Ei-valkoisille kirjoittajille perustetaan koulutusohjelma
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000006382731.html
”Ruskeat ihmiset ovat yhä aliedustettuja suomalaisella kirjallisuuskentällä, vaikka olemme olleet täällä aina. ”
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Kummallista kitinää siihen nähden, kuinka paljon ei-kantasuomalaisille kirjailijoille on tyrkytetty Finlandia-palkintoa ja annettu palstatilaa ja kunniamainintoja ja nyt kustantamon maksama Opi kirjoittamaan -kurssi. Ei vaan koulutusohjelma. Luulisi melkein, että Suomessa kantasuomalaiset ovat vähemmistönä.
Kuinka paljon niitä Finlandioita on tyrkytetty ei-kantasuomalaisille?
Hakeudu toki maksuttomaan yliopistokoulutukseen sinäkin. Ei mikään estä.
Äläkä jauha enää tyhjästä. Et saa edes työhakemusta kirjoitetuksi saati romaanikäsistä, eikä johdu ihonväristä vaan laiskuudesta ja tyhmyydestä.
Sanokaa mun sanoneen, mutta tuommoinen oman e.tnisyytensä korostaminen on pelkkää itserakkautta. ”Katsokaa, olen ruskea!” Sitten kun saa vielä valtion tunnustamaan oma ruskeus, niin se vasta hienoa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruskea kirjailija?
Aletaanko nyt positiivisesti syrjimään kirjallisuuttakin?
Kirjasi julkaistaan jos olet vähemmistöä, vaikka kirjallinen anti olisi mitä tahansa.
Olisinpa muunsukupuolinen, tumma jo heimoltani, lesbohomo runoilijapoika ja 20 vuotias.
Nousisin suomalaisen kirjallisuuden kärkikaartiin alle vuodessa.
Sinulle on annettu kaikki kultalautasella, mutta silti olet moniongelmainen syrjäytynyt joka on päättynyt Vauva-lehden palstalle solvaamaan. Et mitään muuta.
Ketä minä olen sovannut?
En ketään ihmistä, ainoastaan rasistista aatetta, joka nostaa ihonvärin kirjallisten ansioiden yläpuolelle :-)
Lopeta jo Mestarilta opeteltu lapsellinen lällätys ja tee vaikka töitä välillä.
Lopeta tuo punavihreiltä opeteltu asian vierestä kirjoittaminen ja olkiukkojen rakentelu.
Ellet osaa vastata asialliseen kysymykseen ilman suunsoittoa, voisiko olla mahdollista harjoitella asiaa, vaikkapa jossain harrastelijakirjoittajien piirissä :-)
Ei sinulla ei ole töitä. No, bingo onkin täynnä hymiön jälkeen. Aina huvittaa suuresti, kun sinunlaisesi setämies jota oma tyhmyys ja häviäjäasenne vituttaa rankasti, käyttää hymiötä. Se on yhtä aito kuin hymy Mestarin kasvoilla.
Olet ilmiselvästi silakkaparvessa :-)
Siihen viittaa jatkuva henkilöön kohdistuva vihapuhe, josta ei taida kyllä tulla julkaisukelpoista tekstiä muualle kuin oman ryhmänne palstalle, jossa varmaan saat selkääntaputuksia sanoista, setämies, mestari, tyhmä, häviäjä :-)
Argumentointisi taso on aikas, sanoisinko sivistymätön.
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa ja räsis tistä vielä tänä päivänä erotella ihonvärin mukaan.
Suurin osa maapallon väestä on värillisiä joka tapauksessa, joten täysin keinotekoisia rajoja nyt rakennetaan.
Valitettavasti usein on tarvetta ja joku ulkopuolinen ei välttämättä osaa sanoa ettei olisi tarvetta. Minunkin sairauteni sanotaan olevan tauti tautien joukossa, mutta edelleen törmään niin valtaviin ennakkoluuloihin ja syrjintään, että soisin oman ryhmäni kirjoituskoulun alkavan. Ja sitten joku ulkopuolinen tulee sanomaan, että ei enää ole ennakkoluuloja ja ihmisillä on tietoa. Tuo on yksi luulo muiden joukossa.
Vierailija kirjoitti:
Sanokaa mun sanoneen, mutta tuommoinen oman e.tnisyytensä korostaminen on pelkkää itserakkautta. ”Katsokaa, olen ruskea!” Sitten kun saa vielä valtion tunnustamaan oma ruskeus, niin se vasta hienoa on.
Parempi hyväksyä itsensä kuin inhota, kuten rasistit. Itsensä hyväksymisestä alkaa muiden suvaitseminen.
Voiko ruskeuden määritellä itse, kuten sukupuolen?
Jokaiselle identiteettiryhmälle oma ohjelma! Taitojenhan ei tarvitse ratkaista mitään kiintiöiden maailmassa.
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä idea. Olenkin odottanut, milloin tulee suomenkielistä kirjallisuutta esim maahanmuuttajatausten ihmisten silmin.
