Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?

Kommentit (176779)

Vierailija
38781/176779 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun puhutaan että pitäisi olla hanskat kädessä kun koskee julkisten paikojen ovenkahvoihin, ostoskärryihin yms, niin millaiset hanskat ne nyt sitten pitäisi olla? Jotain nahkahanskoja suositellaan, mutta eihän ne kestä pesua, eikä varmaan niitä saa desinfioituakaan samoin kuin käsiä tai tasaista pintaa.

Mutta suojaako jotkut neulotut hanskat tai puuvillahanskat yhtään? Noita vois pestä siinä 60 asteessa?

Rukkasilla taas ei voi naputella maksupäätteitä tms, eli laskettelurukkasetkaan ei nyt varmaan toimi..

Kertäkäyttökumihanskat joo, mutta pakkasella jos kävelee kauppaan, niin ei paljon lämmitä ja sitten pitää olla toiset hanskat, jotka taas kontaminoituu.

Onko jollain joku järkevä vinkki?

Kauppaan mennessä ja ulkona normaalit käsineet, jotka otat pois siinä kaupan eteisessä ja laitat kertakäyttöhanskat käteen, niitä pidät koko asioinnin ja poistat ne kun olet lähdössä pois ja laitat takaisin normaalit käsineet.

Vierailija
38782/176779 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rauhoitutaanpa nyt ja otetaan järki käteen.  Korona ei ole musta surma.:

"Infektiotautien erikoislääkäri Jukka Lumio: Massatapahtumien peruminen saattaa olla turhaa – “Virus jyllää kolmesta kuuteen kuukautta ja sitten se katoaa

---

Aluksi virus löytää muutamassa kuukaudessa alttiina olevat ihmiset, jolloin pieni osa väestöstä sairastuu. Lisäksi osa ihmisistä saa tartunnan mutta saavat siitä suojan, vaikka eivät varsinaisesti sairastukaan.

– Loput eivät ole missään riskissä sairastua.

Sitten tauti sammuu. Näin käyttäytyy esimerkiksi influenssa.

Näin voi käydä koronallekin, joka on influenssavirusta huonommin tarttuva. Kiinassa tartuntojen määrä on jo lähtenyt laskuun. Lumio arvioi, että aina kun virus saavuttaa uuden maan, se elää siellä kolmesta kuuteen kuukautta.

Lumio pitää täysin mahdollisena, että kesään mennessä aalto sammuu itsestään.

---

https://yle.fi/uutiset/3-11246000

Perusteetonta ja ennen kaikkea vaarallista yltiöoptimismia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
38783/176779 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä sairastanut influenssaa. Säästyisinköhän coronaltakin?

Olen joskus oikeasti miettinyt, että onko vastustuskykyni parempi kuin muiden. Yleensä ympärillä olevat sairastuu pahasti, mutta itse saatan saada vain vähän nenän tukkoisuutta. Vatsataudinkin sairastin eka kertaa eläissäni vasta 32 vuotiaana (tämäkin meni parissa tunnissa ohi).

Olenko minä potentiaalinen supertartuttaja?

Vierailija
38784/176779 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko toimia kirjoitti:

Olen Satakunnasta. Olen laittanut viestiä THL:lle, terveysministeri Krista Kiurulle, pääministeri Sanna Marinille, valtioneuvostoon, jopa WHO:lle ja Wuhanin laboratorioon... kyllä, jopa sinne. Laitoin sähköpostia, että koittakaa tehdä se rokote ja äkkiä. Muille tahoille laitoin viestiä siitä, miksi Suomi ei toimi.... olen aktiivisesti informoinut kavereitani facessa... joka paikassa somessa... huh.. olen tehnyt sen, mitä tavallinen ihminen voi tehdä. Seuraavaksi aion laittaa viestiä presidentin kansliaan. Koska on pakko alkaa toimimaan. Veikkaan, että moni Suomalainen ei tee samaa kuin minä. Täytyy ilmeisesti olla vähän hullu, että uskaltaa ja kehtaa. Kaikki viestit olen laittanut omalla nimellä. Ainoa kuka vastasi, oli THL, sekin vastaus vaikutti automaattivastaukselta. Soitin myös muuten Porin kaupungin sivistystoimen johtajalle, että kunnon ohjeet kouluihin epidemia-alueilta palaajille

Ja minä tiedän, kuka olet. 

