Vaatemerkkejä joiden hinta-laatusuhde erinomainen?
Kokemuksia pinoon mitkä vaatemerkit olet käytännössä kokenut erinomaiseksi hinta-laatusuhteeltaan. Kiinnostaa sekä naisten- että lastenvaatteet. Mallit ja tuotteessa käytetyt materiaalit sellaisia jotka kestää aikaa ja normaalia käsittelyä (esim. vesipesu).
Mihin merkkeihin ei tarvitse pettyä? Mihin ei tule ”merkille tyypillistä haalistumaa saumoihin” tai muuta vastaavaa?
Kommentit (824)
Ahkka https://www.instagram.com/ahkkaoutdoor/ on todettu oikein hyväksi, keskihintainen mutta kestäviä vaatteita ja kenkiä jotka ovat myös hyvännäköisiä ja klassisia, suurin osa.
Aivan superhyvin kestäneitä on olleet Aarre, Kaiko ja Alpa. Näiltä merkeiltä tulee mun lempparit, ne vaan kestää, kestää ja kestää. Jostain kaikon lyocellisesta värit haalistuneet, mutta niin taitaa käydä kaikissa lyocelleissa... toki vähän arvokkaampia, mutta kun huomioi, miten kauan ja paljon noille tulee käyttöä, paljon mieluummin ostan tuollaisia. Ja mä olen vielä kauhea pyykinpesuraggari, pesen monesti 60C ja vielä rummutan, vaikka ei saisi...
Vierailija kirjoitti:
Elviksen hupparit, ostin teineille joululahjaksi. Joo oli kallis mutta aivan toista mitä nää tavan hupparit. Tuo on kunnon paksu, ei ihme että siitä tuli lemppari
Montako joulua sitten ostit? Ainakaan viime joulun perusteella en vielä tekisi päätelmiä kestävyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Gant tosin ei ihan niin hyvä kuin ennen
Pris/kvalitetsförhållandet är inget vidare, trots att prylarna i regel är bra. Ett annat minus är storlekarna som varierar från produkt till produkt. Så skall det inte vara med premium produkter. Ett märke där pris/kvalitet går rätt väl hand i hand är Camel active.
Vierailija kirjoitti:
Emma K. kirjoitti:
Kestilän ulsterit pysyvät kuosissaan ja ovat hyvin tehtyjä ja hyvän näköisiä vielä vuosienkin käytön jälkeen.
No noita oli ennen, ei taida olla enää vuoden 1990 jälkeen. Myös Martinellin takit olivat hyviä ja Dixie Coat. Eivät nuoremmat palstalla voi tajuta että ennen oli kaupat täynnä suomalaisia laadukkaita Suomeen oloihin sopivia vaatteita.
Eipä ole enään valmistettu vuosikymmeniin tällä laadulla tavallisille kuluttajille.
Mutta onneksi nämä laadukkaat vaatteet ovat säilyneet meidänkin päiviin asti ja niitä voi tietenkin ostaa. Käy paikallisella kirppiksellä tai vintage-liikkeessä.
https://niinmua.com/ Tämä porvoolainen vintageliike myy myös verkossa, ja omistaja selkeästi ymmärtää materiaalien päälle ja osa avaata vaatteiden aikakautta ja materiaaleja
Menneisyydessä, siellä ne laadukkaat vaatteet on.
Vierailija kirjoitti:
Adidas ja sloggy. Siihen ne sitten loppuukin.
Sloggien laatu on surkea.
Mulla on kotiasuna Cubuksen collegepuku ja lisäksi peruspitkähihaiset ja t-paidat monessa värissä. Kestävät pesua todella hyvin, edes mustat eivät ole haalistuneet. Collegetakin vetoketju on myös ihmeen suora, surutta tuo puku on käynyt myös kuivausrummussa. Väri on hieman uudesta haalistunut, mutta muuten kangas pysynyt vahvana, ollut ahkerassa käytössä ja pesussa kuitenkin jo 8 vuotta.
Myös h&m:n paksut 100% puuvillapaidat ja topit ovat olleet oikein hyviä hintaansa nähden. Myös Lindexin jotkin lastenvaatteet ovat olleet hintaan nähden kestäviä ja hyviä. Toki Metsola, Gugguu, Papu ym tehdään paksummista ja kestävämmistä kankaista, mutta hintaan nähden ne myös kuluu aika nopeasti ja varsinkin kirkkaat värit haalistuu.
Adidas, Nike ja Puma ovat huonontuneet lähivuosina paljon, ainakin lasten vaatteet nukkaantuu nopeasti ja kuluu puhki. Samoin Asicsen kengät ovat huonontuneet. Toki Helly Hansenin, Isbjörn of Sweadenin, Tensonin ulkovaatteet ja Vikingin kengät ovat todella laadukkaita, mutta en vielä ainakaan ole ihan vakuuttunut onko se järkyttävän kallis hinta sen arvoista, ainakaan lasten kohdalla.
Ap, kysymyksesi asettelu on jo väärä! Ei ole mitään merkkiä, jossa olisi taattu laatu. Tärkeintä on oppia materiaaleista ja laadusta. Kun käsittelee paljon vaatteita ja kuluttaa niitä oman aikansa, niin oppii tunnistamaan miltä laadukas farkkukangas tuntuu ja näyttää. Sitten toisaalta kashmirneule voi olla todella laadukas, mutta ei kestä mitä tahansa käyttöä ja käsittelyä, ja nyppyyntyy varmasti, mutta sitä pitää sitten kerran kuukaudessa minuutin verran jaksaa huoltaa. Eli laatu voi ilmetä eri tyyppisessä vaatteessa eri tavoin.
