Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?

Kommentit (176779)

Vierailija
11181/176779 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierakertoa. [quote=pianeläkkeelle57 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

einäin kirjoitti:

Hoitajille on annettu sellaiset ohjeet suomessa että huh huh!!!

EI SAA pyytää testikittiä eikä ilmoittaa epäilystä vaikka oireista kärsijiä olisi. Myös jonkinlainen piikki keuhkokuumeista mm.Kiinaan ja Thaimaahan matkustaneilta ja läheisiltään löytynyt jo ennen Joulua Suomesta. Tämä on ainoa sivusto missä ihmiset voivat käydä keskustelua aiheesta. Eli epäilyjä on että virus meneillään Suomessa, muttei suostuta testaamaan *kun sairastuja itse ei ole käynyt Kiinassa*. 

Kansanaloiteko tästä täytyy tehdä. Kuka uskaltaa tehdä aloitteen, näin on ihmiset peloteltu ettei uskala kuin arasti työpaikalla aiheesta puhua, ettei vaan epäillä hörhöksi.

t.lääketiede

Onko tämä oikea hoitaja joka kirjoitti tän? Voiko joku muu sh vahvistaa?

Aihe ole räjähdysaltis, lääkärillä ei saa olla "omaa mielipidettä" terveyskeskuksissa. THL :n ohjeistusta täytyy orjallisesti noudattaa. Jos omin päin menee puuhastelemaan vastaan, niin kyllä toimiaan joutuu selittelemään. Lääkäri ei voi testailla/määräillä välillä ihan perusteltujakaan kokeita - tässä on kyse säästötoimenpiteistä, rumasti sanottuna. Keskussairaala heittelee hylkyjä aivan tarpeellisistakin  lähetteistä ja joutuu laittamaan oman arvovaltansa likoon, että saa asiakkaalleen hoitoa.  Näin Hkin keskustan alueella, tiheästiasutuissä lähiöissä tilanne vielä kurjempi.

Pahoin pelkään että pandemia edessä, ellei tähän havahduta nyt. Lentoja pitäisi karsia. Ruokavarasto on hyvä. Käsienpesu äärettömän tärkeää. Joukkotilaisuuksien välttäminen.

En millään ymmärrä näitä epidemia-alueelle lentäviä. Thaimaa ei ole paras paikka jos tältä haluaa välttyä.  Itämisaika voi olla pidempi kuin 14vrk. Aasian lomakohteissan paljon alueita, joista ei saada luotettavaa tilastoa ja joissa ei testata kalliilla, vaan heitetään maksimissaan hyödyttömiä antibiootteja kuumeileville, jos sitäkään.

Kyllä tässä tietynlainen vastuunpakoilu haiskahtaa. Lentoja voisi aivan hyvin rajoittaa. Ei tämä perusflunssa ole eikä tällaista vaikenemisen ilmapiiriä ollut SARSinkaan aikana, toivotaan parasta. Vahvistan ainakin sen ettei akateemiset aiheesta keskustele vaikka "jotain" mieltä olisi, varsinkin nuorempi sukupolvi on politisoinut ilmapiiriä. 

Kiitos kun kirjoitit. Olen myös itse ottanut lääkärinä kantaa tällä palstalla ja kertonut huolestani. Samanlaisia kokemuksia ja ajatuksia minulla myös kuin sinulla.

Muita meitä on moneen junaan. Palstalla kirjoittaa välillä myös terävää kritiikkiä esittävä nuori kollega (hän otti kanssani yhteen hanakasti viikonloppuna ja syytti valelääkäriksi, kyseenalaistaen huoleni - lisäksi eilen täällä myös kirjoitti samalta vaikuttava ihminen varoittaen ihmisiä meistä täällä palstalla olevista "kansanlääkäreistä", jotka ovat hänen mielestään vaarallisia kertoessaan huolistaan).