Vierailija
38785/176779 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinkakohan moni tän ketjun ja muista somen denialisteistä on yrittäjiä, joilla oma lehmä ojassa. Hesarissa lukee, kuinka Helsingin ravintoloissa on käynyt kato kun turistit ei koronan takia juuri liiku.  Ymmärrän, että ravintoloitsijoita, matkailuyrittäjiä ym. harmittaa oman elinkeinon puolesta, mutta eiköhän suomalaisten terveys ja turvallisuus ole tärkeämpää noin isossa mittakaavassa.

Mitenkään nyt vähättelemättä terveyden tärkeyttä, niin kyllä toisten elinkeinon vähättely on melkoista dissaamista sekin. Nyt puhutaan kuitenkin pitkälti pienyrittäjistä ja heidän työntekijöistään. Isot varmasti pärjäävät vaikka hiljaisempaa aikaa tulisikin, mutta pienillä tuskin on samanlaista puskuria.

Kyllä harmittaa on aika lievä ilmaisu, jos firma menee konkurssiin, perheeltä menee elinkeino ja samalla vaikkapa kymmeneltä työntekijältä. 

Ymmärrän, että tilanne on vaikea ja kova. Mutta onko se, että konkursseilta vältytään tärkeämpää kuin se, että sillä säästetään henkiä? Yhden ihmisen tai kymmenen, satojen, tuhansien henkiä?

En minä tarkoittanut asettaa näitä vastakkain. Tottakai jos pakko on valita, mieluummin muutama konkurssi kuin paljon menetettyjä henkiä.

Halusin vaan puuttua siihen, että vähän voisi puheessa harjoittaa myötätuntoa niitä ihmisiä kohtaan, joihin tämä kolahtaa taloudellisesti.

Se että puhutaan, kuinka yrittäjiä harmittaa, on melkoista väheksyntää. Kyllä konkurssi voi romahduttaa koko elämän pahimmillaan.

Jep. Perheelläni oli ravintola, joka meni konkurssiin 90-luvun lamassa. Työntekijöitä 3. Velkaa riittävästi.

Isäni päätyi ns lopulliseen ratkaisuun, äiti sitten makseli velkoja miten parhaiten pystyi, kunnes 55-vuotiaana sairastui vakavasti ja kuoli hänkin.

Minua surettaa todella erityisesti pienyrittäjien puolesta. Nykyään on yrittäjälläkin hieman parempi sosiaaliturva kuin ennen, mutta ei se konkurssista nouseminen mikään helppo juttu ole.

Vierailija
38786/176779 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Testata ei kannata siksi että:
Oireettomalla potilaalla testi ei näytä koronaa

Eikä siis myöskään niillä, jotka ovat altistuneet taudille.

Turhia testejä ei tietenkään kannata tehdä, koska ne ovat kalliita, eivätkä anna oikeaa tulosta.

Näin kertoi lääkäri netissä joku päivä sitten. Eikä ollut THL:n lekuri, vaan joku paikallinen infektiolääkäri.

Joo, mut tämä koskee ainoastaan koronaviruksen FINNCOVID-19 tapauksia, sillä muualla maailmassa on onnistuneesti testattu oireettomia ja siten saatu heitä kotikaranteeniin ennen kun tartuttavat muita. Tosin ei risteilyalus Diamond Princessillä, kun siellä huomattiin vasta oireettomien testauksissa, että hupsista, yli puolet (322) tartunnan saaneista olikin sellaisia, joilla ei ollut mitään oireita ja ehtivät tartuttaa sitten väkeä siten, että 10 tartunnasta tuli 696 tartunnan saanutta, kun oltiin meinattu, että niitä oireettomia ei kannata testata.

