Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?

Kommentit (176779)

Vierailija
38801/176779 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille valehdellaan että käsienpesu riittää. Leviää pisaratartutona myös hengitysteiden ja silmien kautta. Pitäisi olla hengityssuojaimet(kaupoista loppu) ja suojalasit ja hanskat ja suojapuku. Meillä ei ole näitä tarpeeksi, tietenkään. Siksi ennaltaehkäisy olisi ollut ainoa keino. Mutta kouluja ym ei aiota sulkea, viruksen halutaan leviävän ympäriinsä.Yhteiskuntamme on pettänyt kansalaisensa.Ei voi kun rukoilla että Jeesus, armahda meitä!

Vierailija
38802/176779 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen ulkomaanlennot loppuu siihen kun muut maat estävät meidän koneiden pääsyn omille kentilleen.

Tähän ei välttämättä mene kauan.

Suomessa korona myönnetään vasta kun ihmisiä alkaa kaatua kaduille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
38803/176779 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko toimia kirjoitti:

Olen Satakunnasta. Olen laittanut viestiä THL:lle, terveysministeri Krista Kiurulle, pääministeri Sanna Marinille, valtioneuvostoon, jopa WHO:lle ja Wuhanin laboratorioon... kyllä, jopa sinne. Laitoin sähköpostia, että koittakaa tehdä se rokote ja äkkiä. Muille tahoille laitoin viestiä siitä, miksi Suomi ei toimi.... olen aktiivisesti informoinut kavereitani facessa... joka paikassa somessa... huh.. olen tehnyt sen, mitä tavallinen ihminen voi tehdä. Seuraavaksi aion laittaa viestiä presidentin kansliaan. Koska on pakko alkaa toimimaan. Veikkaan, että moni Suomalainen ei tee samaa kuin minä. Täytyy ilmeisesti olla vähän hullu, että uskaltaa ja kehtaa. Kaikki viestit olen laittanut omalla nimellä. Ainoa kuka vastasi, oli THL, sekin vastaus vaikutti automaattivastaukselta. Soitin myös muuten Porin kaupungin sivistystoimen johtajalle, että kunnon ohjeet kouluihin epidemia-alueilta palaajille

Ja minä tiedän, kuka olet. 

Minua ei haittaa, vaikka tietäisitkin kuka olen. Koitan toimia ajatellen kaikkia ihmisiä, kaikkien ihmisten parasta.

Vierailija
38804/176779 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihana, vihreä kaupungistuminen.

Ammun itseni ennemmin kuin luovun yksityisautostani. Terkkuja Harakalle.

Älä muuta sano. Tämän viimeistän pitäisi herättää ihmiset tiiviin rakentamisen ongelmiin.

Muutan Helsingistä pois, enkä varmasti enää palaa.

Vierailija
38805/176779 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko toimia kirjoitti:

Olen Satakunnasta. Olen laittanut viestiä THL:lle, terveysministeri Krista Kiurulle, pääministeri Sanna Marinille, valtioneuvostoon, jopa WHO:lle ja Wuhanin laboratorioon... kyllä, jopa sinne. Laitoin sähköpostia, että koittakaa tehdä se rokote ja äkkiä. Muille tahoille laitoin viestiä siitä, miksi Suomi ei toimi.... olen aktiivisesti informoinut kavereitani facessa... joka paikassa somessa... huh.. olen tehnyt sen, mitä tavallinen ihminen voi tehdä. Seuraavaksi aion laittaa viestiä presidentin kansliaan. Koska on pakko alkaa toimimaan. Veikkaan, että moni Suomalainen ei tee samaa kuin minä. Täytyy ilmeisesti olla vähän hullu, että uskaltaa ja kehtaa. Kaikki viestit olen laittanut omalla nimellä. Ainoa kuka vastasi, oli THL, sekin vastaus vaikutti automaattivastaukselta. Soitin myös muuten Porin kaupungin sivistystoimen johtajalle, että kunnon ohjeet kouluihin epidemia-alueilta palaajille

Laitoit sähköpostia ja ehdotit, että pistäisivät vauhtia rokotteen tekemiseen?  :)))

Käytkö ihan täysillä?

”Hei pojat, täällä Mirkku Suomesta ehdottaa että tehtäis rokote. Aika hyvä idea, aletaanpa hommiin!”

