Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?

Kommentit (176779)

Vierailija
38741/176779 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viranomaiset voisivat nyt vaikka ensi alkuun kieltää tämän tapahtuman, yksi super spreader tuonne ja saadaan tehokkaasti lamautettua koko joukko terveydehoidon yksiköitä kautta maan:

https://sairaanhoitajapaivat.messukeskus.com/

Sairaanhoitajapäivät – Suomen suurin hoitotyön koulutus- ja näyttelytapahtuma

Sairaanhoitajapäivät järjestetään 25.–26.3.2020. Hoitotyön suurin ja sairaanhoitajien tärkein vuotuinen ammattitapahtuma näyttelyineen on kävijöille maksuton, mutta vaatii rekisteröitymisen. Näyttely- ja Demoalue ovat kiinni hoitotyön arjessa käytännönläheisellä tavalla ja Klinikka-lavan monipuolinen ohjelma sekä inspiroi, että tuo uusia näkökulmia niin työhön kuin työn ulkopuoliseenkin elämään.

Ja ensi viikolla järjestetään Tampereella kolmipäiväiset lääkärimessut, jossa vähintäänkin satoja lääkäreitä ja lääkisopiskelijoita. Sinne joukkoon yksikin tartunnan saanut pyörimään niin avot.

Toivottavasti poika ei mene sinne kandina.

Vierailija
38742/176779 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä Norjan tartunnat on? Miten voi olla niin paljon verrattuna Suomeen? Tai Ruotsin? Luulen, että täällä on paljon diagnosoimattomia.

Ruotsissa virus levisi heti ensitöikseen sairaalassa, kun yksi silmälääkäri tuli lomalta ja toi tuliaisia työkavereilleen. Ja siellä noita sairaalataruntoja on ollut muitakin, useita. Uusimmat eilen, kun synnytysosastolla ja synnytysosaston teholla molemmissa todettiin työntekijän koronavirustartunta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
38743/176779 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rauhoitutaanpa nyt ja otetaan järki käteen.  Korona ei ole musta surma.:

"Infektiotautien erikoislääkäri Jukka Lumio: Massatapahtumien peruminen saattaa olla turhaa – “Virus jyllää kolmesta kuuteen kuukautta ja sitten se katoaa

---

Aluksi virus löytää muutamassa kuukaudessa alttiina olevat ihmiset, jolloin pieni osa väestöstä sairastuu. Lisäksi osa ihmisistä saa tartunnan mutta saavat siitä suojan, vaikka eivät varsinaisesti sairastukaan.

– Loput eivät ole missään riskissä sairastua.

Sitten tauti sammuu. Näin käyttäytyy esimerkiksi influenssa.

Näin voi käydä koronallekin, joka on influenssavirusta huonommin tarttuva. Kiinassa tartuntojen määrä on jo lähtenyt laskuun. Lumio arvioi, että aina kun virus saavuttaa uuden maan, se elää siellä kolmesta kuuteen kuukautta.

Lumio pitää täysin mahdollisena, että kesään mennessä aalto sammuu itsestään.

---

https://yle.fi/uutiset/3-11246000

Kiitos. Nyt uskon että Suomen kansa on rappeutunut. Jos joku uskoo tuota länkytystä niin oma on häpeänsä. Minä en usko.

Saikohan tuo tyyppi käskyn valtiojohdolta? Niin ajattelen.

Vierailija
38744/176779 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa taitaa nyt olla 40 varmistettua koronatapausta. Kuinka monta päivää on siitä, kun Italian luku oli 40? ( Voiko tuota worldometeria tai muuta sivustoa "rullata" taaksepäin? )

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/italy/

Eikös tätä käyrää voi lukea niin että suhteuttaa Italian/Suomen väkiluvun, eli 2 viikon päästä meillä on n. 1000 sairastunutta? n.200 siis tarvisi aktiivista sairaalahoitoa? 

Ei tässä asiassa, koska virusta ei kiinnosta yhtään väkiluvut tai niiden suhteet muiden väkilukuihin. Virus tartuttaa kaikki, joihin se pääsee tarttumaan. Italiassa alkutartuntojen määrä oli kohtuullisen hillittyä, mutta koska sitä määrää ei hillitty, homma räjähti käsiin. Sama on edessä täällä jos virusta ei saada pysymään hallinnassa. Esimerkiksi Helsingissä raitiovaunua käyttää päivittäin n. 200 000 matkustajaa. Ei tarvitse olla edes niitä neljää siellä pärskimässä, kun viikon päästä meilläkin on epidemia.

