Onko ”normaali” taulun hinta 2500e (semi-tunnettu taiteilija)
Joo sorry tyhmä kysymys (ja tiedän että joku vastaa että naapurin Pirjon taulu maksaa 5000), mutta mitä keskimäärin on isohkon 100x120 taulun hinta, jos taiteilijalla jonkinverran jo nimeä ja tunnettuvuutta? Onko kohtuullinen hinta? Kyseessä akvarellimaalus.
Kommentit (111)
Jos on linjassa tekijän muiden teosten kanssa. Onko kehystetty? Paperisen teoksen kehystys maksaa, jo tuon kokoinen tulee aika kalliiksi.
Usein taidetta tuntematon ajattelee, että tekijä on ”jonkin verran” tunnettu, kun hän saattaa olla jo ihan etabloitunut Suomen mittakaavassa.
On toki myös vastuuttomia taiteilijoita, tiedän yhden, joka myy tulosteita maalauksistaan huomattavan kalliilla, eikä edes kerro edition kokoa.
Sinun tapauksessasi teos on varmasti originaali ja siten ainoa kappale.
Tekijän nimi saattaa auttaa keskustelussa, mutta ymmärrän jos et sitä halua paljastaa.
Sanoisin, että tuohon hintaan saa olla jo nimekäs taiteilija. Toki akvareilleissä on eroja. Toisen tekemiseen menee kuukausi ja toisen tekemiseen vartti.
Joo, ehkä on vähän kallis siis. Ei ole kehystetty, toisaalta varmaan paljon työtä (abstrakti monivärinen). Ehkä jos teen vastatarjoiksen 2100e?
Maksaako kehystys kymppejä vai satasia?
Olen ostamassa siis elämäni ensimmäistä taulua ja olen jo nelikymppinen. Meinaa jännittää :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Joo, ehkä on vähän kallis siis. Ei ole kehystetty, toisaalta varmaan paljon työtä (abstrakti monivärinen). Ehkä jos teen vastatarjoiksen 2100e?
Maksaako kehystys kymppejä vai satasia?Olen ostamassa siis elämäni ensimmäistä taulua ja olen jo nelikymppinen. Meinaa jännittää :)
Ap
Kehystys hyvällä kehystäjällä maksaa satasia, voit kysyä suositusta taiteilijalta, tai jopa täältä jos mainitsen kaupungin. 2100 on aivan ok ehdotus. Kohtuullinen alennus on 10-20%, enempää ei oikein voi kysyä kuin poikkeustapauksissa, eikä pitäisi myöntääkään.
Vierailija kirjoitti:
Maksaako kehystys kymppejä vai satasia?Olen ostamassa siis elämäni ensimmäistä taulua ja olen jo nelikymppinen. Meinaa jännittää :)
Ap
Ja kiva kun sijoitat taiteeseen :)
T. Sama
Kehystys maksanee satasia. Mahdotonta sanoa käypää hintaa teokselle näillä tiedoilla. Tutkiskele, mitä muista teoksista on maksettu ja missä kokoelmissa teoksia on, jos arvo mietityttää.
Tinkiminen on mielestäni kuitenkin aina ok!
Kuulostaa sopivalta hinnalta ammattimaiselta tekijältä, jos kyseessä on kankaalle tehty maalaus. Tunnettumpi taiteilija ottaisi tuon kokoisesta työstä jo 4000-5000 €.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa sopivalta hinnalta ammattimaiselta tekijältä, jos kyseessä on kankaalle tehty maalaus. Tunnettumpi taiteilija ottaisi tuon kokoisesta työstä jo 4000-5000 €.
Ei kun siis kyseessä oli akvarelli... Sitten se riippuu siitä, kuinka tunnettu tekijä on. En itse olisi valmis maksamaan akvarellista noin paljon, ellei tekijä ole niin tunnettu, että on oletettavaa, että työn arvo tulee säilymään.
Sanoisin, että akvarelliksi hintava, jos tekijä on suht tuntematon. Kookas öljyvärimaalaus maksaa helposti tuon ja enemmän.
Voit verrata hintoja esim. taidelainaamojen sivuilla.
Kuten joku sanoi, suurelle yleisölle tuntematon taiteilija voi olla ”piireissä” tunnettu ja arvostettu. Taiteen ostaminen on aina plussaa, jos teos miellyttää ja kukkaro kestää.
Täältä voit vähän käydä katsomassa hintatasoa:
https://www.bukowskis.com/fi/lots/category/taide/search/akvarelli
Kehystämättömäksi akvarelliksi tuo on aika arvokas ja vaatii jo nimekkyyttä.
Kehystyksen hintaan vaikuttaa moni asia koon lisäksi, mutta kolminumeroisesta summasta puhutaan tuon kokoiselle taululle ammattikehystäjällä teetettynä. Itse kysyisin taiteilijalta suositusta myös kehyksille. Ne vaikuttavat taideteokseen huomattavasti ja ovat se kirsikka kakun päälle.
Kuulostaa akvarelliksi todella isolta, yleensä semmoista 50*70 korkeintaan, onko varmuudella akvarelli, ettei akryyli??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApKehystys hyvällä kehystäjällä maksaa satasia, voit kysyä suositusta taiteilijalta, tai jopa täältä jos mainitsen kaupungin. 2100 on aivan ok ehdotus. Kohtuullinen alennus on 10-20%, enempää ei oikein voi kysyä kuin poikkeustapauksissa, eikä pitäisi myöntääkään.