Vierailija
38806/176779 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun puhutaan että pitäisi olla hanskat kädessä kun koskee julkisten paikojen ovenkahvoihin, ostoskärryihin yms, niin millaiset hanskat ne nyt sitten pitäisi olla? Jotain nahkahanskoja suositellaan, mutta eihän ne kestä pesua, eikä varmaan niitä saa desinfioituakaan samoin kuin käsiä tai tasaista pintaa.

Mutta suojaako jotkut neulotut hanskat tai puuvillahanskat yhtään? Noita vois pestä siinä 60 asteessa?

Rukkasilla taas ei voi naputella maksupäätteitä tms, eli laskettelurukkasetkaan ei nyt varmaan toimi..

Kertäkäyttökumihanskat joo, mutta pakkasella jos kävelee kauppaan, niin ei paljon lämmitä ja sitten pitää olla toiset hanskat, jotka taas kontaminoituu.

Onko jollain joku järkevä vinkki?

Kauppaan mennessä ja ulkona normaalit käsineet, jotka otat pois siinä kaupan eteisessä ja laitat kertakäyttöhanskat käteen, niitä pidät koko asioinnin ja poistat ne kun olet lähdössä pois ja laitat takaisin normaalit käsineet.

Lähden kauppaan ja samoilla käsineillä mennään. Kotiin tullessa käsineet eteisen lattialle ja käsien pesu kunhan ensiksi kengät pois. Minta käsien pesua ennenku rojahdan tähän nahkatuoliin. 😂

Vierailija
38807/176779 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys palstalle: tiedän ihmisen, joka vähät välittäen muiden turvallisuudesta lähti eilen riskialueelle. Ei työmatka, ihan omaksi ilokseen. Häntä ei "taudit nappaa". Meillä on yhteinen tuttu (töissä tämän matkaajan kanssa samassa paikassa) ja hän kertoi, että työpaikalla ei ole mitään ohjeistusta asian suhteen. Kuulemma useita siellä pelottaa, että kollega tuo taudin mukanaan ja sen seurauksena yhä useampi sairastuu, monella lähipiirissä riskiryhmää. 

= Mitä tilanteessa voisi tehdä? Firma ei siis anna mitään ohjeita, eikä kukaan uskalla jäädä omalla luvalla kotiinkaan (eikä parin pvän jäämisestä olisi hyötyäkään). Etätöistä ei ole puhuttu kertaakaan. Ikään kuin eivät tajuaisi asiaa lainkaan. Kun tämä ihana matkaaja on se, joka pitäisi eristää muista. Mutta miten (jos hänen oma asenne on hällä väliä)? Kysyn aidosti, sillä tätä on varmasti muissakin paikoissa mietitty.

Vierailija
38808/176779 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko toimia kirjoitti:

Laitoit sähköpostia ja ehdotit, että pistäisivät vauhtia rokotteen tekemiseen?  :)))

Käytkö ihan täysillä?

”Hei pojat, täällä Mirkku Suomesta ehdottaa että tehtäis rokote. Aika hyvä idea, aletaanpa hommiin!”

😂😂😂

Vierailija
38809/176779 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo Italian meininki kuulostaa jo samansuuntaiselta kuin mitä Hubeista kuului jokin aikaa sitten. Sairaaloissa on hätä, laitteista pulaa. Massiiviset karanteenit. Jos nyt näistä kahdesta haluaisi ottaa opiksi ja kuunnella, mitä sieltä koetetaan viestittää, olisi syytä tehdä NYT enemmän muuallakin. 

Alkaa tosiaan kuulostaa siltä että liikaa laitetaan painetta Suomen sairaaloihin ja terveydenhuoltoon koska talous. Pitääkö meidän oikeasti kokea samanlaiden terveydenhuollon ja sairaaloiden romahdus kuin Italiassa? Se ehkä tulee, ehkä ei tule mutta en jättäisi sitä sen varaan että noin ei voisi mitenkään Suomessa tapahtua (varsinkin kun lentokoneet edelleen lentelevät Suomen ja Italian väliä ilman karanteeneja).  Jos niin tapahtuu, se on katastrofi johon minä en täälläkin lainattujen Suomen "asiantuntijoiden" kommenttien takia jää edes pakkolailla. Päättäjien ja THL:n vähättelevän ja epäluottamusta herättävän suhtautumisen jälkeen on turha sitten panikoida ja määrätä hoitajia pakkotöihin. Toista olisi jos alusta asti olisi sellainen tunne että on tehty kaikki mahdollinen koronaepidemian välttämiseksi.

