Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Vierailija kirjoitti:
Aloin kirjoittamaan teille tiivistelmää Tuomas Malisen haastattelusta mutta osa hävisi jonnekin. Hän on ollut mukana kirjoittamassa raporttia siitä miten korona vaikuttaa talouteen. Raportissa on kolme skenaariota, hyvä paha ja apokalyptinen. Kirjoitan vain tuosta apokalyptisesta koska se on todennäköisin, se voisi tapahtua jos koronan paha toinen aalto tulee, ja toinen aalto kai on todennäköisesti tulossa.
Apokalyptinen skenaario: koronasta tulee toinen aalto ja tulee myös finanssikriisi. Kaikki kansainväliset instituutiot sortuu, vienti ja tuonti pysähtyy, kaikki maat sulkevat rajansa ja ryhtyvät ruokatuotannoltaa omavaraisiksi ja moneen maahan tulee nälänhätä ja konflikteja. (eli tästä ainakin itse olen tällä palstalla puhunut ja tähän perustan oman hamstraukseni, olen hieman hamstraillut ulkomaisia tuotteita jemmaan ja taidan hamstrata vielä lisääkin tässä kesän aikana, en siis missään vaiheessa hamstrannut vessapaprua) Malisen mukaan jo maaliskuussa oli hetkiä, vaikka niistä ei kovasti mediassa puhuttu, kun kansainväliset kogistiset ketjut alkoivat katkeilemaan ja nyt tämä tulisi vielä pahempana.
Malinen toivoo, kuten minäkin, että tätä ei tapahtuisi mutta on aina hyvä myös varautua pahimpaan skenaarioon. Joka tapauksessa pankkikriisiä on tulossa, muistaakseni se voi johtaa BKT:n laskemiseen ja suurtyöttömyyteen.
Koronalive 26.5.
https://www.permanto.fi/fi/web/alfatv/player/vod?assetId=56855127
Eikös Malinen ole täysin yksin näissä tuomiopäivä-ennustuksissaan? Ja on ennustanut tätä jo vuosia?
Hei! Olen uusmaalainen nainen. Pohdin tässä, onko tänä kesänä ollenkaan vastuullista järjestää grillijuhlia. Voisiko sellaiset toteuttaa jotenkin turvallisesti. Samaa vessaa ainakin porukka joutuisi käyttämään. Hmmm. Löytyisikö tästä ketjusta näkemystä?
Vierailija kirjoitti:
Tämän mukaan Laboratorion ilmoitus takaa sen, että sairaalassa olevien määrät pysyvät ajan tasalla.
Tämä tarkoittaa sitä, että ilmoitetut sairaalassa olevien määrät ovat täysin luotettavia.
https://valtioneuvosto.fi/artikkeli/-/asset_publisher/1271139/asetuksen…
Asetuksen muutoksen myötä lääkärin tartuntatauti-ilmoitus covid-19-taudista laaditaan vasta hoitojakson päättyessäSekä laboratorion että lääkärin tartuntatauti-ilmoituksilla kerättävät tiedot Covid-19 -tapauksista kerätään THL:n ylläpitämään tartuntatautirekisteriin. Laboratorion ilmoitus mahdollistaa osaltaan sen, että rekisteriin saadaan ajantasaiset perustiedot myös ilman lääkärin ilmoitusta.
Tartuntatauti-ilmoitus tartuntatautirekisteriin ja sairaanhoitopiirien ilmoitus THl:lle sairaalahoidossa olevista ovat eri asioita.
THL julkaisee tiedot sairaalassa olevista ja menehtyneistä erityisvastuualueittain, tämä ei liity tartuntatautirekisteriin käsittääkseni mitenkään. Korjatkaa, jos olen väärässä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän tarve laumasuojaajilla ja denialisteilla on hyökätä hysteerikoita ja foliohattuja vastaan. Hysteerikot ja foliohatut pyrkivät vaihtamaan tietoja keskenään ja keskustelemaan kokemuksistaan netissä.
