Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysely: Työn perässä muuttaminen ei innosta, tuet ovat liian hyviä ja työttömät todellakin ovat työhaluttomia

Vierailija
25.01.2020 |

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/8f0ccb7c-0b8a-412d-867b-ddf404597…

[quote]"Haluttomuus muuttaa työn perässä muualle (80 %)...

...ja erilaiset kannustinloukut (54 %) nousivat kärkeen, kun suomalaisilta kysyttiin näkemyksiä työllistymisen esteistä.

Kannustinloukku tarkoittaa sitä, että tuet ovat niin hyviä, että ei työtä kannata ottaa vastaan."

"Lähes joka toinen arvioi työnhakijoiden osaamisen olevan niin heikkoa, että ei kannata tarjota työtä (47 %) ja työttömien olevan haluttomia ottamaan työtä vastaan (46 %)."[/quote]

[quote]Kansanedustaja ja taloustieteilijä Juhana Vartiainen (kok) pitää kyselyn tuloksia relevantteina.

– Sanotaan suoraan, että sosiaaliedut ovat niin hyviä, että työnteko ei aina kannata. Tästähän sanotaan, että se on poliittisesti vaikea asia ja tulenarkaa sanoa se, mutta kuitenkin ihan viileästi vähän yli puolet suomalaisista on samaa mieltä, Vartiainen kommentoi Iltalehdelle perjantaina.

– Tämä antaa hyviä perusteluja tehdä sellaisia uudistuksia, jotka lisäävät työnteon taloudellista kannustavuutta. Niitä kannattaa jatkaa ja niille löytyy poliittista tukea ja ymmärrystä, Vartiainen jatkaa.

Haluttomuus muuttaa työn perässä nousi kyselyssä ykköseksi.[/quote]

Tuet niin minimiin, että työnteko on sen jälkeen AINA kannattavaa! Ja tuet pois jos ei suostu töiden perässä muuttamaan! Ja turha valittaa, koska VALTAOSA Suomen kansasta on tätä mieltä!

Kommentit (121)

81/121 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on henkilökohtaista kokemusta työn perässä muuttamisesta, sillä olen valmistumiseni jälkeen (vuodesta 2011)muuttanut 5 kertaa muutaman kuukauden pätkätyön perässä toiselle paikkakunnalle ja ikinä sopparia ei ole jatkettu vaan olen jäänyt työttömäksi kun paikkakunnallani ei ole löytynyt alani töitä. Joten olen siis todennut, että työn perässä muuttaminen ei ole kannattavaa. Mieluumin pysyn yhdellä paikkakunnalla ja työskentelen vain 3-4 kuukautta vuodessa kuin että muuttaisin vuoden välein uudelle paikkakunnalle.

82/121 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä työnantajiltakin voisi edellyttää jonkinlaista vastuuta, että jos he houkuttelevat uuden työntekijän listoilleen muutaman kuukauden työsopparilla, niin että työntekijän täytyy muuttaa uudelle paikkakunnalle, niin työnantajat voisivat edes yrittää järjestää heille jatkoa lyhyisiin työsopimuksiin eikä vaan todeta 4kk jälkeen, että ei ole enää tarvetta jatkaa sinun työsopimustasi.

Mulle on pari kertaa käynyt niin, että kun olen muuttanut 3-4kk työsopimuksen takia uudelle paikkakunnalle, niin sitten ei ole työsopparia enää jatkettu ja olen joutunut työttömäksi, sitten kuulen, että entinen työnantajani on taas houkutellut uuden tyypin muuttamaan paikkakunnalle pätkätyön takia.

Että ei työnantajatkaan tajua, miten raskasta on muuttaa jonnekin tuppukylään vaan huomatakseen että on taas työttömänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/121 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työn perässä muuttaminen on ollut arkipäivää aina samoin opiskelujen takia. Kuten jo sanottu, omistusasumiseen sidottu perhe-elämä ei kannusta muutaman viikon varoajalaa ottamaan työtä vastaan. Suomessahan on kymmeniä vuosia suorastaan kannustettu ostamasn oma asunto verohelpotuksilla ja propagandalla. Nyt se onkin kiviriippa. Aina tavallisen ihmisen vika, tietenkin. Työelämä on muuttunut täydellisesti viime vuosikymmeniin verrattuna. Pysyvä työpaikka on utopiaa lähes joka alalla. Onko helppo näykkiä ja nälviä niiden, joilla on se pysyvä työpaikka ja mukava toimeentulo ja vielä hyvä terveys?! Työnantaja ei panosta eikä arvosta työntekijöitään. Miksi työntekijöiden pitäisi?!

