Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Olis kamalaa joutua Thaikuissa eristykseen.
Jotenkin koomisia nämä tämän hetken tapahtumat:
Venäjä suunnittelee kansalaistensa evakuointia Thaimaasta.
Suomalaislapsiperheet lähtevät viikon päästä thaikkuihin hiihtolomille.
Vierailija kirjoitti:
Voi tätä kuolemanpelkoa palstalla. Siitähän tämä hysteria johtuu. Ihmiset pelkäävät kuolemaa (ja kärsimystä), eivät toki muiden, vaan omaansa. Ei ole niin suurta väliä jos Kiinassa kuolevat, kunhan nyt ei Suomeen iske, niin että itse olisi vaaravyöhykkeellä.
Mitä jos sen energian mitä nyt panikointiin laitetaan, laitettaisiin hetkessä elämiseen. Mennyt on mennyttä ja kukaan meistä ei tulevaisuudesta tiedä. Meillä on vain ja ainoastaan tämä hetki. Vietetään se rakkaidemme kanssa, kertoen heille kuinka paljon rakastamme. Kukaan meistä ei voi pysäyttää mahdollista pandemiaa. Lohduttako meitä kuoleman hetkellä se, että käytimme aikamme panikointiin, kun olisimme voineet käyttää sen hetkessä elämiseen rakkaittamme kanssa.
Olen itse vakavasti perussairas ja ehkä siksi en enää osaa pelätä kuolemaa. Pidän jokaista päivää lahjana ja olen aina tiedostanut sen, että kuolema on tavalla tai toisella aina läsnä. Olen pitänyt aina todennäköisenä sitä, että minun elinaikana tulee pandemia, joka tulee tappamaan paljon ihmisiä ja pidän myös maailmansodan mahdollisuutta omana elinaikanani suurena. Mutta mitä minun panikointini näihin asioihin vaikuttaa. Ei mitään. Olen itse ollut sairauksien takia lähellä kuolemaa useamman kerran ja en sitä osaa enää pelätä. Jokainen meistä kuolee ja kukaan meistä ei tiedä, miten ja milloin tulemme kuolemaan. Näen itse tärkeimpänä elää omanlaistani mahdollisimman onnellista elämää, niin että kuoleman hetkellä voin todeta eläneeni kuten olen halunnut, täyttä elämää ilman katumusta.
Toki itsekin pesen ahkerasti käsiä ja suojaudun turhilta riskeiltä, jos mahdollista, mutta aina se ei ole. Pari päivää sitten vastaan käveli joukko kiinalaisia turisteja, joista yhdellä oli jokin tauti päällä ja hän käytännössä yski vastaantulevien päälle, ilman yritystäkään yskiä hihaansa tai paperiin. Tuskin hänellä koronaa oli, mutta yhtä hyvin voi olla, että olikin. Ehkä sain häneltä jonkin tartunnan, ehkä en. En voi asiaan enää vaikuttaa, muuten kuin seuraamalla omaa vointiani. Elämä on ja kaikenlaista sattuu.
V*ttu mitä jeesustelua. Lapseton ja keski-ikäinen voi ajatella noin, mutta ei me joilla on pieniä lapsia ja vauva. Haluan huolehtia lapsistani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä kaikkia oireita siinä koronassa nyt tulee? Nouseeko aina kuume? Mulla oli eilen maha ihan ripulilla koko illan, muutamia päiviä ollut kurkku kipeä ja tänään aivan ihme tunne keuhkoputken kohdalla, aristaa ja ahdistaa.
T. HotellisiivoojaUutisten mukaan koronaan kuuluu yskä, kuume ja hengenahdistus. Saattoi olla kurkkukipu listalla myös.
Parane pian! Jos on hengityksenahdistusta, mene pian lääkäriin.
Myös ruskeahkon liman yskimistä, veriyskää ripulia. Toki liman yskiminen voi aiheuttaa oksennuksen.
On toimittava kirjoitti:
Meidän pitää viestittää asiallisella tavalla kansanedustajillemme, että emme halua koronavirusepidemiaa Suomeen ja olemme sen estääksemme valmiita kestämään hankaliakin toimenpiteitä.
Suomalaisten asiantuntijoiden ongelma on se, että he suhtautuvat koronavirukseen kuin luonnonvoimaan jota ei voi pysäyttää. Silloin hei eivät halua kokeilla tai edes suositella kovin voimakkaita toimenpiteitä, koska heidän mielestään ne aiheuttaisivat turhaa kärsimystä ja pelkoa. Hehän ovat ihmetelleet Kiinan voimakkaita toimenpiteitä ja pitäneet niitä ihmisille kärsimystä aiheuttavina.