No, kukaanhan ei voi todistaa mitään näiden nimimerkkien takana, mutta uskon ihmisten tietävän viimeistään nyt, että täällä useampikin terveydenhuoltoalan ammatilainen on ja huolestaan kirjoittaa. Itse olen jakanut lääketieteellisiä artikkeleita ja tietoa aika paljon täällä, ja olen huomannut ainakin yhden toisenkin lääketieteestä tietävän tekevän niin. En siis todellakaan pidä vaarallisena tätä pandemiauhan edessä tiedottamista, keskustelua ja ennakointia - se on vain hyvä asia. Olen itsekin oppinut täältä joitakin asioita lukiessani ihmisten vinkkaamia artikkeleita (siinä mielessä tämä on kaikkine puutteineen informatiivisempikin paikka kuin esim. Fimnetin palsta).

P.S. Todella siis allekirjoitan kaikki mainitsemasi asiat. Erityisesti kun ihmiset muistaisivat hyvän käsihygienian ja välttäisivät niitä matkoja Aasiaan juuri nyt.

Kiitos Lääkärille, joka kommentoit. Näitä suoraselkäisiä lääkäreitä alkaa tulla esiin, kun tilanne alkaa levitä käsiin eikä voi toimia, kun THL sitonut kädet.

Olisko teillä lääkäreillä vaikutusvaltaa THL:n suuntaan kertoa huolistanne ja että nyt pitäs toimia ennenkun tämä leviää ja rajottaa ja lopettaa lennot kiinaan ja sieltä tänne. Eikö ne kuuntele teitäkään?

THL pitää meitä tavallisia ihmisiä maanmatosilla, jotka ei ymmärrä mitään.

Noudattaako tuo THL sitten WHO:n ohjeita? Kuinka korkealle tässä pitäisi mennä, että löytyisi joku joka saisi päätettyä muutoksen siihen suuntaan, ettei virus pääse leviämään Suomeen eikä muuallekkaan?

Vierailija
11182/176779 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pianeläkkeelle57 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

einäin kirjoitti:

EI SAA pyytää testikittiä eikä ilmoittaa epäilystä vaikka oireista kärsijiä olisi. Myös jonkinlainen piikki keuhkokuumeista mm.Kiinaan ja Thaimaahan matkustaneilta ja läheisiltään löytynyt jo ennen Joulua Suomesta. Tämä on ainoa sivusto missä ihmiset voivat käydä keskustelua aiheesta. Eli epäilyjä on että virus meneillään Suomessa, muttei suostuta testaamaan *kun sairastuja itse ei ole käynyt Kiinassa*. 

Kansanaloiteko tästä täytyy tehdä. Kuka uskaltaa tehdä aloitteen, näin on ihmiset peloteltu ettei uskala kuin arasti työpaikalla aiheesta puhua, ettei vaan epäillä hörhöksi.

t.lääketiede

Aihe ole räjähdysaltis, lääkärillä ei saa olla "omaa mielipidettä" terveyskeskuksissa. THL :n ohjeistusta täytyy orjallisesti noudattaa. Jos omin päin menee puuhastelemaan vastaan, niin kyllä toimiaan joutuu selittelemään. Lääkäri ei voi testailla/määräillä välillä ihan perusteltujakaan kokeita - tässä on kyse säästötoimenpiteistä, rumasti sanottuna. Keskussairaala heittelee hylkyjä aivan tarpeellisistakin  lähetteistä ja joutuu laittamaan oman arvovaltansa likoon, että saa asiakkaalleen hoitoa.  Näin Hkin keskustan alueella, tiheästiasutuissä lähiöissä tilanne vielä kurjempi.

Pahoin pelkään että pandemia edessä, ellei tähän havahduta nyt. Lentoja pitäisi karsia. Ruokavarasto on hyvä. Käsienpesu äärettömän tärkeää. Joukkotilaisuuksien välttäminen.

En millään ymmärrä näitä epidemia-alueelle lentäviä. Thaimaa ei ole paras paikka jos tältä haluaa välttyä.  Itämisaika voi olla pidempi kuin 14vrk. Aasian lomakohteissan paljon alueita, joista ei saada luotettavaa tilastoa ja joissa ei testata kalliilla, vaan heitetään maksimissaan hyödyttömiä antibiootteja kuumeileville, jos sitäkään.

