Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Lasten käyttämä väkivalta ja kielenkäyttö on muuttunut yhä rajummaksi päiväkodeissa

Vierailija
25.01.2020 |

https://yle.fi/uutiset/3-11170619

Tuolla kuvia työntekijöiden vammoista, joita lapset ovat aiheuttaneet.

Ja uutisesta poiminta lapsen kielenkäytöstä:

"Myös kielenkäyttö on sellaista, mitä ei alle kouluikäiseltä odottaisi kuulevansa.

Ääritapauksessa 4-vuotias on huutanut ruokapöydässä: “Mä haluaisin ostaa sellaisen puukon, millä mä saisin teidät kaikki hakattua kuoliaaksi. Teistä jäis vaan verisiä klimppejä"."

Olen täysin järkyttynyt ja tyrmistynyt tuollaisesta! Mihin tämä maailma on menossa ja millaisia aikuisia tuollaisista lapsista aikanaan kasvaa?

Lisäksi huolettaa suuresti muiden, täysin syyttömien lasten turvallisuus, kun siellä on tuollaisia ongelmalapsia heidän kanssaan samoissa päiväkodeissa!

Kommentit (106)

Vierailija
41/106 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi ette kasvata lapsianne? senkin curling-idiootit

Vierailija
42/106 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmiset olettaa, että nämä liittyy mitenkään siihen, että nykyään ei kuriteta lapsia vaan "lässytetään".

Ennemmin itse oon huolissaan näiden lasten kotioloista. Omankin lapsen päiväkodissa on vilkkaampia lapsia joilla lähtee leikit vähän lapasesta helposti, mutta silti vain yksi lapsi huolettaa itseäni ja se on juurikin lapsi joka puhuu todella rumia. Huutaa vanhemmilleen päiväkoti-ikäisenä lauseita mitä varmasti on kuullut kotona vanhempien huutavan toisilleen.

Huutaminen johtuu suurelta osin siitä, että kun vanhemmilla ei ole kunnon valtaa lapsiinsa, niin lasten huono käytös kiristää hermoja ja lopulta hermo katkeaa ja alkaa huuto ja kiroilu. Vanhemmat eivät ole yli-ihmisiä ja pimahtavat kyllä kun tarpeeksi piinataan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/106 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sepä sitten tulos siitä ",vapaasta kasvatuksesta" Luojan kiitos minun lapset on syntyneet 80-luvulla

Vapaa kasvatus rantautui Suomeen 70-luvulla!!!!

Vierailija
44/106 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajat on huolissaan omista mustelmista, mutta lasten muihiin lapsiin kohdistama väkivalta kuitataan sillä, että kuuluu lapsen kehitykseen, ei tuosta nyt poliisijuttua kannata tehdä.

Tämäkin on ongelma, koska alle 15-vuotias ei ole rikosoikeudellisessa vastuussa teostaan, mutta en tiedä mitä esim. lastensuojeluilmoitus näissä tapauksissa saisi aikaan. Pidetäänkö sitä turhana ja liioiteltuna, vaikka lapsi käyttäytyy väkivaltaisesti toisia kohtaan... 🤔

Rikosilmoitus tehdään siitä päiväkodista, ei lapsesta! Laki kun sanoo, että hoitopaikan on oltava turvallinen. Jos hoitajat ei voi estää pahoinpitelyjä, niin vika on niissä aikuisissa, joita on liian vähän.

Vierailija
45/106 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että tämä tulee jossain vaiheessa valitettavasti johtamaan siihen, että joku lapsi pahoinpitelee päiväkodissa toisen lapsen niin, että seurauksena on joko vakava loukkaantuminen, pysyvä vammautuminen koko elämäksi tai jopa kuolema. Vieläköhän senkin jälkeen hyssytellään, että "ei ne lapset" ja kuinka niitä pitää ikänsä vuoksi ymmärtää?

Vierailija
46/106 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmiset olettaa, että nämä liittyy mitenkään siihen, että nykyään ei kuriteta lapsia vaan "lässytetään".

Ennemmin itse oon huolissaan näiden lasten kotioloista. Omankin lapsen päiväkodissa on vilkkaampia lapsia joilla lähtee leikit vähän lapasesta helposti, mutta silti vain yksi lapsi huolettaa itseäni ja se on juurikin lapsi joka puhuu todella rumia. Huutaa vanhemmilleen päiväkoti-ikäisenä lauseita mitä varmasti on kuullut kotona vanhempien huutavan toisilleen.