Poliitikot eivät tietenkään voi yksityiskohtiin voi puuttua, mutta heidän pitää määritellä selkeä päämäärä johon pyritään. Päämäärän pitää olla koronavirus epidemian pitäminen pois Suomesta, kunnes virukseen on olemassa rokote tai tehokas hoito. Rokotetta on luvattu ensi vuoden alkuun ja sinne asti epidemian alkua pitää siis pystyä estämään. Koska THL ei tähän nähtävästi pyri, pitää hallituksen ja eduskuntamme kantaa vastuunsa ja antaa virkamiehille tärkeimmäksi tehtäväksi estää epidemia rokotteen saamiseen asti, voimakkaitakin keinoja käyttäen. Virkamiehet voivat sen jälkeen käyttää tarvittavia keinoja ja pyytää tarvittaessa lisäresursseja ja valtuuksia.
Mitä tämä tarkoittaa käytännössä? Matkustuskieltoa kaikille?Rajat täysin kiinni? Jotain muuta?
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin koomisia nämä tämän hetken tapahtumat:
Venäjä suunnittelee kansalaistensa evakuointia Thaimaasta.
Suomalaislapsiperheet lähtevät viikon päästä thaikkuihin hiihtolomille.
Kai suomalaisilla on kasvonaamarit, etteivät joudu pidätetyksi Thaimaassa. Hyvää rentouttavaa lomaa kaikille suomalaisille!
User kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä niiiin nautin, kun tää hössötys on ohi ja saan sanoa kaikille pelon lietsojille: "Noniin, mitä minä sanoin?!"
:DDDDD aaah, ihanaa!
Toivottavasti. Mutta jos niin ei käy, toivottavasti tajuat edes olla vast edes lopun elämääsi hiljaa.
Sen lyhyen, jos oikein karmaa naurattaa.
Vierailija kirjoitti:
On toimittava kirjoitti:
Meidän pitää viestittää asiallisella tavalla kansanedustajillemme, että emme halua koronavirusepidemiaa Suomeen ja olemme sen estääksemme valmiita kestämään hankaliakin toimenpiteitä.
Suomalaisten asiantuntijoiden ongelma on se, että he suhtautuvat koronavirukseen kuin luonnonvoimaan jota ei voi pysäyttää. Silloin hei eivät halua kokeilla tai edes suositella kovin voimakkaita toimenpiteitä, koska heidän mielestään ne aiheuttaisivat turhaa kärsimystä ja pelkoa. Hehän ovat ihmetelleet Kiinan voimakkaita toimenpiteitä ja pitäneet niitä ihmisille kärsimystä aiheuttavina.
Poliitikot eivät tietenkään voi yksityiskohtiin voi puuttua, mutta heidän pitää määritellä selkeä päämäärä johon pyritään. Päämäärän pitää olla koronavirus epidemian pitäminen pois Suomesta, kunnes virukseen on olemassa rokote tai tehokas hoito. Rokotetta on luvattu ensi vuoden alkuun ja sinne asti epidemian alkua pitää siis pystyä estämään. Koska THL ei tähän nähtävästi pyri, pitää hallituksen ja eduskuntamme kantaa vastuunsa ja antaa virkamiehille tärkeimmäksi tehtäväksi estää epidemia rokotteen saamiseen asti, voimakkaitakin keinoja käyttäen. Virkamiehet voivat sen jälkeen käyttää tarvittavia keinoja ja pyytää tarvittaessa lisäresursseja ja valtuuksia.
Mitä tämä tarkoittaa käytännössä? Matkustuskieltoa kaikille?Rajat täysin kiinni? Jotain muuta?
Sitä mukaa suljetaan rajat mailta, joissa epidemia ryöstäytyy käsistä kuten Kiinassa. Esim. vaikka, jos krematoriot alkaa tekemään työtä kolmessa vuorossa, niin se on ihan hyvä syy lopettaa kaikki liikenne siihen maahan.
Sosialismi tappaa!