Eivät he juoksentele pitkin katuja muita häiriköimässä eivätkä väkisellä pue maskeja muiden ylle. He keskittyvät suojaamaan itsensä ja pysyttelevät kotona.
Muu porukka näyttää ärtyvän tästä ja tulee häiriköimään keskusteluita. Kysyvät sitten mukaviattomasti virnuillen, että eikö muita mielipiteitä saa esittää.
Miksi niitä muita mielipiteitä ei voi esittää muussa ketjuissa? En minäkään tule mihinkään denialistien juttuihin mukaan huutamaan enkä häiriköimään. En halua seurata heidän keskusteluitaan ja pysyn niistä poissa.Ymmärtäisin hyökkäykset foliohattuja ja hysteerikoita kohtaan jos he huutelisivat kaduilla ohikulkijoille tai häiriköisivät laumana muita keskusteluita.
Varmaan nuo samat tyypit menevät käsityöketjuihin huutamaan, että ei kannata tehdä käsitöitä. Halvemmalla saa kaupasta. Käsitöiden tekijät on pimeitä. Tai jotain muuta yhtä pöljää. Ja sitten ihmettelevät että miksi mun mielipide ei kelpaa. Nyyhkynyyhky, olette ilkeitä ihmisiä kun ette tykkää mun kommenteista.
Varmaan nuo samat tyypit yskii ja sylkee tahallaan ja kiusallaan julkisilla paikoilla, varsinkin jos näkevät maski-ihmisen. Olen törmännyt näihin.
Se on kansalaisvastuunkantoa antaa harhaisille naapureille annos realismia. En yski päin ja pyrin hymyilemään maskinaamoillekin ainoastaan sisäisesti.
Vierailija kirjoitti:
Hei! Olen uusmaalainen nainen. Pohdin tässä, onko tänä kesänä ollenkaan vastuullista järjestää grillijuhlia. Voisiko sellaiset toteuttaa jotenkin turvallisesti. Samaa vessaa ainakin porukka joutuisi käyttämään. Hmmm. Löytyisikö tästä ketjusta näkemystä?
Täysin turvallista, jokainen tietysti pysyy kotona jos on kipeänä.
Vierailija kirjoitti:
Jos olette ulkona, niin se on parempi kuin sisällä ja mitä vähemmän porukkaa, niin sitä turvallisempaa on. 😊 Tarjoilussa voi miettiä, että ei ehkä mitään yhteisiä kulhoja, joista jokainen ottaa. Ei riskiä voi kokonaan poistaa, mutta pienentää. Paljonhan riippuu siitäkin, että miten aktiivisesti kutsutut liikkuvat ympäristöissään vai elävätkö edelleen enemmän eristyksissä. Kotihiiri on turvallisempi kuin baarikärpänen 😊
Uudellamaalla, kun päästetään korona valloilleen tungeksimalla puistoissa ja ravintoloissa, niin seuraavaksi voitaisiin laittaa entistä tehokkaampi sulku, joka tuntuu?
Wuhanin malliinko?
He jotka nauttivat vapaudestaan holtittomasti, joutuvat sulkuun. Väärin on se, että he, jotka ovat pysytelleet turvassa toisten rellestäessä, joutuvat myös sulkuun. Ohjeeksi annetaan koota kahden viikon ruuat ja muut välttämättömät kotiin, sillä x päivänä klo 00.00 alkaa vähintään kahden viikon kotona olo.
Asunnosta ei saa poistua ilman järjestettyä hakijaa. Taloyhtiöissä valvotaan, että kotoa ei poistuta. Sairastuneet alueiden ja talojen asukkaat ovat erityisvalvonnassa. Sakot ja rangaistukset poistumisen yrittämisestä ovat kovat kaikille. Sairastuneet voidaan siirtää hoitokeskuksiin. Tuhkat saa noutaa vasta, kun tilanne on rauhoitunut.
