Narsistien "huvittavimmat" tempaukset
Meillä eksä kantoi pesukoneen pihalle lumisateeseen,kun sitä ketutti etten idiootti ollut sitä tyhjentänyt. Päätti ettei tarvita pesukonetta sitten laikaan.
Jälkeenpäin naurattaa,että voi ihminen olla niin pimeä.
Kommentit (1968)
Henkilö joi 13 laatikollista olutta lyhyen kesän aikana, jonkinsortin psykooseja alkoi ilmetä ja raivokohtauksia ihan tyhjästä. Syytä juomiseen ihmeteltiin ja vastauskin tuli ihan puskista. Tuttava, joka oli oluet hänen pyynnöstään tuonut oli syypää juomiseen 😅
Kerran pyysin että lapsi voisi jäädä isän luokse viikonlopun yli maanantaihin asti, koska olin juuri menettänyt läheisen samana viikonloppuna.
Heräsin aamulla Wilma-viestiin, jossa kysytään miksi lapsi ei ole tullut kouluun. Mitään ilmoitusta eksältä ei ollut tullut ja kun sain hänet kiinni aamupäivällä, niin kertoi että ei alkanu herättään, kun valvoi niin myöhään. Ei muita selityksiä tai anteeksipyyntöä. Myöhemmin oli kysynyt vielä lapselta että onko syyllinen olo, kun et päässyt kouluun.
Tällaisen ihmisen kanssa kasvatan yhteistä lasta.
Tuttua. Penkoo esim. Laatikoltani kun en ole lähellä. Sieltä sitten keräsi mukaansa esim. Aurinkolasit ja uudet silmälasit. Huvittavinta, että tämä tyyppi tarvitsi mun toisen uuden sukan siis kyseessä oli mies. Olin ne just ostanut. Ja paljon paljon muuta.
Asuimme yhdessä rivitalossa, jonka etukuisti oli kesällä kuin pätsi. Exän mielestä tupakka, hengailu ym paikka oli siinä ja jos istuin varjoisalla takapihalla tuli huutamaan, että olen pimeä äm mä kun istun yksin hämärässä enkä auringossa rakkaan miehen kanssa. Naama tulipunaisena, hikeä valuen kökki tuntikaupalla siinä etukuistilla ja poltti vielä nahkansakin kaupan päälle kun aurinkorasvat on humpuukia. Nyt jälkeenpäin vähän naurettaa muistella kun katsoin keittiön ikkunasta miten se hikinen rapu istui kuin liimattuna tuoliin koska ei halunnut myöntää, että siinä on liian kuuma!
Kerran oltiin menossa uimaan ja sanoin että ei ole ole hyvä idea kun säätiedotus lupaili ukkosta ja ilmakin oli ukkoshauteinen, mies nauroi ivallisesti että olen ää liö eikä sieltä mitään ukkosmyrskyä tule. Pyöräiltiin rannalle 3km yhteen suuntaan ja oltiin saatu juuri pyyhkeet levitettyä, kun alkoi jyristä ja sataa. Ex viskoi pyyhettään ja mylvi, kun ei ollutkaan onnistunut pitämään ukkosta pois tahdonvoimalla. Siis oikeasti uskoi, ettei ukkosta tule kun se ei sovi hänen suureen suunnitelmaansa!
Saattoi myös lähteä ykskaks baarista kotiin ja koetti aina saada jollain verukkeella avaimiani ja rahapussiani itselleen, että ne jäisivät sitten "vahingossa" hänen taskuunsa kun tekisi katoamistemppunsa ja olisin ilman rahaa taksiin, ilman avaimia.
Piti myös toistuvia hiivatulehduksiani sp-tautina ja kyseli Facebook seinällään että eikös hiiva olekin merkki siitä että nainen on pannut muita? Raivostui kun sai vastaukseksi nauruhymiöitä ja ihmettelyä että no ei tosiaan ole, etkö tuon verran tiedä. Keksi sitten väittää että MINä kirjoitin sen.
Tämän ketjun aloitus on aika perseestä. Teette ihmisistä julkisesti kiusattavia. Tai tämä on sen esiaste, puuttuu vain tunnistettavuus. Yksityisyys ei silti aina säily.