Ensi alkuun osta vaikka vaatteita jotka on tehty vaan yhdestä materiaalista, ja luonnonkuituja tai selluloosapohjaisia muunnoskuituja (hengittävät eivätkä sähköisty talvella) esim. 100% puuvilla, villa, viskoosi (ja sen eri kauppanimiä, esim. lyocel, tencel). Katso, miten vaatteen ompeleet on tehty, onko vinossa, onko paljon päättelemättömiä lankoja jne.
Jos on viitsimistä, suosittelen ostamaan kirppareilta käytettyä, siellä näkee, miten vaate on kestänyt aiempaa kulutusta.
Ja kaikki, joka on tehty ennen n. 90-lukuja on oikeasti ihan todella paljon laadukkaampaa kuin se, mitä nyt valmistetaan. Mutta toisaalta, kyllä välillä nykyiset isotkin merkit ovat saattaneet jonkin erän teetättää sellaisella tehtaalla, joka on tehnyt laadukasta. Itse olen löytänyt 8v sitten kirpparilta Zaran villapaidan, 100% villaa. Ja niin paksu neulos että edelleen näyttää hyvältä, vaikka olen käyttänyt sitä todella ahkerasti. Maksoin siitä 3€ :D
Kannattaa lueskella oppaita näistä, että miten tunnistaa laadukkaita vaatteita, esim. Rinna Saramäen oppaita.
Vierailija kirjoitti:
Ennen kestivät edullisetkin vaatteet... Minulla on esim 15 vuotta vanha Vero Modan takki. Pesen sitä vielä todella usein (parin viikon välein) eikä ole mitään kulumisen merkkejä näkyvissä. Ollut siis käytössä koko tuon 15 vuotta.
Vanhaa Vero Modaa ikävä. Mulla myös neuleita siltä ajalta edelleen eivätkä ole menneet miksikään, ei näppyjä eikä venähtämisiä. Silloin oli myös kyseisen merkin vaatteet tosi kauniita ja värikkäitä. Jackpot oli samantyylinen, enää sekin vain muisto vanhoilta ajoilta.
Hallitus leikkasi lapsikorotukset ja sovitellut päivärahat ja nyt päiväkodit ja koulut on täynnä lapsia joiden vaatteet on Temusta.
Sinunkin lapsesi viettää päivät Temu kemikaali päiväkodissa ja koulussa.
Kiitos ihana hallitus.
Suunnilleen kaikki malliston huippua edustavat tunnettujen ulkoilu/urheilubrändien merkkivaatteet ovat hinta-laatusuhteeltaan erinomaisia kun ne ostaa booztin tai zalandon 60%-70% kausialesta.
Näilläkin ne malliston halvimmat tahtovat olla sellausta roskaa ettei niitä kannata ostaa edes puoleen hintaan
Nykyään tehdään todella huonolaatuista vaatetta melkeinpä merkistä riippumatta. Tosi harmi maapallon ja kuluttajan lompakon kannalta.
Otetaan esimerkkinä aiemmin laatumerkkinä tunnettu Sloggi. Alushousut kestivät ennen hyvin käyttöä ja pesua, kangas oli paksumpaa ja ei nyppyyntynyt tai haalistunut. Nykyään käytetään ohutta ja kovalta tuntuvaa kangasta, joka ei kestä käytössä kolmea kuukautta pidempään kunnes tulee reikä. Hinnassa tämä laadun muutos ei tietenkään näy.
Reiman lasten pipot nukkaantuvat parin viikon käytön jälkeen. Nepparit eivät pysy kiinni haalareissa. Joku sanoikin aiemmassa viestissä, että Reiman hinta-laatu-suhde on kohdillaan, kun ostaa hyvästä alesta, vähintään 50%. Täydellä hinnalla ei kannata ottaa riskiä.
Minulla on vaikeuksia löytää hyviä kotivaatteita, trikoohousuja ja paitoja sekä neuleita. Myös hyvälaatuiset collegevaatteet kiinnostaisi. Ja laadukkaat sukat. Olisiko kenelläkään antaa vinkkejä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen kestivät edullisetkin vaatteet... Minulla on esim 15 vuotta vanha Vero Modan takki. Pesen sitä vielä todella usein (parin viikon välein) eikä ole mitään kulumisen merkkejä näkyvissä. Ollut siis käytössä koko tuon 15 vuotta.
Vanhaa Vero Modaa ikävä. Mulla myös neuleita siltä ajalta edelleen eivätkä ole menneet miksikään, ei näppyjä eikä venähtämisiä. Silloin oli myös kyseisen merkin vaatteet tosi kauniita ja värikkäitä. Jackpot oli samantyylinen, enää sekin vain muisto vanhoilta ajoilta.
Yllätyin kun ostin Jackpotin (ilman nimilappua toki) paidan turkkilaisen ompelimon outletista 5 eurolla. Olin ihaillut samaa 45e hintaan kaupassa Suomessa.
Eli sekään ei ollut kotimaista
Marc O'Polon villaneuleet ovat kestäneet hyvin käytössä.
Laredon farkkuliivi on kestänyt, isältä pojalle.
T.Skäbä
Anorakki on kyllä kestävä monipuolinen käyttää.