Huutaminen johtuu suurelta osin siitä, että kun vanhemmilla ei ole kunnon valtaa lapsiinsa, niin lasten huono käytös kiristää hermoja ja lopulta hermo katkeaa ja alkaa huuto ja kiroilu. Vanhemmat eivät ole yli-ihmisiä ja pimahtavat kyllä kun tarpeeksi piinataan.

Kolmekymppiset vanhemmat luulevat, että huuto on kasvatusta ja on normaalia menettää hermonsa lapseen.

Vierailija
47/106 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin työt koululaisten parissa vuosi sitten. Työskentelin hyvällä alueella Helsingissä (toki vuokratalojakin paljon) ja lapsista ainakin 80 prosenttia oli  aivan kamalia. Kokoajan negatiivinen asenne ja ilmapiiri, väkivaltaisuuttakin oli, kiusaamista myös ohjaajia kohtaan, kiroilua, haukkumista, heitettiin tarjolle vaivalla laitetut välipalat muutaman pojan toimesta pitkin pihaa. Olin aivan väsynyt työssäni, mutta muutamia kertoja kun ärjyin heille tosissani ja vihaisena, tottelivat sen kerran. Sellaista armeijakuria ei olisi jaksanut pitää 24/7 jo vauvasta asti lellityille lapsille, joten lähes koko muu aika oli ihan hirveää. Vaihdoin siis alaa.

Vierailija
48/106 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolmekymppiset vanhemmat luulevat, että huuto on kasvatusta ja on normaalia menettää hermonsa lapseen.

Mitä muuta he voisivat kuin menettää hermonsa? Ottaa vastaan lasun ja menettää lapsensa kenties?

Ennen toki tehtiin niin, että hyvän sään aikana osoitettiin sormella ovenkarmin päällä olevaa risua, ja lapsen konfliktinhalu päättyi siihen, mutta enää se ei ole vaihtoehto.

Vierailija
49/106 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirvein asia mitä mun oma lapsi (silloin 4-vuotias) on sanonut vihastuksissaan on että toivoisin että äiti olisi kuollut. Ripitin lapsen sen verran kovasti että ymmärsi varmasti että tuollaista ei saa sanoa ikinä koskaan kenellekään... 

Vierailija
50/106 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saa millään läpi viestiä, jossa otetaan kantaa vanhempien sallivaan asenteeseen väkivaltaa kohtaan. Mikä ihmeen sana tuon kirjoitukseni blokkaa, en tajua!

No tiivistetään sitten, että meidän entisessä päiväkodissa aloituksessa kuvatut puheet ja riehuminen oli arkipäivää 5-vuotiaiden keskuudessa. Kasvattajat kertoivat avoimesti, että keinot ovat lopussa, koska vanhempien mielestä sellainen käytös on ihan ok eikä mitään muutosta tarvita. Ja kyseessä siis sijaintinsa vuoksi 100% kantaväestöön kuuluvaa työssäkäyvää keskiluokkaista sakkia.

Että aivan turha syyttää Sipilän hallitusta ja muilta lapsilta opittuja puheita. Kotona annetaan jo tarhaikäisten pelata alaikäisiltä kiellettyjä pelejä eikä opeteta mitään käytöstapoja, siinäpä ratkaisun avain.

Vierailija
51/106 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai kauhee... Ei oo normaalia tommonen käytös.

Vierailija
52/106 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on suoraa seurausta siitä, ettei sen paremmin työntekijöillä kuin vanhemmillakaan ole enää valtaa lapsiin. Lasta ei edes saa ottaa kiinni tai kantaa kurinpitomielessä ilman, että lapsen oikeuksia on loukattu (vrt. toinen ketju) ja traumoja aiheutettu lapselle. Tämän päivän aikuiset elävät lasun pelossa ja lapsiensa terrorisoimina.

Miten niin ei muka saisi ottaa kiinni ja kantaa? Tai mitä tarkoitat kurinpitomielellä?

Siis eihän ne saa tietenkään yhtään millään tavalla aggressioitaan lapsiin purkaa, mutta onhan silti hyvässä hengessä tehty (väkisin) kiinniottaminen ja kantaminen nyt ihan perustyötä noilla, eikö olekin?

