Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Muurahaiskäpyjä kaupataan paljon laittomasti Aasiassa, sillä eläimen lihaa pidetään herkkuna ja sen suomuja käytetään perinteisessä lääketieteessä.
User kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On toimittava kirjoitti:
Meidän pitää viestittää asiallisella tavalla kansanedustajillemme, että emme halua koronavirusepidemiaa Suomeen ja olemme sen estääksemme valmiita kestämään hankaliakin toimenpiteitä.
Suomalaisten asiantuntijoiden ongelma on se, että he suhtautuvat koronavirukseen kuin luonnonvoimaan jota ei voi pysäyttää. Silloin hei eivät halua kokeilla tai edes suositella kovin voimakkaita toimenpiteitä, koska heidän mielestään ne aiheuttaisivat turhaa kärsimystä ja pelkoa. Hehän ovat ihmetelleet Kiinan voimakkaita toimenpiteitä ja pitäneet niitä ihmisille kärsimystä aiheuttavina.
Poliitikot eivät tietenkään voi yksityiskohtiin voi puuttua, mutta heidän pitää määritellä selkeä päämäärä johon pyritään. Päämäärän pitää olla koronavirus epidemian pitäminen pois Suomesta, kunnes virukseen on olemassa rokote tai tehokas hoito. Rokotetta on luvattu ensi vuoden alkuun ja sinne asti epidemian alkua pitää siis pystyä estämään. Koska THL ei tähän nähtävästi pyri, pitää hallituksen ja eduskuntamme kantaa vastuunsa ja antaa virkamiehille tärkeimmäksi tehtäväksi estää epidemia rokotteen saamiseen asti, voimakkaitakin keinoja käyttäen. Virkamiehet voivat sen jälkeen käyttää tarvittavia keinoja ja pyytää tarvittaessa lisäresursseja ja valtuuksia.
Mitä tämä tarkoittaa käytännössä? Matkustuskieltoa kaikille?Rajat täysin kiinni? Jotain muuta?
Sitä mukaa suljetaan rajat mailta, joissa epidemia ryöstäytyy käsistä kuten Kiinassa. Esim. vaikka, jos krematoriot alkaa tekemään työtä kolmessa vuorossa, niin se on ihan hyvä syy lopettaa kaikki liikenne siihen maahan.
Jos muut maat salailee asioita niin kuin Kiina niin rajoitukset tulee liian myöhään.
Thaimaan hätäily kasvosuojaimista nostaa kysymyksen onko siellä tietoa leviämisestä. Toivon mukaan ulkoministeriö kieltää Thaimaan matkustukset ennen kuin tuhannet suomalaiset ehtivät lähteä sinne.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin koomisia nämä tämän hetken tapahtumat:
Venäjä suunnittelee kansalaistensa evakuointia Thaimaasta.
Suomalaislapsiperheet lähtevät viikon päästä thaikkuihin hiihtolomille.
Naapurikateus. Pitää katos päästä naapurille hehkuttaan ja esitteleen rusketusta. Reissun peruminen olis liian alentavaa ku naapuri ilkkuis että loppuiko rahat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka hamstraisi kaikki mahdolliset tarvikkeet ja pistäisi ovet lukkoon niin en ole varma auttaako se. Virus voi pyöriä niin kauan ympäristössä, että se vaatisi pitkän erakoitumisen. Esim. Espanjantauti kiersi aina uudelleen. Liekö virus muuttunut niin, että ei ollut enää kellään vasta-aineita vai tartuttiko toisella kierroksella ne, jotka olivat ekasta aallosta selvinneet. Siihen en ole perehtynyt. Teoriassa, jos miettii niin pysyy vain talon sisällä ja ei suostu tapaamaan ketään niin ei se virus kyllä talon sisälle tule savupiipusta. Kai sitä voisi edes kokeilla.
Joutuihan nytkin jo joitakin ihmisiä Lapissa kotikaranteeniin altistuksen takia. Ei kai se tyhmää olisi varata vähän ekstraruokaa tässä tilanteessa. Tietenkin jos muu kaupunki toimii normaalisti, niin voi tilata kotiinkuljetuksella mitä haluaa, mutta nyt on kaupan lakkojakin uhkaamassa. Kyllä vähän kylmää kun miettii Wuhanin tilannetta.[/quote
Minä en kyllä uskaltaisi tilata mitään kotiin, kun pelkäisin, että joku on viruskäsillä niitä tavaroita käsitellyt. Pitäisi olla joku aine, millä pyyhkiä jokainen purkki ja purnukka. Mutta mikä tehoaa varmasti?