Eurooppalaisia pyydettiin orjiksi P-Afrikkaan, kolonialismi lopetti valkoisten orjuuttamisen
Suomeksi
Enkuksi
Suvaitsevaiset oppivat kantapään kautta
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/706651d0-ea3e-4866-bd52-9a355f696efa
Feminisminkin suuri suunnitelma perustuu tähän.
https://www.youtube.com/watch?v=Y9TviIuXPSE
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä kaikkia oireita siinä koronassa nyt tulee? Nouseeko aina kuume? Mulla oli eilen maha ihan ripulilla koko illan, muutamia päiviä ollut kurkku kipeä ja tänään aivan ihme tunne keuhkoputken kohdalla, aristaa ja ahdistaa.
T. Hotellisiivooja
Juuri tämmöisiä, kuume on hyvin tyypillinen, yskä on kuivaa, väsymystä, hengenahdistusta, pahoinvointia, ripulia, lihaskipuja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. HotellisiivoojaUutisten mukaan koronaan kuuluu yskä, kuume ja hengenahdistus. Saattoi olla kurkkukipu listalla myös.
Parane pian! Jos on hengityksenahdistusta, mene pian lääkäriin.
https://www.onhealth.com/content/1/2019-ncov_wuhan_coronavirus_outbreak
Oireisiin kuuluvat useimmiten kuume, yskä ja hengenahdistus. Joillain myös oksentaminen, ripuli ja vatsakipu.
On toimittava kirjoitti:
Hieno kirjoitus mutta suomalaistyypilliseen tapan passiivimuodossa. ”’meidän pitää”, ”meidän täytyy”, ”tulee tehdä” . Ja kukaan ei sit käytännössä tee mitään.
Ohjeet pitää olla aktiivimuodossa, ”sinun täytyy soittaa kansanedustajallesi”, ”sinun täytyy ottaa yhteyttä sairaanhoitopiiriisi” jne, silloin ehkä tajutaan että asia koskee itseä - muuten se on joku muu joka asiaa hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On täällä lääkäreitä
Valelääkäreitä.
Ketjussa ollut ainakin terveystieteiden maisteri, solu/molekyylibiologi jne. Kääntäjän tekemät tiivistelmät enkunkielistä artikkeleista olleet loistavia. Toimittaja-Sepon artikkeli hyvin kirjoitettu. Tunnistan monet vastausten kirjoitustyylistä ja enpä sanoisi että elämänkoululaisia juuri löytyy.
T. KTMMinäkin olen lukenut alusta asti, olen valriotieteiden maisteri ja todella huolissani koronasta. Tunnen myös päättäjiä ja olen hämilläni heidän suhtautumisestaan. Yksi kansanedustaja sanoi minulle, ettei tämä varautumisasia kuulu ollenkaan päättäjille vaan terveydenhuollon asiantuntijoille. Toinen on käynyt valtakunnallisen maanpuolustuskurssin ja sanoi, että Suomi on varautunut kaikkeen erinomaisesti. Ihmettelen mikseivät viranomaiset kuitenkaan voi tiedottaa aiheesta kunnolla, eivätkä kerro varautumisesta enemmän. En ole yhtään vakuuttunut, että varautuminen olisi kovin korkealla tasolla, minkä lisäksi tiedottamisessa tuntuu olevan kansalaisia väheksyvää tiedonpimittämistä, sellainen suomettunut itsesensuurin henki. Olen lukenut pääasiassa kansainvälistä mediaa, suomalaisesta ei saa mielestäni oikeaa kuvaa tilanteesta.
Minä taas olen lääkäri. Tunnustan olevani paniikissa, kun tiedän miten huonosti asiat on Suomessa hoidettu. Parista toisesta viestistä ymmärsin myös, että joku/jotkut kollegani täällä myös kirjoittaa. Hoitajia taitaa myös olla muutama. Ei tämä ole pelkkää "mammojen hysteriaa" - kunpa olisikin...
Lääkärinä voin kertoa että et ole lääkäri. Tai jos olet, olet todella pihalla.
Jokainen on oikeutettu mielipiteeseensä, hyvä kollega. Ammattikunnan sisällä kieltämättä on painetta olla myöntämättä olevansa paniikissa, mutta 20v. kokemuksella sanon silti olevani.
Toki on, mutta jos väität, että Suomessa asiat ovat huonosti niin en todellakaan tiedä mihin oikein pohjaat tietosi.
Ja lisään vielä sen verran, että itse en mitään "ammattikunnan sisäistä painetta" ole havainnut, eli senkin suhteen hiukan epäilyttää tuo lääkäriytesi.
