Möläyttelevätkö esimiehet työpaikallasi alaistensa sairauslomien syitä muille esim. alaisille?
Omalla työpaikallani tämä on hyvin yleistä. Itse olen ainakin kaksi kertaa kuullut, mistä syystä joku kollegoistani on sairauslomalla. Toinen kerroista oli jopa kokouksessa, jossa oli myös skypen kautta eri paikkakunnalla työskenteleviä henkilöitä. Nämä tapahtuvat tietenkin aina niin, ettei mitään "jälkeä" jää, joten vaikea edes viedä asiaa eteenpäin. Mitä mieltä?
Kommentit (81)
Oman kokemukseni mukaan on todella yleistä, että jonkun henkilökohtaisia asioita ruoditaan selän takana. Sairausasiat mukaanlukien.
Se on asiatonta, jopa rikollista. Sairausasiat ovat vaitiolovelvollisuuden alaisia.
Asianomistaja voi nostaa kanteen käräjillä ja kuulijat todistajiksi.
Vierailija kirjoitti:
Se on asiatonta, jopa rikollista. Sairausasiat ovat vaitiolovelvollisuuden alaisia.
Asianomistaja voi nostaa kanteen käräjillä ja kuulijat todistajiksi.
Näin on, ja siksi ihmettelenkin, miten joku voi tuollaisia tietoja alaisistaan puhua.
Ap
Eipä juuri. Mutta meillä moni työntekijå kertoo sairauslomiensa syyt itse ihan siksi, että se on järkevää, helpottaa yhteistä suunnittelua (jos voi tietää ennakolta, milloin niitä tulee) ja vähentää spekulaatioita ja epåilyksiä turhasta saikuttamisesta.
Ei. Ei meidän työpaikalla edes esimies tiedä sairausloman syytä, ellei työntekijä ole sitä itse kertonut. Sitten jos itse kertoileen sairauslomastaan muille, niin sitten siitä voidaan puhua. Just nyt on työkaveri ollut kaksi kuukautta pois töistä, ensimäisen kuukauden aikana kukaan ei tiennyt miksi, eikä siitä edes puhuttu. Sitten hän kävi työpaikalla tuomassa sairauslomaansa jatkoa ja samalla itse kertoi mitä oli käynyt ja sen jälkeen se tuli vasta julkiseksi tiedoksi.
Tiedän kyllä työpaikan, joissa esimies hyökkää ensimmäisenä kertomaan muille, miksi joku on pois töistä. Siellä on kyllä muutenkin huono työilmapiiri.
En nyt lähtisi käräjöimään. Voi tulla aika kallis lasku. Esimiehen saa kyllä ruotuun muitenkin kun käräjillä.
Meillä syyn joutuu kertomaan esimiehelle, että tämä voi sitten päättää, onko todella kykenemätön työhönsä. Lisäksi sairauslomatodistus pitää antaa esimiehelle. Näin suuressa kansainvälisessä pörssiyhtiössä...
Ap
Vierailija kirjoitti:
Meillä syyn joutuu kertomaan esimiehelle, että tämä voi sitten päättää, onko todella kykenemätön työhönsä. Lisäksi sairauslomatodistus pitää antaa esimiehelle. Näin suuressa kansainvälisessä pörssiyhtiössä...
Ap
Ja kyllä, ilmapiiri on muutenkin surkea.
Ap
Kyllä, useimmassa työpaikassani olen kuullut esimiehen sanoneen meille muille ohimennen, miksi X on poissa.
Kyllä ja kertoo paljon muitakin salassapidettäviä asioita. Lisäksi tönii, pilkkaa ja kohtelee eriarvoisesti työntekijöitä. Olen joutunut jopa seuraamaan tuota viime aikoina kuuluisaa huutorinki pilkkaa. Se oli kammottavaa, kun on kyse hoitoalasta, jossa pitäisi noudattaa eettisiä periaatteita. Niin että näin pääkaupungissa.
Mulla oli yhdessä entisessä työpaikassa esimies, joka lörpötteli muille työntekijöille sairausloman syyt, miksi olin poissa. Kaikenlaisia tyyppejä sitä onkaan esimiehinä...
