneen tautiin. Vastaan nyt kun kyselit. Itse tunnen kahdeksan tautiin sairastunutta. Yksi meinasi kuolla ja oli teholla. Hän oli perusterve keski-ikäinen työssäkäyvä mies.
Suomessa on tähän mennessä kuollut 351 koronaan. Aika jännä, et juuri Vauva-palstalaisilla monilla sattuu olemaan siihen menehtynyt tuttava. Melkein tulee mieleen, et onkohan ihan totta puhuttu ;)
Voin mäkin väittää, et ainakin 31 tuttuani on kuollut koronaan, ettekä pysty mitenkään todistaamaan, etteikö olisi totta.
Juurikin näin.
Vuoden aikana poliitikot, ns. asiantuntijat, media jne. menettivät kokonaan uskottavuutensa.
https://areena.yle.fi/1-50318098
~~pitäisikö vaatia 9-kymppisen äidin pääsy mammografiaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä asun pääkaupunkiseudulla ja en tunne yhtään tautiin sairastunutta. Tämä on ainakin omassa tuttavapiirissäni se yleisin tilanne.
Veikkaan että jos tunnet/tiedät monta tautiin sairastunutta, niin tuttavasi työskentelevät sairaalassa tai perhejuhlissanne on tauti levinnyt.
Kollegoilla+heidän perheillään (ei terveysala) muutama tartunta. Sitten myös ihan ystävävillä ja tuttavilla ketkä ovat kaikki ihan eri aloilla(kukaan heistä ei myöskään ole terveydenhoidossa töissä).
Eli ei ole kyse terveysalasta tai sukujuhlista ym. ryvästymän tyyppisestä tartuntatilanteesta. Tuntemani tartunnat ajoittuvat 02/20-10/20 ajoittuvalle ajalle ja ovat aivan erillisillä toisistaan riippumattomilla henkilöillä olleet. Jos laskisin tuohon vielä tartunnat joista olen ystäviltäni kuullut niin luku nousisi vielä tuosta kahdeksasta. Mielestäni on hieman itsepetosta ajatella, että esim. täällä pääkaupunkiseudulla eivät olisi muutamat kymmenet tuhannet tautia sairastaneet.
Numerot on vaikeita. Pääkaupunkiseudulla muutamat kymmenet tuhannet sairastaneet, kun koko Suomen määrä on n13tuhatta....
Minä en tunne yhtään tartunnansaanutta. Yksi tuttava tuntee yhden USAsta.
Olen sanaton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurikin näin.
https://areena.yle.fi/1-50318098
~~pitäisikö vaatia 9-kymppisen äidin pääsy mammografiaan?
Pitäisi. Muuten se on rikos ihmisyyttä vastaan ja tämä perustuu kansainväliseen oikeuteen.
Vietnam kuuluu koronataistelussa onnistuneisiin maihin varmasti pitkälti mm. SARS:ista ja lintuinfluenssasta kertyneiden tartuntatautikokemustensa vuoksi. Tautiketjujen tehokas hallinta testauksilla ja riittävän pitkillä karanteeneilla altistuneiden lähikontakteihin saakka, ulkomailta tulevien tartuntojen estäminen ja avoin tiedotus ovat olleet avainasioita, joista ehkä muidenkin kannattaisi ottaa oppia.
Vietnam’s Pandemic Success Is a Lesson for the World
https://www.globalasia.org/v15no3/cover/vietnams-pandemic-success-is-a-…
Muutama poiminta jutusta:
After a confirmed patient (F0) is identified and taken into treatment, those who stayed less than two meters from them for 30 minutes or more (F1) are also located. Local officials and medical officers co-ordinate with each other to conduct an epidemiological investigation, identifying places that the F0 has been and activities they have participated in for a week or more prior to testing positive. This dragnet then helps collect the identities of F1s.
The travel and activity history of confirmed patients is publicly available on government websites, news articles and social media posts. Such epidemiological traces also enable onlookers to check to see if they themselves are at risk and alert others around them, reducing potential spread. Concerns about privacy are inevitable, but many Vietnamese are happy to relinquish some personal information if it means saving lives.