Suomessa tarttuu vain FinnSars2-20. Se on tullut Italiasta, mutta täällä mutatoitunut THL:n ohjeiden mukaan. Ei siis tartu itämisaikana eikä oikein kosketustartuntanakaan eikä missään nimessä aerosolina. Ja ilman Italia-kytköstä sitä on mahdotonta saada. Ettäs tiedätte.

FinnSars2-20 ei myöskään kannata testata. Parasta vaan pestä käsiä (sekään ei välttämätöntä koska ei oikeastaan tartu pinnoilta) ja keskittyä torjumaan ilmastonmuutosta. 

Vierailija
38787/176779 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Italialaiskirurgin vuodatus 3 kirjoitti:

I can also assure you that when you see young people who end up intubated in the ICU, pronated or worse, in ECMO (a machine for the worst cases, which extracts the blood, re-oxygenates it and returns it to the body, waiting for the lungs to hopefully heal), all this confidence for your young age goes away. And while there are still people on social media who boast of not being afraid by ignoring the recommendations, protesting that their normal lifestyle habits have "temporarily" halted, the epidemiological disaster is taking place. And there are no more surgeons, urologists, orthopedists, we are only doctors who suddenly become part of a single team to face this tsunami that has overwhelmed us.

The cases multiply, up to a rate of 15-20 hospitalizations a day all for the same reason. The results of the swabs now come one after the other: positive, positive, positive. Suddenly the emergency room is collapsing. Emergency provisions are issued: help is needed in the emergency room. A quick meeting to learn how the to use to emergency room EHR and a few minutes later I'm already downstairs, next to the warriors on the war front. The screen of the PC with the chief complaint is always the same: fever and respiratory difficulty, fever and cough, respiratory insufficiency etc ... Exams, radiology always with the same sentence: bilateral interstitial pneumonia. All needs to be hospitalized. Some already needs to be intubated, and goes to the ICU. For others, however, it is late. ICU is full, and when ICUs are full, more are created. Each ventilator is like gold: those in the operating rooms that have now suspended their non-urgent activity are used and the OR become a an ICU that did not exist before. I found it amazing, or at least I can speak for Humanitas Gavazzeni (where I work), how it was possible to put in place in such a short time a deployment and a reorganization of resources so finely designed to prepare for a disaster of this magnitude. And every reorganization of beds, wards, staff, work shifts and tasks is constantly reviewed day after day to try to give everything and even more. Those wards that previously looked like ghosts are now saturated, ready to try to give their best for the sick, but exhausted. The staff is exhausted. I saw fatigue on faces that didn't know what it was despite the already grueling workloads they had. I have seen people still stop beyond the times they used to stop already, for overtime that was now habitual. I saw solidarity from all of us, who never failed to go to our internist colleagues to ask "what can I do for you now?" or "leave that admission to me, i will take care of it." Doctors who move beds and transfer patients, who administer therapies instead of nurses. Nurses with tears in their eyes because we are unable to save everyone and the vital signs of several patients at the same time reveal an already marked destiny. There are no more shifts, schedules.

Social life is suspended for us. I have been separated for a few months, and I assure you that I have always done my best to constantly see my son even on the day after a night shift, without sleeping and postponing sleep until when I am without him, but for almost 2 weeks I have voluntarily not seen neither my son nor my family members for fear of infecting them and in turn infecting an elderly grandmother or relatives with other health problems. I'm happy with some photos of my son that I look at between tears and a few video calls. So you should be patient too, you can't go to the theater, museums or gym. Try to have mercy on that myriad of older people you could exterminate. 

VOI, jaksaisiko joku kääntää näistä edes osan? Tavoittaisi varmasti 10-kertaisen lukijamäärän.

