Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?

Kommentit (176779)

Vierailija
11161/176779 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rokotteen kehittämisessä menee vähintään vuosi, yleensä enemmän.

En oikein ymmärrä miten noissa noin pitkään kestää. On supertietokoneet ja kaikki hienot simulaatiomallinnukset...

Tee ite jos se kerran on niin helppoa.

Vierailija
11162/176779 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse hoitaja ja kollegat nauraa WHO:n foliohattusedille ja vähättelee tautia. Tulevat kipeänä töihin ja hygieniasta huomautus on vain bensaa liekkeihin heidän kanssaan.

Suomessa ollaan niin ylimielisiä eikä mihinkään saa varautua tai olet hullu. Täällä jos missä Corona tulee vieöä leviämään pahasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11163/176779 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pianeläkkeelle57 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

einäin kirjoitti:

Hoitajille on annettu sellaiset ohjeet suomessa että huh huh!!!

EI SAA pyytää testikittiä eikä ilmoittaa epäilystä vaikka oireista kärsijiä olisi. Myös jonkinlainen piikki keuhkokuumeista mm.Kiinaan ja Thaimaahan matkustaneilta ja läheisiltään löytynyt jo ennen Joulua Suomesta. Tämä on ainoa sivusto missä ihmiset voivat käydä keskustelua aiheesta. Eli epäilyjä on että virus meneillään Suomessa, muttei suostuta testaamaan *kun sairastuja itse ei ole käynyt Kiinassa*. 

Kansanaloiteko tästä täytyy tehdä. Kuka uskaltaa tehdä aloitteen, näin on ihmiset peloteltu ettei uskala kuin arasti työpaikalla aiheesta puhua, ettei vaan epäillä hörhöksi.

t.lääketiede

Onko tämä oikea hoitaja joka kirjoitti tän? Voiko joku muu sh vahvistaa?

Aihe ole räjähdysaltis, lääkärillä ei saa olla "omaa mielipidettä" terveyskeskuksissa. THL :n ohjeistusta täytyy orjallisesti noudattaa. Jos omin päin menee puuhastelemaan vastaan, niin kyllä toimiaan joutuu selittelemään. Lääkäri ei voi testailla/määräillä välillä ihan perusteltujakaan kokeita - tässä on kyse säästötoimenpiteistä, rumasti sanottuna. Keskussairaala heittelee hylkyjä aivan tarpeellisistakin  lähetteistä ja joutuu laittamaan oman arvovaltansa likoon, että saa asiakkaalleen hoitoa.  Näin Hkin keskustan alueella, tiheästiasutuissä lähiöissä tilanne vielä kurjempi.

Pahoin pelkään että pandemia edessä, ellei tähän havahduta nyt. Lentoja pitäisi karsia. Ruokavarasto on hyvä. Käsienpesu äärettömän tärkeää. Joukkotilaisuuksien välttäminen.

En millään ymmärrä näitä epidemia-alueelle lentäviä. Thaimaa ei ole paras paikka jos tältä haluaa välttyä.  Itämisaika voi olla pidempi kuin 14vrk. Aasian lomakohteissan paljon alueita, joista ei saada luotettavaa tilastoa ja joissa ei testata kalliilla, vaan heitetään maksimissaan hyödyttömiä antibiootteja kuumeileville, jos sitäkään.

Kyllä tässä tietynlainen vastuunpakoilu haiskahtaa. Lentoja voisi aivan hyvin rajoittaa. Ei tämä perusflunssa ole eikä tällaista vaikenemisen ilmapiiriä ollut SARSinkaan aikana, toivotaan parasta. Vahvistan ainakin sen ettei akateemiset aiheesta keskustele vaikka "jotain" mieltä olisi, varsinkin nuorempi sukupolvi on politisoinut ilmapiiriä. 

Kiitos kun kirjoitit. Olen myös itse ottanut lääkärinä kantaa tällä palstalla ja kertonut huolestani. Samanlaisia kokemuksia ja ajatuksia minulla myös kuin sinulla.

