Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Möläyttelevätkö esimiehet työpaikallasi alaistensa sairauslomien syitä muille esim. alaisille?

Vierailija
24.01.2020 |

Omalla työpaikallani tämä on hyvin yleistä. Itse olen ainakin kaksi kertaa kuullut, mistä syystä joku kollegoistani on sairauslomalla. Toinen kerroista oli jopa kokouksessa, jossa oli myös skypen kautta eri paikkakunnalla työskenteleviä henkilöitä. Nämä tapahtuvat tietenkin aina niin, ettei mitään "jälkeä" jää, joten vaikea edes viedä asiaa eteenpäin. Mitä mieltä?

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaslomalapussahan on sairaudesta koodi, jonka avulla työpaikan johto saa selville minkä sairauden takia on pois. Työnatajalla on oikeus päättää hyväksyykö firma sairaslomaa. Tosin on tässä varmaan jotkin pykälät ettei firma tosta noin vaan voi päättää ettei hyväksy. Olen kuullut että muun paikan lääkärin lappu ei välttämättä kaikkialla kelpaa. Jos joku on ollut paljon saikulla, työnantaja voi ainakin vaatia todistusta työpaikan työterveydestä.

Vierailija
42/81 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä esimiehen tulee työnantajan edustajana tietää sairasloman syy.

Työnantajan ei ole myöskään pakko hyväksyä sairaslomatodistusta, vaan hän voi vaatia vielä toisen lääkärin todistuksen.

Ja juuri mm. palkanmaksun takia. On aivan eri asia olla sairaslomalla humalassa töppäilyn takia, tai krapula, kuin että on umpisuoli leikattu tai flunssa yms.

Nämä ovat aivan kirjattu TESS-tai työaikalakeihin, ja yleisesti tiedettyjä.

Miten noi harva kommentoija ei tiedä asiaa?

Työnantajan maksaa palkan ja on oikeutettu tietämään, mistä palkkaa maksaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko av mammat todella noin tyhmiä, etteivät tiedä työnantajan oikeuksia.

Työnantajalla on oikeus tietää sairasloman syy. Aina.

Ottakaa selvää asioista, ennenkuin kirjoittelette tänne niin varmoina omia mielipiteitänne, ääliöt.

Miten tuollaiset idiootit ovat edes saaneet jonkun työpaikan?

Vierailija
44/81 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää av mammulit eivät ole koskaan olleet töissä.

Eivät tiedä eivätkä käsitä työlainsaadännöstä paskaakaan.

Silti kirjoittelevat niin muka tietäväisinä ” totuuksia” tänne.

Olette säälittäviä luusereita.

Vierailija
45/81 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä syyn joutuu kertomaan esimiehelle, että tämä voi sitten päättää, onko todella kykenemätön työhönsä. Lisäksi sairauslomatodistus pitää antaa esimiehelle. Näin suuressa kansainvälisessä pörssiyhtiössä...

Ap

No ei todellakaan pidä antaa sairauslomatodistusta esimiehelle! Lääkärin määräämä sairauslomatodistus toimitetaan HR:lle ja omalle esimiehelle ilmoitetaan sairausloman pituus, ei syytä.

Esimies ei päätä onko työntekijä kykenevä tai kykenemätön työhonsä vaan sairausloman määrännyt lääkäri. 

Management kyykyttää teitä ihan satasella. Ensi kerralla toimitat sairauslomatodistuksen HR- osastolle ja ilmoitat esimiehellesi sairausloman pituuden. Piste. Esimiehellä on oikeus kyseenalaistaa sairausloman peruste, mutta silloinkin hän voi vaatia vain työntekijää toiselle lääkärille sairausloman määräytymisperustetta varten. Ja jos tonenkin lääkäri määrää sairausloman niin sitten määrää, silloinkin lääkärintodistus toimitetaan HR:lle, ei esimiehelle, ja jäät sairauslomalle.

Ja minä olen esimiesasemassa erittäin suuressa kansainvälisessä pörssiyhtiössä.

Ei nyt kannata ihan mihin tahansa kyykytykseen alentua. Jatkossa kyykyttävät entistä enemmän kun huomaavat, että ette tiedä oikeuksianne.

Vierailija
46/81 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimies ei saa kertoa työntekijän terveystietoja kenellekään.

Sairaslomat eivät saa nykyisin näkyä edes työvuorolistoissa.

Jos esimies kertoo muille jonkun työntekijän sairasloman syy, asiasta tulee valittaa.

Tietosuoja on huomattavasti parantunut uusien lakien myötä.

Esimies saa ainakin muistutuksen / huomautuksen, hänhän rikkoo vaitiolovelvollisuuttaan.

Vierailija
47/81 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimiehen täytyy tietää sairasloman syy, jotta tietää oikeuttaako syy palkalliseen vai palkattomaan poissaoloon.

Ei tarvitse! HR tietää onko sairausloma palkallinen vai palkaton lääkärintodistuksen koodin perusteella.

Ja olen esimies erittäin suuressa yrityksessä.

Älkää nyt kaikkea potaskaa uskoko mitä työnantaja teille suoltaa.

