NETTOtulosi (käteen jäävä raha) kuukaudessa ja paljonko laitat siitä säästöön?
Siinähän se kysymys tuli otsikossa. Säästätkö? Jos niin paljonko sinulle jää käteen kuukauden tuloista ja paljonko säästötilille menee? Itsellä vähän vaihtelee nettotulot, n. 1700€/kk. 50€ laitan kuukausittain säästöön + jokaisesta korttimaksusta menee aina säästötilille 1€/käyttökerta.
Kommentit (178)
Vierailija kirjoitti:
Asp-tileistä puheenollen kannattaako sellaista avata, jos luottokortti velkoja? Vai maksanko ennemmin ne pois ja sitten mietin avausta?
Riippuu täysin millä aikataululla aiot asunnon ostaa. ASP-tilillä on ehdot, joiden tulee täyttyä ennen asunnon ostoa. Tällä tarkoitan lähinnä tilille tehtyjen talletusten ajallista kestoa (talletuksia 8 vuosineljänneksenä).
Mikäli luottokorttivelkaa ei ole merkittävästi, harkitsisin vahvasti ASP-tilin avaamista heti, ja maksaisin vaikka hiukan luottokorttivelasta korkoja, jotta pääsisin nopeasti kiinni omistusasuntoon. ASP-tilillä on huomattavan hyvät edut, joita ei kannata jättää käyttämättä, mikäli ei aio asua koko ikäänsä vuokralla.
Kahden aikuisen talous, nettotulot yhteensä noin 4300e/kk ja säästöön menee vähintään tuhat euroa kuussa ja välillä vähän enemmän.
Netto n. 600-1200€. Säästän aina kun voin hieman.
Olen kuvataiteilija. Tulot vaihtelee hirveästi. Parhaana kuukautena tuli 4500e, huonoimpana ei mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2800 e/kk. Palkkapäivänä lähtee suoraan säästöön ja sijoituksiin 250 e. 2-3 kk välein siirrän 1000-2000 e säästötilille.
Mistä sä tiedät tuutko enää koskaan saamaan rahajasi takaisin kun sijoittaa? Jos pistät vain säästöön niin ne on ainakin vain siellä.
Tietysti saa, kunhan sijoittaa järkevästi eikä ole heti kuukauden päästä ottamassa rahojaan pois. Säästössä ostovoima hupenee koko ajan. Vähän sama kuin jättäisit seteleitä hiirten syötäväksi. Viime vuonna S&P500-indeksi nousi 20%. Itse sain monta tonnia tekemättä mitään. Minusta ihan kiva tuotto pankissa makuuttamiseen verrattuna.
-350€ kuussa, koska elän velaksi opiskelijana. En pysty säästämään ja jos kesätöistä ym. jää jotain, niin se kuluu kyllä kaikkiin juokseviin kuluihin. Nytkin tarvitsen uudet silmälasit ja se on tonnin keikka silmäsairaalle ja kuukausibudjettini on vielä surkeammassa jamassa.
Netto 150€/kk (asumistuki), laitan säästöön 100€/kk. Olen opiskelija, opintotuki loppunut.
Netto noin 2100e ja säästöön menee 0e.
M29
Vierailija kirjoitti:
1750- 1950/kk nto. Säästöön 1000- 1100/kk.
Joko et maksa asumisesta, ruoasta, tai sinulla ei ole mitään laskuja puhelinta tms suurempaa.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin kysyä kaikilta tähän ketjuun vastanneilta mitä teette/aiotte tehdä säästämillänne rahoilla? Ns. pahan päivän varalle tietysti jokainen säästää mutta mitä muita suunnitelmia on säästetyille varoille?
Aloitin pienyrittäjänä todella nuorena ja jäi makselin 30 - vuotta aika pieniä yrittäjäeläkemaksuja, eläkekertymää siis jotain 1100:- / kk nyt.
Nykyisen tason tulot kartuttavat sitä ehkä 80 - 90 :- /kk.
Nyt olen palkkatöissä, tulot ihan ok, pienestä talosta ei velkaa, menot varsin kohtuulliset, rahaa ei mene esim. autoon sillä minulla on työsudeauto, olen aikapaljon työmatkoilla jne.
Pystyn säästämään muutaman kymmenen tuhatta vuodessa ja niillä rahoilla hankin eläkkelle päästyäni (10 vuotta vielä) kohtuuhintaisen kaksion jostain mukavasta pikkukaupungista.
Talon myynnistä saadut rahat sitten sijoitan muutamaan yksiöön tms. ja ostan kohtuuhintaisen auton.
Tarkoitus siis yrittää järjestellä taloudelliset aisat niin että pystyn elämään eläkkeelle päästyäni mahdollisimman aktiivisesti ja tilanteen mukaan matkustellenkin.
Nuorempana ei ollut aikaa matkustella sillä aika meni muissa puuhissa (perhe, yritys, ero jne) eikä oikein harrastellakaan. Nyt on aikaa ja mahdollista ajella moottoripyörällä, harrastaa liikuntaa ja matkustella saa työn puolesta 60-80 päivää vuodessa.
Netto 4958€, sijoitan 300€/kk. Säästöjä ei muuten ole.
Neljä teiniä miehen lisäksi, rahaa kyllä kuluu. Käärinliinoissa ei ole taskuja. Haluan elää hyvää elämää nyt, kuolema voi korjata milloin vaan.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin kysyä kaikilta tähän ketjuun vastanneilta mitä teette/aiotte tehdä säästämillänne rahoilla? Ns. pahan päivän varalle tietysti jokainen säästää mutta mitä muita suunnitelmia on säästetyille varoille?
Maailmantilanne ja jatkuva elinolojen kurjistuminen Suomessa huolestuttaa, etenkin omien lasten (2 ja 4v) puolesta ja säästän siksi, että heillä olisi helpompi tulevaisuus.
2300 e netto, säästöön 1200 e kuussa, josta 200 euroa asuntolainan lyhennys. Ei lapsia, ei autoa, asutaan miehen kanssa.
Nettotuloni vaihtelevat ollen tällä hetkellä useimmiten 1800-2400€ luokkaa. Säästöön ja sijoituksiin jää ehkä 40 %. Minulla ei ole lapsia ja samassa taloudessa asuu puoliso.
Sivusin hiukan tätä aihetta vuoden alussa aloittamassani ketjussa, käykäähän jättämässä lisää kommentteja! https://www.vauva.fi/keskustelu/3634997/kuinka-paljon-sait-rahaa-saasto…
Nettopalkka n. 1300 €. Säästöön laitan 300 € kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Oon pettynyt itteeni kun en saa säästöön rahaa lainkaan, vaikka tuloillani pitäisi.. Elämäntyylini hieman liian tuhlaileva siis
30 e kk, tämän havaitsin hyväksi.
Sitten vielä että niitä on vaikea realisoida, en aiokaan.
Netto 1700, säästöön 500 kuussa. Tiukkaa tekee, mutta tehköön! :D
1750- 1950/kk nto. Säästöön 1000- 1100/kk.