Tarkoitus on tukahduttaa korona kokonaan 2-3 viikossa, jotta vihdoin päästään tästä ihmishenkiä, taloutta ja normaalia elämää tuhoavasta viruksesta eroon. Viruksesta, jonka sairastuttamiskyvylle ei näy loppua. Muuten kuolleisuus ei lukuina ole saanut kaikkia ymmärtämään, että mistä taudissa on kyse, mutta kun tilanne on jo räjähtänyt, jatkotartunnat runsastuvat ja kestäisi varsin kauan ilman rajoitustoimenpiteitä antaa taudin riehua, jolloin kertyisi korkeat kuolleisuusluvut. Tämä tahdotaan estää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän mukaan Laboratorion ilmoitus takaa sen, että sairaalassa olevien määrät pysyvät ajan tasalla.
Tämä tarkoittaa sitä, että ilmoitetut sairaalassa olevien määrät ovat täysin luotettavia.
https://valtioneuvosto.fi/artikkeli/-/asset_publisher/1271139/asetuksen…
Asetuksen muutoksen myötä lääkärin tartuntatauti-ilmoitus covid-19-taudista laaditaan vasta hoitojakson päättyessäSekä laboratorion että lääkärin tartuntatauti-ilmoituksilla kerättävät tiedot Covid-19 -tapauksista kerätään THL:n ylläpitämään tartuntatautirekisteriin. Laboratorion ilmoitus mahdollistaa osaltaan sen, että rekisteriin saadaan ajantasaiset perustiedot myös ilman lääkärin ilmoitusta.
Tartuntatauti-ilmoitus tartuntatautirekisteriin ja sairaanhoitopiirien ilmoitus THl:lle sairaalahoidossa olevista ovat eri asioita.
THL julkaisee tiedot sairaalassa olevista ja menehtyneistä erityisvastuualueittain, tämä ei liity tartuntatautirekisteriin käsittääkseni mitenkään. Korjatkaa, jos olen väärässä!
Onko muuten mitään syytä epäillä, että koronavirukseen sairastuneiden ihmisten lukuja ei ilmoiteta rehellisesti ja luotettavasti ?
Voiko missään vastustaa nyt ilmeisesti keskiviikkona tehtävää päätöstä ulkomaanrajojen avaamisesta? Mielestäni aivan naurettavaa edes harkita turistien päästämistä maahan tämän vuoden puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan noita hää- yms. muita juhlia raportoidusti ollut, jossa vieraat ovat saaneet kaupanpäällisiksi koronatartunnan. Enpä ainakaan itse viitsisi nyt moisia järjestää, vähän ikävä sivumaku jäisi jos joku vieras päätyisi hengityskoneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Uudellamaalla, kun päästetään korona valloilleen tungeksimalla puistoissa ja ravintoloissa, niin seuraavaksi voitaisiin laittaa entistä tehokkaampi sulku, joka tuntuu?
Wuhanin malliinko?
He jotka nauttivat vapaudestaan holtittomasti, joutuvat sulkuun. Väärin on se, että he, jotka ovat pysytelleet turvassa toisten rellestäessä, joutuvat myös sulkuun. Ohjeeksi annetaan koota kahden viikon ruuat ja muut välttämättömät kotiin, sillä x päivänä klo 00.00 alkaa vähintään kahden viikon kotona olo.
Asunnosta ei saa poistua ilman järjestettyä hakijaa. Taloyhtiöissä valvotaan, että kotoa ei poistuta. Sairastuneet alueiden ja talojen asukkaat ovat erityisvalvonnassa. Sakot ja rangaistukset poistumisen yrittämisestä ovat kovat kaikille. Sairastuneet voidaan siirtää hoitokeskuksiin. Tuhkat saa noutaa vasta, kun tilanne on rauhoitunut.
