Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Narsistien "huvittavimmat" tempaukset

Vierailija
24.01.2020 |

Meillä eksä kantoi pesukoneen pihalle lumisateeseen,kun sitä ketutti etten idiootti ollut sitä tyhjentänyt. Päätti ettei tarvita pesukonetta sitten laikaan.

Jälkeenpäin naurattaa,että voi ihminen olla niin pimeä.

Kommentit (1968)

Vierailija
681/1968 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehellä on jotenkin kaksijakoinen persoona. Kiihtyy nollasta sataan sekunnissa, saa raivokohtauksia ja huutaa.

Meillä on henkistä väkivaltaa. Mies osaa todellakin iskeä vyön alle, juuri siihen arkaan kohtaan. Päästää suustaan ihan kauheita asioita, ja myöhemmin kirkkain silmin väittää, ettei ole mitään sellaista sanonutkaan. Väittää, että olen itse sekaisin ja keksinyt koko jutun.

Mies on haukkunut mua esim. hulluksi sekopääksi, sadistiksi, että olen kasvattanut lapset huonosti ja että olen pilannut hänen elämänsä. Riitelee myös teinien kanssa ihan huolella. Ei anna periksi missään, jankkaa ja syyttää AINA muita. Ei ole empatiakykyä. Kun esim. sairastuin syöpään, totesi että okei, taas vaan pelkkiä ongelmia tiedossa.

On mustasukkainen, epäilee kaikkea. Puhuu kavereistani ja sukulaisistani mulle pahaa, jotta saisi mut etäännytettyä heistä. Teen kotityöt liian hitaasti enkä kuulemma käy töissä (käyn ihan kokopäivätyössä!!). Vien kaiken positiivisen energian suhteesta enkä huomioi häntä tarpeeksi!!

Tässä jotakin. Olen alkanut suunnitella eroa. Silloin kun miehellä "lähtee toinen persoona päälle", on elämä ihan h**vettiä.

Vierailija
682/1968 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä juttuja lukiessa tajuan, että exäni oli jonkinlainen narsisti. Hän kylläkin riitojen yhteydessä haukkui minua narsistiksi. Mitään perustetta hän ei osannut sanoa väitteelleen tai jos sanoi niin hoki vain minäminäminäminä....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
683/1968 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko narsismia se, että ei voi myöntää omia virheitään ja jos sanon ihan normaalisti jidtain ns. Virheestä tai siitä että minulle tuli paha mieli jostain mitä tämä henkilö teki, niin hän saattaa ns. Pyytää anteeksi, mutta kohta osat onkin aivan päälaellaan ja minä lohdutan häntä?

En ymmärrä... olen aika loppu tähän suhteeseen. Ollut jonkun sortin henkistä väkivaltaa ja taloudellista.. jos ei olisi lapsia, niin olisin lähtenyt jo. En mäkään ole täydellinen, mutta jotain outoa tässä vain on. Eikä tilanne muutu, vaikka kuinka olen puhunut hänen kanssaan? Olo on aika toivoton. Pakko kai joskus erota, jos tilanne ei tästä muutu. Tuntuu pahalta ja kurjalta. Itselleni ydinperhe ollut aina tärkeä arvo ja sen takia ärsyttää. Hänessä on paljon hyvää, mutta se toinen puoli on jännä. Sitä ei vain osaa selittää. Ns. Uhriutuja ?

Vierailija
684/1968 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun miehellä on jotenkin kaksijakoinen persoona. Kiihtyy nollasta sataan sekunnissa, saa raivokohtauksia ja huutaa.

Meillä on henkistä väkivaltaa. Mies osaa todellakin iskeä vyön alle, juuri siihen arkaan kohtaan. Päästää suustaan ihan kauheita asioita, ja myöhemmin kirkkain silmin väittää, ettei ole mitään sellaista sanonutkaan. Väittää, että olen itse sekaisin ja keksinyt koko jutun.

Mies on haukkunut mua esim. hulluksi sekopääksi, sadistiksi, että olen kasvattanut lapset huonosti ja että olen pilannut hänen elämänsä. Riitelee myös teinien kanssa ihan huolella. Ei anna periksi missään, jankkaa ja syyttää AINA muita. Ei ole empatiakykyä. Kun esim. sairastuin syöpään, totesi että okei, taas vaan pelkkiä ongelmia tiedossa.