Muita meitä on moneen junaan. Palstalla kirjoittaa välillä myös terävää kritiikkiä esittävä nuori kollega (hän otti kanssani yhteen hanakasti viikonloppuna ja syytti valelääkäriksi, kyseenalaistaen huoleni - lisäksi eilen täällä myös kirjoitti samalta vaikuttava ihminen varoittaen ihmisiä meistä täällä palstalla olevista "kansanlääkäreistä", jotka ovat hänen mielestään vaarallisia kertoessaan huolistaan).

No, kukaanhan ei voi todistaa mitään näiden nimimerkkien takana, mutta uskon ihmisten tietävän viimeistään nyt, että täällä useampikin terveydenhuoltoalan ammatilainen on ja huolestaan kirjoittaa. Itse olen jakanut lääketieteellisiä artikkeleita ja tietoa aika paljon täällä, ja olen huomannut ainakin yhden toisenkin lääketieteestä tietävän tekevän niin. En siis todellakaan pidä vaarallisena tätä pandemiauhan edessä tiedottamista, keskustelua ja ennakointia - se on vain hyvä asia. Olen itsekin oppinut täältä joitakin asioita lukiessani ihmisten vinkkaamia artikkeleita (siinä mielessä tämä on kaikkine puutteineen informatiivisempikin paikka kuin esim. Fimnetin palsta).

P.S. Todella siis allekirjoitan kaikki mainitsemasi asiat. Erityisesti kun ihmiset muistaisivat hyvän käsihygienian ja välttäisivät niitä matkoja Aasiaan juuri nyt.

Voisitteko nousta julkisuuteen. Teistä tulisi kansan sankareita.

Testata pitäisi oireilevia, vaikkei tulekaan Kiinasta tai kontaktia laboraroriovarmennettuun ole.

Lisäksi voisitte vaatia matkustuskieltoja vaarallisista paikoista tänne ilman karanteenia.

Vierailija
11164/176779 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pietarissa kiinalainen kaatui kuolleena maahan hotellin eteen. Ei ne twitter videot Kiinasta olleet mitään feikkejä.

Vierailija
11165/176779 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipämulmuuta kirjoitti:

Hierarkisempaa työpaikkaa kuin terveydenhuolto, ei ole olemassa. Tai no, armeija.

Mä en halua paniikkiin kannustaa, mutta ei meilläkään saa tästä puhua avoimesti. Eikä varsinkaan olla muuta mieltä kuin mitä ulospäin virallisesti annetaan tietoa. Käytös ja vastaukset tai enemmänki vastaamattomuus kysymyksiin työpaikalla on ollut siellä ylimmän tahon esimiehillä niin eriskummallisia, että sen takia huolestuttaa. En mä kyllä tällaiseen ole aiemmin työuralla 9v törmännyt.

Nuo testaushommat pitää paikkansa. Ei testata vaikka olisi kammo-oireet ja keuhkokuume. Ehkä tohon tulee päivitystä. Ja kyllä mekin on kuultu että on ollut keuhkokuumeessa nuorempia perusterveitä. Omalle kohdalle tuli ennen joulua yksi aikuinen mies n50v joka lomaillut thaimaassa ja sen työpaikalla työharjoittelussa ollut 19v sukulaispoika. Silloin mietitytti että on harvinaista samasta perhepiirissä 2kpl keuhkokuumeessa.

Kiitos tästä. Pelottavaa, jos on totta.

Vierailija
11166/176779 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

pianeläkkeelle57 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

einäin kirjoitti:

Hoitajille on annettu sellaiset ohjeet suomessa että huh huh!!!

EI SAA pyytää testikittiä eikä ilmoittaa epäilystä vaikka oireista kärsijiä olisi. Myös jonkinlainen piikki keuhkokuumeista mm.Kiinaan ja Thaimaahan matkustaneilta ja läheisiltään löytynyt jo ennen Joulua Suomesta. Tämä on ainoa sivusto missä ihmiset voivat käydä keskustelua aiheesta. Eli epäilyjä on että virus meneillään Suomessa, muttei suostuta testaamaan *kun sairastuja itse ei ole käynyt Kiinassa*. 