Eräät puolueet haluavat sekä tiivistä asumista kylki kyljessä että joukkoliikennettä jossa kaikki ovat 10 sentin päässä toisistaan. Ja kaikki hoidetaan paskaisten sormien kosketusnäytöllä koska digitalisaatio.

Tämän vuoksi oma auto, ollut jo pitkään. En myöskään aio muuttaa jätkäsaarten tai kalasatamien tapaisiin mehiläiskennoihin joissa terveyskeskuskin on valtava kompleksi joka toimii suoraan kaikkien pöpöjen elatusalustana.

Aivan väärä suunta tämä ihmisten yhteen pakkaaminen.

Vierailija
38745/176779 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huom.

-saattaa

-on mahdollista

Koska virus on uusi, ei mitään voida sanoa varmaksi. Hyvin todennäköistä on, että näin käy eikä virus vaikuta suurimpaan osaan kansalaisista mitenkään. Koska emme kuitenkaan vielä tiedä varmuudella millainen tämä virus on niin eikö olisi järkevä suhtautua siihen vakavasti.

It's better to be safe than sorry vai miten se meni

Vierailija
38746/176779 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Infektiotautien erikoislääkäri Jukka Lumio: Massatapahtumien peruminen saattaa olla turhaa – “Virus jyllää kolmesta kuuteen kuukautta ja sitten se katoaa

---

Aluksi virus löytää muutamassa kuukaudessa alttiina olevat ihmiset, jolloin pieni osa väestöstä sairastuu. Lisäksi osa ihmisistä saa tartunnan mutta saavat siitä suojan, vaikka eivät varsinaisesti sairastukaan.

Näin voi käydä koronallekin, joka on influenssavirusta huonommin tarttuva. Kiinassa tartuntojen määrä on jo lähtenyt laskuun. Lumio arvioi, että aina kun virus saavuttaa uuden maan, se elää siellä kolmesta kuuteen kuukautta.

---

Ok, ymmärrän että tämä on viruksen logiikka.

Mutta onko hyvinvointiyhteiskunnan ja länsimaisten arvojen mukaisen valtion logiikka antaa viruksen levitä ja tappaa ihmisiä, koska kaikille ihmisille ei voida antaa hoitoa ?

Koska niin käy tällä hetkellä Italiassa. Tehopaikoista on pulaa eikä kaikki saa samaa hoitoa siitä syystä.

Onko se oikein?

Miksi Italian tilanne ei voisi toistua Suomessa?

Vierailija
38747/176779 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla työmatka Berliiniin parin viikon päästä. Ei ole peruttu mutta en halua lähteä. Oletko liian varovainen?

Vierailija
38748/176779 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kyseli kaupassakäynnistä hanskojen kanssa.

Minä käytän joustavia neulottuja kangashanskoja ja nakkaan pesuun käytön jälkeen. Käytän käsidesiä kun olen riisunut hanskat, ja pesen kädet erittäin hyvin heti kotiin päästyäni.

Ilmeisesti koronavirukset yleisesti kestävät huonommin lämmintä kuin kylmää, joten jos on hanskat, joita ei pysty pesemään, on parempi jättää ne "odottamaan" huoneenlämpöön eikä pakkaseen.

Sosiaalisista syistä en kehtaa vielä käyttää kertakäyttöhanskoja, mutta olen ostanut niitä valmiiksi. Kun virus on levinneempi, otan kertakäyttöhanskat käyttöön.