Tervolla oli se Layla, mutta ei se ole ihan sama asia.
Kirjallisuuden avulla voi tutustua toisenlaiseen Suomeen.
Yhtä suurella mielenkiinnolla voisin lukea romaanin äärinationalistisesta ihmisestä.
Oletko jo lukenut Pajtim Statovcin "Kissani Jugoslavia"?
Mulla odottaa aanikirjana lukemista, samoin kuin saman kirjailijan "Bolla". Mutta jalkimmainen kai kertoo vain Jugoslaviasta, eka myos pa kola isuudesta Suomessa.
Itsekin odotan mielenkiinnolla, minkalaisia tarinoita ruskeilla ihmisilla on Suomesta! Toivon etta ne jossain tapauksissa ehka myos pistavat tietynlaiset ihmiset ajattelemaan ennakkoluulojaan uusiksi.
Elan itse ns. monikulttuurisessa liitossa ja ei kylla aina ole ollut elaman helpoin valinta - ei siis ihmissuhteen sisalla, vaan ulkoisen paineen ansiosta/kautta.
On luettu Kissani Jugoslavia, ja kävin myös katsomassa teatterissa.
Aika vähäistä on silti kirjallisuuden määrä, joka kertoisi moniäänisestä yhteiskunnasta erilaisilla kertojaäänillä.
Jos tuo kirjoittajakoulutus jotakin haittaa tai häiritsee, niin tuskin on silloin kovinkaan kova lukija.
Eli oli ilmeisesti hyva kirjana, kun kavit teatterissakin viela katsomassa? :)
Joo, sun viimeisesta lauseesta samaa mielta. Diversiteetti myos kirjallisuudessahan on pelkastaan hyva asia!
Esim. jos lukee jotain Khaled Hosseinin kirjoja niin onhan ne ihan eri tavalla ja tyylilla kirjoitettu kuin esim. Kjell Weston kirjat. Kylla se oma kulttuuri ja tausta varittaa sita kerrontaa aina kiinnostavalla ja ennen kaikkea (tyyliltaan) erilaisella tavalla.
Khaled Hossein on kulttuuriltaan jenkki. Hän on asunut pikkuvauvasta asti Yhdysvalloissa.
Jos jollekin määritellylle ryhmälle opetetaan kirjoittamista, ei se tarkoita että sen ryhmän tuotoksia alettaisiin julkaisemaan ilman seulaa. Jos ryhmä olisi joku muu kuin ihon värin mukaan, niin kukaan ei kritisoisi. Nuorille, tai eläkeläisille tai tytöille tai pääkaupunkiseutulaisille. Monesta kommentista minun silmään kultaa läpi, että halutaan painaa ruskeat tytöt sinne minne he kuuluvat. He eivät saa nousta näkyviksi tai ainakaan kuulluksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö siirtää kirjalliset tuotoksensa Irakilaiseen ympäristöön.
Siellä harjoitetun positiivisen syrjinnän kautta Bagdadin koraanikustantamo todennäköisimmin painaisi tutkielmani, spermanaaman kokema rasismi Irakilaisessa yhteiskunnassa.
Miksi asemoidut spermanaamaksi? Ei tarvitse vastata, psyykkinen sairaushan tuon aiheuttaa.
Etniset vähemmistöt kutsuvat kaltaisiani vaaleita ihmisiä sillä nimellä, joten oletusarvo on, että säilytän saman aseman olen sitten suomessa tai Bagdadissa.
Se on kai sitä parempaa rasismia, jota ei saa vastustaa.
Aasiassa ehkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruskea kirjailija?
Aletaanko nyt positiivisesti syrjimään kirjallisuuttakin?
Kirjasi julkaistaan jos olet vähemmistöä, vaikka kirjallinen anti olisi mitä tahansa.
Olisinpa muunsukupuolinen, tumma jo heimoltani, lesbohomo runoilijapoika ja 20 vuotias.
Nousisin suomalaisen kirjallisuuden kärkikaartiin alle vuodessa.
Sinulle on annettu kaikki kultalautasella, mutta silti olet moniongelmainen syrjäytynyt joka on päättynyt Vauva-lehden palstalle solvaamaan. Et mitään muuta.
Ketä minä olen sovannut?
En ketään ihmistä, ainoastaan rasistista aatetta, joka nostaa ihonvärin kirjallisten ansioiden yläpuolelle :-)
Lopeta jo Mestarilta opeteltu lapsellinen lällätys ja tee vaikka töitä välillä.
Lopeta tuo punavihreiltä opeteltu asian vierestä kirjoittaminen ja olkiukkojen rakentelu.
Ellet osaa vastata asialliseen kysymykseen ilman suunsoittoa, voisiko olla mahdollista harjoitella asiaa, vaikkapa jossain harrastelijakirjoittajien piirissä :-)
Ei sinulla ei ole töitä. No, bingo onkin täynnä hymiön jälkeen. Aina huvittaa suuresti, kun sinunlaisesi setämies jota oma tyhmyys ja häviäjäasenne vituttaa rankasti, käyttää hymiötä. Se on yhtä aito kuin hymy Mestarin kasvoilla.