On mustasukkainen, epäilee kaikkea. Puhuu kavereistani ja sukulaisistani mulle pahaa, jotta saisi mut etäännytettyä heistä. Teen kotityöt liian hitaasti enkä kuulemma käy töissä (käyn ihan kokopäivätyössä!!). Vien kaiken positiivisen energian suhteesta enkä huomioi häntä tarpeeksi!!

Tässä jotakin. Olen alkanut suunnitella eroa. Silloin kun miehellä "lähtee toinen persoona päälle", on elämä ihan h**vettiä.

Oisko epävakaa persoonallisuushäiriö. Kuulostaa hyvin tutulta. Ex-vaimo on siksi ex.

Vierailija
685/1968 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoisin, että äidit ottaisivat eron näistä narsistimiehistä. Oma äitini elää vieläkin isäni, narsistin, kanssa. Olen yli nelikymppinen ja joudun vieläkin harjoittelemaan, miten olla luontevasti oma itsensä muitten ihmisten kanssa. Lapsi sisälläni kaipaa hyväksyntää, jota en koskaan saanut kotona. Yritän olla hyvä vanhempi itse, mutta pelkään jatkuvasti etten ole tarpeeksi hyvä.

Vierailija
686/1968 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija" . . .Sai tuttaviensa kautta hankittua minulle potkut, pomo uskoi kun kaksi isoa asiakasta väitti minun esiintyneen sekavana ja juovuksissa, vaikka en käyttänyt edes alkoholia. ..
</p>

<p>Mitätöi, alisti ja kontrolloi aivan kaikkea perustarpeista alkaen. Kaikki muu kiellettyä paitsi kotityöt. Jos olin itse hankkinut jotain turhaa niin rikkoi, piilotti tai heitti menemään.. . Käytti pelottelua, haukkumista, kiristämistä, uhkailua, silmittömiä raivokohtauksia ja passiivisaggressiivista raivoa kera mykkäkoulujen. . .
</p>

<p>Kerran kesken hänen määräämää sä ulkohommaa puhelimeni soi ja vastasin. Sillä aikaa potki ja hakkasi lapiolla kissamme kuoliaaksi. Tai siis minun tullessa takaisin kissa sätki viimeisiään ja mies puuhasi töitään muutaman metrin päässä reagoimatta mitenkään. Myöhemmin sanoi minulle muutaman kerran, että minua varten pitäisi olla isompi leka ja enemmän voimaa kuin kissalle. . .
</p>

<p>Oli kaksi eri persoonaa. Kotona kylmä ja raivohullu, ihmisten nähden lupsakka seuramies ja kohtelias puoliso.[/quote kirjoitti:

Onneksi olet vielä hengissä, hitto soikoon-- täysin mie-lenvikainen ja vaarallinen ko kumppanisi.

Vierailija
687/1968 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti lähdet ja pian.ÄLÄ TEE SITÄ YKSIN.Hae apua ensin ja tee kunnon suunnitelma lähdöstä.MUISTA ÄLÄ KERRO KENELLEKKÄÄN EROSTA!HANKI HYVÄ LAKIMIES,JOKA HOITA

A ERON!

Vierailija
688/1968 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulee, että hänelle nauretaan, jos kuulee kenenkään missään nauravan. Saa hirveitä raivokohtauksia jonkun nauraessa ja kohdistaa yleensä raivonsa lähimmäisiin tai tuttuihin. Alkaa alleviivata jotain sankaritarinoita, jotka on vastine itse kehitettyyn kuvitelmaan miksi juuri hänelle on joku tuntematon muka nauranut. Hänen vitseilleen saa toki nauraa, mutta kukaan ei naura, koska ne ei ole hauskoja. Lähinnä käsittämättömiä, ihan kuin joku osa tai osia puuttuisi (kuuleeko sisällään puuttuvat osat, mutta ei kerro muille?), tai ilkeitä. Saa raivarit siitä, jos huomaa, että kukaan ei hänen vitseilleen naura. Varsinainen juhlien keskipiste ja iltojen ilopilleri. Tai no, raivareille muut nauraa, mutta se vain kiihdyttää tahtia.