Turha valittaa kun p*ska on housuissa jos ei edes suostuttu vaippaa laittamaan varalle ja otettu vielä varomattomasti laksatiivia (näin hoitajakieltä käyttäen).

Terkuin sairaanhoitaja

Vierailija
38810/176779 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko toimia kirjoitti:

Käytkö ihan täysillä?

Sitä en tiedä käynkö täysillä, mutta sen tiedän, että älykkyysosamääräni on korkeampi kuin 97% muusta väestöstä.... tiedän, että rokotteen kehittäminen ainakin tänne päin maailmaa kestää aikaa, mutta Kiinassa ne saa laittaa piikkejä ihmisiin ihan vaan presidentin luvalla... sieltä sitten voidaan katsoa kokemuksia. Jollakin Kiina hoitaa niitä ihmisiä ;)

Vierailija
38811/176779 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lappeenrannassa ihmiset vaativat fiksusti lentokentän sulkemista, mutta päättäjät levittelevät käsiään ja sanovat, etteivät voi yksin päättää tästä ja vapaa liikkuvuus pitää taata ja ihmiset kotiutettava Italiasta!

https://yle.fi/uutiset/3-11249325

Jokainen lentokentän sulkemista toivova voi mennä rautakauppaan ja ostaa sieltä paksua kettinkiä ja ison munalukon. Paksut vaijerit taitavat olla vielä parempia kunhan ne saa vaan lukittua kiinni.

Sitten menee lukitsemaan oveja ja portteja kiinni. Kyllä se ainakin vähän hidastaa lentokentälle pääsyä.

Kannattaa ensin lukita ovet. Niin monella kettingillä ja lukolla kuin siihen mahtuu. Sitten voi siirtyä lukitsemaan portteja ja parkkipaikkoja. En nyt tiedä miten portit on siellä toteutettu, mutta varmasti niihin jotenkin voi kettinkiä vetää.

Avoimet kannattaa heittää ekologisesti metallinkeräysastiaan. Niitä ei tarvita.

Eihän tämä tietenkään kenttää sulje, toimii vaan vähän hidasteena. Tämä voisi kuitenkin antaa päättäjille sellaisen viestin, että ihmiset ovat ihan oikeasti tosissaan.

Vierailija
38812/176779 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain hyvää. Influenssakausi taitaa olla hiipumaan päin? Uusien tartuntojen määrä vähenee per viikko. Tästä ei kukaan puhu, vaikka välillisesti tärkeä asia kaikkien sairaiden hoitamisen kannalta.

https://www.thl.fi/ttr/gen/rpt/infl.pdf

Vierailija
38813/176779 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmalla pankit ovat heränneet siihen, että riskinä on toiminnan halvaantuminen, jos työntekijät sairastavat kaikki samaan aikaan. Ovat ruvenneet jakamaan tiimejä eri toimistoille ja laittavat vuorotellen aina osan etätöihin.

Näin pitäisi alkaa toimia työpaikoissa Suomessakin, että estetään massasairastumiset.

https://us.cnn.com/world/live-news/coronavirus-outbreak-03-10-20-intl-h…

Vierailija
38814/176779 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä sairastanut influenssaa. Säästyisinköhän coronaltakin?

Olen joskus oikeasti miettinyt, että onko vastustuskykyni parempi kuin muiden. Yleensä ympärillä olevat sairastuu pahasti, mutta itse saatan saada vain vähän nenän tukkoisuutta. Vatsataudinkin sairastin eka kertaa eläissäni vasta 32 vuotiaana (tämäkin meni parissa tunnissa ohi).

Olenko minä potentiaalinen supertartuttaja?

Sairastut yhtälailla kun muutkin mutta saat vain tosi lievät oireet.

Vierailija
38815/176779 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

klo 4:25 eteenpäin

Singaporen resepti, jolla on onnistuttu estämään eksponentiaalinen leviäminen:

1. 900 terveysasemaa koulutettu tunnistamaan, on annettu lisäresursseja tähän.

