Suomalaisten pitäisi olla kiitollisia
terveydenhoitojärjestemällemme, joka tarjoaa lapsille ja nuorille ilmaiset hammashoitolan kontrollit. Aikuisellekin hoitoa on tarjolla, ja tähän asti Kela on suorittanut yksityishoidosta korvauksiakin...
Sillä kun tässä katselee brittien 10 vuotta nuoremmaksi kymmenessä päivässä, niin hirvittävässä kunnossa olevia hampaita niillä ihmisillä on, joita siinä ohjelmassa nuorennetaan. Britanniassa ei todellakaan taida olla hammashoitoa julkisena palveluna. Meillä se on ollut silloin kun minä olin koulua aloittamass, ja siitä on vierähtäyt jo vuosikymmeniä.
No, jooo, on sitä varmaan Suomessakin ihmisiä joilla on hampaat huonossa jamassa, vaikka melko nuoria vielä ovat. Mutta...
Että pitäkääpä huolta hammashygieniastanne, ihan omatoimisella hoidolla ja tarpeen mukaan hammaslääkärikäynneillä...
Järkkyjä suita!
Kommentit (11)
Ok. Ei täällä ainakaan saa aikuiset tuota. Parin hammashoitokerran lentää ulos ja jonotusaika on kuukausia. En viitsi kertoa muista paikoista huonouslistaa nyt. Olen kiitollinen ettei maahamme ole hyökätty.
Juu, mutta pitäisi ottaa silloin kouluaikana hammashoitolasta saaduista neuvoista vaarin, eli pitää itse omatoimisesti huolta hampaiden harjauksesta. Sillä saa estettyä jo aika paljon tuhoutumista, kun pitää huolen hampaistaan. Jos jättää harjaamatta, ja vielä tupakoi, niin siitä se hampaiden lähteminen alkaa...
Kiitollisia siitä että hammaslääkäri rassasi minun etuhampaisiin uria koska hammaslääkäri oli yksimielisesti sitä mieltä että jos hänellä ei ole viisauden hampaita niin ei minullakaan?
Tämä iriootti hammaslääkäri oli viellä Vaasalainen, joku Håkansin idiootti kätyri?
En mene enää ikinä hammaslääkäriin.
Kyllä tässä tapauksessa ollaan tuhrittu asiakkaam hampaita ukkopekka-juorujen ylilyönneillä koska heidän aivot on liian blåå...blåå...blåå...!
Hollannissa on vakuutussysteemi. Tavalliseen vakuutukseen otetaan erillinen hammashoito vakuutus, perusvakuutus on noin. 120 EUR/kk, tähän kuuluu tarkastukset, hampaiden puhdistus, ja tarvittaessa pari paikkausta. Vähävaraisille vakuutus maksetaan sosiaaliturvasta.
Perusvakuutus kattaa muistaakseni kaksi tarkastusta per vuosi, tarkastuksissa käyminen on edellytys sille että hoito maksetaan vakuutuksesta jos sille tulee tarvetta. Mutta jos vakuutusta ei ole niin yksityisellä (kaikki hammashoito tapahtuu yksityisellä, kaikilla samat hinnat) ilman vakuutustakin tarkastus maksaa saman verran kuin suomessa julkisella, erolla että tarkastukseen pääset parin päivän sisään, Suomessa saa pahimmillaan (kuten minä) yhden tarkastuksen 3 vuodessa. Kun kerroin tästä Hollannissa hammaslääkärin vastaanotossa niin vastaus oli "eihän tuo ole normaalia"....niinpä...
Suomessa on TODELLA huono julkinen hammashoito.
Vierailija kirjoitti:
Hollannissa on vakuutussysteemi. Tavalliseen vakuutukseen otetaan erillinen hammashoito vakuutus, perusvakuutus on noin. 120 EUR/kk, tähän kuuluu tarkastukset, hampaiden puhdistus, ja tarvittaessa pari paikkausta. Vähävaraisille vakuutus maksetaan sosiaaliturvasta.
Perusvakuutus kattaa muistaakseni kaksi tarkastusta per vuosi, tarkastuksissa käyminen on edellytys sille että hoito maksetaan vakuutuksesta jos sille tulee tarvetta. Mutta jos vakuutusta ei ole niin yksityisellä (kaikki hammashoito tapahtuu yksityisellä, kaikilla samat hinnat) ilman vakuutustakin tarkastus maksaa saman verran kuin suomessa julkisella, erolla että tarkastukseen pääset parin päivän sisään, Suomessa saa pahimmillaan (kuten minä) yhden tarkastuksen 3 vuodessa. Kun kerroin tästä Hollannissa hammaslääkärin vastaanotossa niin vastaus oli "eihän tuo ole normaalia"....niinpä...Suomessa on TODELLA huono julkinen hammashoito.
...korjaus...120 EUR/vuodessa, ei kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Perusvakuutus kattaa muistaakseni kaksi tarkastusta per vuosi, tarkastuksissa käyminen on edellytys sille että hoito maksetaan vakuutuksesta jos sille tulee tarvetta. Mutta jos vakuutusta ei ole niin yksityisellä (kaikki hammashoito tapahtuu yksityisellä, kaikilla samat hinnat) ilman vakuutustakin tarkastus maksaa saman verran kuin suomessa julkisella, erolla että tarkastukseen pääset parin päivän sisään, Suomessa saa pahimmillaan (kuten minä) yhden tarkastuksen 3 vuodessa. Kun kerroin tästä Hollannissa hammaslääkärin vastaanotossa niin vastaus oli "eihän tuo ole normaalia"....niinpä...Suomessa on TODELLA huono julkinen hammashoito.