Vierailija
38749/176779 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko toimia kirjoitti:

Olen Satakunnasta. Olen laittanut viestiä THL:lle, terveysministeri Krista Kiurulle, pääministeri Sanna Marinille, valtioneuvostoon, jopa WHO:lle ja Wuhanin laboratorioon... kyllä, jopa sinne. Laitoin sähköpostia, että koittakaa tehdä se rokote ja äkkiä. Muille tahoille laitoin viestiä siitä, miksi Suomi ei toimi.... olen aktiivisesti informoinut kavereitani facessa... joka paikassa somessa... huh.. olen tehnyt sen, mitä tavallinen ihminen voi tehdä. Seuraavaksi aion laittaa viestiä presidentin kansliaan. Koska on pakko alkaa toimimaan. Veikkaan, että moni Suomalainen ei tee samaa kuin minä. Täytyy ilmeisesti olla vähän hullu, että uskaltaa ja kehtaa. Kaikki viestit olen laittanut omalla nimellä. Ainoa kuka vastasi, oli THL, sekin vastaus vaikutti automaattivastaukselta. Soitin myös muuten Porin kaupungin sivistystoimen johtajalle, että kunnon ohjeet kouluihin epidemia-alueilta palaajille

Hienoa! Jatka samaa rataa.

Itse laitoin ylelle palautetta, miksi eivät uutisoineet Italian uutisten yhteydessä kuormittuneesta tehohoidon tilasta.

Pari tuntia myöhemmin uutisoi!

Vierailija
38750/176779 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selitys sille miksi mitään ei Suomessa tehdä:

"Olemme lähteneet siitä, että normaali arki ja yrityselämä pyörii."

-Sosiaali- ja terveysministeriön valmiusjohtaja Pekka Tulokas

Järkyttävää.

Tässä ajatellaan sitä suuren henkiinjääneiden joukon etua, mutta entäs se pienempi ja heikompi joukko, joka tulee tämän kaltaisten päätösten vuoksi kuolemaan?

Tämä on AIVAN järkyttävää kommentointia Tulokkaalta. Yrityselämään tulis pyörii, siinä kaikki. Nyt pitäis jo hälytyskellojen soida. On kyse maailmanlaajuisesta epidemiasta ja tuhansien ihmisten hengistä. Nyt ne rahajutut ja yrityselämään pyörimiset vähemmälle puheille ja selkeitä puheita miten ihmisten elämät turvataan, terveys ja hyvinvointi.

Eikä edes se yrityselämä pyöri, jos tartuntoja tulee paljon. Kun iso osa kaatuu kerralla petiin, on sairaana viikkoja tai jopa kuukaudenkin. Epäonnekkaammat vielä paljon pidempään ja huonotuurisimmat eivät palaa kohtaa töihin. Ei siinä yritystoimintakaan pyöri.

Pörssiyritykset ovat ensimmäisenä laittaneet paljon THL:ää tiukempia matkustusrajoituksia henkilöstölleen, muuttaneet palavereita etäpalavereiksi ja suositelleet etätöitä. Ne samat firmat muuten maksavat yleensä myös influenssarokotteen työtekijöilleen, eivät ne sitäkään ihan hyväntekeväisyydestä tee. Kannattaisi Tulokkaan miettiä miksi juuri yritykset ovat etunenässä toimineet noin.

Vierailija
38751/176779 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

---

---

Eihän tässä nyt kukaan uskokaan, että virus ikuisesti jää Suomeen jylläämään, vaan on pelko sen hallitsemattomasta ja liian nopeasta leviämisestä, koska sairaala- ja teho-osastopaikkoja ei siinä tapauksessa tule kaikille riittämään. Kesään mennessä moni saattaa olla jo kuollut virukseen.

Vierailija
38752/176779 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko testeihin pääsee vaikka ei ole käynyt pohjois-italiassa? En jaksa panikoida, mutta olen aika varma että sain tämän Helsingistä työmatkalla. Mua ei kuitenkaan oteta testeihin koska en ole matkustanut pohjois-italiaan.

Ihan muita ajatellen halusisin testiin, osaisivat muut tarkkailla omia oireitaan kun meidän paikkakunnat ei koronaa vielä virallisesti ole.

Oireesi?

Flunssa ilman räkäisyyttä. Kurkussa tuntuu koko ajan olevan suurempi ja suurempi "pala", kurkkuun sattuu, kuiva ja erittäin ärsyttävä yskä. Lievä hengenahdistus rasituksessa, makuulla paineentunne ja ahdistuksen tunne rinnassa - ihan kuin peitto olisi niin painava että haittaa hengitystäni.

Eilen soitin terveyskeskukseen hengenahdistusoireista huolestuneena. Mua käskettiin vain lepäilemään kotona. Mulla on astma, joten olisi mukava että minut otettaisiin edes muihin tutkimuksiin.