2. KAIKILLE, joilla mahdollisia oireita, testit.

3. Kaikki tartunnan saaneet sairaalaan eristyshuoneisiin, ja pääsevät pois vasta kun on ovat täysin parantuneet.

4. Koulutetut tutkijat tutkivat, keneltä sairastunut on saanut tartunnan.

5. Sairastuneen kontaktit laitetaan karanteeniin, jonka rikkomisesta suuri rangaistus.

Suomen THL tiputti pallon jo ensimmäisessä ja toisessa kohdassa. Varmaan arvioivat aikoinaan, että "eeeei testejä tarvita paljoa, suurin huolenaiheemme on influenssa..."

Joten nyt niitä ei kai sitten ole, päätellen siitä, miten säästeliäästi niitä käytetään.

WHO:n varapääjohtajan (Bruce Aylward) mukaankin KAIKKI oireiset pitäisi testata. 

(tuossa yllä se Bruce Aylward ja suositus testata KAIKKI oireiset)

Singapore on maailman rikkaimpia valtioita. Kelpaa siellä testailla, kun rahaa on, asukkaita vähän ja kaikki asuvat pienellä alueella.

Vierailija
38816/176779 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rauhoitutaanpa nyt ja otetaan järki käteen.  Korona ei ole musta surma.:

"Infektiotautien erikoislääkäri Jukka Lumio: Massatapahtumien peruminen saattaa olla turhaa – “Virus jyllää kolmesta kuuteen kuukautta ja sitten se katoaa

---

Aluksi virus löytää muutamassa kuukaudessa alttiina olevat ihmiset, jolloin pieni osa väestöstä sairastuu. Lisäksi osa ihmisistä saa tartunnan mutta saavat siitä suojan, vaikka eivät varsinaisesti sairastukaan.

– Loput eivät ole missään riskissä sairastua.

Sitten tauti sammuu. Näin käyttäytyy esimerkiksi influenssa.

Näin voi käydä koronallekin, joka on influenssavirusta huonommin tarttuva. Kiinassa tartuntojen määrä on jo lähtenyt laskuun. Lumio arvioi, että aina kun virus saavuttaa uuden maan, se elää siellä kolmesta kuuteen kuukautta.

Lumio pitää täysin mahdollisena, että kesään mennessä aalto sammuu itsestään.

---

https://yle.fi/uutiset/3-11246000

Rauhoitu keskenäs ja mene minne lystäät. Espanjassa samoissa hautajaisissa olleista vieraista 60 sai tartunnan.

Vierailija
38817/176779 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myönnetään, että saatoin olla hieman vihainen, kun laitoin sähköpostia Wuhaniin. Siis siihen labraan laitoin, missä tutkittiin ja tutkitaan vaarallisia viruksia, mistä tämäkin virus on saattanut vahingossa päästä karkuun. Tätä ennen sieltä karkasi se eka SARS kahdesti.

Vierailija
38818/176779 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo Italian meininki kuulostaa jo samansuuntaiselta kuin mitä Hubeista kuului jokin aikaa sitten. Sairaaloissa on hätä, laitteista pulaa. Massiiviset karanteenit. Jos nyt näistä kahdesta haluaisi ottaa opiksi ja kuunnella, mitä sieltä koetetaan viestittää, olisi syytä tehdä NYT enemmän muuallakin. 

Alkaa tosiaan kuulostaa siltä että liikaa laitetaan painetta Suomen sairaaloihin ja terveydenhuoltoon koska talous. Pitääkö meidän oikeasti kokea samanlaiden terveydenhuollon ja sairaaloiden romahdus kuin Italiassa? Se ehkä tulee, ehkä ei tule mutta en jättäisi sitä sen varaan että noin ei voisi mitenkään Suomessa tapahtua (varsinkin kun lentokoneet edelleen lentelevät Suomen ja Italian väliä ilman karanteeneja).  Jos niin tapahtuu, se on katastrofi johon minä en täälläkin lainattujen Suomen "asiantuntijoiden" kommenttien takia jää edes pakkolailla. Päättäjien ja THL:n vähättelevän ja epäluottamusta herättävän suhtautumisen jälkeen on turha sitten panikoida ja määrätä hoitajia pakkotöihin. Toista olisi jos alusta asti olisi sellainen tunne että on tehty kaikki mahdollinen koronaepidemian välttämiseksi.