Kyllä tässä tietynlainen vastuunpakoilu haiskahtaa. Lentoja voisi aivan hyvin rajoittaa. Ei tämä perusflunssa ole eikä tällaista vaikenemisen ilmapiiriä ollut SARSinkaan aikana, toivotaan parasta. Vahvistan ainakin sen ettei akateemiset aiheesta keskustele vaikka "jotain" mieltä olisi, varsinkin nuorempi sukupolvi on politisoinut ilmapiiriä. 

Kiitos kun kirjoitit. Olen myös itse ottanut lääkärinä kantaa tällä palstalla ja kertonut huolestani. Samanlaisia kokemuksia ja ajatuksia minulla myös kuin sinulla.

Muita meitä on moneen junaan. Palstalla kirjoittaa välillä myös terävää kritiikkiä esittävä nuori kollega (hän otti kanssani yhteen hanakasti viikonloppuna ja syytti valelääkäriksi, kyseenalaistaen huoleni - lisäksi eilen täällä myös kirjoitti samalta vaikuttava ihminen varoittaen ihmisiä meistä täällä palstalla olevista "kansanlääkäreistä", jotka ovat hänen mielestään vaarallisia kertoessaan huolistaan).

No, kukaanhan ei voi todistaa mitään näiden nimimerkkien takana, mutta uskon ihmisten tietävän viimeistään nyt, että täällä useampikin terveydenhuoltoalan ammatilainen on ja huolestaan kirjoittaa. Itse olen jakanut lääketieteellisiä artikkeleita ja tietoa aika paljon täällä, ja olen huomannut ainakin yhden toisenkin lääketieteestä tietävän tekevän niin. En siis todellakaan pidä vaarallisena tätä pandemiauhan edessä tiedottamista, keskustelua ja ennakointia - se on vain hyvä asia. Olen itsekin oppinut täältä joitakin asioita lukiessani ihmisten vinkkaamia artikkeleita (siinä mielessä tämä on kaikkine puutteineen informatiivisempikin paikka kuin esim. Fimnetin palsta).

P.S. Todella siis allekirjoitan kaikki mainitsemasi asiat. Erityisesti kun ihmiset muistaisivat hyvän käsihygienian ja välttäisivät niitä matkoja Aasiaan juuri nyt.

Sukulainen on lekuri ja hän kertoi, että jotkut lekurit somessa ovat olevinaan asiantuntijoita, mutta toistavat niitä iänikuisia who:n muotoilemia teesejä matkustusrajoitusten "haitoista". Kuulemma kun joku lekuri sittenbasiallisesti esittää kysymyksiä who:n peesaajalekureille niin whomieliset lekurit vaikenee.

Pakko kysyä, että eivätkö kaikki lekurit osaa käyttää omia aivojaan? Ne lekurit on kuin jotain vihreiden poliitikkoja, jotka lopettavat keskustelun heti kun kysyy yhdenkin kysymyksen, joka kyseenalaistaa yhden ja ainoan oikean totuuden.

Osa lekureista kuulemma henkeen ja vereen puolustaa rajatonta maailmaa.

Varmaan he ovat lääkärit ilman rajoja säätiön sanansaattajia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11183/176779 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pietarissa kiinalainen kaatui kuolleena maahan hotellin eteen. Ei ne twitter videot Kiinasta olleet mitään feikkejä.

Lähde?

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pietarilaisessa-sokos-hotellissa-le…

Tuo ei kyllä viittaa mitenkään koronaan vaan aivoverenvuotoon.

Vierailija
11184/176779 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertaakaan ei ole sitte lapsuus vuosien kuume noussu yli 38 asteen

Jo 37.5 on minulle tuskainen olo

Koska normi lämpö alle 36

Eli jos nyt tulisi tauti et yli 39 niin ei kyl olisi perus tauti minulle

Vierailija
11185/176779 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pandemia etenee kiihtyvää tahtia ja täällä ei kun jankataan. Toimikaa omaksi ja lähimmäisen hyväksi. Nyt se on vielä helppoa ja kaikkea on saatavilla. Ruvetaan jankkaamaan sitten kun ollaan kukin kotona karanteeneissa, silloin siihen on aikaa. Ei nyt. Teette asiat väärinpäin. Kaikki oleellinen on tässä ketjussa jo moneen kertaan sanottu.