Lisänä myös jojoileva lievä kuume/lämmön nousu.

Olen astmaa lukuunottamatta erittäin hyväkuntoinen, joten voi olla että ehkä mun oireet pahenee kun keho ei enää jaksa. Oon päivä päivältä väsyneempi.

Ota SUURIA annoksia C-vitamiinia. Tuttu lääkäri Facebookissa linkkaili eilen tutkimuksia, joiden mukaan auttaa viruksiin ylipäätään. Kiinassa ja Saksassa ainakin käytetään sairaalahoidossa, suonensisäisesti.

Esim. 5 g päivässä on annos, jolla on vaikutusta. Eli viisi poretablettia päivässä.

Saksassa tehohoidossa olevat potilaat saavat suomensisäisesti jopa 34 grammaa c-vitamiinia vuorokaudessa. Tämä ei ole uusi ”keksintö”, näin on tehty aiemminkin, ennen koronaa.

Lähde Deutsche Welle

On maksalle vaarallista, siksi tuollaisia övereitä ei suositella kotona otettavaksi.

Veikkaan että lääkärit Saksassa varmasti tietävät mitä TEHOHOITOA SAIRAALASSA antaessaan tekevät, älä huoli, ei koske sinua.

Niin, ne antaa sitä sairaalassa, siellä se on turvallisempaa. Sillä mainitsinkin, ettei sitä suositella kotona ominpäin tehtäväksi.

Jokainen tajuaa sen kyllä itsekin.

Vierailija
38753/176779 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla työmatka Berliiniin parin viikon päästä. Ei ole peruttu mutta en halua lähteä. Oletko liian varovainen?

Et ole.

Meillä isossa yhtiössä jo nyt yhtiön linja on että työmatkaan tulee olla erityisen painava syy, lähti minne tahansa.

Lisäksi Saksassa riskialueita. Fiksua olisi siirtää jos ei ole välttämätön.

Vierailija
38754/176779 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

---

---

Mutta onko hyvinvointiyhteiskunnan ja länsimaisten arvojen mukaisen valtion logiikka antaa viruksen levitä ja tappaa ihmisiä, koska kaikille ihmisille ei voida antaa hoitoa ?

Koska niin käy tällä hetkellä Italiassa. Tehopaikoista on pulaa eikä kaikki saa samaa hoitoa siitä syystä.

Onko se oikein?

Lumio vähätteli myös aikoinaan sairaalabakteeria. Häntä ei pitäisi kuunnella nyt, sillä who sanoo jokaisen hengan olevan tärkeä. Myös vanhojen.

Vierailija
38755/176779 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selitys sille miksi mitään ei Suomessa tehdä:

"Olemme lähteneet siitä, että normaali arki ja yrityselämä pyörii."

-Sosiaali- ja terveysministeriön valmiusjohtaja Pekka Tulokas

Järkyttävää.

Tässä ajatellaan sitä suuren henkiinjääneiden joukon etua, mutta entäs se pienempi ja heikompi joukko, joka tulee tämän kaltaisten päätösten vuoksi kuolemaan?

Ei yllätä. Lääkäreissä on paljon hyvin elitistisiä ja kovia, kastijakooon uskovia ihmisiä joilel motovaatio opiskelussa on ollut asema älykkäänä sekä mahdollisuus tienata paljon.

Höpöhöpö

Esim. STMn Tulokas on insinööri valmiusjohtaja.

Nimenomaan suomessa ei lääkärin ääni paljoa kuulu, kun mennään valtsikkatieteijöiden pillin mukaan.

Lääkäri kyllä pitää aina osastonsa puolta viimeiseen asti.

Ihmisten terveys on toissijainen ja talous nro 1. Nyt nähdään miten käy tuleeko monta ruumista.