Kansanaloiteko tästä täytyy tehdä. Kuka uskaltaa tehdä aloitteen, näin on ihmiset peloteltu ettei uskala kuin arasti työpaikalla aiheesta puhua, ettei vaan epäillä hörhöksi.

t.lääketiede

Onko tämä oikea hoitaja joka kirjoitti tän? Voiko joku muu sh vahvistaa?

Aihe ole räjähdysaltis, lääkärillä ei saa olla "omaa mielipidettä" terveyskeskuksissa. THL :n ohjeistusta täytyy orjallisesti noudattaa. Jos omin päin menee puuhastelemaan vastaan, niin kyllä toimiaan joutuu selittelemään. Lääkäri ei voi testailla/määräillä välillä ihan perusteltujakaan kokeita - tässä on kyse säästötoimenpiteistä, rumasti sanottuna. Keskussairaala heittelee hylkyjä aivan tarpeellisistakin  lähetteistä ja joutuu laittamaan oman arvovaltansa likoon, että saa asiakkaalleen hoitoa.  Näin Hkin keskustan alueella, tiheästiasutuissä lähiöissä tilanne vielä kurjempi.

Pahoin pelkään että pandemia edessä, ellei tähän havahduta nyt. Lentoja pitäisi karsia. Ruokavarasto on hyvä. Käsienpesu äärettömän tärkeää. Joukkotilaisuuksien välttäminen.

En millään ymmärrä näitä epidemia-alueelle lentäviä. Thaimaa ei ole paras paikka jos tältä haluaa välttyä.  Itämisaika voi olla pidempi kuin 14vrk. Aasian lomakohteissan paljon alueita, joista ei saada luotettavaa tilastoa ja joissa ei testata kalliilla, vaan heitetään maksimissaan hyödyttömiä antibiootteja kuumeileville, jos sitäkään.

Kyllä tässä tietynlainen vastuunpakoilu haiskahtaa. Lentoja voisi aivan hyvin rajoittaa. Ei tämä perusflunssa ole eikä tällaista vaikenemisen ilmapiiriä ollut SARSinkaan aikana, toivotaan parasta. Vahvistan ainakin sen ettei akateemiset aiheesta keskustele vaikka "jotain" mieltä olisi, varsinkin nuorempi sukupolvi on politisoinut ilmapiiriä. 

Kiitos kun kirjoitit. Olen myös itse ottanut lääkärinä kantaa tällä palstalla ja kertonut huolestani. Samanlaisia kokemuksia ja ajatuksia minulla myös kuin sinulla.

Muita meitä on moneen junaan. Palstalla kirjoittaa välillä myös terävää kritiikkiä esittävä nuori kollega (hän otti kanssani yhteen hanakasti viikonloppuna ja syytti valelääkäriksi, kyseenalaistaen huoleni - lisäksi eilen täällä myös kirjoitti samalta vaikuttava ihminen varoittaen ihmisiä meistä täällä palstalla olevista "kansanlääkäreistä", jotka ovat hänen mielestään vaarallisia kertoessaan huolistaan).

No, kukaanhan ei voi todistaa mitään näiden nimimerkkien takana, mutta uskon ihmisten tietävän viimeistään nyt, että täällä useampikin terveydenhuoltoalan ammatilainen on ja huolestaan kirjoittaa. Itse olen jakanut lääketieteellisiä artikkeleita ja tietoa aika paljon täällä, ja olen huomannut ainakin yhden toisenkin lääketieteestä tietävän tekevän niin. En siis todellakaan pidä vaarallisena tätä pandemiauhan edessä tiedottamista, keskustelua ja ennakointia - se on vain hyvä asia. Olen itsekin oppinut täältä joitakin asioita lukiessani ihmisten vinkkaamia artikkeleita (siinä mielessä tämä on kaikkine puutteineen informatiivisempikin paikka kuin esim. Fimnetin palsta).

P.S. Todella siis allekirjoitan kaikki mainitsemasi asiat. Erityisesti kun ihmiset muistaisivat hyvän käsihygienian ja välttäisivät niitä matkoja Aasiaan juuri nyt.