Siinä se taas tuli. Levitit väärää tietoa sekä itse syyllistyit jankkaamiseen.

Katsopa taaas tämä vanha tuttu tilasto, jossa edelleen päivä päivältä tilanne näyttää valoisammalta. Osennet tulkita näitä? Kysy lisää, jos tarvitset neuvoja.

https://wuflu.live/

Vierailija
11186/176779 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

einäin kirjoitti:

t.lääketiede

Voisitteko nousta julkisuuteen. Teistä tulisi kansan sankareita.

Testata pitäisi oireilevia, vaikkei tulekaan Kiinasta tai kontaktia laboraroriovarmennettuun ole.

Lisäksi voisitte vaatia matkustuskieltoja vaarallisista paikoista tänne ilman karanteenia.

Olen kyllä yrittänyt sanoa sen minkä voin. Mutta en ole hallinnollinen enkä infektiolääkäri, joten sanomiseni ei hirveästi merkitse näin ns. rivilääkärinä. Terveydenhuolto todella on hierarkista, lisäksi tämä on terveyspoliittinen asia (edes yksittäisen sairaalan infektiolääkäri tai ylilääkäri ei erityisemmin voi vaikuttaa valtakunnan asioihin). Tahtoo sanoa siis, että STM vastaa tartuntatautien torjunnasta eli ohjeet tulevat sieltä ns. ylätasolta alas sairaaloihin. Ns. tavalliset rivilääkärit hoitavat vain potilaita.

https://stm.fi/tartuntataudit

Vierailija
11187/176779 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

The Urgent Questions Scientists Are Asking About Coronavirus; https://www.nytimes.com/2020/02/10/opinion/coronavirus-china-research.h…

As we determine research priorities at the World Health Organization headquarters in Geneva this week, the hope is that the science being urgently coordinated will also fight the crisis on other fronts. It could help battle the emerging “infodemic,” the cacophony of real news, fake news and pseudoscience that feeds uncertainty and breeds panic.

And it could help roll back some measures seemingly fueled by populism and nativism. The travel advisories, outright travel bans, immigration controls and xenophobic treatment of people from different places are doing significant harm.

The goal is to stay at least a couple of steps ahead of the epidemic curve. Scientists must prepare health authorities to catch any subsequent waves of infections and prepare for the possibility that this particular virus could reappear seasonally — and maybe one day it could be only as bad as the common cold.

I’ve seen record-breaking outbreaks before and witnessed the world rally. If we all play our roles and remain on guard, then chances are we will defeat the new coronavirus, too. This is the best way to honor Dr. Li Wenliang, one of the first doctors in Wuhan to warn the world about the disease — the very one that killed him last week, at age 34.

Valitettavasti tämä uutinen on lukittu ilman omaa tiliä, mutta tässä jotain tietoa mitä siinä sanottiin.

Tämä. Tämä. Tämä. Tämä!

It could help battle the emerging “infodemic,” the cacophony of real news, fake news and pseudoscience that feeds uncertainty and breeds panic.

And it could help roll back some measures seemingly fueled by populism and nativism. The travel advisories, outright travel bans, immigration controls and xenophobic treatment of people from different places are doing significant harm.

Suomeksi, nyt se on todellisten corona-tieteentekijöiden taholta sanottu: tämäkin ketju edustaa haitallista pseudotietoa eli valetietoa.

"Se [tieteen ja tiedon koordinointi] voisi auttaa taistelussa leviävää "infodemiaa" vastaan, valeuutisten ja todellisten uutisten kakofoniaa, pseudotiedettä joka ruokkii epävarmuutta ja paniikkia. 