Tarkoitus on tukahduttaa korona kokonaan 2-3 viikossa, jotta vihdoin päästään tästä ihmishenkiä, taloutta ja normaalia elämää tuhoavasta viruksesta eroon. Viruksesta, jonka sairastuttamiskyvylle ei näy loppua. Muuten kuolleisuus ei lukuina ole saanut kaikkia ymmärtämään, että mistä taudissa on kyse, mutta kun tilanne on jo räjähtänyt, jatkotartunnat runsastuvat ja kestäisi varsin kauan ilman rajoitustoimenpiteitä antaa taudin riehua, jolloin kertyisi korkeat kuolleisuusluvut. Tämä tahdotaan estää.
Ok, sopii. Mutta vast sitte jussin jälkeen jookos.
Ihan vaan jo senkin takia, että ois kiinnostava nähdä miten tää taloyhtiö valvois asukkaitaan kun asuntojakin on paljon yli 600 😁
Näemme kauempana asuvia iäkkäitä sukulaisia. Olemme eristäytyneet luotettavasti vähintään kahden viikon ajan ennen reissua. Matkustamme omalla autolla. Otamme eväät mukaan ja käymme matkan varrella vain puskapissalla. Emme siirrä Uudeltamaalta koronaa heille. Vältämme jopa riskin saada tartunta matkan varrelta muilta matkustavaisilta, kun emme syö ulkona emmekä käytä vessapalveluita. Uudella maalla emme käy edes kaupassa omaehtoisen eristyksemme aikana. Eikä sitä ennenkään tosin, koska on ollut mukavampaa elää erityksessä, kuin miettiä, mistä koronan olisi voinut saada.
Miten onnistuu ruuan hankinta? Helposti, kun voi tilata noutopisteeseen ja hakea omalla autolla. Miten onnistuu työ? Helposti etänä. Miten onnistuu vapaa-aika? Liikkumalla ulkona ei ruuhkaisissa paikoissa ei ruuhkaisina kellonaikoina. Autotiellä tai pientareella voi mielestämme kävellä, jos joku tulee kävelytiellä vastaan.
Jotkut sitten ruuhkauttavat puistot! Huh , kun meitä on moneen junaan!
Harmittaa kyllä matkailuyrittäjien ja ravintoloitsijoiden puolesta, kun hallituksestamme ei ollut tukahduttamaan epidemiaa ja siten palauttamaan kuluttajien luottamus. Vaikeita aikoja on em. aloille nyt luvassa, kun kysyntä jatkuu kituliaana hyvin pitkään. :(
88478:lle
Luulen, että jussina alkaa lisääntyneet koronatapaukset näkyä. Annetaan toisten riehua nyt, niin päästää kunnolla tukahduttamaan. Olisi ollut nopeampi ja parempi tapakin, mutta näillä mennään, mitä muut ovat säheltäneet. Jussin jälkeen sitten? Tosin saatan olla silloin jo poistunut Uudeltamaalta ja kotiin saa aina palata, mutta onko pakko?
Eiköhän 600 eristäminenkin onnistu. Ainakin meidän taloyhtiössä on kriisiajanvalmius hyvä. On vastuuhenkilöt ja koulutuksista löytyy, jos tarvitaan eri alojen edustajia valvomaan.
88474.
Vierailija kirjoitti:
Harmittaa kyllä matkailuyrittäjien ja ravintoloitsijoiden puolesta, kun hallituksestamme ei ollut tukahduttamaan epidemiaa ja siten palauttamaan kuluttajien luottamus. Vaikeita aikoja on em. aloille nyt luvassa, kun kysyntä jatkuu kituliaana hyvin pitkään. :(
Tämä harmittaa minuakin tosi paljon :( Jatkan ruoan tilaamista kotiinkuljetuksella, mutta ulos en uskalla lähteä syömään matkustelusta puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koronatiivi kirjoitti:
Ihmettelen miksi poliisi ei hajota näitä joukkikokoontumisia?