Vierailija
48/81 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysäiskääpä vaikkapa luottamusmieheltä.

Vierailija
49/81 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainaki kerrottiin poissaolon syy ennen kun oli edes poissaolija käynyt lääkärissä.

Vierailija
50/81 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein ennen sijaisuuksia ja yksi esimies selosti minulle muiden sairaudet. Todella kiusallista ja asiatonta. Siihen kyllä sitten puututtiin.

Vierailija
51/81 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimies saattoi hyökätä sairalomalla olijan kimppuun kaupassa. Kukaan eikä mikään voi kieltää masentunutta käymästä kaupassa. Se on vähän pakkokin jos asuu yksin. Tämä pomo hööki kimppuun kuin hyökkäysvaunu ja kailotti: Onko sulla sitä kaamosmasennusta? 

Myös sairaslomapapruja käsittelevät henkilöt paljastivat noita tietoja toisille. Esimiehen sairaslomista vihjailtiin ja naureskeltiin.

Aikoinaan kun olin nuori, vanhempi työkaveri sanoi, ettei sairaslomien syistä koskaan saa keskustella, ja että se on rikos.  Siihen aikaan, ennen tietokoneita, papereita tuli nähtyä.

Työpaikoissa, joissa esimiestoiminta on surkeaa muutenkin, tämä ihmisten asioiden rääpiminen on sääntö. Tässä oli kyse erään kaupungin toimistoväestä.

Vierailija
52/81 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaslomatodistus pitää hoitaa työpaikalle jos oma ilmoitus ei riitä eli sairasloma on yli 3 päivän pituinen, ja siinä lapussa on sairauden syykoodi, mutta ei se tarkoita sitä että esimies saa siitä muille kellekään kuten kollegoille huudella!

Jos ilmoitat töihin olevasi sairas ja olet esim. 1-3 päivää, niin sinun ei tarvitse kertoa sairautesi syytä.

Näin meidän työsuojeluvastaavat ovat meitä ohjeistaneet joten uskon siihen.

Vierailija
53/81 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuressa yliopistosairaalassa työntekijä toimittaa sairauslomatodistuksen osastonhoitajalle ja sitten oh ylihoitajalle. Viisi pv voi olla omalla ilmoituksella ja siihenkin ilmoitukseen pitää laittaa syy. Esim. kauneusleikkaus ei oikeuta palkalliseen sairauslomaan.

Vierailija
54/81 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräässä firmassa sa-todistukset on toimitettava ::esimiehille,jotka kyllä tiedoittavat kauanko on poissa ja miksi.Esimies näkee sa-loma todistuksesta kaikki tiedot.Kyse EI OLE pikku firma.

Vierailija
55/81 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potilastiedot ovat henkilötietoja.

https://tietosuoja.fi/gdpr

Kannattaa muistutella väärin käyttäytyviä esimiehiä velvollisuuksistaan. Potilastietoja ei todellakaan saa paljastaa muille. Saat itse myös valita, ettei esim. esimies saa selville diagnoosiasi, koska sitä ei tarvitse hänelle kertoa, eikä koskaan kannatakaan.

Vierailija
56/81 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei möläytellä. Sen sijaan idiootti assistentti tulee utelemaan miksi joku on pois, etenkin jos sairasloma venyy.

Vierailija
57/81 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yks viiskymppinen ukko laulaa kaikki minun kertomani asiat ihan kaikille, työkavereille, toimarille ja mikä pahinta, asiakkaille.

En millään kykene ymmärtämään että mitä lisäarvoa tuo rakennusprojektin suunnittelupalaveriin asiakkaalle se tieto, että minä olen vatsataudissa? Joskus vastaavia asioita jopa kirjattu kokouspöytäkirjoihin.

Vttu sentään!

Vierailija
58/81 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ja kertoo paljon muitakin salassapidettäviä asioita. Lisäksi tönii, pilkkaa ja kohtelee eriarvoisesti työntekijöitä. Olen joutunut jopa seuraamaan tuota viime aikoina kuuluisaa huutorinki pilkkaa. Se oli kammottavaa, kun on kyse hoitoalasta, jossa pitäisi noudattaa eettisiä periaatteita. Niin että näin pääkaupungissa.

Kai hän myös kuolaa ja pierelee?

Vierailija
59/81 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Potilastiedot ovat henkilötietoja.

https://tietosuoja.fi/gdpr

Kannattaa muistutella väärin käyttäytyviä esimiehiä velvollisuuksistaan. Potilastietoja ei todellakaan saa paljastaa muille. Saat itse myös valita, ettei esim. esimies saa selville diagnoosiasi, koska sitä ei tarvitse hänelle kertoa, eikä koskaan kannatakaan.

Diagnoosi Tai sen koodi täytyy kertoa työnantajalle, se voi vaikuttaa palkanmaksuperusteisiin.

Tietoa täytyy jakaa vain asiaa käsitteleville henkilöille, yleensä esimies ja palkkahallinto.

Mikäli et kerro, voi olla ettet saa sairausajanpalkkaa.

Näin totesivat mm. TEHYn lakimies.

Vierailija
60/81 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei edes saa kertoa työntekijän olevan sairauslomalla.