Vierailija
53/106 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on suoraa seurausta siitä, ettei sen paremmin työntekijöillä kuin vanhemmillakaan ole enää valtaa lapsiin. Lasta ei edes saa ottaa kiinni tai kantaa kurinpitomielessä ilman, että lapsen oikeuksia on loukattu (vrt. toinen ketju) ja traumoja aiheutettu lapselle. Tämän päivän aikuiset elävät lasun pelossa ja lapsiensa terrorisoimina.

Miten niin ei muka saisi ottaa kiinni ja kantaa? Tai mitä tarkoitat kurinpitomielellä?

Siis eihän ne saa tietenkään yhtään millään tavalla aggressioitaan lapsiin purkaa, mutta onhan silti hyvässä hengessä tehty (väkisin) kiinniottaminen ja kantaminen nyt ihan perustyötä noilla, eikö olekin?

Laki ei salli lapsen fyysistä rajoittamista paitsi silloin jos se on välttämätöntä turvallisuuden vuoksi. Puhtaassa kurinpitotarkoituksessa ei siis saa fyysisesti rajoittaa.

Vierailija
54/106 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun olin kävelyllä joskus v 1989 "parempiosaisen" siskoni alle 3 v pojan kanssa rannassa. Yhtäkkiä poika katsoi minua tiukasti silmiin: "Mitä tuumaisit, jos potkaisisin pääsi irti niin, että se lentäisi tuonne puun latvaan? Sieltä se sitten möllöttäisi."

Mitäpä tuohon vastata.

Vierailija
55/106 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivittäin kuulen parin tenavan suusta sanat: kikkeli, mulkku, homo, paska, muna, pallit, kusi.

Vo

Vierailija
56/106 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan kun olin kävelyllä joskus v 1989 "parempiosaisen" siskoni alle 3 v pojan kanssa rannassa. Yhtäkkiä poika katsoi minua tiukasti silmiin: "Mitä tuumaisit, jos potkaisisin pääsi irti niin, että se lentäisi tuonne puun latvaan? Sieltä se sitten möllöttäisi."

Mitäpä tuohon vastata.

Juuri vastaavia juttuja kuulee jatkuvasti päiväkodissa. Yleensä joku alkaa itkeä ja kun menet kysymään mikä vikana, kertoo yksi että ”kaveri” on sanonut että se tulee yöllä meille ja kuristaa mut nukkuessa, pilkkoo moittorisahalla ja viskoo mun palaset järveen.

Ala siinä sitten asiaa selvittelemään..

Vierailija
57/106 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kannata ruumillista kuritusta mutta kuria. Lapset eivät saa hyppiä aikuisten nenille. Seuratkaapa miten eläinmaailmassa emo pitää lapset järjestyksessä.

Mun poikani aikoinaan haastoi mua käytöksellään ja sanoi sitten kerran että olisit voinut olla tiukempikin. Hän oli kaivannut aikuisen asettamia kunnon rajoja.

Totta kyllä että jos kotona ei rajoja tunneta niin miten ne tunnettaisi muuallakaan. Tunnen suurta myötätuntoa päiväkotien henkilökuntaa kohtaan. Lapsiin ei tepsi mikään loogisen keskustelun yrittäminen, he eivät toimi loogisesti kuten eivät aina aikuisetkaan.

Joskus tuntuu että keskusteluiden ja diagnoosien etsimisen sijaan riittäisi kunnon kurinpalautus.

Vierailija
58/106 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä Duudsonit wt-vanhempien esikuvina.

Vierailija
59/106 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tässä yhtälossä nyt mättää.

Kuritusvapaan kasvatuksen piti muka tehdä lapsista väkivallattomia. Silti lapset ovat aina vaan väkivaltaisempia??

Olen taipuvainen ajattelemaan, että tämä tapa kun annetaan digilaitteiden hoitaa lasten "kasvatus", on sittenkin paljon pahempaa väkivaltaa lasta kohtaan kuin konsanaan luunapit ja tukkapöllyt. Ja tästä väkivallasta seuraa lasten väkivaltaisuus.

Eli voisiko sitä sanoa vaikka "passiiviseksi väkivallaksi". Ja se on näköjään aika hemmetin tuhoisaa.

Vierailija
60/106 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi jotkut ylipäätään kutsuvat ruumiillista kuritusta väkivallaksi. Ei kaikki mikä aiheuttaa kipua ole väkivaltaa, eihän kukaan syytä hammaslääkäriäkään väkivallasta.

Väkivalta on pahantahtoista toimintaa. Lapsen rankaiseminen törttöilyistä ei ole pahantahtoista vaan hyväntahtoista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kahdeksan