Vierailija
38756/176779 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko toimia kirjoitti:

Olen Satakunnasta. Olen laittanut viestiä THL:lle, terveysministeri Krista Kiurulle, pääministeri Sanna Marinille, valtioneuvostoon, jopa WHO:lle ja Wuhanin laboratorioon... kyllä, jopa sinne. Laitoin sähköpostia, että koittakaa tehdä se rokote ja äkkiä. Muille tahoille laitoin viestiä siitä, miksi Suomi ei toimi.... olen aktiivisesti informoinut kavereitani facessa... joka paikassa somessa... huh.. olen tehnyt sen, mitä tavallinen ihminen voi tehdä. Seuraavaksi aion laittaa viestiä presidentin kansliaan. Koska on pakko alkaa toimimaan. Veikkaan, että moni Suomalainen ei tee samaa kuin minä. Täytyy ilmeisesti olla vähän hullu, että uskaltaa ja kehtaa. Kaikki viestit olen laittanut omalla nimellä. Ainoa kuka vastasi, oli THL, sekin vastaus vaikutti automaattivastaukselta. Soitin myös muuten Porin kaupungin sivistystoimen johtajalle, että kunnon ohjeet kouluihin epidemia-alueilta palaajille

Aivan upeaa ja esimerkillistä toimintaa! Lämmin kiitos!

Minä taas olen täällä, sitten jaan Faceen ja Twitteriin tietoa koko ajan, sekä kerron faktat ja varotoimenpiteet täällä kanssaihmisilleni. Teen kaiken sen., minkä pystyn. Jos pystyn tekemään vielä lisää, teen kaiken. Seuraavana olisi vuorossa ministerit ja eduskunta.

Vierailija
38757/176779 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tästä hengissä selviää, niin en kyllä aio jäädä tänne lottovoittajien maahan asumaan.

Ajattelit muuttaa Italiaan..?

Vierailija
38758/176779 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinkakohan moni tän ketjun ja muista somen denialisteistä on yrittäjiä, joilla oma lehmä ojassa. Hesarissa lukee, kuinka Helsingin ravintoloissa on käynyt kato kun turistit ei koronan takia juuri liiku.  Ymmärrän, että ravintoloitsijoita, matkailuyrittäjiä ym. harmittaa oman elinkeinon puolesta, mutta eiköhän suomalaisten terveys ja turvallisuus ole tärkeämpää noin isossa mittakaavassa.

Mitenkään nyt vähättelemättä terveyden tärkeyttä, niin kyllä toisten elinkeinon vähättely on melkoista dissaamista sekin. Nyt puhutaan kuitenkin pitkälti pienyrittäjistä ja heidän työntekijöistään. Isot varmasti pärjäävät vaikka hiljaisempaa aikaa tulisikin, mutta pienillä tuskin on samanlaista puskuria.

Kyllä harmittaa on aika lievä ilmaisu, jos firma menee konkurssiin, perheeltä menee elinkeino ja samalla vaikkapa kymmeneltä työntekijältä. 

Ymmärrän, että tilanne on vaikea ja kova. Mutta onko se, että konkursseilta vältytään tärkeämpää kuin se, että sillä säästetään henkiä? Yhden ihmisen tai kymmenen, satojen, tuhansien henkiä?

En minä tarkoittanut asettaa näitä vastakkain. Tottakai jos pakko on valita, mieluummin muutama konkurssi kuin paljon menetettyjä henkiä.

Halusin vaan puuttua siihen, että vähän voisi puheessa harjoittaa myötätuntoa niitä ihmisiä kohtaan, joihin tämä kolahtaa taloudellisesti.

Se että puhutaan, kuinka yrittäjiä harmittaa, on melkoista väheksyntää. Kyllä konkurssi voi romahduttaa koko elämän pahimmillaan.

Vierailija
38759/176779 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

---

---

Kuulostaa Trumpilta koko ukko: "Coronavirus will disappear one day 'like a miracle'".

Vertaa vielä virusta influenssaan, jota se ei ole. 

Vierailija
38760/176779 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

---

---

Onko se oikein?

Italiastakin otsikot ovat paljon paljon raflaavampia kuin itse tilanne.  60 miljoonaisessa kansassa kuolee aina ihmisiä mm. influenssaan, mutta tehoseurananssa se kuulostaa kuin he nyt just olisivat kuolemassa kaikki.  Vähän niin kuin Suomessa jouluna ja juhannuksena uutisoidaan tasatunnein montakin kuollut liikenteessä ja vesillä, josta voisi päätellä, että ko. juhlat ovat erityisen vaarallisia Suomessa.

Ketju on lukittu.