Se myös auttaisi perumaan joitain toimia, joita ovat selvästi ruokkineet populismi ja kansallismielisyys. Matkustusohjeet aina matkustusrajoituksiin saakka, maahantlokontrollit ja muukalaisvastainen ulkopuolisista paikoista tulevien ihmisten kohtelu aiheuttavat merkittävää vahinkoa."

Aiheen politisointi on suuri ongelma meille, jotka ensikädessä joudumme virusta vastaan taistelemaan.

Tämä ei liity millään tavalla rajat kiinni-politiikkaan, jota vastustan, vaan toimenpiteisiin jolla rajata tarpeelliseksi ajaksi maamme säästyminen pahemmalta epidemialta. Eli lentoliikennettä suppuun vielä kun se auttaa. Koko Kiina on tällä hetkellä viruksen kourissa, ei Hubein alue. Otatko sinä vastuun epidemian puhkeamisesta Suomessa?

Vierailija
11188/176779 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olisko teillä lääkäreillä vaikutusvaltaa THL:n suuntaan kertoa huolistanne ja että nyt pitäs toimia ennenkun tämä leviää ja rajottaa ja lopettaa lennot kiinaan ja sieltä tänne. Eikö ne kuuntele teitäkään?"

Sukulaislääkäri kertoi, ettei thl ja who kantaa voi muuttaa, koska niiden mielestä ihmisillä pitää olla oikeus matkustaa. Thl ei tule ikinä sulkemaan lentoreittiä Kiinaan.

Ainut toivo on eu kokous huomenna.

Pieni toivo sekin.

Vierailija
11189/176779 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monella tällä hetkellä kuumetauti vaikka on influenssarokote?? Meillä on influenssarokote ja meidän perheessä 40 asteen kuumetautia, eikä tietenkään sitä testata kun ei olla oltu Kiinassa. Mutta mistä me tiedetään jos meillä on korona!

Sitten tässä rikotaan WHO:n linjausta:

sen mukaan nyt on kriittisen tärkeää

- rajata epidemian leviäminen

- löytää ja eristää tautitapaukset mahdollisimman nopeasti.

Katsoin THL:n sivuilta. Siellä on koronan ensioireina mainittu vain kuume, yskä ja hengenahdistus. Oikeasti niitä oli jotain 10 oiretta.

Kuinka suuri valta WHO:lla on?

Onko valtioilla oikeus rikkoa sen linjauksia/määräyksiä?

Vierailija
11190/176779 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni on laittanut kysymyksiä suoraan thl:lle ja hänellw onkin maililla vastattu.

Mutta "vastaukset" eivät olleet vastauksia kysymyksiin, vaan thl ihmiset toistelivat who lauseita, jotka ovat kaikille tuttuja.

Mailit olivat jatkuneet, mutta asiantuntija oli kiertänyt kysyttyjä asioita kuin kissa kuumaa puuroa.

Thl ja who kantaa ei voi muuttaa. Lääkärit ilman rajoja järjestö varmaan sanelee oman kantansa.

Vierailija
11191/176779 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pietarissa kiinalainen kaatui kuolleena maahan hotellin eteen. Ei ne twitter videot Kiinasta olleet mitään feikkejä.

Lähde?

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pietarilaisessa-sokos-hotellissa-le…

Ja ihan tahallasiko päätit sitten esittää asian niinkuin kyse olisi koronasta, vaikka ihan varmuudella ei ole. Alhaista.

"Kiinailaisen näköinen mies" = rasistinen reaktio henkilöön, joka voi olla ihan mistä hyvänsä suomalaisista siperian hanti-kansasta kambozhalaiseen.

"Voin varmuudella vakuuttaa, ettei tapaus liity millään tavalla koronavirukseen, Shubin kertoi." = jos olisi koronaa, venäläiset olisivat kyllä eristäneet ja sulkeneet hotellin kun muutoinkin ovat käyttäneet niin järeitä keinoja.

Pietarin Sokos-hotellien johtaja Dmitri Shubin sanoi, että kuollut mies oli vain käymässä hotellin spassa eikä ollut hotellin vieraana. 

