Möläyttelevätkö esimiehet työpaikallasi alaistensa sairauslomien syitä muille esim. alaisille?
Omalla työpaikallani tämä on hyvin yleistä. Itse olen ainakin kaksi kertaa kuullut, mistä syystä joku kollegoistani on sairauslomalla. Toinen kerroista oli jopa kokouksessa, jossa oli myös skypen kautta eri paikkakunnalla työskenteleviä henkilöitä. Nämä tapahtuvat tietenkin aina niin, ettei mitään "jälkeä" jää, joten vaikea edes viedä asiaa eteenpäin. Mitä mieltä?
Kommentit (81)
Eräässä työpaikassani esimies ihan järjestään juorusi sairaspoissaolot. Asiasta huomautettiin hänelle, mutta ei mitään vaikutusta. Oli kyllä muutenkin sellainen, ettei pystynyt mitään asioita pitää salassa.
Vierailija kirjoitti:
Esimiehen täytyy tietää sairasloman syy, jotta tietää oikeuttaako syy palkalliseen vai palkattomaan poissaoloon.
What? Jos työterveyslääkäri toteaa sairausuloman tarpeen, niin se syy ei kyllä enää esimiehelle kuuluisi mielestäni, ainoastaan aika minkä työntekijä on poissa.
Vierailija kirjoitti:
Esimiehen täytyy tietää sairasloman syy, jotta tietää oikeuttaako syy palkalliseen vai palkattomaan poissaoloon.
Mistä alapeukut? Tämä on totuus!
[quote Esimies tarvitsee tiedon diagnoosista, jotta tietää onko poissaolo palkallista vai palkatonta.[/quote]
Lakimuutos tähän eli työterveys lääkärit määritelkööt onko palkallista saikkua, ei ole esimiehen tehtävä mielestäni päästä yhdenkään alaisesnsa dg tutkimaan!!
Kyllä ja ihan aina.Samoin rekrytointien yhteydessä hakijan asiat revitellään ja ilman lupaa soitellaan läpi hakijan tuntemia ihmisiä ja myös näiden kommentit kerrotaan kaikille.Hoitovapaalla ollutta oman esimiehen kollega toisesta yksiköstä oli kutsumassa haastatteluun ja sanoikin vaan,että palaappa hei asiaan hoitovapaasta jälkeen ja peri haastattelukutsun.
Suuri Sote-alan työnantaja pääkaupunkiseudulla.Nämä juoruämmät johtaa 60-80 hengen yksiköitä.Hävettää heidän puolestaan.
Minulla oli bakteerivaginoosi ja olin päivän poissa, kun olin laboratoriotutkimuksissa toisen kaupungin keskussairaalassa.
Sairaalasta saamani paperin vein esimiehelle.
Esimies ( nainen) huudahti ruokatauolla haiseeko xxxx:n pillu.
Tuohon ei kukaan ole puuttunut työpaikalla ja oli noin 3 kuukautta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli bakteerivaginoosi ja olin päivän poissa, kun olin laboratoriotutkimuksissa toisen kaupungin keskussairaalassa.
Sairaalasta saamani paperin vein esimiehelle.Esimies ( nainen) huudahti ruokatauolla haiseeko xxxx:n pillu.
Tuohon ei kukaan ole puuttunut työpaikalla ja oli noin 3 kuukautta sitten.
😱
Eräs esimies piti kyllä huolen, ettei kenellekään jäänyt epäselväksi miksi joku oli pois, missä toimenpiteissä joku joutuu käymään ja milloin, milloin saa tulokset suurin piirtein. Ja juorusi vielä erään työntekijän erittäin arkaluontoisia työkykyyn vaikuttavia asioita yms. Oon kyllä erittäin kiitollinen, että lähdin tuolta sadistisesta juorutalosta pois. En olis kyllä halunnu tietää kaikkia näitä asioita, tämmöiset esimiehet pitäis laittaa tuntuvasti kuriin.
Vierailija kirjoitti:
En koskaan kerro sanallakaan miksi olen sairaslomalla. Siis tähän pyrin, joskus saattaa lipsahtaa että on flunssa tms. Olen perheyrityksessä töissä ja omistajat erittäin tiukasti seuraavat työterveyskäyntejä ja mielellään kuulisivat käyntien syyt, mutta koska tiedän että noista asioista juoruillaan olen ottanut linjaksi sen, että kyseessä on yksityisasia.
Meillä saisi vain palkattomia sairauslomapäiviä, jos ei tuo lääkärintodistusta. Siinä on sairausloman syykoodi.
Ei sitä saa kertoa eteenpäin, mutta lain mukaan esimies päättää maksetaanko palkkaa. Ei lääkäri.
Lääkäri vain toteaa työkyvyn. Työnantaja päättää maksetaanko siltä ajalta palkkaa.
Onhan näitä. Entinen pomo kertoi ihan avoimesti syyn erään henkilön työsuhteen purkamiseen.