Vierailija
84/121 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän täysin, ettei halua muuttaa eroon perheestään, juuristaan, kodistaan, tutusta elämänpiiristään, harrastuspiireistään ja tukiverkostoistaan. En minäkään haluaisi muuttaa, vaikka olenkin töissä käyvä ihminen ja minulle tarjottaisiin unelmatyötäni tuplapalkalla jostain kauempaa.

Sinä elätät itsesi siellä napanuorassasi. Miksi meidän pitäisi elättää muita yhtä aloitekyvyttömiä ihmisiä, joilla ei ole mahdollisuuksia edes työllistyä siellä missä juurineen jumittavat?

Irtisanoudu ja jä työttömäksi niin ei tarvitse elättää ketään. Ihan oma valintasi, katsos kaikkea ei voi saada.

Ei, mieluummin äänestän Kokoomusta, että loisimisellesi saadaan stoppi.

Kokoomuksen Juhana Vartiainen sanoii televisiohaastattelussa, että täystyöllisyys on tuhoisaa Suomen talouden kannalta, ihanteellinen työttömyysprosentti on 6. Aina pitää olla työvoimareserviä. Jos ei ole, niin työntekijät voivat kilpailuttaa työnantajia palkoilla ja muilla työehdoilla, joten inflaatio kiihtyy. Sehän ei Juhanalle sovi. Silti kokoomuslaiset haluavat lopettaa työttömiltä kaikki tuet, mutta töihinkään he eivät kaikkia laskisi. Minulle kyllä sopisi oikein hyvin se, että työnantajat alkaisivat kilpailla työntekijöistä ja jos esimies on kelju, voisi sanoa heti näkemiin ja lähteä muualle.

Vierailija
85/121 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tuet niin minimiin, että työnteko on sen jälkeen AINA kannattavaa!"

Ja mitenkähän luulet tuon onnistuvan kun asumis- ja matkakuluissa on suuria eroja - kuten palkoissa?

Eihän kyse olekaan faktoista vasn porvareiden halveksivasta propagandasta. Kun ja jos Kokoomus tulee taas hallitukseen, ansiosidonnainen leikataan minimiin, toimeentulotuki leikataan, niin ettei sillä oikeasti tule toimeen jne,Kokoomuksen suurin ihollinen on köyhä ja mieluiten olisi päästävä eroon jollain lopulliseslla natsimaisella ratkaisulla. Tähän on persutkin varmaati valmiita. Äänestäkää siis persuja ja Kokoomusta niin saatte lisää rikollisia ja kerjäläisiä kadulle, verotulot romahdutetaa ja peruskoulu saadaan romutettua lopullisesti samoin terveydenhoito. Tervemenoa onnelaan!

Vierailija
86/121 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää töihin! Niin, osoittakaa jokaiselle työttömällä, vajaakuntoiselle ja ennen aikaiselle eläkeputkilaiselle työpaikka, josta maksetaan palkka! No, eikö ala kuulua. Työtöhän kyllä on helvetisti mutta kun ei huvita maksaa palkkaa!

Vierailija
87/121 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös yrittäjän kannattaa vähän miettiä, mihin perustaa toimintaansa. Kannattiko Sievin jalkineen jäädä paikkaan, missä halvan työvoiman saanti on haaste nyt ja tulevaisuudessa vai pykätä tehtaansa esimerkiksi Tampereen työssäkäyntialueelle.

Vierailija
88/121 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haetaan työntekijöitä parin kuukauden sijaisuuksiin voisi työnantaja järjestää jonkin halvan asuntolan. Eikö hus tai muut sairaalat voisi hommatta asuntoja? Näin saataisiin ainakin minut lyhyisiin sijaisuuksiin helsinkiin

Vierailija
89/121 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me muutettiin koko perhe kaupunkiin toisen meistä töiden perässä. Kyllä en suosittele asiaan huolellisesti perehtymättä. Työ on ihan ok ja palkka hyvä, mutta toinen meistä ei ole saanut vieläkään mitään töitä, vaikka tämä on iso kaupunki. Lisäksi lapsien päiväkoti on ihan turvattoman oloinen ja aina saa murehtia onko kaikki hyvin. Samoin asuinalue johon päädyttiin. Aletaan olla täynnä tätä kaupunkia kun ei viihdytä yhtään. Kaduttaa että jätettiin pieni, lapsille turvallinen kasvuympäristö eikä saatu edes molempia meistä töihin. On nyt 3 vuotta asuttu uudessa paikassa ja paluu kotiseudulle on suunnitelmissa.

Vierailija
90/121 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo monta kertaa halunnut muuttaa työn perässä, lähettänyt hakemuksia muualle kuin kotipaikkakunnalleni, ja päässyt muutaman kerran jopa haastatteluunkin. Mutta ei. Työnantaja vain ei kelpuuta. Yhden kerran sanoivat suoraan, että eivät usko että pystyn muuttamaan.

