Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Möläyttelevätkö esimiehet työpaikallasi alaistensa sairauslomien syitä muille esim. alaisille?

Vierailija
24.01.2020 |

Omalla työpaikallani tämä on hyvin yleistä. Itse olen ainakin kaksi kertaa kuullut, mistä syystä joku kollegoistani on sairauslomalla. Toinen kerroista oli jopa kokouksessa, jossa oli myös skypen kautta eri paikkakunnalla työskenteleviä henkilöitä. Nämä tapahtuvat tietenkin aina niin, ettei mitään "jälkeä" jää, joten vaikea edes viedä asiaa eteenpäin. Mitä mieltä?

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä saa kertoa eteenpäin, mutta lain mukaan esimies päättää maksetaanko palkkaa. Ei lääkäri. 

Lääkäri vain toteaa työkyvyn. Työnantaja päättää maksetaanko siltä ajalta palkkaa. 

Käytännössä aina työterveysääkärin sairauslomatodistus oikeuttaa saamaan palkan sairausloman ajalta, siksi siellä käydäänkin. Taitaa olla esteettinet opereraatiot-leikkaukset lähes ainoita josta palkkaa ei saa. Mikä muu sairausloma dg on sellainen josta voi palkan jättää maksamatta?

Ihan kaikki, jos työntekijä ei tee työkyvylleen sopivaa työtä. Jos on työkyvytön omaan hommaansa, ei se tarkoita, että on työkyvytön ihan jokaiseen työhön tai että ei kykene etätyöhön. Esimerkiksi lonkkaleikkauksesta saa noin 8 vko sairausloman tai jopa 12 vko, mutta moni toimistotyöläinen palaa etätöihin jo 2 vko jälkeen.

Vierailija
62/81 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuressa yliopistosairaalassa työntekijä toimittaa sairauslomatodistuksen osastonhoitajalle ja sitten oh ylihoitajalle. Viisi pv voi olla omalla ilmoituksella ja siihenkin ilmoitukseen pitää laittaa syy. Esim. kauneusleikkaus ei oikeuta palkalliseen sairauslomaan.

Ei meidän yliopistosairaalaassa. Poissaolosta ilmoitetaan ensi tilassa puhelimitse osastonhoitajalle, että hän voi järjestellä työvuorot uudelleen. Hänelle ei tarvitse sanoa sairauspoissaolon syytä, jos sairausloman on määrännyt lääkäri. Tällöin sairauslomatodistus toimitetaan palkkatoimistoon, joka ehkä hyväksyttää sen jollain tai sitten ei. Jos on poissa ns. omalla ilmoituksella, työntekijä tekee palaamisen jälkeen intrassa poissaoloilmoituksen, jonka käsittelee ylihoitaja. Näissä omailmoissa syy käsittääkseni pitää kertoa aina ensimmäisellä soitolla, koska ne hyväksytään esimiehen harkinnan mukaan. Nykyisellä osastollani osastonhoitaja antaa saikkua hyvin nuukasti, hän pyytää esim. mahatautista soittamaan saikun päivä kerrallaan, vaikka hoitoalalla ei edes kannattaisi mennä heti oksentelun loputtua töihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ja muitakin yksityisiä asioita.

Nyt irtisanoudun, kun sain viimein tarpeekseni esimiehen touhuista ja viestiä lähti hänen esimiehilleen kaikista epäkohdista, joita lähiaikoina on tapahtunut.

Vierailija
64/81 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä saa kertoa eteenpäin, mutta lain mukaan esimies päättää maksetaanko palkkaa. Ei lääkäri. 

Lääkäri vain toteaa työkyvyn. Työnantaja päättää maksetaanko siltä ajalta palkkaa. 

Käytännössä aina työterveysääkärin sairauslomatodistus oikeuttaa saamaan palkan sairausloman ajalta, siksi siellä käydäänkin. Taitaa olla esteettinet opereraatiot-leikkaukset lähes ainoita josta palkkaa ei saa. Mikä muu sairausloma dg on sellainen josta voi palkan jättää maksamatta?

Ihan kaikki, jos työntekijä ei tee työkyvylleen sopivaa työtä. Jos on työkyvytön omaan hommaansa, ei se tarkoita, että on työkyvytön ihan jokaiseen työhön tai että ei kykene etätyöhön. Esimerkiksi lonkkaleikkauksesta saa noin 8 vko sairausloman tai jopa 12 vko, mutta moni toimistotyöläinen palaa etätöihin jo 2 vko jälkeen.