Toivottavasti joskus tulee vielä laki voimaan, jossa työterveyshuolto pitää sairauslomatiedot (dg) itsellään ja sieltä ilmoitus vain työantajalle sairasloman pituudesta. Työantaajlle ei kuulu ihmisten diagnoosit. Joskus saikkutodistuksia on jäänyt jonkun pöydälle lojumaan, niin että ulkopuoliset ovat pääseet niitä näkemään. Ja noiden postittelu käsittelijältä toiselle työpaikoilla pitäisi kieltää. Pahimmassa tapauksessa kollegat ottavat vastaan noita ilmoituksia.
Esimiehen täytyy tietää sairasloman syy, jotta tietää oikeuttaako syy palkalliseen vai palkattomaan poissaoloon.
Oliin entisessä työpaikassani menossa työterveyteen oman sairausloman vuoksi lääkärille (olikohan pitkittynyt flunssa) ja törmäsin lähiesimieheen työterveydessä. Hän vaan tokaisi, että hänellä onkin sanotaan vaikka Pirkon kanssa työkykyneuvottelu. Jäi vähän mietityttämään, että taisi esimies pikkuisen nyt ylittää vaitiolovelvollisuutensa.
Enpä siitä muille toki puhunut ja se nyt oli meidän firmassa ihan tapana pitää useiden sairauspoissaolojen vuoksi tietyn ajan sisällä tuo työkykyneuvottelu kolmikantakeskusteluna ( mikä on tietysti hyvä asia, kun päästään keskustelemaan työkyvystä, jos on paljon poissaoloja ja mietitään yhdessä työntekijän esimiehen ja työterveyden kanssa, miten tuetaan työkykyä).
Olisi tehnyt mieli tokaista, että mitäs hemmettiä se minulle kuuluu, että Pirkolla on työkykyneuvottelu. Myöhemmin Pirkko kyllä tästä ihan avoimesti meille työkavereille kertoi.
Jäi vain ärsyttämään tuo esimiehen lipsautus. No ehkä hän halusi korostaa, että ei ole nyt kyse hänen henkilökohtaisesta työterveyskäynnistä. Ja Pirkko oli oikein hyvä työkaveri ja varmasti aivan perustellusti poissa työstä.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Lääkäri päättää antaako sairaslomaa vai ei, ei esimies. Ettekö te edes tunne oikeuksianne? Pitäkää kiinni niistä. Voitko vinkata, mikä tämä yritys on esim. toimiala ja yrityksen nimen pituus ja ensimmäinen kirjain. Avi voi ottaa yhteyttää, jos esimies jatkaa tuollaista toimintaa.
Olen parissa työpaikassa joutunut sanomaan, että ainoa, mitä muille työpaikalla (lähintä esimiestä ja ylintä johtoa lukuunottamatta) saa sanoa, on se, että henkilö on poissa ajan x. Siinä se. Muuta ei saa kertoa. Esimies tarvitsee tiedon diagnoosista, jotta tietää onko poissaolo palkallista vai palkatonta.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Ei meidän työpaikalla edes esimies tiedä sairausloman syytä, ellei työntekijä ole sitä itse kertonut. Sitten jos itse kertoileen sairauslomastaan muille, niin sitten siitä voidaan puhua. Just nyt on työkaveri ollut kaksi kuukautta pois töistä, ensimäisen kuukauden aikana kukaan ei tiennyt miksi, eikä siitä edes puhuttu. Sitten hän kävi työpaikalla tuomassa sairauslomaansa jatkoa ja samalla itse kertoi mitä oli käynyt ja sen jälkeen se tuli vasta julkiseksi tiedoksi.
Tiedän kyllä työpaikan, joissa esimies hyökkää ensimmäisenä kertomaan muille, miksi joku on pois töistä. Siellä on kyllä muutenkin huono työilmapiiri.
Meillä esimiehen tulee järjestää korvaavia töitä, joten sairaslomalappu tuodaan hänelle henkilökohtaisesti ja samalla katsotaan, mitä töitä työntekijä voi tehdä vai onko etänä. Ihan laillista, koska jos saa palkkaa, on velvollisuus tehdä töitä työkyvyn mukaan. Oksennustaudissa ei olla töissä, mutta murtunut ranne ei estä koulutustehtäviä.
En koskaan kerro sanallakaan miksi olen sairaslomalla. Siis tähän pyrin, joskus saattaa lipsahtaa että on flunssa tms. Olen perheyrityksessä töissä ja omistajat erittäin tiukasti seuraavat työterveyskäyntejä ja mielellään kuulisivat käyntien syyt, mutta koska tiedän että noista asioista juoruillaan olen ottanut linjaksi sen, että kyseessä on yksityisasia.
Skypessä nauhoitus päälle.