Alkoholisti isä haukkui
Antaisitko anteeksi vai menisikö välit poikki, jos isäsi haukkuisi sinua puhelimessa hulluksi ja jakomielitautiseksi humalassa. Vai annanko olla koska isä oli kännissä. Voiko lasten kanssa enää käydä tällaisen papan luona joka haukkuu ja on arvaamaton? En tiedä mitä tekisin, mutta olen loukkaantunut (ei, en ole saanut jakomielitauti diagnoosia), ja tekisi mieli vain katkaista välit lapsuuden perheeseen. Äiti ei juo, mutta sallii tällaisen käytöksen isältäni. Olen itkenyt pahaa oloa ja melkein oksentanut kun sattuu niin paljon miten minua kohdellaan. Nuorena sairastin bulimiaa, ja nyt ymmärrän mikä sen aiheutti. Isän minun ulkonäköni ja vartaloni arvostelu ja haukkuminen saivat pahan olon, itkun ja silloin tulee oksettava olo. Oksentamalla saa pahaa oloa purettua. Puhelu sai minut melkein satuttamaan itseäni, tuli olo että tahdon viillellä pahaa oloa pois. Vanhemmat asuvat toisella paikkakunnalla ja isällä on aina ollut tapana haukkua kaikkia sukulaisia kännissä ja yrittää saada riitaa aikaan. Onko järkevää jatkaa yhteyttä jos omat vanhemmat saavat vielä yli 30 vuotiaassa aikaan tälläisiä tunteita?
Kommentit (19)
Lasten pitäisi nähdä alkoholisteja ollenkaan. Aiheuttaa elinikäisen turvattomuuden. Eli välit poikki.
Salaa toivon alkoholisti isän kuolevan viinan tai tupakan aiheuttamaan sairauteen. On lapsesta lähtien polttanut ja välillä polttaa sisällä edelleen yöllä kun koitan siellä lasten kanssa nukkua. Sääliksi käy äitiä kun hän ei isän mustasukkaisuuden vuoksi voi matkustaa junalla lapsenlapsia tapaamaan. Pitää ehdottaa hänelle että voisi alkaa soitella lapsille kun kohta on nuoremmallakin kännykkä.
Jos tyyppi tuo vaan paskaa elämään niin ei sitä pakko ole sietää, vaikka tyyppi olisi oma vanhempi. Antaa juopon juoda ja käkistä mitä käkisee, voit itse kävellä joko tykö tai pois oman tahtosi mukaan. Omia lapsiani en missään nimessä altistaisi alkoholistin negatiivisille ulosanneille.
Miksi kukaan edes haluaisi olla tuollaisen juopon kanssa missään tekemisissä? Sanoisin sille suorat sanat siitä mitä tuollaisista deekuista olen mieltä, ja kun olisin puhunut suuni puhtaaksi ilmoittaisin että tämä on sitten viimeinen keskustelu ever.
Ilmanko Suomessa on näitä "isättömiä" kullannuppuja ja syrjäytyneitä kun maassa on niin paljon juoppoja. Eipähän se keneltäkään ole pois jos katkotte välit kaikkiin sellaisiin joista ette pidä. Yksin te sinne hautaan menette joka tapauksessa.
En kutsuisi tuollaista ihmistä isäksi
Elämäni onnekkain päivä lienee se kun ns. isäni teki kamapäissään itsemurhan.
Itsellä on välit katkennut alkoholistivanhempaan. Ei kaduta
Vierailija kirjoitti:
Miten kukaan voi sanoa noin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kukaan voi sanoa noin
Mietipä sitä.
Voimia. Sinä olet arvokas ihminen. Muista se aina.
Alkoholin liikakäyttö muuttaa persoonallisuutta. Sinun ei ole pakko olla isäsi kanssa missään tekemisissä.
Minusta voi olla järkevää jatkaa yhteydenpitoa, mutta harvoin. Eli teet tiettäväksi kaikille osapuolille, että olet kiinnostunut vanhempien pärjäämisestä, mutta oman ja lastesi voinnin takia joudut pitämään etäisyyttä. Näin lapsesi eivät joudu miettimään, miksi isovanhemmat on hylätty. Sinä taas saat tilaisuuden käydä läpi traumojasi, kun jokaisella kerralla huomaat entistä selvemmin, mikä lapsuudessasi on pielessä.
Minä kerroin jo pikkukoululaiselle, että isäni on alkoholisti ja sellaiset ovat aggressiivisia ja arvaamattomia välillä, vaikka välillä olisivat verrattain jees. Vuosia poika jutteli silloin tällöin isoisän kanssa puhelimessa, ja vierailut pidettiin niin lyhyinä, että isä pystyi pysyttelemään melko selvänä eikä ehtinyt väsyä. Mutta hän ei ollutkaan täysjuoppo vaikka viinaan lopulta kuolikin. Se auttoi paljon.
Täytyy kyllä todeta, että isän poismeno oli helpotus. Vaikka rakastinkin häntä, niin onneksi hän kuoli ennen kuin jäi täysin hoidettavaksi.
Onko isäsi kännissä vai oikeasti alkoholisti ? Kun alkoholisti on aina kännissä. En tiedä mistä puhuitte että jakomielitautiseksi haukkui, mutta diagnoosia et siihen olisi saanut kun ei ole sellaista olemassa.
Minulla ei ole oikeastaan koskaan ollut isää. Täysin ventovieras ihminen. Oli vaan ihan neutraali asia kun se kuoli sydäriin. Hautajaiset tuntui ihan teatterilta, en edes pukeutunut mustaan vaan violettiin ja harmaaseen.
Vierailija kirjoitti:
Ilmanko Suomessa on näitä "isättömiä" kullannuppuja ja syrjäytyneitä kun maassa on niin paljon juoppoja. Eipähän se keneltäkään ole pois jos katkotte välit kaikkiin sellaisiin joista ette pidä. Yksin te sinne hautaan menette joka tapauksessa.
Kirjoituksessasi on katkera kaiku. Kyse ei ole pitämisestä vaan siitä, että alkoholistin käytös saattaa olla hyvinkin vahingollista toista kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole oikeastaan koskaan ollut isää. Täysin ventovieras ihminen. Oli vaan ihan neutraali asia kun se kuoli sydäriin. Hautajaiset tuntui ihan teatterilta, en edes pukeutunut mustaan vaan violettiin ja harmaaseen.
Musta on surun väri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta on surun väri
Siksi hän ei varmaan siihen pukeutunutkaan.
Katkaisisin välit. Vastaisin ainoastaan äidin puheluihin jatkossa, ja jos kysyisi miksette enää käy, vastaisin että arvaa.