Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

eikö keskituloinen perhe oikeesti saa asuntolainaa jos vanhemmat ei halua auttaa jälkikasvuaan takauksien muodossa!??

fukseik
25.01.2020 |

Koskee lähinnä pääkaupunkiseutua, jossa vähänkään järkevä perheasunto maksaa aivan minimissiin 250 000e yleensä vähintään 300 000e. Mun laskemien mukaan meillä pitäis olla joku 80 000e sukanvarressa jos moista haaveillaan (ja ollaan vielä ensiasunnon ostajia). Laskelmissa huomioitu että ostettuja takauksia saa maksimissaan 50 000e. Valtiontakauksen ehtona taas kai on että laina on maksimissaan 85% asunnon hinnasta. ja valtiontakauksenkin yläraja 50 000e.

Kommentit (83)

Vierailija
81/83 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ostettiin eka asunto Helsingistä 2008 ennen näitä lainakattoja. Saatiin 100% laina kokonaan ilman säästöjä ja takaajia, kohtuullinen toki ja hyvään kohteeseen. Muutama vuosi myöhemmin myytiin, reilusti voitolla ja muutettiin isompaan. Pari vuotta sitten hyvälle alueelle riittävän kokoiseen perheasuntoon, tähän on tarkoitus jäädä.

Me muutettiin siis omaan asuntoon suoraan opiskelijakämpästä. Opintotuista ei ollut rahaa riittänyt säästöön, mutta molemmat päästiin heti vakitöihin.

Tämä ei kai enää ole mahdollista, mutta itse olen todella todella onnellinen, että meille oli. Jos olisimme joutuneet vuokralle ja säästämään vuosiksi olisimme hukanneet rahaa kymmeniä tuhansia (Helsingin vuokrat kun ovat mitä ovat ja olivat jo 12 vuotta sitten).

Tästä näkökulmasta lainakatto on oikeasti tosi kurja. Paljon enemmän pitäisi olla huolissaan valtavista yhtiölainoista, joilla uusiiin asuntoihin houkutellaan aivan liian pienillä tuloilla.

Mikä pankki antaa lainaa ilman vakuuksia 100% kohteelle?

Tuskin mikään enää, sitähän se lainakatto tarkoittaa. Vuonna 2008 olisi antanut useampikin, kun laina oli suhteessa tuloihin ja pankki pystyi huomioimaan sen, että opintotuista ei säästöjä ollut kertynyt.

Vierailija
82/83 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenenkään ei pidä KOSKAAN taata ketään. Ikinä.

Tämä! Vanhemmat eivät ole lapsilleen velkaa. Takaaminen on helpoin tapa pilata sukulaisuussuhde.

Omat vanhempani takasivat veljeni lainan, lainaa ei ole lyhennetty vuosiin ja vanhempani eivät vielä yiedä sitä. Eläkeläisillä ei ole mitään mahdollisuutta maksaa 20 vuotta sitten takaamaansa lainaa. Itsekin asuvat arvottomassa talossa poismuuttopaikkakunnalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/83 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ostettiin eka asunto Helsingistä 2008 ennen näitä lainakattoja. Saatiin 100% laina kokonaan ilman säästöjä ja takaajia, kohtuullinen toki ja hyvään kohteeseen. Muutama vuosi myöhemmin myytiin, reilusti voitolla ja muutettiin isompaan. Pari vuotta sitten hyvälle alueelle riittävän kokoiseen perheasuntoon, tähän on tarkoitus jäädä.

Me muutettiin siis omaan asuntoon suoraan opiskelijakämpästä. Opintotuista ei ollut rahaa riittänyt säästöön, mutta molemmat päästiin heti vakitöihin.

Tämä ei kai enää ole mahdollista, mutta itse olen todella todella onnellinen, että meille oli. Jos olisimme joutuneet vuokralle ja säästämään vuosiksi olisimme hukanneet rahaa kymmeniä tuhansia (Helsingin vuokrat kun ovat mitä ovat ja olivat jo 12 vuotta sitten).

Tästä näkökulmasta lainakatto on oikeasti tosi kurja. Paljon enemmän pitäisi olla huolissaan valtavista yhtiölainoista, joilla uusiiin asuntoihin houkutellaan aivan liian pienillä tuloilla.

Mikä pankki antaa lainaa ilman vakuuksia 100% kohteelle?

Sain minäkin 100 %:n asuntolainan juuri ennen muutosta. Kyseessä ulkomaalainen pankki.