Vierailija kirjoitti:
YLE
Koronaviruksen takia eristetyssä Wuhanissa vallitsee "sotatila" – Varapääministeri: "Rintamakarkurit naulitaan historiallisen häpeän pylvääseen"
Viranomaiset kiertävät ovelta ovelle ja vievät vastentahtoisia asukkaita karanteeniin.
Joko tuolla oikea pääministerikin on kuukahtanut kun varapää on pistetty asialle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä kaikkia oireita siinä koronassa nyt tulee? Nouseeko aina kuume? Mulla oli eilen maha ihan ripulilla koko illan, muutamia päiviä ollut kurkku kipeä ja tänään aivan ihme tunne keuhkoputken kohdalla, aristaa ja ahdistaa.
T. HotellisiivoojaJuuri tämmöisiä, kuume on hyvin tyypillinen, yskä on kuivaa, väsymystä, hengenahdistusta, pahoinvointia, ripulia, lihaskipuja
Mulla on ollut väsymystä koska oon liian vähän ollut maastossa. Ripulia koska söin salaattia joku aines kenties pilaantunut. Lihaskipu n 2 pvää kannoin srlässä reppua joka painoi liikaa ja 2 muovipussia ja laitoin ne uffin laatikkoon. Ei yskää eikä henkeä ahdista.
Nyt on mennyt 35 000 ilmoitetun tartunnan raja rikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On täällä lääkäreitä
Valelääkäreitä.
Ketjussa ollut ainakin terveystieteiden maisteri, solu/molekyylibiologi jne. Kääntäjän tekemät tiivistelmät enkunkielistä artikkeleista olleet loistavia. Toimittaja-Sepon artikkeli hyvin kirjoitettu. Tunnistan monet vastausten kirjoitustyylistä ja enpä sanoisi että elämänkoululaisia juuri löytyy.
T. KTMMinäkin olen lukenut alusta asti, olen valriotieteiden maisteri ja todella huolissani koronasta. Tunnen myös päättäjiä ja olen hämilläni heidän suhtautumisestaan. Yksi kansanedustaja sanoi minulle, ettei tämä varautumisasia kuulu ollenkaan päättäjille vaan terveydenhuollon asiantuntijoille. Toinen on käynyt valtakunnallisen maanpuolustuskurssin ja sanoi, että Suomi on varautunut kaikkeen erinomaisesti. Ihmettelen mikseivät viranomaiset kuitenkaan voi tiedottaa aiheesta kunnolla, eivätkä kerro varautumisesta enemmän. En ole yhtään vakuuttunut, että varautuminen olisi kovin korkealla tasolla, minkä lisäksi tiedottamisessa tuntuu olevan kansalaisia väheksyvää tiedonpimittämistä, sellainen suomettunut itsesensuurin henki. Olen lukenut pääasiassa kansainvälistä mediaa, suomalaisesta ei saa mielestäni oikeaa kuvaa tilanteesta.
Minä taas olen lääkäri. Tunnustan olevani paniikissa, kun tiedän miten huonosti asiat on Suomessa hoidettu. Parista toisesta viestistä ymmärsin myös, että joku/jotkut kollegani täällä myös kirjoittaa. Hoitajia taitaa myös olla muutama. Ei tämä ole pelkkää "mammojen hysteriaa" - kunpa olisikin...
Lääkärinä voin kertoa että et ole lääkäri. Tai jos olet, olet todella pihalla.
Jokainen on oikeutettu mielipiteeseensä, hyvä kollega. Ammattikunnan sisällä kieltämättä on painetta olla myöntämättä olevansa paniikissa, mutta 20v. kokemuksella sanon silti olevani.
Toki on, mutta jos väität, että Suomessa asiat ovat huonosti niin en todellakaan tiedä mihin oikein pohjaat tietosi.
Ja lisään vielä sen verran, että itse en mitään "ammattikunnan sisäistä painetta" ole havainnut, eli senkin suhteen hiukan epäilyttää tuo lääkäriytesi.
Ammattikunnan sisäinen paine on tietysti sitä, että lääkärit koulutetaan rohkaisemaan ja sanomaan asiat aika varmana potilaille, vaikka itse olisikin epävarma.