Isäni heitti aikoinaan mikron pihalle, kun mikro oli hänen mielestään pilannut ruuan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Aito narsisti" ei koskaan pyydä anteeksi. Ainoa hetki, kun niin voisi tapahtua on silloin, kun hän katsoo hyötyvänsä anteeksipyynnön näyttelemisestä jollakin tavalla. Aitoa katumusta he eivät tunne koskaan. Mikäli näin on, ei kyseessä onneksi ole paatunut "aito narsisti".
Tämä on aivan käsittämätöntä. En ole ikinä kuulunut niihin, jotka laittaisivat paljoa arvoa anteeksipyytelyille, koska omassa kokemuspiirissäni anteeksipyyntö on usein vain "tapa" jota noudetataan silloin kun on mokannut jotenkin inhimillisesti ja muita vahingoittamatta. Tai joidenkin harvojen tapaksessa "lupa" käyttäytyä toistuvasti huonosti: kaikki kuitataan anteeksipyynnöllä ja toistetaan sitten samat mokat heti perään.
Tietenkin erityisesti nuoruudessa on ollut tilanteita, jolloin on ollut ihan kohteliasta pyytää anteeksi, vaikka ikävä teko jäisikin viimeiseksi jne.
Mutta lyhyesti: maailmassani anteeksipyyntö on ollut enimmäkseen mitään tarkoittamaton sana, vaikka itse pyytelen liikaakin anteeksi.
Sitten kuvioihin tuli narsisti ja muutti kaiken.
En tiedä miksi juuri silloin aloin niin kipeästi kaipaan anteeksipyyntöä, ehkä siksi että se olisi osoittanut, että narsisti ymmärsi- ainakin jälkikäteen toimineensa väärin.Näin ei kuitenkaan koskaan tapahtunut. Yleisin "anteeksipyyntö" narsisilta oli toteamus, että ainahan hän joutuu pyytelemään anteeksi.
Toisena tulivat keksityt muka-anteeksi pyynnöt. Koska narsisti ei löytänyt itsestään kertakaikkisesti yhtään mitään oikeaa vikaa, alkoi hän keksimään sellaisia, jotta voisi pyytää anteeksi. Usein nämä "anteeksipyynnöt" olivat täysin absurdeja ja outoja kuten " Anteeksi, oikeasti. Olen todella pahoillani etten tiskannut viikko sitten. Ymnärrän nyt miten tärkeää se olisi ollut sinulle", meillä ei tosin koskaan ollut riitaa tiskaamisesta tms. Saati, että aihe olisi itselleni millään mittapuulla tärkeä. Pointtina ei tietenkään ollut pyytää oikeasti anteeksi vaan anteeksipyyntö jatkui poikkeuksetta toteamukseen, jossa narsisti antoi itselleni mahdollisuuden pyytää vastavuoroisesti häneltä anteeksi.
Hän oli nyt jalona nöyrtynyt pyytämään ensin anteeksi ja laittanut oman egonsa syrjään, jota toivoi myös itseltäni. Narsisti jopa opetteli laulamaan "sorry is the hardest word" kappaleen kertoakseen "mukavalla tavalla" miten vaikeaa itselleni on pyytää anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
"Aito narsisti" ei koskaan pyydä anteeksi. Ainoa hetki, kun niin voisi tapahtua on silloin, kun hän katsoo hyötyvänsä anteeksipyynnön näyttelemisestä jollakin tavalla. Aitoa katumusta he eivät tunne koskaan. Mikäli näin on, ei kyseessä onneksi ole paatunut "aito narsisti".
Käsittämätöntä miten paskapuheita ja valehtelua riitti tauotta, mutta heti kun olisi pitänyt valehdella olevansa pahoillaan niin ei enää onnistunutkaan.
Tämä sai myös vahvasti epäilemään narsitin fiksuutta- olin niin epätoivoisessa tilassa, että mikä tahansa hepposempikin valehtelu pahoillaan olemisesta edes pienestä asiasta olisi mennyt itselleni heittämällä läpi. Anteeksipyynnön mahdottomuus taitaa liittyä läheisesti tosiasioiden kieltämiseen. Narsistin vainoharhaisessa maailmassa "tunnustamista" ja "anteeksipyyntöä" voidaan käyttää ikävästi häntä vastaan. Sen sijaan omia tekojaanhan ei voi hallita.