– Työntekijämme antoivat hänelle välittömästi ensiapua ja paikalle soitettiin ambulanssi, mutta valitettavasti mies kuoli siitä huolimatta. Spa-osasto oli suljettuna kolmen tunnin ajan. Voin varmuudella vakuuttaa, ettei tapaus liity millään tavalla koronavirukseen, Shubin kertoi.

Hänen mukaansa hotellissa voi vierailla ja asua huoletta.

Vierailija
11192/176779 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

einäin kirjoitti:

t.lääketiede

Sukulainen on lekuri ja hän kertoi, että jotkut lekurit somessa ovat olevinaan asiantuntijoita, mutta toistavat niitä iänikuisia who:n muotoilemia teesejä matkustusrajoitusten "haitoista". Kuulemma kun joku lekuri sittenbasiallisesti esittää kysymyksiä who:n peesaajalekureille niin whomieliset lekurit vaikenee.

Pakko kysyä, että eivätkö kaikki lekurit osaa käyttää omia aivojaan? Ne lekurit on kuin jotain vihreiden poliitikkoja, jotka lopettavat keskustelun heti kun kysyy yhdenkin kysymyksen, joka kyseenalaistaa yhden ja ainoan oikean totuuden.

Osa lekureista kuulemma henkeen ja vereen puolustaa rajatonta maailmaa.

Varmaan he ovat lääkärit ilman rajoja säätiön sanansaattajia.

No, täällä ei ainakaan lääkärit puolustaneet matkustuksen vapautta nyt, kuten ehkä huomasit.

Vierailija
11193/176779 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni teistä miettii ebolan uhreja tai Afrikan nälänhätää? Tällä hössötyksellä viedään huomio oikeilta ongelmilta. Suomessa on maailman paras terveydenhuollon laatu ja resurssit. Miksemme voisi näyttää muille mallia ja ottaa Kiinasta potilaita tänne? Kohta myös Syyrian leireillä jyllää tauti ja toivon, että autamme ainakin omamme sieltä kotiin.

Vierailija
11194/176779 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muuten laillista laittaa ystäväni ja thl asiantuntijanvälinen keskusteluketju (mailiketju) copypastena tänne?

Olen nähnyt sen keskustelun ja saannsen copypastena kyllä.

Vierailija
11195/176779 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierakertoa. [quote=pianeläkkeelle57 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

einäin kirjoitti:

t.lääketiede

Kiitos Lääkärille, joka kommentoit. Näitä suoraselkäisiä lääkäreitä alkaa tulla esiin, kun tilanne alkaa levitä käsiin eikä voi toimia, kun THL sitonut kädet.

Olisko teillä lääkäreillä vaikutusvaltaa THL:n suuntaan kertoa huolistanne ja että nyt pitäs toimia ennenkun tämä leviää ja rajottaa ja lopettaa lennot kiinaan ja sieltä tänne. Eikö ne kuuntele teitäkään?

THL pitää meitä tavallisia ihmisiä maanmatosilla, jotka ei ymmärrä mitään.

Noudattaako tuo THL sitten WHO:n ohjeita? Kuinka korkealle tässä pitäisi mennä, että löytyisi joku joka saisi päätettyä muutoksen siihen suuntaan, ettei virus pääse leviämään Suomeen eikä muuallekkaan?

Kukaan lääkäri ei käytä noin naiivia ja joillekin kioski/seksinovelleille ominiasta kieltä. Kuulostaa hommapalstailijalta.

Vierailija
11196/176779 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monella tällä hetkellä kuumetauti vaikka on influenssarokote?? Meillä on influenssarokote ja meidän perheessä 40 asteen kuumetautia, eikä tietenkään sitä testata kun ei olla oltu Kiinassa. Mutta mistä me tiedetään jos meillä on korona!

Sitten tässä rikotaan WHO:n linjausta:

sen mukaan nyt on kriittisen tärkeää

- rajata epidemian leviäminen

- löytää ja eristää tautitapaukset mahdollisimman nopeasti.