Next, F1s are tested and quarantined for 14 days at a government facility regardless of whether or not they show any symptoms. Even if they do not test positive immediately, they still need to stay until the end of their quarantine. All quarantine-related costs, including food, accommodation and testing are covered in government facilities. The idea behind keeping quarantine accommodation free is to prevent people from using cost as an excuse to avoid isolation. F2s, identified as close contacts of F1s, are asked to isolate at home for two weeks.
The testing of suspected cases is mandatory — and they need not exhibit any symptoms. This approach may have been a key in reducing community transmissions, considering it is still not clear how infectious asymptomatic and/or pre-symptomatic Covid-19 cases are.
By late March, the country had suspended all international flights. Since then, only Vietnamese nationals and some foreign experts and businessmen have been allowed in with strict conditions, including mandatory testing and a 14-day quarantine. All arrivals have to spend their quarantine at army-run camps or hospital facilities that are free of charge.
What has also helped the country beat back the virus is a strong and timely public information focus on the disease. The Ministry of Health quickly set up a website solely for Covid-19 updates as soon as the pandemic began, while local media report on new cases as soon as test results are confirmed. This level of transparency is unprecedented and uncommon.
Most importantly, transparency is the key factor. Going forward, Vietnam has shown its people and the world what can be achieved when sound and effective public leadership and healthcare measures are accompanied by transparency, thus increasing hope and the desire to see more of it.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsi +3162 uutta tapausta
Mistähän tuon luvun sait? Perjantaista maanantaihin 2875 uutta tapausta.
Uudet tapaukset / Tehohoitoon joutuneet / Kuolleet
Pe 16/10: 1180 / 1 / 0
La 17/10: 698 / 1 / 0
Su 18/10: 321 / 4 / 0
Ma 19/10: 676 / 0 / 0
Uppsalan opiskelijakaupungissa tartunnat lisääntyvät niin vauhdilla, että tiukennettuja rajoituksia mm. suositus olla käyttämättä julkisia liikennevälineitä. Kolme viikkoa sitten sairaalassa 4 potilasta, nyt 33 joista teho-osastolla 8.
Johan Nöjd, smittskyddsläkare i Region Uppsala, visar en bild om att antalet som ligger inne på sjukhus är 33, varav 8 vårdas på intensivvårdsavdelning.
– Vi ser under oktober en väldigt dum och oroande utveckling, där det har stigit fort. För tre veckor sedan hade vi fyra inlagda patienter, i dag är det 33 inlagda, varav 8 på intensiven.
– Vi har hela tiden sagt att antalet inlagda på sjukhus är toppen på isberget. Det är oroande
---
– Tittar man på åldersgrupper, var smittspridningen sker, så var det lite tidigare, för några veckor sedan, snack om unga och studenter. Vi har sett att yngre vuxna, 20-29 år, stack ut för några veckor sedan med kluster i studentmiljöer kopplade till privata fester. Det vi ser efteråt är att andra, medelålders grupper, kommer efter.
---
– Baserat på det här (läget i Uppsala, reds anm) har vi gått vidare med regionen för att skärpa upp läget i Uppsala.
I dag har man tagit beslut om allmänna råd som gäller i 2 veckor framåt.
Det rör två huvudområden: kollektivtrafik och sociala kontakter.
– Man behöver i Uppsala nu vara ännu noggrannare än man behöver allmänt.
– Man bör verkligen avstå från att arrangera och delta i fester.
– Vi lägger också ökat ansvar på allmänheten att öka avståndet.
– Håll igen på att åka kollektivtrafik så mycket som möjligt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä asun pääkaupunkiseudulla ja en tunne yhtään tautiin sairastunutta. Tämä on ainakin omassa tuttavapiirissäni se yleisin tilanne.
Veikkaan että jos tunnet/tiedät monta tautiin sairastunutta, niin tuttavasi työskentelevät sairaalassa tai perhejuhlissanne on tauti levinnyt.