Erossa yritti sitten saada itseäni kuuntelemaan "anteeksipyyntöään" kun on niin "pahoillaan kaikesta" . Tämä omien sanojensa mukaan siksi, että hän haluaa pyytää anteeksi itsensä vuoksi. Koska hänestä tuntuu mukavalta pyytää anteeksi 🤦♀️ Tämäkään anteeksipyyntö ei koskenut mitään oikean elämän tapahtumia vaan monologi oli ympäripyöreää paskaa, jonka exä koki tarpeelliseksi minulle vuodattaa "opetus" mielessä. Olihan hän omanelämänsä guru ja sanansa mittaamattoman arvokkaita opetuksia, joita voisin vaalia sydämessäni elämäni loppuun, sekä puhua hänestä kauniisti ja ihailevasti mukavia asioita muille.
Tähän pitkään monologiin, jota ei saanut katkeamaan edes toivottamalla exän helvettiin paskapuheineen, sisältyi myös kaunis kuvaus "haaveistani" joiden hän toteutuvan. Tämä oli exän "nerokkuutta" omimmillaan; puhe maasi idylisen ja ihanan tulevaisuuden itselleni suurpeheen äitinä maaseudulla (ex oli jopa päättänyt kaupungin mihin haluaisin lähteä) ja varmasti löytäisin jopa "ihanan" vanhemman kotona viihtyvän ja harvasanaisen herrasmiehen tulevaisuuden puolisokseni.
Ikävä kyllä kannaltani ex olisi yhtä hyvin voinut toivoa syöpää. Eivät ne exän minulle maalailemat "toiveet" mitään mullistavan kauheaa olleet, mutta osoittivat tehokkaasti paikkani- olin niin merkityksetön ja huono, ettei exää ollut kiinnostanut oppia ainuttakaan asiaa itsestäni. Ei "tiennyt" tai ainakaan ilmaissut tietävänsä mitään haaveistani, saati että olisi osannut edes nimetä vaikka vain yhden ruoan/elokuvan tms. josta pidän.Exän tarkoitus oli varmaan jättää itsestään hyvä muisto eli ehkäistä mahdollinen pahanpuhuminen tms. Itsestään eron jälkeen. Ikävää molempien kannalta, että tarkoituksen vesitti tehokkaasti exän hysteerinen pelko siitä että voisin aivan oikeasti saada jotain häneltä- tässä tapauksessa ensisiijaisesti olemaan hiljaa ja toissijaisesti kun sitä egobuustia joutui väkisinkin kuulemaan, niin edes hyvän valheen, jossa olisi edes leikisti ollut olevinaan joskus kiinnostunut ajatuksistani tai valehdellut ottavansa edes pikkuriikkisesti vastuuta. Mutta ei. Mitäpä _hän_siitä hyötyisi, että näin runsain mitoin olisi kaltaistani rumaa loiseläjää hemmotellut. Paskan sai paketissa eikä yhtään enempää.
Alkoi nyt takautuvasti ärsyttämään sekin miten yksinkertaisena ex minua piti.Oho, tuli pitkä ja yllättävän katkera tilitys. Vissiin vieläkin oli jotain hampaankolossa. Ehkä viimeinkin sai loputkin katkeruudet tunnoltaan.
Jäi kiinnostamaan ymmärsikö kukaan muu kokemusta jota yritin kuvata yllä? Tai kokenut samaa?
Hankala selittää järkevästi, mutta jos ylempi ei auennut, niin yritin kuvata miten narsistin suoma "sanallinen" huomio perustuu samaan kuin materiaalinenkin huomio.
Siihen miltä asiat näyttävät eivätkä mitä ne oikeasti ovat. Tarjotut asia puheen- ja tekojen tasolla eivät ikinä ole mitä haluaa tai tarvitsee, koska "narsisti" kokee menettävänsä jotain, jos hänen ansiostaan saa" jotain" vaikka se olisi vain aitoa hyväämieltä.
N haluaa tehdä ja sanoa asioita, jotka saavat hänet näyttämään ja kuulostamaan hyvältä, mutta olla silti antamatta mitään. Tästä seuraa kummallinen farssi, johon n yrittää pakottaa/manipuloida uhrinsa mukaan saadakseen kehuja hienosta ja jalosta eleestä, joka tosiasiassa aiheutti korkeintaan pahaa mieltä.