689/1968 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Murjotti kun en tullut töistä suoraan kotia, vaan olin käynyt kaupassa ja mukaan tarttui villalapaset. Sain pitkään kuulla tekemästäni "virheestä".

Sama juttu, eksä kerran suuttui kun kävin töistä lähtiessäni työpaikan vieressä olevassa kaupassa, viivyin noin puoli tuntia ylimääräistä.

Joskus sama tyyppi tuli kämpilleni, makasi kädet kynkässä kolme päivää, kun halusin olla illan omissa oloissani.

Käyttäytyi muutenkin asiattomasti ja suuttui milloin mistäkin mitättömyyksistä. Minä en ollut ihminen, ei saanut olla omia haluja tai mielipiteitä, eikä tunteilla ollut väliä. Hän oli aina se ykkönen, aina tehtiin mitä hän halusi. Sai mielestään satuttaa ja olla kuinka kohtuuton tahansa, koskaan ei osannut pyytää anteeksi.

Vierailija
690/1968 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

</p>

<p>"Ero tosiaan tuli miehen vaihtaessa uuteen, koska olin käytökselläni ärsyttänyt häntä kaksi kuukautta.
</p>

<p>Ilmoitti, että pakkaa tavarasi ja poistu, uusi muuttaa tänne.
</p>

<p>Oli löytänyt netistä reilusti nuoremman naisen toiselta puolen maata, jolla ei ollut sisaruksia tai perhettä.
</p>

<p>Uusi nainen tuli raskaaksi heti ja alle vuosi eron jälkeen ex soitti, kun
</p>

<p>uusi nainen oli joutunut teholle hätäsektiossa tulleiden komplikaatioiden vuoksi.
</p>

<p>Ex sanoi, että jos se nyt kuolee,
</p>

<p>niin voisi ottaa minut takaisin,
</p>

<p>jos lupaan olla ahkerampi ja tunnollisempi.[/quote kirjoitti:

Ei ristus kuinka mie-lenvikaista touhua.

Vierailija
691/1968 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa olisi kiva kuulla sen toisen osapuolen versio.

Olis tosiaan. Kun ensin viet kumppanin pimeään metsään ja sitten otat taskulampun ja juokset pois ja jätät sen sinne yksin pimeään metsään, niin totisesti haluaisin kuulla perustelut.

Siis sillä oli varsin selkeä perustelu, hänen täytyy nyt mennä saunaan. Siihen jäin katsomaan perään, kun toinen pinkaisee ryteikön läpi sen mitä jaloistaan saa irti. Muutenkin näihin muihin kohtauksiin oli aivan selkeä syy, joka minulle yleensä kerrottiinkin. Olin tehnyt väärin, minua piti kouluttaa. Kerran sanoi, että koska isoisänsä ja serkkunsa on akkojen tossun alla, niin pitää huolen, etten ala hyppiä silmille. Aivan selkeää katsos.

Jokainen täysjärkinen ihminen tajuaa, että parisuhde ei ole toisen "kouluttamista" väkivalloin.

Täysjärkinen ihminen ymmärtää myös hakeutua turvaan eli häipyä sen sijaan että jää vuosiksi ihmettelemään ja luulemaan että on itse hullu.

Olihan ketjussa sentään yksi, joka tajusi olevansa itse miellyttämisen haluinen.

Hienoa, koska manipuloijia vastaan voi suojautua vain vahvistamalla itseään.

Terveitsetuntoinen huomaa nopeasti että toinen on tärähtänyt. Ei hän kaipaa lipevää suitsutusta. Täysjärkinen ihminen ei mene naimisiin kuukauden tuttavuuden jälkeen. Nääs kun kosinta on pyyntö, ei käsky.

Narsistin kosinta voi olla käsky ja ei-vastauksesta seuraa hirveä rangaistus "kun en minä saa, ei saa muutkaan".

No ihan seinähullu pitää olla jos antaa uhkailla itsensä naimisiin.

Nyt vähän järjenkäyttöä kiitos.