Tottakai alennusta voi aina kysyä. Akvarellista 2500 on tosi kova pyyntihinta, kotioloihin myytynä se ei välttämättä kuitenkaan ole pitkäikäinen.
Arvaan, että 2500 pyynnillä tavoitellaan noin 2000, eli avaustarjouksena 1000 tai 1500, niin saatatte neuvottelutaidoista riippuen voitte päätyä juuri alle 2000:n. Ei kannata säikähtää, jos vastapuoli on loukkaantuvinaan, hintaneuvottelu on aina osa kauppaa ja siis kuuluu työnkuvaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa akvarelliksi todella isolta, yleensä semmoista 50*70 korkeintaan, onko varmuudella akvarelli, ettei akryyli??
No, en kyllä oikein osaa itse erottaa että mikä on mikä :) uniikkikapple kuitenkin ja miellyttää silmää joten enköhän osta jos hinnasta pääsee sopuun. Samalla henkilöllä on myös edullisempia vedostauluja (siis jotenkin aiemmasta työstä tehty vedos joka viiimeistellään käsin, en oikein ehkä ymmärtänyt mitä tämä tarkoitti) js nämä olisi paljon edullisempia. Halun kuitenkin sellaisen mitä on vain yksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Täältä voit vähän käydä katsomassa hintatasoa:
https://www.bukowskis.com/fi/lots/category/taide/search/akvarelli
Kehystämättömäksi akvarelliksi tuo on aika arvokas ja vaatii jo nimekkyyttä.
Bukowskin hintataso ei vastaa taideteoksen ensimyynnin tasoa. Olen kerran antanut teokseni erääseen hyväntekeväisyyshuutokauppaan B:lle, ja se myytiin alle puolella siitä, millä se olisi myyty galleriassa. Teoksiani on kaikissa suurissa kotimaisissa kokoelmissa ja jonkin verran myös ulkomailla ja tällä hetkellä esillä ainakin kolmessa kaupungissa pysyvästi. Niitä ei myöskään ole jälleenmyyty ensimyynnin jälkeen, eli myös yksityiset ovat halunneet pitää ne kokoelmissaan. En antaisi enää teostani Bukowskille, edes hyvään tarkoitukseen.
Kuitenkin: suosittelen, että ostat teoksen vain, jos se miellyttää niin, että haluat pitää sen joka tapauksessa. Pitkän ajan arvonnousu on vaikeasti ennustettavissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApKehystys hyvällä kehystäjällä maksaa satasia, voit kysyä suositusta taiteilijalta, tai jopa täältä jos mainitsen kaupungin. 2100 on aivan ok ehdotus. Kohtuullinen alennus on 10-20%, enempää ei oikein voi kysyä kuin poikkeustapauksissa, eikä pitäisi myöntääkään.
Tottakai alennusta voi aina kysyä. Akvarellista 2500 on tosi kova pyyntihinta, kotioloihin myytynä se ei välttämättä kuitenkaan ole pitkäikäinen.
Arvaan, että 2500 pyynnillä tavoitellaan noin 2000, eli avaustarjouksena 1000 tai 1500, niin saatatte neuvottelutaidoista riippuen voitte päätyä juuri alle 2000:n. Ei kannata säikähtää, jos vastapuoli on loukkaantuvinaan, hintaneuvottelu on aina osa kauppaa ja siis kuuluu työnkuvaan.
Pakko sanoa, että itse loukkaantuisin tästä oikeasti. Minun ei ole välttämätön pakko myydä teoksiani.
/16
Vierailija kirjoitti:
Ammattitaiteilijat tekevät paljon isompiakin akvarelleja, mm. Hanna Saarikoski, Arto Korhonen, Kati Immonen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, en kyllä oikein osaa itse erottaa että mikä on mikä :) uniikkikapple kuitenkin ja miellyttää silmää joten enköhän osta jos hinnasta pääsee sopuun. Samalla henkilöllä on myös edullisempia vedostauluja (siis jotenkin aiemmasta työstä tehty vedos joka viiimeistellään käsin, en oikein ehkä ymmärtänyt mitä tämä tarkoitti) js nämä olisi paljon edullisempia. Halun kuitenkin sellaisen mitä on vain yksi.
Ap
Vedokset ovat grafiikkaa.
Olis hyvä, jos saisit jonkun taiteenharrastajan kaveriksesi hankintaan.
Niin moni asia vaikuttaa hintaan.
Mut hienoa, että oot lähtenyt kuvataiteen hankintaan!
No vaikea sanoa mikä on 'normaali' hinta, mutta kyllähän tuon kokoinen maalaus on melko suuri ja työläs. Tosin vesiväri on huomattavasti helpompi ja nopeampi työstää kuin akryyli-, saati sitten öljyväri.
Ja jos yhtään on nimeä, eli vaikkei ns. kadunmies tunnistaisikaan niin ainakin taidepiireissä on nimi tunnettu, niin hinnat pyörii aina tonneissa eikä satasissa, varsinkin isompien maalausten ohella.
Eli kyllä tuo melko 'normaalilta' hinnalta kuulostaa, kuvaamasi perusteella.
Akvarellista kohtuu tunnetulta taiteilijalta ja tuon kokoisesta ihan normihinta.