Lyhyesti sanottuna tämä italialaislääkäri kertoo, kuinka raastavaa on nähdä, miten nuoretkin potilaat joutuvat tehohoitoon ja intuboitaviksi, kuinka kaikki lääkärit valjastetaan nyt hoitamaan yhtä ja samaa oiremuotoa omasta erikoisalasta huolimatta, kuinka hirveästi ja antaumuksella terveydenhuoltohenkilöstö painaa hommia ja puhaltaa yhteen hiileen, mutta kuinka turhauttavaa heistä on katsoa kuolevia ihmisiä, kun hoidosta huolimatta potilaita kuolee, ja samalla jotkut vähättelevät tilannetta. Tilat ja laitteet loppuvat kesken ja niitä hoidetaan kuin ihmeen kaupalla lisää. 

Hän kertoo myös, että on koko tähänastisen uransa aikana aina hoitanut asiat niin, että pystyy näkemään lapsiaan päivittäin omista hankalista työajoistaan huolimatta, mutta nyt ei ole tavannut perhettään kahteen viikkoon, koska pelkää tartuttavansa heidät ja heidän kauttaan muita ihmisiä.

Vierailija
38788/176779 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen joskus oikeasti miettinyt, että onko vastustuskykyni parempi kuin muiden. Yleensä ympärillä olevat sairastuu pahasti, mutta itse saatan saada vain vähän nenän tukkoisuutta. Vatsataudinkin sairastin eka kertaa eläissäni vasta 32 vuotiaana (tämäkin meni parissa tunnissa ohi).

Hyvin mahdollisesti olet.

Vierailija
38789/176779 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rauhoitutaanpa nyt ja otetaan järki käteen.  Korona ei ole musta surma.:

"Infektiotautien erikoislääkäri Jukka Lumio: Massatapahtumien peruminen saattaa olla turhaa – “Virus jyllää kolmesta kuuteen kuukautta ja sitten se katoaa

---

Aluksi virus löytää muutamassa kuukaudessa alttiina olevat ihmiset, jolloin pieni osa väestöstä sairastuu. Lisäksi osa ihmisistä saa tartunnan mutta saavat siitä suojan, vaikka eivät varsinaisesti sairastukaan.

– Loput eivät ole missään riskissä sairastua.

Sitten tauti sammuu. Näin käyttäytyy esimerkiksi influenssa.

Näin voi käydä koronallekin, joka on influenssavirusta huonommin tarttuva. Kiinassa tartuntojen määrä on jo lähtenyt laskuun. Lumio arvioi, että aina kun virus saavuttaa uuden maan, se elää siellä kolmesta kuuteen kuukautta.

Lumio pitää täysin mahdollisena, että kesään mennessä aalto sammuu itsestään.

---

https://yle.fi/uutiset/3-11246000

Kuulostaa Trumpilta koko ukko: "Coronavirus will disappear one day 'like a miracle'".

Vertaa vielä virusta influenssaan, jota se ei ole. 

En ole erityisen vainoharhainen, mutta kun infektiotautien erikoislääkäri puhuu puppua koronan ja influenssan tarttuvuudesta, uskon jo, että meitä vedätetään ja pidetään naiivina. Tavan tallaajakin osaa katsoa WHO:n sivuilta, että influenssan R0-luku on 1,3 ja Sars2CoV:n 2,2-3,9. Hyvät viranomaiset, olkaa avoimia ja puhukaa totta.

Vierailija
38790/176779 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana, vihreä kaupungistuminen.

Ammun itseni ennemmin kuin luovun yksityisautostani. Terkkuja Harakalle.

Vierailija
38791/176779 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsissa muutama tapaus tehohoidossa, sieltä saataneen pian ensimmäiset kuolemat.

Vierailija
38792/176779 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

klo 4:25 eteenpäin

Singaporen resepti, jolla on onnistuttu estämään eksponentiaalinen leviäminen:

1. 900 terveysasemaa koulutettu tunnistamaan, on annettu lisäresursseja tähän.