Tuossa kuherruskuukausivaiheessa on vaikea nähdä narsistin pimeää puolta. Rakkauspommitus on sitä luokkaa, että jos ilmiöön ei ole perehtynyt on hyvin houkuttelevaa uskoa narsistin "olet juuri etsimäni, unelmieni nainen, mennään heti naimisiin, mitä tätä pitkittämään"- rummutusta ja ruusujen tuoksua. Vasta tuon läpikäyneenä ja ulosselvinneenä ymmärtää, että kyse on taktiikasta, narsistin täytyy saada uhrinsa sidottua jotta tämän lähteminen ei noin vain onnistukaan. Sama koskee pikaista yhteenmuuttointoa.

Kannattaa muistaa, että suhteissa on aina kyse myös jossain määrin tai etenkin nuoremmilla/köyhemmillä kyse talousseikoista: perheen perustaminen voi kuulua unelmiin ja saman katon alla asuminen on halvempaa. Samoin ajatus "kukaan ei ole täydellinen, meillä kaikilla on jotain taakkaa" saattaa koitua kohtalokkaaksi tutustumisen alkuvaiheessa. Jos omassa lapsuudenkodissa on altistunut väkivallalle, on narsistin vetovoima (sisäiset mallit) valitettavasti houkuttava. Emme me aina toimi niin viisaasti kuin haluaisimme. Moni on sitten keski iässä oppinut läksynsä käytännön kautta.

Vierailija
692/1968 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies murjotti. Ignoorasi, tuhahteli puheillani, vaihtoi huonetta kun tulin samaan tilaan.

Anelin häntä kertomaan että mitä olin tehnyt että hän näin loukkaantui. ( Sehän oli siis jo selvää, että jokin minun tekemiseni oli ollut väärin ja loukkaavaa)

Äijä puuskahtaa :” Enhän MINÄ sitä ala sinulle selvittämään! Sinun pitää se ihan ITSE TAJUTA!”

Selvää oli ettei sitä kukaan normaalilla järjellä pystynyt ymmärtämään. Eli ikinä et voi pärjätä, aina häviät sille.

Toivottavasti olet päässyt eroon tyypistä!

Vierailija
693/1968 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minut on koulutettu analysoimaan mielenterveysongelmia, johtamaan mielenterveys osaston psykologeja heidän työssään sekä korjaamaan ja poistamaan virheelliset tulkinnat asiakkaita koskien.

Vierailija kirjoitti:

T:Psykiatrinne. Laitan laskun sitten postissa tulemaan. kirjoitti:

Viestien perusteella suurin osa tapauksista ei liity millään tavoin narsistisuuteen vaan normaaleihin parisuhderiitoihin ja mustasukkaisuuteen. Vastakkaista osapuolta lyödään narsistin leimakirveellä jottei hänen mielipidettään asiasta edes tarvitse yrittää ymmärtää. 

Joo ei ehkä yhden jutun perusteella ole narsisteja mutta ei kyllä mitään tavallisia parisuhderiitojakaan. Herran jestas mitä sinulle on tehty jos pidät näitä normaaleina?

Taidat olla todella huono ammatissasi, jos tällaista käyttäytymistä pidät normaalina.

Eri, mutta kyllä narsismiin tarvitaan laajempi mittari kuin mitä nämä ovat. Ei sillä että olisi normaaleja tekosia mutta onko aikuinen ihminen normaali oikeastaan koskaan kun on niinkin isosta asiasta kyse kuin vaikkapa rakkaus, se ihan tutkitusti saa mielen hulluksi.

Monella se parisuhde ja erot saavat ihmisen lapsen tasolle jolloin kumpainenkin ruokkii toisensa lapsellista käytöstä, josta voidaan päätellä että nämä henkilöt tuovat toisistaan ne huonot puolet esille. En tarkoita että kukaan olisi vastuussa toisen tekemisistä, mutta siitä kyllä ruokkiiko sitä ja miten itse käyttäytyy.

Narsisti leiman antaminen ilman pätevyyttä on lapsellista. Joku voi olla vaikkapa väkivaltainen ja kontrolloiva ilman narsistista persoonallisuushäiriötä. Narsismi ei ole synonyymi pahalle, eikä narsismilla voi selittää ihmisen toimia ja pahuutta, vaikka se kutkuttavan helppoa olisikin.