Turha valittaa kun p*ska on housuissa jos ei edes suostuttu vaippaa laittamaan varalle ja otettu vielä varomattomasti laksatiivia (näin hoitajakieltä käyttäen).

Terkuin sairaanhoitaja

Oletko töissäkin?

Vierailija
38819/176779 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rauhoitutaanpa nyt ja otetaan järki käteen.  Korona ei ole musta surma.:

"Infektiotautien erikoislääkäri Jukka Lumio: Massatapahtumien peruminen saattaa olla turhaa – “Virus jyllää kolmesta kuuteen kuukautta ja sitten se katoaa

---

Aluksi virus löytää muutamassa kuukaudessa alttiina olevat ihmiset, jolloin pieni osa väestöstä sairastuu. Lisäksi osa ihmisistä saa tartunnan mutta saavat siitä suojan, vaikka eivät varsinaisesti sairastukaan.

– Loput eivät ole missään riskissä sairastua.

Sitten tauti sammuu. Näin käyttäytyy esimerkiksi influenssa.

Näin voi käydä koronallekin, joka on influenssavirusta huonommin tarttuva. Kiinassa tartuntojen määrä on jo lähtenyt laskuun. Lumio arvioi, että aina kun virus saavuttaa uuden maan, se elää siellä kolmesta kuuteen kuukautta.

Lumio pitää täysin mahdollisena, että kesään mennessä aalto sammuu itsestään.

---

https://yle.fi/uutiset/3-11246000

Ok, ymmärrän että tämä on viruksen logiikka.

Mutta onko hyvinvointiyhteiskunnan ja länsimaisten arvojen mukaisen valtion logiikka antaa viruksen levitä ja tappaa ihmisiä, koska kaikille ihmisille ei voida antaa hoitoa ?

Koska niin käy tällä hetkellä Italiassa. Tehopaikoista on pulaa eikä kaikki saa samaa hoitoa siitä syystä.

Onko se oikein?

Miksi Italian tilanne ei voisi toistua Suomessa?

Tämä covid leviää pahemmin kuin Sars tai Hiv ja on vieläpä vaarallisempi. Singaporessa osasivat toimia, Italiassa eivät. Eikä nähtävästi länsimaissa missään.

Suomella olisi nyt viimeinen tsäännssi olla Voittaja ja pysäyttää tämä Sars. Kaikki kiinni rahtia lukuunottamatta, maa hätätilaan ja ja 1 kk päästä jatketaan normaalisti.

Toinen vaihtoehto on Italian tyyppinen totaalisekoilu, kansanmurha.

Ainoa vain että tuon 1kk jälkeen ei todellakaan päästäisi jatkamaan normaalisti. Mihin se virus kuukaudessa katoaisi? Ja vaikka se Suomesta katoaisikin, niin ei tarvittaisi kuin yksi lentomatkustaja, joka tartuttaa sen muutamalle muulle, on uusi epidemia valmis.

Vierailija
38820/176779 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys palstalle: tiedän ihmisen, joka vähät välittäen muiden turvallisuudesta lähti eilen riskialueelle. Ei työmatka, ihan omaksi ilokseen. Häntä ei "taudit nappaa". Meillä on yhteinen tuttu (töissä tämän matkaajan kanssa samassa paikassa) ja hän kertoi, että työpaikalla ei ole mitään ohjeistusta asian suhteen. Kuulemma useita siellä pelottaa, että kollega tuo taudin mukanaan ja sen seurauksena yhä useampi sairastuu, monella lähipiirissä riskiryhmää. 

= Mitä tilanteessa voisi tehdä? Firma ei siis anna mitään ohjeita, eikä kukaan uskalla jäädä omalla luvalla kotiinkaan (eikä parin pvän jäämisestä olisi hyötyäkään). Etätöistä ei ole puhuttu kertaakaan. Ikään kuin eivät tajuaisi asiaa lainkaan. Kun tämä ihana matkaaja on se, joka pitäisi eristää muista. Mutta miten (jos hänen oma asenne on hällä väliä)? Kysyn aidosti, sillä tätä on varmasti muissakin paikoissa mietitty.

Hivin levittämisestä saa tuomion. Tämä covid on sitäkin Paljon vaarallisempi, että siltä pohjalta päätöksiä.

Ketju on lukittu.