Kollegoilla+heidän perheillään (ei terveysala) muutama tartunta. Sitten myös ihan ystävävillä ja tuttavilla ketkä ovat kaikki ihan eri aloilla(kukaan heistä ei myöskään ole terveydenhoidossa töissä).
Eli ei ole kyse terveysalasta tai sukujuhlista ym. ryvästymän tyyppisestä tartuntatilanteesta. Tuntemani tartunnat ajoittuvat 02/20-10/20 ajoittuvalle ajalle ja ovat aivan erillisillä toisistaan riippumattomilla henkilöillä olleet. Jos laskisin tuohon vielä tartunnat joista olen ystäviltäni kuullut niin luku nousisi vielä tuosta kahdeksasta. Mielestäni on hieman itsepetosta ajatella, että esim. täällä pääkaupunkiseudulla eivät olisi muutamat kymmenet tuhannet tautia sairastaneet.
Numerot on vaikeita. Pääkaupunkiseudulla muutamat kymmenet tuhannet sairastaneet, kun koko Suomen määrä on n13tuhatta....
Numerot eivät ole vaikeita ja siksipä ymmärrän että todellisia tartuntoja on moninkertaisesti todettuihin nähden. Suomalaisten viranomaisten mukaan keväällä oli tartuntoja oikeasti ainakin viisinkertainen määrä. WHO taas sanoo että maailmassa on ollut todellisuudessa 20 kertaa enemmän tartuntoja kuin on todellisuudessa diagnosoitu. Tartunnat ovat olleet pääsääntöisesti pk-seudulla eli on aivan realistista sanoa, että tartuntoja on todellisuudessa ollut 30000-40000. Uskon tuonkin olevan hieman alakanttiin.
Mietipä sitä niin, että pitkäaikaiseen koronaan sairastuu vain pieni osa taudin saaneista mutta Suomen longCovid facebook ryhmässä on noin 3500 ihmistä ja eihän sinnekkään osaa kaikki pitkäaikaisoireilevat liittyä. Todella todella moni ihminen kertoo sairastaneensa keväällä täysin koronankaltaisen taudin, mutta ei päässyt testeihin.
Minua aina huvittaa kun tänne av.lle postaillaan näitä salaliittoteoreetikkojen kysymyksiä "tunteeko kukaan koronan sairastaneita? Onko tämä vain huijausta? Ehkä tautia ei olekkaan olemassa."
Sitten tyyliin puolet ketjuun vastanneista toteaa että kyllä tunnen useampiakin. Tämähän on tietenkin ihan odotettavissa tilastollisestikkin, mutta sitten nämä kysyjät eivät tahdo oikein niellä sitä tietoa 😅 Luuletteko todella, että tämä kaikki on huijausta vai miksi kyselette tuollaisia tyhmiä kysymyksiä?
Tuntuu itse ihan älyttömältä kun vastaa kysymykseen rehellisesti ja sitten saa ryöpyn vastauksia joissa sanotaan, että valehtelen, työskentelen sairaalassa tai järjestän megalomaanisia sukujuhlia.
Vierailija kirjoitti:
Usan terveysviraston CDC sivuilla oli jo kuukausia sitten että tämä flunssa on COMMON COLD. Tavallinen flunssa. Nyt sitten uskotellaan taas kausiflunssien olevan jotain 2 aaltoa.
PCR testeistä on kerrottu monta kertaa ettei ne ei ole mitään virus toteamis testejä. Huijaus ja media aivopesu. Linkkejä ollut mutta ei mene perille.
Näkyy olevan muutenkin kaheleita jotka tahallaan lietsovat valheita ja pelkoja tai sitten txt ovat mautonta pilaa.
Twitterissä on hastag Scandemic tietoa mitä lääkärit ovat todenneet tästä tahallaan aloitetusta coronasta.
Corona on gematria lukuna 666. pedon luku, menikö perille? Esim. on Rockerfeller säätiön sekoja suunnitelmia. Netissä löytyy heidän txt vuosia sitten suunniteltuja.
