Ei-valkoisille kirjoittajille perustetaan koulutusohjelma
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000006382731.html
”Ruskeat ihmiset ovat yhä aliedustettuja suomalaisella kirjallisuuskentällä, vaikka olemme olleet täällä aina. ”
Kommentit (84)
Ruskeille myös omat bussi ja juna linjat
Olisi rauha maassa
Saako sinne mennä hyvällä rusketuksella? Katsotaanko ovella värikartan kanssa onko riittävän ruskea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä idea. Olenkin odottanut, milloin tulee suomenkielistä kirjallisuutta esim maahanmuuttajatausten ihmisten silmin.
Onhan niitä ollut jo useita. Jotkut ovat voittaneet kirjallisuuspalkintojakin.
Niin minunkin mielestäni, mutta pitäis googlata. Ihonväristä en osaa mitään sanoa, kun minulle se ei ole tärkeää kuten ei kirjailijan sukupuolikaan.
Jatketaan samaa rataa, niin on kohta erilliset koulut tummille ja valkoihoisille. Sitten voidaan taas kovaan ääneen taistella sitä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa positiivista syrjintää. Nautin siitä, että syrjintä on hieno juttu, kunhan se on oikeanlaista!
On se joskus hieno juttu. Lasten alhaisemmat hinnat ja eläkealennukset. Sitten on paljon sellaista joissa voidaan kysyä onko oikein. Esim.yliopistoon pyrkivien pisteytys ja lastenvaunujen kanssa ilmaiseksi bussissa kulkeminen. Sitten on sellaisia joissa on selkeä ristiriita, esim. Kansanedustajien sopeutumisraha ja, vai millä nimellä se nykyään kulkee? Joidenkin alhainen eläkeikä yms.
Mutta mielestäni jokin kirjouruskurssin tukeminen ei ole tältä yhteiskunnalta pois, eikä ole eriarvoisuutta tukeva.
Eikös tämä Hubara ole vähän kuin itse rodullistanut itsensä, muuttanut lookiaan "etnisemmäksi" vuosien saatossa? Tuotteistamalla ruskeuden pääsee näköjään hyvin apurahoille.
Vierailija kirjoitti:
Eli Kalle Päätaloa ei kelpuutettaisi enää kirjailijaksi, koska on väärän värinen?
Sinun kommenttisi ovat vastenmielisempiä kuin Päätalon tuotanto. Montako hänen romaaniaan olet lukenut? Minä jaksoin yhden, melkein kuolin tylsyyteen.
Onhan se nähty, että huonoakin proosaa julkaistaan, jos julkkis on sen kirjoittanut.
En silti ilahdu sellaisesta "positiivisen syrjinnän" ajatuksesta, että joku epärelevantti ominaisuus (kuten etnisyys) olisi avaintekijä julkaisukynnyksen ylittämisessä. Eiköhän kuka tahansa kirjoittaja ole voinut tähänkin asti lähestyä kustantajia ilman päälleliimattua stigmaa. Sisällön pitäisi ratkaista.
Vierailija kirjoitti:
Eikös tämä Hubara ole vähän kuin itse rodullistanut itsensä, muuttanut lookiaan "etnisemmäksi" vuosien saatossa? Tuotteistamalla ruskeuden pääsee näköjään hyvin apurahoille.
Mille apurahoille, ole hyvä ja luettele.
Mikset itse tuotteista itseäsi - ei taida olla MITÄÄN kiinnostavaa sinussa, paitsi vakavaan oireiluusi johtaneet syyt.
Vierailija kirjoitti:
Meille valkoisille tuota koulutusohjelmaa kutsutaan peruskoulun ala-asteeksi!
Jos niin väität, hopi hopi tarjoamaan käsikirjoitusta kustantajille.
Oikeasti rassiväki ei keskimäärin hallitse edes ala-astetasoista kirjoittamista, saati ajatusprosessia sen takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset itse tuotteista itseäsi - ei taida olla MITÄÄN kiinnostavaa sinussa, paitsi vakavaan oireiluusi johtaneet syyt.
Koneen säätiö 20 000+ euroa, lukuisia tunnustuksia ja palkintoja. Googlaamalla pääset alkuun.
