Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

" Rintaongelmia"

21.06.2006 |

Vähän itselleni ainakin intiimiä asioita kertoisin/kyselisin liittyen rintoihin, imetykseen ja imetysliiveihinkin... Eli oon muuten isohko ja lievästi ylipainoinen, mutta rintani ovat suhteessa kroppaani tosi pienet, varsinkin toinen rintani, jossa ei tunnustelemalla tunnu olevan juuri nännipihaa isompaa aluetta maitorauhasta! Toisessa on enemmän. Kuvittelin aina, että rintani kasvaisivat raskauden myötä, mutta mitään havaittavaa ei ole tapahtunut...ehkäpä nännipihat vähän tummuneet. Oon rv 33. Olen aina ajatellut imettäväni lastani jne. Nyt olenkin alkanut pelätä, että mitäpä jos siitä ei tule mitään. Aina sanotaan, että koolla ei ole väliä imetyksen onnistumisen suhteen, mutta koska maitorauhanen sitten suurenee...voiko noin pieni todella toimia? Ja entä voiko imettää vaan toisella rinnalla pelkästään...tai siis onko kellään käynyt niin, että toisesta ei juuri maitoa tule ja toisesta tulee riittävästi? Niin, sitten myös oon kuullut, että maidon noustessa rintoihin rintaliivien ei saisi kiristää. No, ongelmani on se, että kaikki saatavissa olevat liivit (käytän kokoja 80B, 85B ja nyt löysin halvat imetysliivit kokoa 90B.) Nämä kaikki kuitenkin kiristävät rintojen alta. Kuppikoko C on ihan liian iso, ja B liivejä en ole ikinä nähnyt missään tuota harvinaista 90B:tä isompana. No, jos jollain olisi vastauksia kysymyksiini, tai samoja ongelmia niin kertokaapa.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
21.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole huoleti. Usein rinnat pullistuvat vasta maidon nousun yhteydessä muutama päivä synnyttämisen jälkeen, tämä on tietysti hyvin yksilöllistä. Kaikilla ei välttämättä pullistu, mutta sillä ei ole merkitystä syöttämisen kannalta

Siitä puristavuudesta. Tärkeintä on ettei liivit purista sieltä maitorauhasten alueelta. Jos puristavat alta, niin maidontuotannon kannalta ei pitäisi olla haittaa. Maitorauhaset voivat olla levittäytyneinä melkein kainaloihin asti, jolloin esim. kaarituki voi painaa. Tästä voi seurata maitorauhasen kipeää tukeutumista. Kirjoitit, että sinulla rauhaset ovat keskellä rintaa, joten puristavuuden kanssa ei pitäisi olla ongelmia.

Katsopa vielä keskustelu:

http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=7613603&p=2&tmode=1&smode…

Vierailija
2/6 |
21.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...nyt mieli huojentui. : )

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
21.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse erehdyin ostamaan kahdet liivit, eikä ne sitten mahtuneetkaan kun tissit vielä kasvoi entisestään maidonnousun myötä. Harmitti :/

Ei kait kaikilla kasva mutta itse satuinkin sitten olemaan onnekas.

Hyvät liivit löysin Lindexiltä, ne oli jotkut halpikset... Käytän niitä vieläkin, heh.

Vierailija
4/6 |
25.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun imetys käynnistyy niin kävisit ihan asiantuntevan liivimyyjän luona tarkistuttamassa tuon " oikean" kokosi. Nimittäin tuo rinnan alapuolelta mitattava ympärysmitta vaikuttaa hyvin paljon myös kuppikokoon. Olen itse ollut liivimyyjänä ja tiedän, miten virheellisiä käsityksiä ihmisillä on oikeasta liivin koosta.

Esim. 80b:ssä ja 85b:ssä on erikokoinen kuppi, vaikka molemmissa on b-kuppi.

Voit itsekin mitata tuon oikean ympärysmitan,kun laitat mittanauhan rintojen alapuolelle ja otat sellaisen napakan, ei kiristävän, mitan. Jos saat tulokseksi esim. 77-83cm-todennäköisesti kokosi on 80-tietenkin asiaan vaikuttaa myös se, jos liivien materiaali on kovin napakka niin saatat joutua ottamaan koon 85. Kokeilemalla se selviää. Jos taas tulos on 83-87cm, kokosi on todenn. 85.

Ota liivikauppaan myös liivinsuojat, ja kokeilet niiden kanssa liivejä. Liiveihin on sovittava nuo suojat, eikä rinnat saa tursuta kupeista ulos.

Muutenkin jos tarvitset jotain erikoiskokoja, niin helpommin löydät niitä erikoisliikkeistä. Ainakin heillä on mahdollisuus usein tilata niitä, jos sillä hetkellä heillä ei niitä ole. Muistaakseni ainakin ANITAN liiveissä on paljon koko vaihtoehtoja.

Ota myös huomioon se, kun olet noinkin pitkäl jo raskaudes niin turvotusta tulee ja se varmasti vaikuttaa myös tuohon rinnanympärykseen, saatat olla synnytyksen jälkeen kapeampi myös tuolta rinnan alta.

Ja tuosta rintojen koosta vielä, niin monella koko kasvaa yhden kupin, kun imetys alkaa, harvemmilla useamman koon. Eikä rintojen koolla ole merkitystä siihen, miten imetys onnistuu. Olen ainakin kuullut, et monesti pienempi rintasilta tulee paljon paremmin maitoa...

En tiedä kaipasitko tälläisiä neuvoja, mut toivottavasti sait edes jotain osviittaa siitä, minkä kokoiset liivit hommaisit...

Vierailija
5/6 |
25.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskauden alussa rintani olivat kokoa juuri ja juuri 75 A, kun maito nousi rintoihin (olivat kivikovat ja tosi täydet), niin mahtuivat jotenkuten liiveihin kokoa 85 C (oli siis raskaudesta johtuen ympärysmittakin vielä suurempi).

Nyt kun on n. vuosi imetystä takana (imetän siis edelleenkin) rinnat ovat taas suurinpiirtein alkuperäistä kokoa ja poitsu on syönyt n. puolivuotta oikeastaan pelkästään toisesta rinnasta ja hyvin maitoa riittää. En tiedä miksi hylkii toista rintaa, mutta en ole jaksanut murehtia asiaa kun ei siitä syö niin ei syö... Yhdelläkin pärjää hyvin =)

Vierailija
6/6 |
25.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselläni on paisuneet rinnat e-kuppiin mutta jo kaksi imetystä on ollut aika taistoisia kokemuksia. toisin kuin ystävälläni jolla b-kuppi.. eli ei se koko mitään kerro.