Vierailija
91/121 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö työttömiä tosiaankaan patistella töihin mitenkään, vai miten säästyvät karensseilta tältä valtaisalta määrältä avoimia työpaikkoja joihin ei huvita hakeutua?

Vierailija
92/121 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työhalut ja muuttohalut lisääntyvät kummasti kun tuet poistetaan.

Joo mutta ei se sitä silti tarkoita, että työnantajille kelpaisi. Ei työhalu muutu työpaikaksi.

Mulla on niin pienet tuet (käteen 550 euroa kuussa), että työnteko kannattaisi, ihan mikä tahansa työ. Silti ja kaikesta hakemisesta huolimatta ei vain työllisty. Kai se on se kun ikää on jo 56 vuotta.

Vierailija
93/121 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö työttömiä tosiaankaan patistella töihin mitenkään, vai miten säästyvät karensseilta tältä valtaisalta määrältä avoimia työpaikkoja joihin ei huvita hakeutua?

Kas kun et sanonut "mennä töihin", työttömien kadehtija.

Vierailija
94/121 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin sen vajaa 3 v työttömänä, jonka jälkeen loppui liiton rahat.

Hain joka pv töitä ja kerran kävi mäihä.

Asun n 4 h bussimatkan päässä Helsingistä.

Lähden ma aamuna aikaisin ja olen lounaan jälkeen perillä. Ti - to teen vähän pidempää päivää ja pe lähden heti lounaan jälkeen.

Asun yrityksen omistajan lapsuudenkodissa, hänen äitinsä kanssa kaksisteen, maksan vuokraa 300 e kk.

Pieni, vireä kylä. Harrastan joka ilta jotain ja harrastemaksut ovat pienet.

Joka päivä töiden jälkeen menen syömään mummon tekemää ruokaa, sisältyy vuokraan.

Näin pomo tietää äidillään on kaikki hyvin.

Voisin sanoa elän aivan ihanaa aikaa. Ekan vuoden hain muita töitä, nyt en enää.

Bussiliput ovat halpoja , 1 - 5 e, kun ostan ajoissa.

Oon saanut paljon uusia ystäviä ja iltaisin käyn usein hiihtämässä, voin paljon paremmin.

Nyt, tulevana vuonna, aiotaan rakentaa pyöräilyrata lähimaastoon.

Mummo ei enää voi hyvin. Vielä pärjää omillaan, mutta voi olla joudun 5 v sisällä luopumaan tästä ihanuudesta,,johon sisältyy mm 300 m työmatka.

Ihan varmasti mies ja lapset eivät tykänneet , mutta en saanut muualtakaan töitä.

Minun palkasta menee n 600 e kk vuokraan, bussilippuihin, lounaisiin ja harrastemaksuihin.

Ja 2 jälkimmäistä menisi joka tapauksessa .

Mm itse olen saanut houkuteltua työkavereita mukaan harrastuksiin. Pitkästä aikaa on jotkut kurssit jopa täynnä.

Olen kuitenkin 100% perheen kanssa viikonloppuisin, mitä nyt Av palstalla vietän aikaa

Vierailija
95/121 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen opiskelijat olivat kirjoilla kotipaikkakunnillaan. Nykyinen muutos tehtiin että saatiin kehäkymppi näyttää isolta.

Euroopassa suunta on maalle esim Pariisi on saastunut ja asunnot liian kalliita.

Suomalaiset ovat niin tumpeloita etteivät pärjää mökeissä ilman mukavuuksia ja pelätään luontoa.

Vierailija
96/121 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siten että työnantaja ei kelpuuta työtöntä työnhakijaa. Mieluummin ottaa kilpailijafirmasta jo töissä olevan maksamalla sille vähän parempaa palkkaa kuin mitä kilpailija maksaa. Tai joillakin aloilla oppilaitoksesta keltanokan, jolla ei ole tutkintoakaan valmiina. 

Pakkohan työttömässä nimittäin on olla jotain vikaa, ei se muuten olisi työtön. Sillä tavoin työnantaja järkeilee.

Ei se patistelu mitään auta jo ei työnantajaa huvita palkata. Ja jos työnantaja ei vain palkkaa niin ei siitä mitään karenssia tule työttömälle.