Minä taas veikkaan että olet aika lailla vastavalmistunut, ehkä jopa NLY-aktiivi. Sinisilmäisesti uskot tähän Suomen systeemiin, koska lääkärikoulussa niin on opetettu. Meille taas sanoi yksi proffa aikoinaan, että "Suomen terveydenhuolto on hyvää eteläeurooppalaista tasoa". Tuo jäi mieleen - ei siis mitään maailman huippua tosiaan. Omat kokemukseni maailmalta ovat tämän myös vahvistaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa tosiaan meidän huulipunahallituksella olla muut jutut mielessä kuin toissaijainen "korona-hysteria". Ehkä katsovat järkevämmäksi odottaa, että useampi tapaus Suomessa varmistuu, ennen kuin mitään suurempia varautumisia ruvetaan järjestämään. (Se on vain sikäli sääli, että jos näin kauan odotetaan, ei ehditä enää reagoida mitenkään ennen kuin kaikki sairaalat ovat täynnä.)
Jonkun pitäisi nyt olla rohkea ja alkaa puhua ääneen siitä, miten ja mihin Suomessa sairaita aletaan laittaa, ja mistä heille esim. sängyt ja varusteet (sekä hoitajat!).
Äkkiä kun tekee mielessään laskelmia, huomaa nopeasti, että ehkä isompaa varautumissuunnitelmaa on vaikea tehdä, koska mistä edes revittäisiin ne paikat ja resurssit? Ihmisiä vain telttasängyissä riviin messukeskuksiin ja koulujen liikuntasaleihin, niinkö? Kuka valvoo, kuka hoitaa? Mikä on poliisin ja armeijan osuus? Entä mitä jos lääkärit ja hoitajat eivät riitä?
Ei noita asioita ole tarkoituskaan tavallisille ihmisille lehdissä huudella. Ei niin tehdä muissakaan maissa.
Olen itse melko hyvällä näköalapaikalla poliisissa ja voin vakuuttaa, että meillä on kyllä ihan selvä toimintasuunnitelma myös laajamittaista pandemiaa ajatellen. Tottakai tilanteen mukaan jouduttaisiin sitten paljon luovimaan, mutta perustasolla valmiussuunnitelmat kyllä ovat ja niitä on paljon eri pelastustoimen välilläkin viime aikoina kerrattu.
OK. Minä olen näköalapaikalla sairaalassa eikä mitään tietoa mistään suunnitelmasta. Henkilökunta lähinnä puhuu omista peloistaan ja osa aikoo irtisanoutua, jos joutuu "kriisitöihin".
Olen laikkari sairaalassa ja tiedän että osastolle tulisi koronapotilaita lähes varmasti jos iskisi tälle seudulle. Jättäisin sen jälkeen menemättä töihin. Säästöjä sen verran ja varmuusvarastojakin että mökille voisin siirtyä vaikka kuukausiksi. Hoitajia poliisit vielä voivat etsiä töihin mutta minusta kukaan ei ole kiinnostunut.
Alapeukuttajat voivat mennä minun puolestani silloin töihin. Kiinassakin suuri osa sairastuneista hoitohenkilökuntaa joten ihanan vaaraton tauti enkä valmis sairastamaan randomien takia.
V*ttuako hakeuduit alalle? Olisit ruvennu vaikka roska auton kuljettajaks.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka hamstraisi kaikki mahdolliset tarvikkeet ja pistäisi ovet lukkoon niin en ole varma auttaako se. Virus voi pyöriä niin kauan ympäristössä, että se vaatisi pitkän erakoitumisen. Esim. Espanjantauti kiersi aina uudelleen. Liekö virus muuttunut niin, että ei ollut enää kellään vasta-aineita vai tartuttiko toisella kierroksella ne, jotka olivat ekasta aallosta selvinneet. Siihen en ole perehtynyt. Teoriassa, jos miettii niin pysyy vain talon sisällä ja ei suostu tapaamaan ketään niin ei se virus kyllä talon sisälle tule savupiipusta. Kai sitä voisi edes kokeilla.
Joutuihan nytkin jo joitakin ihmisiä Lapissa kotikaranteeniin altistuksen takia. Ei kai se tyhmää olisi varata vähän ekstraruokaa tässä tilanteessa. Tietenkin jos muu kaupunki toimii normaalisti, niin voi tilata kotiinkuljetuksella mitä haluaa, mutta nyt on kaupan lakkojakin uhkaamassa. Kyllä vähän kylmää kun miettii Wuhanin tilannetta.
Stora Enso on kieltänyt työmatkat lentäen.