Z- ja F-koodeista löytyy googlettamalla useampiakin juttuja, ne lienevät kaikista eniten kyseenalaistettuja.

https://www.erto.fi/palvelut/tyo-ja-elama/blogi/3190-ei-naeistae-f-kood…

Vierailija
65/81 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en välitä. Jos kuulen jotain, en kerro eteenpäin, sillä ei kiinnosta se asia, eikä kiinnosta olla juoruämmä. Jos minusta kiertää joku tällainen tieto, niin minulle on ihan sama, mitä joku minusta ajattelee sen perusteella. Ne ajatukset kertoo enemmän niitä ajattelevasta henkilöstä kuin minusta.

Vierailija
66/81 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kolmen sairausloman jälkeen - oli ne sitten itseilmoitettuja tai lääkärintodistuksella oikeutettuja - päätyy neuvotteluun esimiehen, HR:n ja työterveyden kanssa, mukaan saa ottaa luottamusmiehen. Siellä sitten keskustellaan työkyvystä jne. siten, että ei mainita sanallakaan sitä sairastelun syytä ellei sitä itse sano. Käytännössä tästä alkaa aina hiljainen hivuttaminen ulos töistä. Ihan lakien mukaista puuttumista ja huolta.

Vierailija
67/81 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lähtee kivasti tiimille jakelulistalla tieto, jos joku on sairauslomalla ja melkein aina kerrotaan myös syy tarkemmin. Ei ole Suomessa tämä, mutta en ole ihan varma onko ihan laillista täälläkään.

Vierailija
68/81 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimiehen täytyy tietää sairasloman syy, jotta tietää oikeuttaako syy palkalliseen vai palkattomaan poissaoloon.

What? Jos työterveyslääkäri toteaa sairausuloman tarpeen, niin se syy ei kyllä enää esimiehelle kuuluisi mielestäni, ainoastaan aika minkä työntekijä on poissa.

Esimerkiksi kauneusleikkaukset, silmien laserleikkaukset yms. eivät oikeuta palkalliseen sairauslomaan, vaan ne ovat itse aiheutettuja poissaoloja. Myös jotkut F-koodit eivät oikeuta palkalliseen poissaoloon, joten työnantajan tulee tietää sairauspoissaolon syy.

Vierailija
69/81 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos liukastuu työmatkalla ja katkaisee koipensa, on ihan oikeutettu palkalliseen sairauslomaan. Jos kännissä ajaa moottorikelkan männyn ympärille ja katkaisee koipensa, eikä tämän vuoksi ole työkykyinen, niin silloin työnantajalla ei ole mitään velvollisuutta maksaa palkkaa, kun tuo menee ihan työntekijän oman hölmöyden piikkiin.

Minä en ymmärrä tätä. Ei kai lääkäri kirjoita siihen sairauslomatodistukseen, että on ajettu humalassa? Jos työntekijä ei itse kerro, että on törttöillyt humalassa, niin mistä työnantaja saa sen tiedon? Työnantajalla ei ole oikeutta lukea työntekijänsä terveystietoja mistään, hänellä on vaan se sairauslomatodistus käytettävissään. Vaikka joku juoruilisi, sitä tietoa ei varmaan saa esimies huomioida.

Itse olen absolutisti, joten en kämmäile humalassa tai huumeissa, joten minulla ei ole oma lehmä ojassa tässä.

Vierailija
70/81 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kysyi, missä firmassa tätä tapahtuu. W:llä alkava teknologiateollisuuden yritys. Ja luottamushenkilökin on tietoinen asiasta, mutta ei toimi/onnistu toimimaan.

Ap

Vierailija
71/81 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen parissa työpaikassa joutunut sanomaan, että ainoa, mitä muille työpaikalla (lähintä esimiestä ja ylintä johtoa lukuunottamatta) saa sanoa, on se, että henkilö on poissa ajan x. Siinä se. Muuta ei saa kertoa. Esimies tarvitsee tiedon diagnoosista, jotta tietää onko poissaolo palkallista vai palkatonta.