Oletteko nähneet elokuvia,sarjoja ja viihteen tehtyjä tähtösiä kuten,gaga,madonna jotka toteuttavat isäntiensä satanismi fantasioita joita he haluavat lasten oppivan ja kasvavan tyhmiksi leluiksi? Oikea elävä musiikki kieltoon tilalle pahaa roskaa kaikessa. 2012 oli olympialaisten ohjelma esitys koronasta kaikkine peloitteluineen. Ne pahat esittävät nykyään täysin avoimesti symboleitaan ja tapojaan. Urheijat muurari polvi maassa.
Kun joku kertoo ettei usko jotain asiaa se johtuu siitä ko henkilö ei osaa edes etsiä tietoa ja asia mistä puhutaan on niin oman kokemuspiirin ulkopuolella että väittää valheiksi kun joku viisaampi ja tietävä kertoo muuta. Ei teitä jaksa. Olette niin kuin kaiku propagandalle.
Itse en usko ns. salaliittoteorioihin, mutta tiedän nuo asiat, mm. sen, että Covid-19 tiedettiin jo vuosia aiemmin.
Olen seurannut tarkkaan uutisointia ja luultavasti tiedän mahdollisesti kaikki salaliittoteoriat. Johtopäätös: en usko enää mitään mitä väitetään, vasta sitten uskon jos todeksi näytetään.
Covid-19 vei lopullisesti uskottavuuden monelta taholta tänä vuonna.
Media ja salaliittoteoreetikot joutuvat näyttämään nyt väittämänsä tosiksi.
Mikään muu ei enää vakuuta kuin se, että puhutaan totta eikä enää sensuroida mitään.
Kylmä totuus asiasta on tämä.
Pelottelu ei tehoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tunne ketään eikä kaveritkaan.
Vierailija kirjoitti:
Minua aina huvittaa kun tänne av.lle postaillaan näitä salaliittoteoreetikkojen kysymyksiä "tunteeko kukaan koronan sairastaneita? Onko tämä vain huijausta? Ehkä tautia ei olekkaan olemassa."
Sitten tyyliin puolet ketjuun vastanneista toteaa että kyllä tunnen useampiakin. Tämähän on tietenkin ihan odotettavissa tilastollisestikkin, mutta sitten nämä kysyjät eivät tahdo oikein niellä sitä tietoa 😅 Luuletteko todella, että tämä kaikki on huijausta vai miksi kyselette tuollaisia tyhmiä kysymyksiä?
Tuntuu itse ihan älyttömältä kun vastaa kysymykseen rehellisesti ja sitten saa ryöpyn vastauksia joissa sanotaan, että valehtelen, työskentelen sairaalassa tai järjestän megalomaanisia sukujuhlia.
Et ole tainnut koskaan analysoida ihmisten puhetta? Valehtelijalla on oltava äärimmäisen hyvä muisti. Lisäksi on oltava pettämättömän looginen koko ajan. Tarkka ja koulutettu ihminen huomaa pian jos jokin ei täsmää. Ja huomaa paljon muutakin. Jo 2-3 lipsautusta riittää.
Jos alat väittää kaikkia salaliittoteoreetikoiksi, asiasi eivät enää ole hyvin. En usko enää mediaan, poliitikkoihin, asiantuntijoihin enkä salaliittoihin. WHO ja THL muuttuivat myös täysin epäuskottaviksi.
Vahinko on jo tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole tainnut koskaan analysoida ihmisten puhetta? Valehtelijalla on oltava äärimmäisen hyvä muisti. Lisäksi on oltava pettämättömän looginen koko ajan. Tarkka ja koulutettu ihminen huomaa pian jos jokin ei täsmää. Ja huomaa paljon muutakin. Jo 2-3 lipsautusta riittää.
Jos alat väittää kaikkia salaliittoteoreetikoiksi, asiasi eivät enää ole hyvin. En usko enää mediaan, poliitikkoihin, asiantuntijoihin enkä salaliittoihin. WHO ja THL muuttuivat myös täysin epäuskottaviksi.
Vahinko on jo tapahtunut.
Ainoa lääke mikä pätee: puhua totta ja oltava lahjomattoman rehellinen.