Tasa-arvon nimissä ei-mustien koulutusohjelmat jne. Kuten Etelä-Afrikassa aikoinaan. Näin se yhteisöllisyys saadaan toimimaan.
Tämä ruskeusnarratiivi on samaa epätieteellistä mikroaggressio-sjw-lätinää, jota opetetaan nykyään yliopistotasolla:
Vierailija kirjoitti:
Noin pitkalle en menisi, mutta on selkeasti brandannyt itsensa. Ja miksipa ei. Hyva keino seka tehda rahaa, etta edesauttaa tietoisuutta vahemmistoryhmista (hanella siis ruskeat ja eritoten naiset).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännää, miten nämä mikroaggressioista vinkuvat sosiaalisoturisilakat alentuvat itse alatyylisyyksiin ja uhkailuihin. Kaksilla rattailla on rento matkustaa, kun argumentit loppuvat.
Husu voisi kirjoittaa elämänkerran kokemastaan vihapuheesta taksia ajaessa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanokaa mun sanoneen, mutta tuommoinen oman e.tnisyytensä korostaminen on pelkkää itserakkautta. ”Katsokaa, olen ruskea!” Sitten kun saa vielä valtion tunnustamaan oma ruskeus, niin se vasta hienoa on.
Parempi hyväksyä itsensä kuin inhota, kuten rasistit. Itsensä hyväksymisestä alkaa muiden suvaitseminen.
Maailma on täynnä rasisteja, toimii myös toiseen suuntaan, eli sinusta mustat eivät hyväksy itse itseään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummallista kitinää siihen nähden, kuinka paljon ei-kantasuomalaisille kirjailijoille on tyrkytetty Finlandia-palkintoa ja annettu palstatilaa ja kunniamainintoja ja nyt kustantamon maksama Opi kirjoittamaan -kurssi. Ei vaan koulutusohjelma. Luulisi melkein, että Suomessa kantasuomalaiset ovat vähemmistönä.
Kuinka paljon niitä Finlandioita on tyrkytetty ei-kantasuomalaisille?
Hakeudu toki maksuttomaan yliopistokoulutukseen sinäkin. Ei mikään estä.
Äläkä jauha enää tyhjästä. Et saa edes työhakemusta kirjoitetuksi saati romaanikäsistä, eikä johdu ihonväristä vaan laiskuudesta ja tyhmyydestä.
Viime vuosina on Finlandia- ja muiden kirjallisuuspalkintojen ehdokasasettelun ympärillä pidetty suurta meteliä siitä, että liikaa kantasuomalaisia on ehdolla ja että sääntöjä pitäisi muuttaa ei-kantasuomalaisten eduksi. Nämä ei-kantasuomalaiskulttuurin airueet, kuten Otava tässä, punttaavat hiki otsalla vähemmistöjen edustajia esille, mutta kun näistä ei ole edes lähettämään käsikirjoituksiaan kustantamoille, ei tähtiä nouse. Tätä kutsun kunnianosoitusten tyrkyttämiseksi.
Tämä on toinen kirjoitukseni tässä ketjussa, joten en ole kovin pitkään ehtinyt jauhaa. Ja minulla on jo maisterintutkinto, on ollut jo pitkään, ja olennainen osa sitä on erittäin hyvä kirjoitustaito. Minulle ei ole tarvinnut tarjota apurahoja houkuttimeksi sille, että olisin kehittänyt ja käyttänyt taitojani tai saanut kirjoitustyötäni valmiiksi. Luomisen halu ja taito on peräisin ihmisen aivoista, jotka kaikilla ovat samanväriset. Jos taitoa ja kysyntää riittää, kustantaja kiinnostuu kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Husu voisi kirjoittaa elämänkerran kokemastaan vihapuheesta taksia ajaessa..
Ja mina voisin kirjoittaa Paatalon Iijoki-sarjan verran r asi steista, joilla ei ole muuta sisaltoa elamassa kuin oy hott aa nimettomana kaikennakoisilla keskustelufoorumeilla ja siten edes yrittaa saada jotain iloa muuten niin kurjaan ja surkeaan elamaansa. :)
Enpä ole kuullut minäkään missään muualla. Hieno esimerkki rajallisten kuplasta. Ne keksivät itse pelonaiheensa ja loukkaantuvat omista ajatuksistaan.