No ei tarvitse ! Palkan maksun hoitaa HR tai vastaava, ei esimies.

Olin yli 10v esimies asemassa enkä kertaakaan nähnyt ainuttakaan todistusta, yritettiin kyllä tyrkyttää, mutta ne ei kuuluneet minulle pätkääkään. Ainoastaan tieto kauanko ko.työntekijä on poissa. Lähiesimies tuntee yleensä hyvin huonosti työehtosopimuksia ym. ja tuskin on se , joka tekee päätöksen maksetaanko palkkaa vai ei ainakaan vähänkään suuremmassa yrityksessä.

Alla lainaus esim.Akavalta

"

Terveystietoja saavat käsitellä vain ne henkilöt, jotka tietojen perusteella valmistelevat tai tekevät työsuhdetta koskevia päätöksiä tai toimeenpanevat niitä. Työnantajan on nimettävä nämä henkilöt tai määriteltävä tehtävät, joihin sisältyy terveystietojen käsittelyä. Tietoja käsittelevät henkilöt eivät saa kertoa asioita sivullisille työsuhteen aikana eikä sen päättymisen jälkeen."

Vierailija
72/81 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän asiaan kaipaisi kyllä muutosta. Toisaalta ymmärrän että työnantajan on tarve kontrolloida ettei ole kyse esim kännitoilailuista. Toisaalta on niin paljon haittaa tästä että ihmisen yksityisyyttä ei kunnioiteta lainkaan että esimiehellä ei pitäisi olla noin helppo juoruta tietoja.ehkä ratkaisu olisi jos ei tuo sairaslomatodistusta, ei saa palkkaa, mutta toisaalta saisi pitää omana tietonaan diagnoosinsa.

Vierailija
73/81 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suuressa yliopistosairaalassa työntekijä toimittaa sairauslomatodistuksen osastonhoitajalle ja sitten oh ylihoitajalle. Viisi pv voi olla omalla ilmoituksella ja siihenkin ilmoitukseen pitää laittaa syy. Esim. kauneusleikkaus ei oikeuta palkalliseen sairauslomaan.

Ei meidän yliopistosairaalaassa. Poissaolosta ilmoitetaan ensi tilassa puhelimitse osastonhoitajalle, että hän voi järjestellä työvuorot uudelleen. Hänelle ei tarvitse sanoa sairauspoissaolon syytä, jos sairausloman on määrännyt lääkäri. Tällöin sairauslomatodistus toimitetaan palkkatoimistoon, joka ehkä hyväksyttää sen jollain tai sitten ei. Jos on poissa ns. omalla ilmoituksella, työntekijä tekee palaamisen jälkeen intrassa poissaoloilmoituksen, jonka käsittelee ylihoitaja. Näissä omailmoissa syy käsittääkseni pitää kertoa aina ensimmäisellä soitolla, koska ne hyväksytään esimiehen harkinnan mukaan. Nykyisellä osastollani osastonhoitaja antaa saikkua hyvin nuukasti, hän pyytää esim. mahatautista soittamaan saikun päivä kerrallaan, vaikka hoitoalalla ei edes kannattaisi mennä heti oksentelun loputtua töihin.

Eri käytäntöjä on näköjään olemassa. Omalla ilmoituksella voi olla saikulla viisi päivää. Viisi erillistä poissaolokertaa vuodessa poikii jo työkykykeskustelun.

Vierailija
74/81 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiempi esimies, eläkeikää lähenevä nainen, möläytteli. Kuulin työkaverien mt-ongelmista ja muiden sarauksista. 

Laitoin hänestä palautetta, kun meiltä kysyttiin esimiehen käytöksestä. Lomakkeet olivat salaisia, mutta ei-niin-yllättäen pääsin johtavan osastokahelin solvattavaksi. :D

Vierailija
75/81 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kolmen sairausloman jälkeen - oli ne sitten itseilmoitettuja tai lääkärintodistuksella oikeutettuja - päätyy neuvotteluun esimiehen, HR:n ja työterveyden kanssa, mukaan saa ottaa luottamusmiehen. Siellä sitten keskustellaan työkyvystä jne. siten, että ei mainita sanallakaan sitä sairastelun syytä ellei sitä itse sano. Käytännössä tästä alkaa aina hiljainen hivuttaminen ulos töistä. Ihan lakien mukaista puuttumista ja huolta.