Katsoin THL:n sivuilta. Siellä on koronan ensioireina mainittu vain kuume, yskä ja hengenahdistus. Oikeasti niitä oli jotain 10 oiretta.

Kuinka suuri valta WHO:lla on?

Onko valtioilla oikeus rikkoa sen linjauksia/määräyksiä?

Valtiothan voi tehdä mitä haluaa monessakin asiassa riippumatta yhteisistä sopimuksista. Näinhän toimii mm USA, Venäjä, Kiina ja Turkki nyt ainakin eri asioissa.

Vierailija
11197/176779 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan lääkäri ei käytä noin naiivia ja joillekin kioski/seksinovelleille ominiasta kieltä. Kuulostaa hommapalstailijalta.

Vierailija
11198/176779 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muuten laillista laittaa ystäväni ja thl asiantuntijanvälinen keskusteluketju (mailiketju) copypastena tänne?

Olen nähnyt sen keskustelun ja saannsen copypastena kyllä.

Ei toisten keskustelut ole tarkoitettu julkiseen levitykseen. Lisäksi emme voi tietää, onko se edes totta vai manipuloitu.

Vierailija
11199/176779 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

The Urgent Questions Scientists Are Asking About Coronavirus; https://www.nytimes.com/2020/02/10/opinion/coronavirus-china-research.h…

As we determine research priorities at the World Health Organization headquarters in Geneva this week, the hope is that the science being urgently coordinated will also fight the crisis on other fronts. It could help battle the emerging “infodemic,” the cacophony of real news, fake news and pseudoscience that feeds uncertainty and breeds panic.

The goal is to stay at least a couple of steps ahead of the epidemic curve. Scientists must prepare health authorities to catch any subsequent waves of infections and prepare for the possibility that this particular virus could reappear seasonally — and maybe one day it could be only as bad as the common cold.

I’ve seen record-breaking outbreaks before and witnessed the world rally. If we all play our roles and remain on guard, then chances are we will defeat the new coronavirus, too. This is the best way to honor Dr. Li Wenliang, one of the first doctors in Wuhan to warn the world about the disease — the very one that killed him last week, at age 34.

Valitettavasti tämä uutinen on lukittu ilman omaa tiliä, mutta tässä jotain tietoa mitä siinä sanottiin.

Tämä. Tämä. Tämä. Tämä!

It could help battle the emerging “infodemic,” the cacophony of real news, fake news and pseudoscience that feeds uncertainty and breeds panic.

Suomeksi, nyt se on todellisten corona-tieteentekijöiden taholta sanottu: tämäkin ketju edustaa haitallista pseudotietoa eli valetietoa.

"Se [tieteen ja tiedon koordinointi] voisi auttaa taistelussa leviävää "infodemiaa" vastaan, valeuutisten ja todellisten uutisten kakofoniaa, pseudotiedettä joka ruokkii epävarmuutta ja paniikkia. 

Se myös auttaisi perumaan joitain toimia, joita ovat selvästi ruokkineet populismi ja kansallismielisyys. Matkustusohjeet aina matkustusrajoituksiin saakka, maahantlokontrollit ja muukalaisvastainen ulkopuolisista paikoista tulevien ihmisten kohtelu aiheuttavat merkittävää vahinkoa."

Et nyt ymmärtänyt tuota uutista minkä tänne linkkasin. Tämä ketju ei edusta haitallista pseudotietoa ja minä en usko että mamma palstasta ulkomaalaiset uutiset poimivat tietonsa. Älä vääristele tuota viestin ideaa mitä sillä ajetaan takaa. Siinä puhutaan enimmäkseen "aidoista" uutis lähteistä ja juuri suurista sosiaali media alustoista. Juuri lehdistä jotka eivät ole siitä luotettavimmasta päästä, esimerkkinä vaikka joku SUN tai daily mail.

Vierailija
11200/176779 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä palstalla ei ole totuttu asialliseen ja neutraaliin tyyliin, kuten sinun kommentistasi huomaa.

Ketju on lukittu.