Kyllä minun tuntemat lääkärit ainakin noudattavat potilastyössä tiettyä kaavaa, mutta siviilissä itsekin epäröivät ja jopa saattavat toimia toisin.
Olen lääkärin kaveri. Tiedän hänen miettineen mm, että voisiko sisäelinten syöpä tarttua seksiteitse puolisoon. Ja muuta vastaavaa, mitä yleinen mielipide, jota potilaille sanotaan, ei ole.
Tiedän myös erään lääkärin lääkitsevän itsensä Ab-kuurilla jokainen punkin piston jälkeen, vaikkei sitä potilailleen tuputakaan.
Vierailija kirjoitti:
"Ei koske Suomea"
"Se olis lottovoittoon verattava asia jos meillä olisi corona potilas"
"Leviää vain pisaratartuntana jos on pitkäaikaisessa kontaktissa"
"Ei ole syytä rajoittaa Kiinanmatkoja tai lentoja sinne"
"Mahdollisuus yksi miljoonasta"
"Odotamme THL:ltä ohjeita"
Veikkaan että mainitun laitoksen johto on jo yksityisbunkkereissa täysin varustellut Hazmat-suojapuvut päällä, kaviaarisäilykkeet hyllyssä ja shampanjapullot kylmässä.
Vierailija kirjoitti:
YLE
Koronaviruksen takia eristetyssä Wuhanissa vallitsee "sotatila" – Varapääministeri: "Rintamakarkurit naulitaan historiallisen häpeän pylvääseen"
Viranomaiset kiertävät ovelta ovelle ja vievät vastentahtoisia asukkaita karanteeniin.
Eli onko tuo nyt se kirkuvien ihmisten metalliboksi-kuljetus auton lavalla?
Nyt täytyy kyl sanoa ,että onneks en ole hankkinut lapsia.
Eri lähteistä tietoja seuranneena alkanut hivenen mietityttää... Mitä me täällä Suomessa tehdään toisin? Entä Ruotsissa ja parissa muussa maassa missä tartunnat on jääneet ilmeisen maltillisista toimenpiteistä huolimatta siihen yhteen? Melkein järkiään näyttäisi, että mitä raskaamman luokan karanteenit ja suojautumiset ovat käytössä, sitä iloisemmin korona leviää. Myös siis maissa joissa länsimainen terveydenhuolto on se mihin tukeudutaan.
Suurella todennäköisyydellähän tuo on varmaankin tilastoharha/onnekas sattuma, mutta kun miettii sitä Rovaniemen tapaustakin, millä todennäköisyydellä se jäi vain siihen yhteen, kun muualla näyttäisi ettei minkään valtakunnan eristystoimenpiteet pure?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on siis edelleenkin vain se yksi ainoa vahvistettu tapaus? Ja yli 400 sivua paniikkia tästä aiheesta? Jep, maailmanloppu on tulossa.
Juu, tilannehan on aivan mainio niin kauan kuin Suomessa ei ole kuin yksi tapaus. Luoja tätä itsekkyyttä.
Selvä, kun sinä ilmoittauduit epäitsekkääksi, niin mitäs jos otat pian lennot jotain kautta Kiinaan ja lähdet auttamaan sairastuneita paikanpäälle. Kävisikö tämä?
Hauskaa, että tulit maininneeksi. Lääkärit ilman rajoja -järjestön kautta kriisialueelle auttamaan lähteminen on kyllä urasuunnitelmissani, enkä ole ainoa joka näin haluaa toimia. Meitä on moneksi.
T. Sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin koomisia nämä tämän hetken tapahtumat:
Venäjä suunnittelee kansalaistensa evakuointia Thaimaasta.
Suomalaislapsiperheet lähtevät viikon päästä thaikkuihin hiihtolomille.
Naapurikateus. Pitää katos päästä naapurille hehkuttaan ja esitteleen rusketusta. Reissun peruminen olis liian alentavaa ku naapuri ilkkuis että loppuiko rahat.
Niin niin. Oishan se noloa, jos ois puol vuotta hehkuttanu reissua kaikille.
Hiukan epämiellyttävä ajatus, että suomalaiset lähtevät talvilomalla ehdoin tahdoin hakemaan virusta Thaimaasta ja levittävät sitä sitten pitkin kouluja ja työpaikkoja. Joku heikompikuntoinen, joka ei matkusta mihinkään, voi joutua kärsimään. Kaikkiin tilanteisiin lentokoneissa ja matkakohteissa ei pelkkä käsipesu taida auttaa.