Olet ilmiselvästi silakkaparvessa :-)
Siihen viittaa jatkuva henkilöön kohdistuva vihapuhe, josta ei taida kyllä tulla julkaisukelpoista tekstiä muualle kuin oman ryhmänne palstalle, jossa varmaan saat selkääntaputuksia sanoista, setämies, mestari, tyhmä, häviäjä :-)
Argumentointisi taso on aikas, sanoisinko sivistymätön.
Projisoit omia ongelmiasi muihin. Ja podet psyykkistä sairautta.
Vierailija kirjoitti:
Jos jollekin määritellylle ryhmälle opetetaan kirjoittamista, ei se tarkoita että sen ryhmän tuotoksia alettaisiin julkaisemaan ilman seulaa. Jos ryhmä olisi joku muu kuin ihon värin mukaan, niin kukaan ei kritisoisi. Nuorille, tai eläkeläisille tai tytöille tai pääkaupunkiseutulaisille. Monesta kommentista minun silmään kultaa läpi, että halutaan painaa ruskeat tytöt sinne minne he kuuluvat. He eivät saa nousta näkyviksi tai ainakaan kuulluksi.
Niinpä, mutta onneksi noita kommentteja väsää ilmeisesti vain yksi häiriintynyt ihminen.
Ihanaa positiivista syrjintää. Nautin siitä, että syrjintä on hieno juttu, kunhan se on oikeanlaista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö siirtää kirjalliset tuotoksensa Irakilaiseen ympäristöön.
Siellä harjoitetun positiivisen syrjinnän kautta Bagdadin koraanikustantamo todennäköisimmin painaisi tutkielmani, spermanaaman kokema rasismi Irakilaisessa yhteiskunnassa.
Miksi asemoidut spermanaamaksi? Ei tarvitse vastata, psyykkinen sairaushan tuon aiheuttaa.
Etniset vähemmistöt kutsuvat kaltaisiani vaaleita ihmisiä sillä nimellä, joten oletusarvo on, että säilytän saman aseman olen sitten suomessa tai Bagdadissa.
Se on kai sitä parempaa rasismia, jota ei saa vastustaa.
Rasisteja on joka maassa, mutta kaikkialla yhtä tyhmiä ja sairaita. Ei se enemmistön aate missään ole, vaikka harhakuplassasi niin kuvittelet.
Eikö tällainen määrittely ruskeuden kautta vain lisää vastakkainasettelua? Pitääkö ruskeutta jotenkin erityisesti tuoda esiin, mitä se palvelee?
Homoille ja sukupuolisesti moninaisille myös omat kirjoituskoulut ja eri uskontokunnille!
Vierailija kirjoitti:
Voiko ruskeuden määritellä itse, kuten sukupuolen?
Jokaiselle identiteettiryhmälle oma ohjelma! Taitojenhan ei tarvitse ratkaista mitään kiintiöiden maailmassa.
Voi, mutta kannattaa muista käyttää itseruskettavaa (ei oranssia!) meikkivoidetta. Koko Hubara ei ole vakuuttunut kenenkään muun valkoihoisen ruskeudesta, paitsi tietenkin oman itsensä.
Ei kai siinä mitään saihan Obamakin Nobelin koska ihon pigmentti oli oikea. Muita perusteita ei sitten ole.
Spermanaama. En ole ikinä törmännyt tuohon muualla kuin täällä. Kysyin perheen teineiltä siitä ja he sanoivat etteivät ole ikinä kuulleetkaan siitä. Ja asumme yhdellä Helsingin mustalla alueella, luulisi täällä kuulevan ensimmäisenä. Ja en ole ikinä kuullut tuollaista asuessani Afrikassa tai matkustaessani arabimaissa. Olen myös matkustanut Etelä-Amerikasaa ja USAssa, eikä sielläkään se ole tullut vastaan. Eikä kukaan usalainen ystäväni ole sitä käyttänyt, vaikka olemme rotuasioista puhuneet. Luulenpa, että sana on ihan rajallisten itsensä lanseeraama sana. Tullut jostain elokuvasta, missä sitä on käytetty vitsinä.
Ihmetyttää, miksi tämä rassia ärsyttää, kun ei ole mitenkään häneltä pois.
Paitsi että kaikkihan häneltä puuttuu, sisältä tyhjältä narsistilta, joka ilman vihaansa lojuu maassa kuin vetelä köynnös.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä idea. Olenkin odottanut, milloin tulee suomenkielistä kirjallisuutta esim maahanmuuttajatausten ihmisten silmin.
Onhan niitä ollut jo useita. Jotkut ovat voittaneet kirjallisuuspalkintojakin.
Taitaapa jäädä sekin sinulta tekemättä.