Vierailija kirjoitti:
Mielenosoitus
Ja vastamielenosoitus
Pelottavinta tässä on ollut tämä ihmiskunnan nykyinen henkinen tila. Vihataan toisia ja luetellaan kuka joutaisi ensin kuolla, vaikka inhimillistä olisi toivoa kaikille terveyttä ja käyttäytyä mahdollisuuksien mukaan niin, ettei levittäisi tautia ainakaan tahallaan tai piittamattomuudellaan.
Yhteiskunnan tehtävä olisi antaa asiallista tietoa, ei pitäisi vähätellä eikä pelotella myöskään.
Nythän alkaa lomat, niin ihmiset matkustavat paljon ja silloin on vaarasa ainakin kausi-influenssa levitä, ja sen oireet saattavat kuormittaa terveydenhoitoa ilman ylimääräisiä tehtäviäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa tosiaan meidän huulipunahallituksella olla muut jutut mielessä kuin toissaijainen "korona-hysteria". Ehkä katsovat järkevämmäksi odottaa, että useampi tapaus Suomessa varmistuu, ennen kuin mitään suurempia varautumisia ruvetaan järjestämään. (Se on vain sikäli sääli, että jos näin kauan odotetaan, ei ehditä enää reagoida mitenkään ennen kuin kaikki sairaalat ovat täynnä.)
Jonkun pitäisi nyt olla rohkea ja alkaa puhua ääneen siitä, miten ja mihin Suomessa sairaita aletaan laittaa, ja mistä heille esim. sängyt ja varusteet (sekä hoitajat!).
Äkkiä kun tekee mielessään laskelmia, huomaa nopeasti, että ehkä isompaa varautumissuunnitelmaa on vaikea tehdä, koska mistä edes revittäisiin ne paikat ja resurssit? Ihmisiä vain telttasängyissä riviin messukeskuksiin ja koulujen liikuntasaleihin, niinkö? Kuka valvoo, kuka hoitaa? Mikä on poliisin ja armeijan osuus? Entä mitä jos lääkärit ja hoitajat eivät riitä?
Ei noita asioita ole tarkoituskaan tavallisille ihmisille lehdissä huudella. Ei niin tehdä muissakaan maissa.
Olen itse melko hyvällä näköalapaikalla poliisissa ja voin vakuuttaa, että meillä on kyllä ihan selvä toimintasuunnitelma myös laajamittaista pandemiaa ajatellen. Tottakai tilanteen mukaan jouduttaisiin sitten paljon luovimaan, mutta perustasolla valmiussuunnitelmat kyllä ovat ja niitä on paljon eri pelastustoimen välilläkin viime aikoina kerrattu.
OK. Minä olen näköalapaikalla sairaalassa eikä mitään tietoa mistään suunnitelmasta. Henkilökunta lähinnä puhuu omista peloistaan ja osa aikoo irtisanoutua, jos joutuu "kriisitöihin".
Olen laikkari sairaalassa ja tiedän että osastolle tulisi koronapotilaita lähes varmasti jos iskisi tälle seudulle. Jättäisin sen jälkeen menemättä töihin. Säästöjä sen verran ja varmuusvarastojakin että mökille voisin siirtyä vaikka kuukausiksi. Hoitajia poliisit vielä voivat etsiä töihin mutta minusta kukaan ei ole kiinnostunut.
Alapeukuttajat voivat mennä minun puolestani silloin töihin. Kiinassakin suuri osa sairastuneista hoitohenkilökuntaa joten ihanan vaaraton tauti enkä valmis sairastamaan randomien takia.
V*ttuako hakeuduit alalle? Olisit ruvennu vaikka roska auton kuljettajaks.
Minä en kyllä roskia kuljettele enää jos Suomessa todetaan useampi Wuhanin nuha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. HotellisiivoojaJuuri tämmöisiä, kuume on hyvin tyypillinen, yskä on kuivaa, väsymystä, hengenahdistusta, pahoinvointia, ripulia, lihaskipuja
Mutta lääkäriin et pääse, jollet voi osoittaa hotellissasi olleen kiinalaisia, mielellään Wuhanista kotoisin olevia majoittujia.
Muutenhan sinulla on vain kausiflunssa, joka menee ohi levolla ja buranalla.
Ja joutui pyytämään anteeksi sanomisiaan, kun joku yläpuolella jyrähti. Nyt Thaimaa virallisesti toivoo kaikkien turistien käyttävän maskia.