2. KAIKILLE, joilla mahdollisia oireita, testit.

3. Kaikki tartunnan saaneet sairaalaan eristyshuoneisiin, ja pääsevät pois vasta kun on ovat täysin parantuneet.

4. Koulutetut tutkijat tutkivat, keneltä sairastunut on saanut tartunnan.

5. Sairastuneen kontaktit laitetaan karanteeniin, jonka rikkomisesta suuri rangaistus.

Suomen THL tiputti pallon jo ensimmäisessä ja toisessa kohdassa. Varmaan arvioivat aikoinaan, että "eeeei testejä tarvita paljoa, suurin huolenaiheemme on influenssa..."

Joten nyt niitä ei kai sitten ole, päätellen siitä, miten säästeliäästi niitä käytetään.

WHO:n varapääjohtajan (Bruce Aylward) mukaankin KAIKKI oireiset pitäisi testata. 

(tuossa yllä se Bruce Aylward ja suositus testata KAIKKI oireiset)

Vierailija
38793/176779 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko testeihin pääsee vaikka ei ole käynyt pohjois-italiassa? En jaksa panikoida, mutta olen aika varma että sain tämän Helsingistä työmatkalla. Mua ei kuitenkaan oteta testeihin koska en ole matkustanut pohjois-italiaan.

Ihan muita ajatellen halusisin testiin, osaisivat muut tarkkailla omia oireitaan kun meidän paikkakunnat ei koronaa vielä virallisesti ole.

Oireesi?

Flunssa ilman räkäisyyttä. Kurkussa tuntuu koko ajan olevan suurempi ja suurempi "pala", kurkkuun sattuu, kuiva ja erittäin ärsyttävä yskä. Lievä hengenahdistus rasituksessa, makuulla paineentunne ja ahdistuksen tunne rinnassa - ihan kuin peitto olisi niin painava että haittaa hengitystäni.

Eilen soitin terveyskeskukseen hengenahdistusoireista huolestuneena. Mua käskettiin vain lepäilemään kotona. Mulla on astma, joten olisi mukava että minut otettaisiin edes muihin tutkimuksiin.

Lisänä myös jojoileva lievä kuume/lämmön nousu.

Olen astmaa lukuunottamatta erittäin hyväkuntoinen, joten voi olla että ehkä mun oireet pahenee kun keho ei enää jaksa. Oon päivä päivältä väsyneempi.

Ota SUURIA annoksia C-vitamiinia. Tuttu lääkäri Facebookissa linkkaili eilen tutkimuksia, joiden mukaan auttaa viruksiin ylipäätään. Kiinassa ja Saksassa ainakin käytetään sairaalahoidossa, suonensisäisesti.

Esim. 5 g päivässä on annos, jolla on vaikutusta. Eli viisi poretablettia päivässä.

Saksassa tehohoidossa olevat potilaat saavat suomensisäisesti jopa 34 grammaa c-vitamiinia vuorokaudessa. Tämä ei ole uusi ”keksintö”, näin on tehty aiemminkin, ennen koronaa.

Lähde Deutsche Welle

On maksalle vaarallista, siksi tuollaisia övereitä ei suositella kotona otettavaksi.

Veikkaan että lääkärit Saksassa varmasti tietävät mitä TEHOHOITOA SAIRAALASSA antaessaan tekevät, älä huoli, ei koske sinua.

Niin, ne antaa sitä sairaalassa, siellä se on turvallisempaa. Sillä mainitsinkin, ettei sitä suositella kotona ominpäin tehtäväksi.

Jokainen tajuaa sen kyllä itsekin.

Ei ihan siltä vaikuttanut kun näitä viestejä luki. Olit ainoa joka mainitsi että homma hoidetaan sairaalassa. Muut on miettimässä vetääkö putkilollinen beroccaa naamariin yhdellä istumalla.