On tiettyjä piirteitä joista tuon kyllä näkee, kun on kerran kohdannut on herkempi aistimaan muissa noita vallitsevia piirteitä ja niitä piirteitä on kaikissa, mutta se että onko kyseessä narsistinen persoonallisuushäiriö niin pitäisi kyllä jättää ihan ammattilaiselle päätettäväksi.

Meneekö täällä taas sekaisin narsismi ja narsistinen persoonallisuushäiriö?

Kannattaa muistaa, että täällä kerrotut jutut ovat yksittäisiä ja niitä edes jollain lailla huvittavia tapauksia, ei suinkaan kattava kuvaus kyseisen narsistin toiminnasta.

Kyllä muistan, mutta otsikko on hieman raflaava.

Ihminen voi olla hyvin lapsellinen käyttäytyä kuin mikäkin itserakas idiootti ei se silti tee automaattisesti narsistia tai näistä kyökkipsykologeista psykologia.

Koko narsisti sana on jo niin puhki kulutettu, että ihan hauskastakin ketjusta menee pohja ja se hauskuus.

Miksi tuo narsisti piti tuohon edes ujuttaa, kun suurinosa kertomuksista ei edes viittaa narsismin vaan muuhun lapsellisen käytökseen?

Ymmärrän jos täällä käsiteltäisiin vaikka vainoamista tai manipulointia jne. mutta nämä kertomukset menevät osioon aikuisen ihmisen lapsellinen käytös.

Jos et tiedä narsistiksi sanotusta henkilöstä mitään muuta kuin että hän on heittänyt mikron ikkunasta pihalle kun vaimo on viipynyt liian kauan vessassa, niin millä ihmeen perusteella voit väittää että kyseinen henkilö ei olisi narsisti?

Tarkoitatko, että narsisteista keskusteltaessa ei saisi kertoa mistään muusta kuin vainoamisesta ja manipuloinnista? Vai tarkoitatko, ettei narsistin käytöksessä voi tai saa olla myös huvittavia piirteitä? Ketjun pitäisi mielestäsi olla hauska, mutta se ei ole hauska kun tekijät ovat narsisteja?

Minä olen kyllä vähän samaa mieltä tuon ’asiantuntijan’ kanssa, ainakaan tuohon omaan (diagnosoituun) kotinarsistiini ja hänen käytökseensä verrattuna suuri osa ketjun jutuista ei sopisi häneen ollenkaan. Esim. hän ei missään tapauksessa heittäisi mikroa pihalle, koska:

- se olisi tyhmää rahan tuhlausta, pitäisi ostaa uusi

- naapuri voisi nähdä ja pitää häntä outona

Tietty narsistit ovat yksilöitä, mutta tiettyjä piirteitä kuitenkin ovat mitkä yhdistävät. Lapsellinen raivari ei kuitenkaan ole sellainen.

"Narsistinen raivo" on osa alan vakiintunutta termistöä.

Mutta kiva mielipide kuitenkin!

Kyllä, mutta raivota voivat muutkin kuin narsistit. Ja ihan narsististakin raivoa voivat osoittaa muut kuin narsistit.

Nyt vähättelet narsismin vaikutusta persoonallisuushäiriöisen tunne-elämään. Narsisti nimenomaan purkaa huonon olonsa muihin aina ja joustamattomasti - projektio on diagnostinen kriteeri. Narsistien uhrien tuki ry jopa nimeää riitelyn tarpeen narsistisen suhteen tunnuspiirteeksi. Raivoamiselle ei ole syytä, vaan se on tarve.

Esimerkiksi stressireaktiot heikentävät mielen normaalia joustavuutta ja nostavat ihmisessä esiin persoonallisuushäiriön vahvuisia piirteitä. Narsistille onkin herkullinen paikka ahdistaa uhrinsa niin vakavalle väkivallalle ja kaltoinkohtelulle, että uhri alkaa stressireaktioidensa vuoksi käyttäytyä kuin persoonallisuushäiriöinen. Kuitenkin vahingollisen ihmissuhteen päättyessä bipo-lääkkeistä tai säännöllisestä terapiasta voidaan luopua.

Mieli on jännittävä juttu.