Kiitos että molemmat toitte kantanne esiin tänne, luinkin sinun aiemman kirjoituksesi jo muutama päivä sitten. Itse olen yksi niistä joka on jakanut tänne tuoreita artikkeleita (ehkä turhankin ahkerasti), harmi että osa keskustelijoista tuntuu tahallaankin vääristelevän tietoja ja asiallinen tieto hukkuu helposti molempien ääripäiden hälinään, mutta pidän silti asiallisen tiedon jakamista parempana kuin vaikenemista. 

Jakakaa jatkossakin artikkeleita.

Vierailija
11167/176779 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"And it could help roll back some measures seemingly fueled by populism and nativism. The travel advisories, outright travel bans, immigration controls and xenophobic treatment of people from different places are doing significant harm."

Juuri tämä osoittaa että on who suunnasta ideologisista asioista, joihin ei voi vaikuttaa millään lääketieteellisillä faktoilla!

Vierailija
11168/176779 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

The Urgent Questions Scientists Are Asking About Coronavirus; https://www.nytimes.com/2020/02/10/opinion/coronavirus-china-research.h…

As we determine research priorities at the World Health Organization headquarters in Geneva this week, the hope is that the science being urgently coordinated will also fight the crisis on other fronts. It could help battle the emerging “infodemic,” the cacophony of real news, fake news and pseudoscience that feeds uncertainty and breeds panic.

And it could help roll back some measures seemingly fueled by populism and nativism. The travel advisories, outright travel bans, immigration controls and xenophobic treatment of people from different places are doing significant harm.

The goal is to stay at least a couple of steps ahead of the epidemic curve. Scientists must prepare health authorities to catch any subsequent waves of infections and prepare for the possibility that this particular virus could reappear seasonally — and maybe one day it could be only as bad as the common cold.

I’ve seen record-breaking outbreaks before and witnessed the world rally. If we all play our roles and remain on guard, then chances are we will defeat the new coronavirus, too. This is the best way to honor Dr. Li Wenliang, one of the first doctors in Wuhan to warn the world about the disease — the very one that killed him last week, at age 34.

Valitettavasti tämä uutinen on lukittu ilman omaa tiliä, mutta tässä jotain tietoa mitä siinä sanottiin.

Tämä. Tämä. Tämä. Tämä!

It could help battle the emerging “infodemic,” the cacophony of real news, fake news and pseudoscience that feeds uncertainty and breeds panic.

And it could help roll back some measures seemingly fueled by populism and nativism. The travel advisories, outright travel bans, immigration controls and xenophobic treatment of people from different places are doing significant harm.

Suomeksi, nyt se on todellisten corona-tieteentekijöiden taholta sanottu: tämäkin ketju edustaa haitallista pseudotietoa eli valetietoa.

"Se [tieteen ja tiedon koordinointi] voisi auttaa taistelussa leviävää "infodemiaa" vastaan, valeuutisten ja todellisten uutisten kakofoniaa, pseudotiedettä joka ruokkii epävarmuutta ja paniikkia. 

Se myös auttaisi perumaan joitain toimia, joita ovat selvästi ruokkineet populismi ja kansallismielisyys. Matkustusohjeet aina matkustusrajoituksiin saakka, maahantlokontrollit ja muukalaisvastainen ulkopuolisista paikoista tulevien ihmisten kohtelu aiheuttavat merkittävää vahinkoa."

Vierailija
11169/176779 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Dalai Lama on perunut kaikki julkiset tapahtumat coronan takia, uutisoi cnn.

Hänen pyhyytensä tuntosarvet toimii.

Vierailija
11170/176779 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Who ja thl ovat kuin poliittisia puolueita, joihin ei faktat voi vaikuttaa. Ala vihreät.

Vierailija
11171/176779 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pietarissa kiinalainen kaatui kuolleena maahan hotellin eteen. Ei ne twitter videot Kiinasta olleet mitään feikkejä.

Lähde?

Vierailija
11172/176779 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse hoitaja ja kollegat nauraa WHO:n foliohattusedille ja vähättelee tautia. Tulevat kipeänä töihin ja hygieniasta huomautus on vain bensaa liekkeihin heidän kanssaan.