Kyllä. Ihan muka ajattelemattomasti jossain sivulauseessa, näistä sitten naisvaltaisen työpaikan työntekijät tietenkin juoruavat keskenään.
Mm. syövät sekä vähäpätöisemmät asiat tulee heti tietoon, eli about kaikki.
Itse jouduin aikoinaan olemaan pitkäänkin poissa psykoottisen episodin ja siihen liittyvän hoidon takia.
Onnekseni työpaikalla kova vaihtuvuus niin tuskin kukaan nykyisistä enää edes tietää tästä.
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä saa kertoa eteenpäin, mutta lain mukaan esimies päättää maksetaanko palkkaa. Ei lääkäri.
Lääkäri vain toteaa työkyvyn. Työnantaja päättää maksetaanko siltä ajalta palkkaa.
Jos liukastuu työmatkalla ja katkaisee koipensa, on ihan oikeutettu palkalliseen sairauslomaan. Jos kännissä ajaa moottorikelkan männyn ympärille ja katkaisee koipensa, eikä tämän vuoksi ole työkykyinen, niin silloin työnantajalla ei ole mitään velvollisuutta maksaa palkkaa, kun tuo menee ihan työntekijän oman hölmöyden piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä aina työterveysääkärin sairauslomatodistus oikeuttaa saamaan palkan sairausloman ajalta, siksi siellä käydäänkin. Taitaa olla esteettinet opereraatiot-leikkaukset lähes ainoita josta palkkaa ei saa. Mikä muu sairausloma dg on sellainen josta voi palkan jättää maksamatta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä syyn joutuu kertomaan esimiehelle, että tämä voi sitten päättää, onko todella kykenemätön työhönsä. Lisäksi sairauslomatodistus pitää antaa esimiehelle. Näin suuressa kansainvälisessä pörssiyhtiössä...
Ap
Lääkäri päättää antaako sairaslomaa vai ei, ei esimies. Ettekö te edes tunne oikeuksianne? Pitäkää kiinni niistä. Voitko vinkata, mikä tämä yritys on esim. toimiala ja yrityksen nimen pituus ja ensimmäinen kirjain. Avi voi ottaa yhteyttää, jos esimies jatkaa tuollaista toimintaa.
En ole ap mutta meillä esimies myöntää kolme päivää sairaslomaa mutta syy on tiedettävä, vain tiettyihin sairaustapauksiin voi esimies meillä myöntää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä aina työterveysääkärin sairauslomatodistus oikeuttaa saamaan palkan sairausloman ajalta, siksi siellä käydäänkin. Taitaa olla esteettinet opereraatiot-leikkaukset lähes ainoita josta palkkaa ei saa. Mikä muu sairausloma dg on sellainen josta voi palkan jättää maksamatta?
Just tuo humalassa törtttöily. Olin aikoinaan kunnalla henkilöstöasioissa töissä ja siellä ratkottiin yhden työntekijän sairausloman palkanmaksuvelvollisuutta. Työntekijä oli ollut reippaassa humalassa vahingon sattuessa ja sen lääkäri oli kirjoittanut sairaslomatodistukseen.
Kyllä niistä esimiehet huutelee jos ammattisaikuttelija kyseessä. "Taas on jaskalla selkä kipeä mutta niin vaan pystyi kahvilassa notkumaan, seuraavaksi varmaan valittaa jalkaa".
Reiska kaatui viikonloppuna kännissä pyörällä ja nyt se perkele on 2 viikkoa saikulla!
Pienillä työpaikoilla etenkin tiedetään tikitilleen.
Meillä oli melkein 10 vuotta sitten vähän alle viiskymppinen katkera naispomo joka äärimmäinen narsisti.
Työkaveri oli saanut keskenmenon ja kertonut hänelle ja meille muutamalle että joutuu mennä sairaalaan verenvuodon takia ja sai sairaslomaa muutaman päivän.
Kun joku asiasta tietämätön kysyi että missä työkaveri on, kun ei aamupäivällä näkynyt, niin tämä naispomo huusi aamulla konttorissa kaikkien kuullen: "Jakanut tietysti p - rsettä pitkin kyliä niin että nyt joutui mennä r ö m ps ä tohtorille puhdistuttamaan "paikkojaan"!" ja nauroi, sitten sanoi hetken päästä vähän hiljaisemmalla äänellä meille muille että "hyvä että meni kesken eikä saa pentua koska jäisi pitkälle äitiyslomalle ja minä en todellakaan jaksa alkaa hakemaan ketään sijaista sille"!
Tietysti tuo ja moni muu sanomansa asia tuli johdon tietoon, mutta siinä kävi niin että nainen siirrettiin toiselle ostastolle jossa kollegansa olivat eri paikkakunnalla eli kenenkään ei tarvinnut katsoa häntä päivät pitkät, ja kun alaiset otettiin pois, mutta pääsi sen sijasta lusmuilemaan lähemmäs 10 000 kuukausipalkalla ja leikkimään oman pikkutoimiston kuningatarta! Sairasta yrityskulttuuria tää että paha palkitaan.