Ei tarkoitukseni ole missään tapauksessa vähätellä ketään. Olen kyllä kokenut narsistista raivoa parisuhteessani ja myös muita narsismin varjopuolia. Mutta näinä vaikeina vuosina olisin toivonut kohtaavani toisen tyyppistä keskustelua narsismista, juurikin sellaista että ihmisellä voi olla narsistinen persoonallisuushäiriö ja silti parisuhde hänen kanssaan voi olla pääosin normaalia ja hyvää. Silloin olisin ehkä osannut avata silmäni aikaisemmin, ja ymmärtänyt että kaikki vika ei ole minussa, ja että ehkä en ole itse syyllinen kaikkiin parisuhteen ongelmiin kuten minun vuosikausia annettiin ymmärtää. Jopa pariterapiassa (olen myöhemmin oppinut että tämä kuvio on ihan tyypillinen, usein terapeutti asettuu narsistin puolelle). Näistä keskusteluista saa tyypillisesti kuvan, että narsistit ovat jotain raivohulluja alistajia mikä ei monesti ollenkaan pidä paikkaansa.

Yritä ymmärtää. Narsistisia persoonallisuuspiirteitä on monissa ihmisissä, erityisesti johtavissa asemissa olevissa henkilöissä. Se ei tarkoita sitä, että henkilö olisi narsisti eli narsistisen persoonallisuushäiriön diagnoosin saanut yksilö. Diagnoosin saamiseksi ihmisellä on oltava järkyttävän paljon narsistisia piirteitä. Tosiasiassa on, että nämä henkilöt, jotka oikean narsismidiagnoosin voisivat saada, eivät koskaan tule menemään tutkimuksiin.

Luulen ymmärtäväni ihan hyvin, kuten tuolla aiemmin sanoin, puolisollani on diagnosoitu narsistinen ph.

694/1968 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisitko kertoa tarkemmin, miten se hänellä ilmenee?

Miten hän sai diagnoosin?

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
695/1968 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Haluaisitko kertoa tarkemmin, miten se hänellä ilmenee?

Miten hän sai diagnoosin?

Toki, tosin sitä on vähän vaikea kuvailla kin tilanteessa on elänyt vuosikymmeniä. Normaalin raja helposti hämärtyy. Hän on aika tyypillinen narsisti, menestynyt oikeistolainen. Jyrää helposti mielipiteillään ja haluaa olla oikeassa. Ei oikein osaa kuunnella muita. Pitää itseään jollain tapaa etuoikeutettuna ja muita parempana, tosin asettuu kyllä helposti puolustamaan heikompiaan. Joskus keskustelu hänen kanssaan on lapsellista jankuttamista ja projisoi helposti omia heikkouksiaan. Diagnoosi tuli psykiatrilta testin jälkeen.

696/1968 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hänet laitettiin psykiatrin arvioon?

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
697/1968 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Miksi hänet laitettiin psykiatrin arvioon?

Hän meni itse psykiatrille elämänkriisin takia.

Vierailija
698/1968 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

”asioilla on aina kaksi puolta”

Ah, tämä olikin oman sekoeksäni lempilauseita. Sillä sai kätevästi kuitattua kyseenalaiset teot. Jos häntä yritti muistuttaa mitä olikaan tullut sanottua ja tehtyä, niin tällä lusahduksella saatiin asia käännettyä niin, että mitään pa*skaa ei hommassa ollutkaan. Näkökulmat katsos vaan vaihtelee ja ei se niin mennytkään.

Vierailija
699/1968 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minut on koulutettu analysoimaan mielenterveysongelmia, johtamaan mielenterveys osaston psykologeja heidän työssään sekä korjaamaan ja poistamaan virheelliset tulkinnat asiakkaita koskien.

Vierailija kirjoitti:

T:Psykiatrinne. Laitan laskun sitten postissa tulemaan. kirjoitti:

Viestien perusteella suurin osa tapauksista ei liity millään tavoin narsistisuuteen vaan normaaleihin parisuhderiitoihin ja mustasukkaisuuteen. Vastakkaista osapuolta lyödään narsistin leimakirveellä jottei hänen mielipidettään asiasta edes tarvitse yrittää ymmärtää. 

Joo ei ehkä yhden jutun perusteella ole narsisteja mutta ei kyllä mitään tavallisia parisuhderiitojakaan. Herran jestas mitä sinulle on tehty jos pidät näitä normaaleina?