Eikö Berocca ole b-vitamiinicoctail? Joo no en tiedä sitten, itselleni on tosiaan päivänselvää että sairaalassa tehohoidossa lääkärin suoneen antama c-vitamiiniliuos on aivan eri asia kuin joku poretabletti kotona. Minä otan purkista vain d-vitamiinia ja magnesiumia, ja toivon että muutkin pitävät järjen päässä lisäravinteiden kanssa. Kuten sanoit, maksa ja munuaiset saattavat vahingoittua suurista vitamiiniannoksista.

DW jonka lähteeksi mainitsin sanoi ettei tymäkkä c-vitamiiniannos ns etukäteen ja terveenä mitään auta, vaan se auttaa vasta sitten kun tauti on alkanut ja päällä. Jos auttaa. Eli ei ”tankkausta” kotona vaan vasta sitten sairaalassa jos lääkäri tarpeelliseksi katsoo.

Vierailija
38794/176779 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän kertakäyttö hanskoja aina ulkona. Kumikäsineitä, enkä häpeä ollenkaan.

Nyt olen alkanut käyttämään töissä. Myös.

Vierailija
38795/176779 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa taitaa nyt olla 40 varmistettua koronatapausta. Kuinka monta päivää on siitä, kun Italian luku oli 40? ( Voiko tuota worldometeria tai muuta sivustoa "rullata" taaksepäin? )

Moniko suomalainen antaa tuplaposkipusuja?

Vielä 90-luvulla tämäkin tapa yritettiin istuttaa suomalaisiin koulussa, kun on niin sivistynyttä.

Onneksi ei juurtunut.

Vierailija
38796/176779 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sulla ei ole tapana hipelöidä kasvojasi? Vain pieni osa taudeista tarttuu esim. hengitysilmasta suoraan. Yleensä reitti menee sormien kautta limakalvolle ja siitä elimistöön.

Jos ei juurikaan hieroskele silmiään, kaivele nenäänsä/suutaan tai muuten rapsuttele kasvojaan niin infektioiden riski on aika minimaalinen.

Vierailija
38797/176779 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla työmatka Berliiniin parin viikon päästä. Ei ole peruttu mutta en halua lähteä. Oletko liian varovainen?

Tämän viruksen kanssa kukaan ei voi olla liian varovainen. Kannattaa perua koko matka.

Vierailija
38798/176779 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko toimia kirjoitti:

Olen Satakunnasta. Olen laittanut viestiä THL:lle, terveysministeri Krista Kiurulle, pääministeri Sanna Marinille, valtioneuvostoon, jopa WHO:lle ja Wuhanin laboratorioon... kyllä, jopa sinne. Laitoin sähköpostia, että koittakaa tehdä se rokote ja äkkiä. Muille tahoille laitoin viestiä siitä, miksi Suomi ei toimi.... olen aktiivisesti informoinut kavereitani facessa... joka paikassa somessa... huh.. olen tehnyt sen, mitä tavallinen ihminen voi tehdä. Seuraavaksi aion laittaa viestiä presidentin kansliaan. Koska on pakko alkaa toimimaan. Veikkaan, että moni Suomalainen ei tee samaa kuin minä. Täytyy ilmeisesti olla vähän hullu, että uskaltaa ja kehtaa. Kaikki viestit olen laittanut omalla nimellä. Ainoa kuka vastasi, oli THL, sekin vastaus vaikutti automaattivastaukselta. Soitin myös muuten Porin kaupungin sivistystoimen johtajalle, että kunnon ohjeet kouluihin epidemia-alueilta palaajille

Laitoit sähköpostia ja ehdotit, että pistäisivät vauhtia rokotteen tekemiseen?  :)))

Käytkö ihan täysillä?

Vierailija
38799/176779 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teilun neljän tunnin kuluttua Italiasta pitäisi tulla uudet tartuntalukemat.