Esim. Narsisti yllättää sinut lakritsipatukalla, koska on kiva ilahduttaa pienillä teoilla silloin tällöin. Vahinko vain, että et pidä lakritsista, olet sille jopa allerginen.
Mutta ajatus on tärkein, narsisti sanoo onnellisena. Myötäilet varovasti, mutta sama ilahduttaminen toistuu aina vain uudelleen.
Ikinä, milloinkaan et tule saamaan suklaata, vaikka kertoisit siitä pitäväsi, vaikka laittaisit sen narsistin käteen joka on luvannut ostaa sinulle mitä haluat. Suklaa kuitenkin unohtuu kauppaan kun narsisti muuttaa mielensä. Seuraavana päivänä n haluaa hyvittää unohtamansa suklaan ja tarjoaa tällä kertaa sinulle pähkinäpatukan. Pähkinäpatukka oli oikeastaan ihan hyvää, kiität narsistia. Narsisiti ei enää koskaan tule ostamaan sinulle pähkinäpatukaa uudestaan. Seuraavan kerran saat taas lakritsia.
Täysin sama tapahtuu jatkuvasti myös puheentasolla. Saako kukaan kiinni ajatuksesta? Onko tälläiselle käytökselle olemassa oma termi? Onko muilla vastaavia kokemuksia yhtä irrallaan todellisuudesta olevista?
On kokemusta nimenomaa lahjojen osalta. Lahjat on niitä mistä et pidä. Paitsi silloin, kun olet irrottautumista narsistista hän yhtäkkiä, kuin taikaiskusta ostaa sinulle mitä ihanimpia tkaikkien toiveidensa mukaisia lahjoja.
Tämä kertoo siitä, että tietää tasan tarkkaan mistä pidät, ei vaan halua sinulle sitä antaa. Jos yrität lähtöä, saatat saada sen suklaapatukat 😂
Toisaalta, narsisti saattaa antaa kalliin ja näyttävän lahjan, jos on muutakinnyleisöä todistaakseen muille miten hyvä sinulle on.
Muutoin ne lahjat on jonkinlaista vallankäyttöä aina.
Ei anna asioita mistä pidät, mikä on normi ihmisen tapa ostaa lahjoja, miettiä mistä se toinen pitää/ harrastaa/ on kiinnostunut.
Kaikesta mistä tietää, että,pidän, se menee rikki tai tuhotaan muuten ja mistä en pidä, sitä on yltäkyllin.
Tuo viimeinen pätee minun elämääni mulla ei saisi olla varaa mihinkään edes normikavereiden mielestä. Jätin sitten ne kaikki. Vaikka muutama asia jotka jäi oli korvaamattomia. Mutta niistä ei nauti paskan keskellä.
Nykyään en uskalla sanoa tai tehdä mitään kun jotain paskaa tapahtuu tai oma hyvä liian paska juttu jollekkin toiselle. Itsekkin alan ajatella että kusetan vaikka tarkoitus johonkin alkuun oli vilpitön.
Enkä usko asioita vaikka itse olisin nähnyt en ehkä halua koska se syö tunteet. Jotkut asiat on liian raakoja ihmisen tajuttavaksi. Eikä hyvät asiat aina ole teatteria niiden peittämiseksi vaikka niin luulette.
Eipä ole kiva kun elämä voi katketa vaikka tekisit asiat miten hyvin. Pitäkää paskanne.
Uskomatonta miten jonkun ihmisen vaikutus voi tappaa koko tunneelämän.
Vierailija kirjoitti:
Se, kun täysin epärealistisesti omiin lahjoihinsa suhtautuvana antaa lahjaksi maalaamiaan tauluja ja laulaa järjestämissään juhlissa nuotin vierestä. Kaiken tämän tekee suurella tyytyväisyydellä itseensä.
Ei ehkä vahingollisimmasta päästä tekosiaan, mutta huvittavaahan se on.
Yhtä huvittavaa kuin karaoke ja sitä tekee koko suomi.
Äitini valehtelee sujuvasti eikä saa vastausta kun kysyy jotain vähän ikävää asiaa.