Taidat olla todella huono ammatissasi, jos tällaista käyttäytymistä pidät normaalina.

Eri, mutta kyllä narsismiin tarvitaan laajempi mittari kuin mitä nämä ovat. Ei sillä että olisi normaaleja tekosia mutta onko aikuinen ihminen normaali oikeastaan koskaan kun on niinkin isosta asiasta kyse kuin vaikkapa rakkaus, se ihan tutkitusti saa mielen hulluksi.

Monella se parisuhde ja erot saavat ihmisen lapsen tasolle jolloin kumpainenkin ruokkii toisensa lapsellista käytöstä, josta voidaan päätellä että nämä henkilöt tuovat toisistaan ne huonot puolet esille. En tarkoita että kukaan olisi vastuussa toisen tekemisistä, mutta siitä kyllä ruokkiiko sitä ja miten itse käyttäytyy.

Narsisti leiman antaminen ilman pätevyyttä on lapsellista. Joku voi olla vaikkapa väkivaltainen ja kontrolloiva ilman narsistista persoonallisuushäiriötä. Narsismi ei ole synonyymi pahalle, eikä narsismilla voi selittää ihmisen toimia ja pahuutta, vaikka se kutkuttavan helppoa olisikin.

On tiettyjä piirteitä joista tuon kyllä näkee, kun on kerran kohdannut on herkempi aistimaan muissa noita vallitsevia piirteitä ja niitä piirteitä on kaikissa, mutta se että onko kyseessä narsistinen persoonallisuushäiriö niin pitäisi kyllä jättää ihan ammattilaiselle päätettäväksi.

Meneekö täällä taas sekaisin narsismi ja narsistinen persoonallisuushäiriö?

Kannattaa muistaa, että täällä kerrotut jutut ovat yksittäisiä ja niitä edes jollain lailla huvittavia tapauksia, ei suinkaan kattava kuvaus kyseisen narsistin toiminnasta.

Kyllä muistan, mutta otsikko on hieman raflaava.

Ihminen voi olla hyvin lapsellinen käyttäytyä kuin mikäkin itserakas idiootti ei se silti tee automaattisesti narsistia tai näistä kyökkipsykologeista psykologia.

Koko narsisti sana on jo niin puhki kulutettu, että ihan hauskastakin ketjusta menee pohja ja se hauskuus.

Miksi tuo narsisti piti tuohon edes ujuttaa, kun suurinosa kertomuksista ei edes viittaa narsismin vaan muuhun lapsellisen käytökseen?

Ymmärrän jos täällä käsiteltäisiin vaikka vainoamista tai manipulointia jne. mutta nämä kertomukset menevät osioon aikuisen ihmisen lapsellinen käytös.

Jos et tiedä narsistiksi sanotusta henkilöstä mitään muuta kuin että hän on heittänyt mikron ikkunasta pihalle kun vaimo on viipynyt liian kauan vessassa, niin millä ihmeen perusteella voit väittää että kyseinen henkilö ei olisi narsisti?

Tarkoitatko, että narsisteista keskusteltaessa ei saisi kertoa mistään muusta kuin vainoamisesta ja manipuloinnista? Vai tarkoitatko, ettei narsistin käytöksessä voi tai saa olla myös huvittavia piirteitä? Ketjun pitäisi mielestäsi olla hauska, mutta se ei ole hauska kun tekijät ovat narsisteja?

Minä olen kyllä vähän samaa mieltä tuon ’asiantuntijan’ kanssa, ainakaan tuohon omaan (diagnosoituun) kotinarsistiini ja hänen käytökseensä verrattuna suuri osa ketjun jutuista ei sopisi häneen ollenkaan. Esim. hän ei missään tapauksessa heittäisi mikroa pihalle, koska:

- se olisi tyhmää rahan tuhlausta, pitäisi ostaa uusi

- naapuri voisi nähdä ja pitää häntä outona

Tietty narsistit ovat yksilöitä, mutta tiettyjä piirteitä kuitenkin ovat mitkä yhdistävät. Lapsellinen raivari ei kuitenkaan ole sellainen.

"Narsistinen raivo" on osa alan vakiintunutta termistöä.