Kaiken järjen mukaan tartuntojen määrän pitäisi nousta yli 2000:lla, ts. kokonaismäärän voisi olettaa olevan illalla yli 11000.

Herää vain kysymys siitä kuinka monta tuhatta testiä Italiassa pystytään tekemään vuorokaudessa ennenkuin päivittäisen testauskapasiteetin rajat tulevat vastaan.

Ts. jossain vaiheessa voi tulla vastaan se tilanne että tartuntojen määrä kasvaa niin suureksi että tilastoihin tuleva päivittäinen tartuntaluku ei enää korreloi millään tavalla todellisten tartuntalukemien kanssa vaan kertoo ainoastaan lähinnä sen kuinka paljon testejä pystytään tekemään.

Onko kellään mitään valistunutta arviota siitä kuinka monta tuhatta koronatestiä Italiassa pystytään tekemään vuorokaudessa?

Vierailija
38800/176779 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko testeihin pääsee vaikka ei ole käynyt pohjois-italiassa? En jaksa panikoida, mutta olen aika varma että sain tämän Helsingistä työmatkalla. Mua ei kuitenkaan oteta testeihin koska en ole matkustanut pohjois-italiaan.

Ihan muita ajatellen halusisin testiin, osaisivat muut tarkkailla omia oireitaan kun meidän paikkakunnat ei koronaa vielä virallisesti ole.

Oireesi?

Flunssa ilman räkäisyyttä. Kurkussa tuntuu koko ajan olevan suurempi ja suurempi "pala", kurkkuun sattuu, kuiva ja erittäin ärsyttävä yskä. Lievä hengenahdistus rasituksessa, makuulla paineentunne ja ahdistuksen tunne rinnassa - ihan kuin peitto olisi niin painava että haittaa hengitystäni.

Eilen soitin terveyskeskukseen hengenahdistusoireista huolestuneena. Mua käskettiin vain lepäilemään kotona. Mulla on astma, joten olisi mukava että minut otettaisiin edes muihin tutkimuksiin.

Lisänä myös jojoileva lievä kuume/lämmön nousu.

Olen astmaa lukuunottamatta erittäin hyväkuntoinen, joten voi olla että ehkä mun oireet pahenee kun keho ei enää jaksa. Oon päivä päivältä väsyneempi.

Ota SUURIA annoksia C-vitamiinia. Tuttu lääkäri Facebookissa linkkaili eilen tutkimuksia, joiden mukaan auttaa viruksiin ylipäätään. Kiinassa ja Saksassa ainakin käytetään sairaalahoidossa, suonensisäisesti.

Esim. 5 g päivässä on annos, jolla on vaikutusta. Eli viisi poretablettia päivässä.

Saksassa tehohoidossa olevat potilaat saavat suomensisäisesti jopa 34 grammaa c-vitamiinia vuorokaudessa. Tämä ei ole uusi ”keksintö”, näin on tehty aiemminkin, ennen koronaa.

Lähde Deutsche Welle

On maksalle vaarallista, siksi tuollaisia övereitä ei suositella kotona otettavaksi.

Veikkaan että lääkärit Saksassa varmasti tietävät mitä TEHOHOITOA SAIRAALASSA antaessaan tekevät, älä huoli, ei koske sinua.

Niin, ne antaa sitä sairaalassa, siellä se on turvallisempaa. Sillä mainitsinkin, ettei sitä suositella kotona ominpäin tehtäväksi.

Jokainen tajuaa sen kyllä itsekin.

Ei ihan siltä vaikuttanut kun näitä viestejä luki. Olit ainoa joka mainitsi että homma hoidetaan sairaalassa. Muut on miettimässä vetääkö putkilollinen beroccaa naamariin yhdellä istumalla.

Ei oo hyvä maksalle käytettynä suurina annoksina pitkän aikaa. Puolitoista appelsiina riittää tyydyttämään pvän c -vitamiinin

Ketju on lukittu.