Suomessa ollaan niin ylimielisiä eikä mihinkään saa varautua tai olet hullu. Täällä jos missä Corona tulee vieöä leviämään pahasti.

Itellä yks sukulainen on hoitaja, ei seuraa uutisointia ainakaan ulkomailta. Mainitsin ihan ohimennen että alkaa näyttää aika isolta epidemialta, se kuittas että onhan noita ennenkin nähty.

Peskää käsiä, yskikää hihaan.

Vierailija
11173/176779 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monella tällä hetkellä kuumetauti vaikka on influenssarokote?? Meillä on influenssarokote ja meidän perheessä 40 asteen kuumetautia, eikä tietenkään sitä testata kun ei olla oltu Kiinassa. Mutta mistä me tiedetään jos meillä on korona!

Meillä oli Rs. Eli kaikkea kiertää nyt.

Tekeekö aikuisillekin kovan kuumeen? Käsittääkseni vauvoille ja Pikkulapsille vain vaarallinen.

Vierailija
11174/176779 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina yhtä luotettavan twitterin mukaan Intian itäisessä osassa olisi nyt tullut ilmi koronaan viittavia tapauksia. Lähteen takia tätä ei voi vielä pitää luotettavana tietona.

Vierailija
11175/176779 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saakohan sitä pöpöä testattua jätevesistä vedenpuhdistuslaitoksilla? Jos niitä lievästi sairaita on keskuudessa? Tietäisi milloin virusta alkaa esiintymään ja voisi alkaa herkemmällä seulalla testaamaan ihmisiä? En ymmärrä alasta mitään mutta tällainen juolahti mieleeni. Jos kerran esim.huumeiden osalta tiedetään mitä ainetta ja kuinka paljon missäkin kaupungissa käytetään. Onko ihan älytön ajatus?

Ainakin tuberkuloosivirus on pystytty tutkimaan jätevesistä. Täällä Tampereella se johti takavuosina joukkoseulontoihin (riskiryhmien keuhkokuvat).

Vierailija
11176/176779 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähde?

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pietarilaisessa-sokos-hotellissa-le…

Vierailija
11177/176779 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä surkuhupiasaa nähdä kuinka palstan lähihoitajat ja muut puoskarit kuvittelee olevansa kansainvälisiä tutkijoita ja lääkäreitä viisaampia ja tietäväisempiä googlattuaan pari päivää artikkeleja. osoittaa todella vaarallista itsekritiikin puutetta ja ylikasvanutta egoa, koulutuksen olemattomuutta, koska etenkin lääketieteessä sille hierarkialle on erittäin hyvät syynsä.

Vierailija
11178/176779 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pandemia etenee kiihtyvää tahtia ja täällä ei kun jankataan. Toimikaa omaksi ja lähimmäisen hyväksi. Nyt se on vielä helppoa ja kaikkea on saatavilla. Ruvetaan jankkaamaan sitten kun ollaan kukin kotona karanteeneissa, silloin siihen on aikaa. Ei nyt. Teette asiat väärinpäin. Kaikki oleellinen on tässä ketjussa jo moneen kertaan sanottu.

Vierailija
11179/176779 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lieksassa huhun mukaan koronaan kuollut.

Vierailija
11180/176779 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monella tällä hetkellä kuumetauti vaikka on influenssarokote?? Meillä on influenssarokote ja meidän perheessä 40 asteen kuumetautia, eikä tietenkään sitä testata kun ei olla oltu Kiinassa. Mutta mistä me tiedetään jos meillä on korona!

40°c:n kuume on hirveän korkea!

Minkäikäinen, onko käynyt lääkärissä, mitä oireita, mitkä hoito-ohjeet?

Onko keuhkot kuvattu?

Itselläni on lapsena ollut ton verran kuumetta pahimmillaan tuhkarokossa.

Olin talutettavassa kunnossa, 2-3 päivää filmi poikki, lääkäri kutsuttiin kotikäynnille.

Ketju on lukittu.