Itsetkö paikkaat hampaasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsetkö paikkaat hampaasi?
Vierailija kirjoitti:
Lapsilla ja nuorilla sen pitäisi olla säännöllinen lain mukaan.
Ja just. Jos ei ota opikseen niin turha sitten syyttää yhteiskuntaa. Nimittäin moni menettää hampaansa ihan sen vuoksi, ettei ole viitsinyt huolehtia säännöllisesti hammaspesusta harjaa ja tahnaa käyttäen. Pahin uhka hampaille on ientulehdus, ja sitä ehkäistään juuri hammashygienialla. Ja jos tähän yhdistyy vielä tupakointi, siis siihen huonoon hammashygieniasta huolehtimiseen, niin tulehdus sen kun pahenee.
Suurin ongelma on juuri tuossa...
Lapsuudessa tarkastuksessa anomalioista pitäisi tulla selko, jos sellaisia on.
No, joo. Kyllä mullakin silloin joskus alaluokilla, kansakoulussa, niin ei se vanha hammaslääkärinainen niin ei se kyllä mitään ientulehduksiin huomiota kiinnittänyt. Se oli vaan se hampaiden reikiintyminen mitä se tarkkaili.
Vasta myöhemmin tuli sitten näitä ientulehdusjuttuja kun hammaslääkäri vaihtui.
No, ok. Myönnetään, myönnetään, ja olenhan sitä mieltä muutenkin, että systeemi meillä on kirjoitettu hyväksi, mutta se toteutus on yksilöistä kiinni, siis niistä hammashoitoloissa toimivista, että sillä lailla... sama pätee terveydenhoitoon yleensäkin... Systeemi on hyvä, mutta systeemissä työskentelevät eivät välttämättä ole. Turpiinko tulee, kun mennään arvon terveydenhoitoalan ihmisiä haukkumaan... antaa tulla vaan... Nythän te itse haukuttu hammashoitolat!
Nauraa!
Systeemi on kirjoitettu hyväksi, mutta sitä toteuttavat toimijat ovat kuraa.
Vierailija kirjoitti:
Onko Hollannissa jonkinlainen tavallinen, terveysmenotkin kattava vakuutus, kaikille kansalaisille pakollinen?
Meinaan vaan, että voihan Suomessakin ottaa jonkinlaisia vapaaehtoisia terveysvakuutuksia. Voi käydä yksityisillä milloin haluttaa ja kun on tarvetta, vakuutus korvaa. Mutta itse joutuu maksamaan vakuutusmaksuja sitten, ja niiden suuruus muodostuu sen mukaan mitä kaikkea haluaa vakuutukseen sisällyttää... Vai?
Onko Hollannissa muutenkin amerikkalainen malli, eli terveyskulut maksetaan kaikilta osiltaan itse... Ei ole ns. julkista verovaroin kustannettua terveydenhoitoa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko Hollannissa jonkinlainen tavallinen, terveysmenotkin kattava vakuutus, kaikille kansalaisille pakollinen?
Meinaan vaan, että voihan Suomessakin ottaa jonkinlaisia vapaaehtoisia terveysvakuutuksia. Voi käydä yksityisillä milloin haluttaa ja kun on tarvetta, vakuutus korvaa. Mutta itse joutuu maksamaan vakuutusmaksuja sitten, ja niiden suuruus muodostuu sen mukaan mitä kaikkea haluaa vakuutukseen sisällyttää... Vai?
Onko Hollannissa muutenkin amerikkalainen malli, eli terveyskulut maksetaan kaikilta osiltaan itse... Ei ole ns. julkista verovaroin kustannettua terveydenhoitoa!
Perussairausvakuutus maksaa noin 135 euroa kuukaudessa ja kattaa mm.
Lääkärin vastaanotot
Sairaalassa oleskelu, leikkaus ja ensihoito
Ambulanssipalvelut ja potilaskuljetukset
ILMAISET RESEPTILÄÄKKEET (ei erillistä kattoa)
Verikokeet
Hammashoito alle 18-vuotiaille lapsille
Rajoitettu hammashoito yli 18-vuotiaille aikuisille.
Mielenterveyshuolto
Tapaamiset erikoislääkäreiden, kuten ihotautilääkäreiden, allergologien tai sisätautilääkärien (lääketieteellinen asiantuntija) kanssa
Raskaus-, synnytys- ja kätilöpalvelut
Äitiyshuolto
Vammaisten hoito
Vanhustenhoito
Jotkut terapeuttiset palvelut, kuten puheterapia, toimintaterapia ja ruokavalioneuvonta
Fysioterapia (fysioterapia) kroonisiin sairauksiin, katetaan 21. hoidosta alkaen.
Vakuutus kattaa osan yllä olevista palveluista (erikoissairaanhoito) vuosittaisen maksukaton jälkeen mikä on enintään 385 euroa.
Pienituloiset saavat jonkin verran hyvitystä valtiolta vakuutusmaksuja, esim. alle 22 000 € tuloilla saa takaisin 111 €.
Vakuutus on siis kaikille kansalaisille pakollinen, ei vapaaehtoinen.
Kun ottaa huomioon Hollannin tuloverotuksen, mikä nyt ei ole Euroopan pienempiä, mutta kuitenkin kevyempi kuin suomen niin kyllä Hollanti terveydenhuollossa voittaa Suomen ihan kirkkaasti, varsinkin kun ottaa huomioon kuinka nopeasti siellä saa hoitoa.
Puolikiireellinen aika on varattu hammaslääkärille. Puolikiireellinen = 5 kuukautta. Varattu aika ensi vuonna.