Koronavirukseen sairastuneiden oireita ovat olleet kuume, yskä ja hengenahdistus. Virustartunnan nopea tunnistaminen on tärkeää, jotta voidaan estää viruksen leviämistä.
Jos epäilet, että olet ollut tekemisissä mahdollisesti virusinfektioon sairastuneen henkilön kanssa sekä saat kuumetta ja hengitystieoireita 14 vuorokauden kuluessa tapaamisesta, ota ensisijaisesti puhelimitse yhteyttä omaan terveyskeskukseen tai terveydenhuollon päivystykseen. Sieltä saat ohjeet hoitoon hakeutumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Pelottavinta tässä on ollut tämä ihmiskunnan nykyinen henkinen tila. Vihataan toisia ja luetellaan kuka joutaisi ensin kuolla, vaikka inhimillistä olisi toivoa kaikille terveyttä ja käyttäytyä mahdollisuuksien mukaan niin, ettei levittäisi tautia ainakaan tahallaan tai piittamattomuudellaan.
Yhteiskunnan tehtävä olisi antaa asiallista tietoa, ei pitäisi vähätellä eikä pelotella myöskään.
Nythän alkaa lomat, niin ihmiset matkustavat paljon ja silloin on vaarasa ainakin kausi-influenssa levitä, ja sen oireet saattavat kuormittaa terveydenhoitoa ilman ylimääräisiä tehtäviäkin.
Niin.. tämä "tasa-arvoinen" maailma välittää huomattavasti vähemmän ihmisistä kuin kymmenen vuotta sitten, johtuen kiristyneestä valtapelistä. Kaikkialla on liikaa hävittävää joko bisneksissä tai politiikassa. Tämä johtuu siitä, että globalisoitunut bisnes on tehnyt voitoista kansakuntia tärkeämpiä, samaan aikaan kuin globaali politiikka, on tehnyt ideoloigisesta taistelusta kansakuntia tärkeämpiä.
Lopputulos, meitä eivät suojaa enää rahaherrat, eikä aktivistit, koska aktivisteilla on globaali unelma ja kapitalisteilla globaali bisnes. Venäjä sulki rajat kiinaan, koska siellä toimi kumpikaan. Ei globaalit bisnekset, eikä globaalit unelmat.
kaksikymmentä tai jopa kymmenen vuotta sitten suomalaisista välitettiin enemmän, vaikka tietynlainen ideologinen tasa-arvoisuus ei ollutkaan ihan kantimissa. Yksilöllä saattoi joskus olla vähän ahdasta ihossaan ja seksuaalisuudessaan, mutta jotain meni pieleen kun asiaa korjattiin.
Sosialismi tappaa!
Eurooppalaisia pyydettiin orjiksi P-Afrikkaan, kolonialismi lopetti valkoisten orjuuttamisen
Suomeksi
Enkuksi
Suvaitsevaiset oppivat kantapään kautta
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/706651d0-ea3e-4866-bd52-9a355f696efa
Feminisminkin suuri suunnitelma perustuu tähän.
https://www.youtube.com/watch?v=Y9TviIuXPSE
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On täällä lääkäreitä
Valelääkäreitä.
Ketjussa ollut ainakin terveystieteiden maisteri, solu/molekyylibiologi jne. Kääntäjän tekemät tiivistelmät enkunkielistä artikkeleista olleet loistavia. Toimittaja-Sepon artikkeli hyvin kirjoitettu. Tunnistan monet vastausten kirjoitustyylistä ja enpä sanoisi että elämänkoululaisia juuri löytyy.
T. KTMMinäkin olen lukenut alusta asti, olen valriotieteiden maisteri ja todella huolissani koronasta. Tunnen myös päättäjiä ja olen hämilläni heidän suhtautumisestaan. Yksi kansanedustaja sanoi minulle, ettei tämä varautumisasia kuulu ollenkaan päättäjille vaan terveydenhuollon asiantuntijoille. Toinen on käynyt valtakunnallisen maanpuolustuskurssin ja sanoi, että Suomi on varautunut kaikkeen erinomaisesti. Ihmettelen mikseivät viranomaiset kuitenkaan voi tiedottaa aiheesta kunnolla, eivätkä kerro varautumisesta enemmän. En ole yhtään vakuuttunut, että varautuminen olisi kovin korkealla tasolla, minkä lisäksi tiedottamisessa tuntuu olevan kansalaisia väheksyvää tiedonpimittämistä, sellainen suomettunut itsesensuurin henki. Olen lukenut pääasiassa kansainvälistä mediaa, suomalaisesta ei saa mielestäni oikeaa kuvaa tilanteesta.