Säälin isää. Kun on vaimona narstinen ihminen.
Ylä- ja alapeukutukset, sekä viestien poistot keskustelupalstoilla. Alle viidessä minuutissa ja yhdellä viestillä joka ketjusta löytyy yksi tämmöinen narskuttaja ja sitä on sitten huvittavaa trollata koko päivä.
Meillä anoppi ei saanut tahtoaan periksi, kun meillä lapset oli pieniä niin anopista tuli yhtäkkiä vakavasti sairas, sanoi että hänellä on oikein halvaantumisvaara, tuosta on jo 10 vuotta eikä mitään ole ollut.
Anoppi on myös vihainen kun ambulanssi ei ota häntä kyytiin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä anoppi ei saanut tahtoaan periksi, kun meillä lapset oli pieniä niin anopista tuli yhtäkkiä vakavasti sairas, sanoi että hänellä on oikein halvaantumisvaara, tuosta on jo 10 vuotta eikä mitään ole ollut.
Anoppi on myös vihainen kun ambulanssi ei ota häntä kyytiin.
Anoppi myös sanoi tuolloin, että hänen pitää saada päättää, kun heidän suvussa on sydänvikaa ja elämä voi päättyä milloin vain. No, tuosta on se 10 vuotta jo, hyvin näyttää jaksavan touhuta sitä ja tätä, otti koirankin.
Narsisti työkaveri kertoi rikkaista kavereistaan ja upeasta meiningistä minulle, uudelle työkaverille. Kuuntelin kohteliaisuudesta. Myöhemmin hän sai tietää, että olin ostanut uuden auton joka oli parempi kuin hänen autonsa. Hän ei puhunut minulle enää koskaan, vaikka olimme kaksi vuotta samassa työpaikassa. 50+-ikäinen mies hän oli silloin.
Meinas tempasta mut oli nii sekasi et putos pyllylleen.
Huutonaurua.
Narsistin mielestä lunta sataa kesäkuussa, jos hän päättää niin. Itsentunto ja uskomus omiin kykyihinsä on kuin teräsmiehellä. Omasta ulkonäöstäänkiin luulee liikoja. Vaikka itse olisi tavanomaisen näköinen ja lyhyt mutta naisystävä kuin missi, tilanne kääntyisi niin että NAINEN saa olla onnekas kun sai NÄIN KOMEAN miehen.
Vierailija kirjoitti:
Vanha narskuäijä töissä luuli, että olen ihastunut häneen. Ja oli ilmeisesti saanut vaimonsakin tähän harhaisuuteen mukaan että olen hänen miestään viemässä :D Olen hyvin onnellisesti naimisissa ja miesmakuni on aika tasan juuri päinvastainen kuin mitä tämä narskumies on. Me mieheni kanssa nauroimme tätä vedet silmissä, että jollain on kovat luulot itsestään ja itsetunto kohdillaan :D No, en ole enää siellä töissä, mutta naurattaa vieläkin. Ellei toisaalta kävisi sääliksi moinen mielenvikaisuus.
Tämä kävi minulle, mutta narskuäijä ei ollut työkaveri vaan mieheni veli. Asia paljastui, kun langon vaimolta tuli sähköpostia missä hän haukkui minut huoraksi, joka yrittää viedä häneltä miehen. :D
Parempi nimitys narsistista olisi persisti.
Luuseri stalkkeri seurasi/vainosi mua ja väitti mun seuranneen.
Kunnon nakki ja sinep.
Narsisti otti kunnian itselleen ja käänsi huomion aina itseensä.Aivan sama mitä tein tai sanoin, niin se mitätöitiin ja hänen teot ja puheet oli aina parempia.
Ei kestänyt yhtään,jos huomio ei ollut hänessä.
Kun olin kipeänä,niin kohdeltiin kuin saastaa ja mitätöitiin täysin.Hän vaan naureskeli ja oli huomioimatta minua ollenkaan.Sitten kun olin taas terve,niin hän mielisteli muille kuinka oli hoivannut ja pitänyt huolta minusta.Minä vaan istuin ihmeissään hiljaa,kun hän surutta valehteli muille kirkkain silmin.
Kysyä ei saanut mitään,vaan heti alkoi raivoaminen ja silmien pyörittely.