Uutisten mukaan tosi monia tunnutaan nyt testattavan varmuuden vuoksi, esim. joukkueissa olevia jos yhdellä tartunta, testataan koko porukka vaikkei olisi oireita. Sama vanhusten hoitolaitoksissa, ja tätä oireettomien testaustahan haaveillaan myös matkustajien karanteenien lyhentämiseen jne.
Eikö vielä keväällä sanottu että oireettomien testaus on turhaa, koska testin tulos ei ole silloin luotettava? Miten nyt yhtäkkiä oireettomien testituloksiin voidaankin luottaa? Vai onko testi kehittynyt havaitsemaan myös oireettomat tartunnat?
Vierailija kirjoitti:
Uutisten mukaan tosi monia tunnutaan nyt testattavan varmuuden vuoksi, esim. joukkueissa olevia jos yhdellä tartunta, testataan koko porukka vaikkei olisi oireita. Sama vanhusten hoitolaitoksissa, ja tätä oireettomien testaustahan haaveillaan myös matkustajien karanteenien lyhentämiseen jne.
Eikö vielä keväällä sanottu että oireettomien testaus on turhaa, koska testin tulos ei ole silloin luotettava? Miten nyt yhtäkkiä oireettomien testituloksiin voidaankin luottaa? Vai onko testi kehittynyt havaitsemaan myös oireettomat tartunnat?
Sitä tuo oli jo alusta asti. Ihan heti tuli lipsautuksia ja logiikka alkoi ontua yhä enemmän. Nyt koko logiikka on jo kaatunut. Pelottelu jatkuu ja epämääräiset ns. asiantuntijalausunnot joissa ei ole tieteellistä tekstiä. Huippuasiantuntijat vaiennetaan järjestelmällisesti. Eräs väitti että edes koko virusta ei ole edes saatu eristettyä, joten onko sitä edes olemassakaan?
Tulos puolen vuoden jälkeen: en tunne yhtään koronaan sairastunutta. Eikä tunne moni muukaan.
Sen sijaan koronan varjolla saatiin koko maailmantalous romahtamaan. En ikinä tule pitämään sitä sattumana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Numerot eivät ole vaikeita ja siksipä ymmärrän että todellisia tartuntoja on moninkertaisesti todettuihin nähden. Suomalaisten viranomaisten mukaan keväällä oli tartuntoja oikeasti ainakin viisinkertainen määrä. WHO taas sanoo että maailmassa on ollut todellisuudessa 20 kertaa enemmän tartuntoja kuin on todellisuudessa diagnosoitu. Tartunnat ovat olleet pääsääntöisesti pk-seudulla eli on aivan realistista sanoa, että tartuntoja on todellisuudessa ollut 30000-40000. Uskon tuonkin olevan hieman alakanttiin.
Mietipä sitä niin, että pitkäaikaiseen koronaan sairastuu vain pieni osa taudin saaneista mutta Suomen longCovid facebook ryhmässä on noin 3500 ihmistä ja eihän sinnekkään osaa kaikki pitkäaikaisoireilevat liittyä. Todella todella moni ihminen kertoo sairastaneensa keväällä täysin koronankaltaisen taudin, mutta ei päässyt testeihin.
Ahaa. Eli sinä siis tunnet "ihmisiä, joista tuntuu, että heillä oli korona". Tämä selittää asian.
Ja toki tuo fbryhmä on myös "vahva todiste".
Onko niin vaikea pitäytyä ihan vaan neutraaleissa tosiasioissa?
Juuri nyt
THL ilmoitti Koronakartta-palvelussaan kello 12 aikaan ensimmäisenä tietona, että Suomessa olisi todettu 425 uutta tartuntaa. Määrä muuttui myöhemmin ensin 289 tartuntaan ja sitten lopulliseen 294 tartuntaan.
Uutista päivitetty 13.13: Uusia tartuntoja on havaittu 294 kappaletta, ei 425 kuten jutussa aiemmin virheellisesti kerrottiin.
nyt Juuri!
Juurikin nyt!