Minä taas olen lääkäri. Tunnustan olevani paniikissa, kun tiedän miten huonosti asiat on Suomessa hoidettu. Parista toisesta viestistä ymmärsin myös, että joku/jotkut kollegani täällä myös kirjoittaa. Hoitajia taitaa myös olla muutama. Ei tämä ole pelkkää "mammojen hysteriaa" - kunpa olisikin...
Lääkärinä voin kertoa että et ole lääkäri. Tai jos olet, olet todella pihalla.
Jokainen on oikeutettu mielipiteeseensä, hyvä kollega. Ammattikunnan sisällä kieltämättä on painetta olla myöntämättä olevansa paniikissa, mutta 20v. kokemuksella sanon silti olevani.
Toki on, mutta jos väität, että Suomessa asiat ovat huonosti niin en todellakaan tiedä mihin oikein pohjaat tietosi.
Ja lisään vielä sen verran, että itse en mitään "ammattikunnan sisäistä painetta" ole havainnut, eli senkin suhteen hiukan epäilyttää tuo lääkäriytesi.
Minä taas veikkaan että olet aika lailla vastavalmistunut, ehkä jopa NLY-aktiivi. Sinisilmäisesti uskot tähän Suomen systeemiin, koska lääkärikoulussa niin on opetettu. Meille taas sanoi yksi proffa aikoinaan, että "Suomen terveydenhuolto on hyvää eteläeurooppalaista tasoa". Tuo jäi mieleen - ei siis mitään maailman huippua tosiaan. Omat kokemukseni maailmalta ovat tämän myös vahvistaneet.
Mitä huipusta jää puuttumaan. Nuorten lääkärien riittävä tuki kollegoilta ehkä, mutta mitä muuta?
User kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On toimittava kirjoitti:
Meidän pitää viestittää asiallisella tavalla kansanedustajillemme, että emme halua koronavirusepidemiaa Suomeen ja olemme sen estääksemme valmiita kestämään hankaliakin toimenpiteitä.
Suomalaisten asiantuntijoiden ongelma on se, että he suhtautuvat koronavirukseen kuin luonnonvoimaan jota ei voi pysäyttää. Silloin hei eivät halua kokeilla tai edes suositella kovin voimakkaita toimenpiteitä, koska heidän mielestään ne aiheuttaisivat turhaa kärsimystä ja pelkoa. Hehän ovat ihmetelleet Kiinan voimakkaita toimenpiteitä ja pitäneet niitä ihmisille kärsimystä aiheuttavina.
Poliitikot eivät tietenkään voi yksityiskohtiin voi puuttua, mutta heidän pitää määritellä selkeä päämäärä johon pyritään. Päämäärän pitää olla koronavirus epidemian pitäminen pois Suomesta, kunnes virukseen on olemassa rokote tai tehokas hoito. Rokotetta on luvattu ensi vuoden alkuun ja sinne asti epidemian alkua pitää siis pystyä estämään. Koska THL ei tähän nähtävästi pyri, pitää hallituksen ja eduskuntamme kantaa vastuunsa ja antaa virkamiehille tärkeimmäksi tehtäväksi estää epidemia rokotteen saamiseen asti, voimakkaitakin keinoja käyttäen. Virkamiehet voivat sen jälkeen käyttää tarvittavia keinoja ja pyytää tarvittaessa lisäresursseja ja valtuuksia.
Mitä tämä tarkoittaa käytännössä? Matkustuskieltoa kaikille?Rajat täysin kiinni? Jotain muuta?
Sitä mukaa suljetaan rajat mailta, joissa epidemia ryöstäytyy käsistä kuten Kiinassa. Esim. vaikka, jos krematoriot alkaa tekemään työtä kolmessa vuorossa, niin se on ihan hyvä syy lopettaa kaikki liikenne siihen maahan.
Tämä. Niin tämä!!!
Tarkoitit kai että spermeoi... sulla on varmasti vahva spermeabiliteetti mitä irakilaisiin tulee.