Vierailija
97/121 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työn perässä muuttaminen on ollut arkipäivää aina samoin opiskelujen takia. Kuten jo sanottu, omistusasumiseen sidottu perhe-elämä ei kannusta muutaman viikon varoajalaa ottamaan työtä vastaan. Suomessahan on kymmeniä vuosia suorastaan kannustettu ostamasn oma asunto verohelpotuksilla ja propagandalla. Nyt se onkin kiviriippa. Aina tavallisen ihmisen vika, tietenkin. Työelämä on muuttunut täydellisesti viime vuosikymmeniin verrattuna. Pysyvä työpaikka on utopiaa lähes joka alalla. Onko helppo näykkiä ja nälviä niiden, joilla on se pysyvä työpaikka ja mukava toimeentulo ja vielä hyvä terveys?! Työnantaja ei panosta eikä arvosta työntekijöitään. Miksi työntekijöiden pitäisi?!

Tälläkin palstalla näkee aloituksia ja kommentteja aiheesta, että vain tyhmä WT asuu vuokralla.

Vierailija
98/121 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapissa on valitettu työvoimapulaa. No, faktoja: matkailuala on täysin kausisidonnaista, riippuvaista erilaisista kohuista (kiinalaiset ryhmänatkat loppuvat toistaiseksi), asuminen kallista kuin ei ole työsudeasuntoja ja työmäärä suhteessa palkkaan epätasapainossa. Ennen vanhaan oli työsuhdeasuntoja Helsinkiä myöten. Miksi näistä luovuttiin? Eikö nyt kannattaisi panostaa edulliseen asumiseen työvoimapulasta kärsiville alueille? Ai niin, työvoimapulaahan ei oikeasti ole.

Vierailija
99/121 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkäaikaistyöttömät pitäis siirtää Helsingin hyviltä asuinalueilta jonnekin muuttotappiokuntaan niin vuokra halvempi ja työssä käyville vapautuu heiltä asunnot. Jos tilinauhaa ei oo tullut yli kymmeneen vuoteen niin se on sama missä muuttotappiokunnassa vetelehtii! 👍

Vierailija
100/121 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne kannustinloukut on lähinnä niissä perheissä, joissa molemmat ovat työttömänä. Jos puolisolla on työpaikka, niin eihän silloin saa mitään muita tukia kuin työttömyyspäivärahan (joko ansiosidonnaisen tai työmarkkinatuen). Itse olen elänyt senkin ajan kun ansiosidonnaisen jälkeen ei saanut yhtään mitään, jos puolisolla oli työpaikka. Tuo on jo edistystä, että työtön voi saada edes jotain rahaa eikä ole pelkästään puolison elätettävänä. 

Kun olin työtön ja sain ansiosidonnaista 1300€ (josta käteen 1200€) niin täytyy sanoa että se ansiosidonnainen vaikutti siihen, minkälaista työtä olin valmis harkitsemaan. En voi sanoa olleeni nirso ja vaativa, mutta tuossa vaiheessa karsin kyllä tarkempaan niitä töitä, mitä suostuin hakemaan. Sitten kun se ansiosidonnainen oli lähestymässä loppuaan ja edessä häämötti työmarkkinatuki, niin joutui kyllä alentamaan sitä omaa rimaansa aika reippaasti. Toki se pitkä työttömyyskin oli jo tehnyt sen, että rupesi tuntumaan siltä että mikä tahansa paskaduunikin on parempi vaihtoehto kuin loputon työttömyys. Ja kuin ihmeen kaupalla pääsinkin pienipalkkaiseen paskaduuniin ja olin siitä hyvin onnellinen! Jo pelkästään se, että ylipäätään kelpasi jonnekin töihin oli iso juttu. Ja myös tulopuolella on aika iso ero siinä tienaako pari tonnia vai 600€/kk.

Työ ei ole aina herkkua, mutta palkkapäivänä on kiva fiilis kun ne on itse tienattuja rahoja eikä Kelan almuja, jotka on kiskottu toisten veronmaksajien selkänahasta. Ja nyt kun on pari vuotta ollut töissä niin tässähän on ollut sellaisiakin etuja kuin palkallinen kesä- ja talviloma! Nämä tuntuu ihan erilaisilta kuin se työttömän jatkuva lomailu joka ei ole palkinto mistään, vaan rangaistus siitä ettei kelpaa töihin. Vapaapäivätkin on ihan eri arvossa kun niiden vastapainona on työpäivät. Ja nyt uskaltaa tehdä jotain tulevaisuudenkin suunnitelmia kun on toimeentulo turvattu. Työssäkäynnissä on paljon muutakin hyvää sen paremman toimeentulon lisäksi. Nekin, jotka eivät työssäkäynnistä heti rahallisesti hyötyisi, saisivat kuitenkin kokea nämä muut hyvät puolen - arjen ja vapaan vaihtelun, sen kivan fiiliksen kun pystyy ansaitsemaan toimeentulonsa ja tunteen siitä että on osa tätä yhteiskuntaa eikä vain hyljeksitty elätti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi viisi