Sen takia että kukaan ei ole järjestänyt mitään. Yksittäiset ihmiset saavat liikkua vapaasti missä vaan, lain puitteissa toki.
Voithan sinä ryhtyä "puistopoliisiksi" ja ryhtyä ajamaan ihmisiä pois puistoista. Nenä toki tulee kipeäksi hyvin nopeasti.
---------Totta, turpiin tulisi varmasti alta aikayksikön, sillä puistoissa ryyppäävä roskasakki on oletettavasti herkästi väkivaltaan taipuvaista.
Tässä sitten leimattiin molempien leirien kautta ns puisto-osasto roskasakiksi!
Ei haittaa kun en kuulu tähän ryhmään, varmaan mairittelee tämä "kunnia" niitä jotka siellä puistoissa parveilevat.
Eipä toisaalta kiinnosta, mitä joku satunnainen palstatyyppi on mieltä puistoissa aikaa viettävistä. Ei ehkä kannata ehdoin tahdoin kokoontua joka päivä puistoihin, mutta kyllä se näillä leveysasteilla on erittäin piristävää mennä välillä istumaan puistoon aurinkoisella ilmalla ja vaikka ottaa pari olutta. Suosittelen kaikkia löysäämään pipoa hieman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan noita hää- yms. muita juhlia raportoidusti ollut, jossa vieraat ovat saaneet kaupanpäällisiksi koronatartunnan. Enpä ainakaan itse viitsisi nyt moisia järjestää, vähän ikävä sivumaku jäisi jos joku vieras päätyisi hengityskoneeseen.
Ja Koffin puistossa ulkona nuoret saivat tartuntoja. En itse järjestäisi nyt juhlia, ulkonakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koronatiivi kirjoitti:
Ihmettelen miksi poliisi ei hajota näitä joukkikokoontumisia?
Sen takia että kukaan ei ole järjestänyt mitään. Yksittäiset ihmiset saavat liikkua vapaasti missä vaan, lain puitteissa toki.
Voithan sinä ryhtyä "puistopoliisiksi" ja ryhtyä ajamaan ihmisiä pois puistoista. Nenä toki tulee kipeäksi hyvin nopeasti.
---------Totta, turpiin tulisi varmasti alta aikayksikön, sillä puistoissa ryyppäävä roskasakki on oletettavasti herkästi väkivaltaan taipuvaista.
Tässä sitten leimattiin molempien leirien kautta ns puisto-osasto roskasakiksi!
Ei haittaa kun en kuulu tähän ryhmään, varmaan mairittelee tämä "kunnia" niitä jotka siellä puistoissa parveilevat.
Eipä toisaalta kiinnosta, mitä joku satunnainen palstatyyppi on mieltä puistoissa aikaa viettävistä. Ei ehkä kannata ehdoin tahdoin kokoontua joka päivä puistoihin, mutta kyllä se näillä leveysasteilla on erittäin piristävää mennä välillä istumaan puistoon aurinkoisella ilmalla ja vaikka ottaa pari olutta. Suosittelen kaikkia löysäämään pipoa hieman.
Ei pysty. Joutuisin myöntämään että itseaiheutettu paniikkini tarpeeton. Siksi odotan aina että seuraavaan kahden viikossa aikana tartunnat räjähtävät käsiin ja olen syvästi pettynyt kun näin ei taaskaan käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja Koffin puistossa ulkona nuoret saivat tartuntoja. En itse järjestäisi nyt juhlia, ulkonakaan.
Tässä on jo monta viikkoa järjestetty kotiterassilla illanistujaisia. Ensi viikonlopusta siirrytään mökkeilyyn kaveriporukalla. Kivaa vaihtelua kun pääsee saunasta uimaan. Grillit kuumaksi ja oluet kylmään.
Varmaan nuo samat tyypit yskii ja sylkee tahallaan ja kiusallaan julkisilla paikoilla, varsinkin jos näkevät maski-ihmisen. Olen törmännyt näihin.