Mutta kiva mielipide kuitenkin!

Kyllä, mutta raivota voivat muutkin kuin narsistit. Ja ihan narsististakin raivoa voivat osoittaa muut kuin narsistit.

Nyt vähättelet narsismin vaikutusta persoonallisuushäiriöisen tunne-elämään. Narsisti nimenomaan purkaa huonon olonsa muihin aina ja joustamattomasti - projektio on diagnostinen kriteeri. Narsistien uhrien tuki ry jopa nimeää riitelyn tarpeen narsistisen suhteen tunnuspiirteeksi. Raivoamiselle ei ole syytä, vaan se on tarve.

Esimerkiksi stressireaktiot heikentävät mielen normaalia joustavuutta ja nostavat ihmisessä esiin persoonallisuushäiriön vahvuisia piirteitä. Narsistille onkin herkullinen paikka ahdistaa uhrinsa niin vakavalle väkivallalle ja kaltoinkohtelulle, että uhri alkaa stressireaktioidensa vuoksi käyttäytyä kuin persoonallisuushäiriöinen. Kuitenkin vahingollisen ihmissuhteen päättyessä bipo-lääkkeistä tai säännöllisestä terapiasta voidaan luopua.

Mieli on jännittävä juttu.

Ei tarkoitukseni ole missään tapauksessa vähätellä ketään. Olen kyllä kokenut narsistista raivoa parisuhteessani ja myös muita narsismin varjopuolia. Mutta näinä vaikeina vuosina olisin toivonut kohtaavani toisen tyyppistä keskustelua narsismista, juurikin sellaista että ihmisellä voi olla narsistinen persoonallisuushäiriö ja silti parisuhde hänen kanssaan voi olla pääosin normaalia ja hyvää. Silloin olisin ehkä osannut avata silmäni aikaisemmin, ja ymmärtänyt että kaikki vika ei ole minussa, ja että ehkä en ole itse syyllinen kaikkiin parisuhteen ongelmiin kuten minun vuosikausia annettiin ymmärtää. Jopa pariterapiassa (olen myöhemmin oppinut että tämä kuvio on ihan tyypillinen, usein terapeutti asettuu narsistin puolelle). Näistä keskusteluista saa tyypillisesti kuvan, että narsistit ovat jotain raivohulluja alistajia mikä ei monesti ollenkaan pidä paikkaansa.

Yritä ymmärtää. Narsistisia persoonallisuuspiirteitä on monissa ihmisissä, erityisesti johtavissa asemissa olevissa henkilöissä. Se ei tarkoita sitä, että henkilö olisi narsisti eli narsistisen persoonallisuushäiriön diagnoosin saanut yksilö. Diagnoosin saamiseksi ihmisellä on oltava järkyttävän paljon narsistisia piirteitä. Tosiasiassa on, että nämä henkilöt, jotka oikean narsismidiagnoosin voisivat saada, eivät koskaan tule menemään tutkimuksiin.

Luulen ymmärtäväni ihan hyvin, kuten tuolla aiemmin sanoin, puolisollani on diagnosoitu narsistinen ph.

Onko sinullakin narsistisia piirteitä kun et millään suostu ymmärtämään että miehesi ei ole maailman ainoa narsisti ja narsistin prototyyppi? Aina kun tuun lukemaan ketjua oot jankuttamassa ja omimassa ketjua. Perusta oma ketju miehesi narsismille. Eri.

Vierailija
700/1968 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen tai kummankin ollessa humalassa meille tuli aina riitaa. Kerran sitten tein kokeen, päätin etten provosoidu yhtään mistään enkä sano mitään erityistä ja katson tuleeko riita. Mies tuli illalla kaljoissa kotiin, olin itse selvinpäin nukkumaan menossa. Mentiin petiin samaan aikaan ja mies alkoi jankuttaa jostain, vastailin vaan ihan neutraalisti puoliunisena. Kyllä se vaan sai itse psyykkailtua itsensä riitelemään :D

Aika pian tuosta muuttuikin exäksi.

Mun sekoeksä jaksoi hokea, että yksin ei voi riidellä :'D

Joten kyllä minussa oli pakko olla myös vikaa ja osallisuutta hänen tempauksiinsa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan seitsemän