Ai jos on vaikka helmikuussa flunssassa 3 päivää, kesäkuussa päivän migreenissä ja marraskuussa mahataudissa? Ja sen takia aletaan savustaa hiljalleen ulos? Toivottavasti suurin osa työntekijöistänne on jo korvattu roboteilla. Ei kuulosta kovin inhimilliseltä työpaikalta.

Vierailija
76/81 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisissa työpaikoissa te oikein olette 😄 Todistukset menee HR:n kautta, ei se esimies siitä syystä mitään tiedä. Pikkuyritykset tietty erikseen..

Vierailija
77/81 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen parissa työpaikassa joutunut sanomaan, että ainoa, mitä muille työpaikalla (lähintä esimiestä ja ylintä johtoa lukuunottamatta) saa sanoa, on se, että henkilö on poissa ajan x. Siinä se. Muuta ei saa kertoa. Esimies tarvitsee tiedon diagnoosista, jotta tietää onko poissaolo palkallista vai palkatonta.

No ei tarvitse ! Palkan maksun hoitaa HR tai vastaava, ei esimies.

Olin yli 10v esimies asemassa enkä kertaakaan nähnyt ainuttakaan todistusta, yritettiin kyllä tyrkyttää, mutta ne ei kuuluneet minulle pätkääkään. Ainoastaan tieto kauanko ko.työntekijä on poissa. Lähiesimies tuntee yleensä hyvin huonosti työehtosopimuksia ym. ja tuskin on se , joka tekee päätöksen maksetaanko palkkaa vai ei ainakaan vähänkään suuremmassa yrityksessä.

Alla lainaus esim.Akavalta

"

Terveystietoja saavat käsitellä vain ne henkilöt, jotka tietojen perusteella valmistelevat tai tekevät työsuhdetta koskevia päätöksiä tai toimeenpanevat niitä. Työnantajan on nimettävä nämä henkilöt tai määriteltävä tehtävät, joihin sisältyy terveystietojen käsittelyä. Tietoja käsittelevät henkilöt eivät saa kertoa asioita sivullisille työsuhteen aikana eikä sen päättymisen jälkeen."

Pienissä ja keskikokoisissa firmoissa ei ole mitään HR-osastoa, vaan kaikki tiedot ja dokumentit kulkevat palkanlaskentaan esimiesten kautta. Palkanlaskenta on usein kokonaan ulkoistettu esim. johonkin tilitoimistoon, jolloin esimiehen on ilmoitettava että mitkä poissaolot hän hyväksyy palkalliseksi, eli ulkoinen palkanlaskenta ei voi tätä päättää itse.

Vierailija
78/81 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälaisissa työpaikoissa te oikein olette 😄 Todistukset menee HR:n kautta, ei se esimies siitä syystä mitään tiedä. Pikkuyritykset tietty erikseen..

Olen töissä lähes 9000 ihmistä työllistävässä organisaatiossa, ja meillä lääkärintodistukset toimitetaan aina omalle esimiehelle, joka sitten toimittaa eteenpäin kaikki palkanmaksuun yms. liittyvät paperit.

Vierailija
79/81 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee ihan systemaattisesti näin, että pomo kertoo vuorovastaavalle ja tää jakaa muille. Sama irtisanomissyiden ja muiden pomon kanssa käytyjen keskusteluiden kanssa (jotka ovat arkaluontoisiakin). 

Huono henki yms. kuuluu luonnollisesti pakettiin. Kun näitä kirjoittaa, miettii tosissaan että pitäisi olla itsekunnioitusta sen verran että lähtisi muualle.

Vierailija
80/81 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime päivinä pari esimiestä möläytelleet että alaisillaan korkeaa kuumetta ja "voi ei, ei kai sillä ole jotain koronavirusta!" ja tällä tavoin pelottelevat myös muita toimistolla olevia. Etenkin kahta hypokondrikkoa jotka ovat paniikissa muutenkin!

Nyt vissiin liikkeellä normiflunssaa, joka hieman äkäisempää sorttia ja räkäisempää kuin viime talvena ja johtunee kai näistä keleistä kun pakkanen ei ole eliminoinut ilmassa leijuvia pöpöjä, ja pari päivää kestävää vatsatautiakin ollut muutamalla tutulla.