Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon sait rahaa säästöön / sijoituksiin vuonna 2019?

Vierailija
03.01.2020 |

Mikä oli bruttotulosi ja millä summalla lyhensit velkaa?

Mieleeni tuli Julia Thurénin 10k säästöprojekti ja laskin sitten huvikseni, että sain itse säästöön ja sijoituksiin lähes 11k muuttamatta elintapojani. Vuoteen 2018 nähden tuloni olivat lisääntyneet ja bruttotuloni olivat 28,5k viime vuonna (vrt. 20k v. 2018). Minulla oli opintolainaa joku 1250€, jonka maksoin kokonaan pois.

Säästämisen on mahdollistanut edulliset asumiskulut, velattomuus sekä suht säästäväinen elämäntapa. Syön hyvää ja edullista kotiruokaa, mutta käyn myös ulkona baareissa ja ravintoloissa ja ostan kotiin viiniä. Matkustelen ulkomailla, mutta kaukokohteissa en ole käynyt muutamaan vuoteen. Minulla on kissoja, joiden ruoat tilaan verkosta ja lisäksi ne syövät lihaa, jota usein ostetaan punalaputettuna. Käyn säännöllisesti elokuvissa ja viime vuonna tuli käytyä myös teatterissa ja festareilla. Minulla on bussikortti, jonka jätin kesällä ostamatta kun kuljin töihin pyörällä. Suurimmat hankintani viime vuonna olivat uusi polkupyörä sekä iPad.

En koe joutuvani tinkimään elämänlaadusta. Minulla ei myöskään ole mitään varsinaista säästökohdetta. Pieni puskuri on säästetty ja lisäksi varallisuuteni on ASP-tilillä, rahastoissa ja osakkeissa. Ehkä tänä vuonna voisi säästämisen ja sijoittamisen lisäksi toteuttaa kaukomatkan ja laittaa enemmän rahaa hyväntekeväisyyteen.

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntolainoja (oma ja sijoitus) lyhennettiin 13K, osake-ostoja 10K, perheen nettotulot on 100K, eli netosta 23% meni säästöön.

Vierailija
2/51 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun bruttotulot on 75000€. Verojen jälkeen käteen jää 50000. Viime vuonna sijoitukseen meni siitä 35000,

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha on käyttöä varten, en jemmaa sitä mihinkään.

Vierailija
4/51 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettotulo 26k, säästöön ja sijoituksiin 7k ja lainoja lyhensin 5.5k

Vierailija
5/51 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salkku on noin 400 000e. Ei ole mitään lainoja.

Vierailija
6/51 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuonna olin työtön. Mutta sain säästettyä 3000€ aloitettuani työt. 

Vierailija
7/51 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo monta vuotta elänyt säästöjeni pääomatuloilla. Joten en laittanut yhtään lisää säästöön. Osan tuotoista käytin elämiseen.

Vierailija
8/51 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raha on käyttöä varten, en jemmaa sitä mihinkään.

Kun laittaa rahan poikimaan saa käyttöönsä entistä enemmän rahaa. Elämän aikana sinä tulet käyttämään paljon vähemmän rahaa. Tuolla tavalla kädestä suuhun elämällä jää ilman säästämisen hedelmiä.

Vierailija
9/51 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painvastoin hassasin viime vuonna 75k remonttiin. 

Vierailija
10/51 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tienannut viime vuonna noin 30 000.

Sain säästettyä puskurirahastoa, oli jo ennestään tuhat euroa, sain korotettua noin 3000 euroon.

Aloitin rahastosäästämisen ja minulla on rahasto-osuuksia nyt 500 eurolla.

Ostin ensimmäisen kerran elämässäni osakkeita, niitä on nyt 60 eurolla.

Tulevana vuonna olisi ihan ok, jos kerryttäisin noin 1000 euroa lisää puskuria ja rahasto-osuudet nousisivat 1000 euroon. Voisin ostaa myös jotain osaketta, jos tulee joku ok vastaan. En ole ostanut osakkeita sen vuoksi, että monien hinta vaikuttaa nyt olevan korkealla.

Vierailija
11/51 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain säästettyä puskurirahastoa, oli jo ennestään tuhat euroa, sain korotettua noin 3000 euroon.

Tulevana vuonna olisi ihan ok, jos kerryttäisin noin 1000 euroa lisää puskuria ja rahasto-osuudet nousisivat 1000 euroon. Voisin ostaa myös jotain osaketta, jos tulee joku ok vastaan. En ole ostanut osakkeita sen vuoksi, että monien hinta vaikuttaa nyt olevan korkealla.

Hatun nosto, etta noin pienilla tuloilla saat saastettyakin! 

Vierailija
12/51 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henk koht nettotulot 45 000. Lyhensin (yksin) asuntolainaa 9000:lla ja omiin sijoituksiin meni toiset 9000. Enemmänkin olisi ehkä voinut säästää mutta kun on kaksi kouluikäistä lasta joille haluas tarjota myös elämänlaatua, ei viitsi vetää vyötä liian kireälle.

Vierailija
13/51 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva.fi täältä löytyy vain suomen pääomasijoittajat ja eläkekroisokset, joiden ei tarvitse enää tehdä töitä. Joten vastaukset ovat sen mukaisia.

Vierailija
14/51 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hatun nosto, etta noin pienilla tuloilla saat saastettyakin! 

Hmm, tuloni ovat kyllä yleinen suomalainen palkka. Kyllähän noista jo säästää, jos vain haluaa. Elän muuten säästäväisesti ja matkustelen.

Vierailija
15/51 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bruttotulot on alle 3000 ja tänä vuonna saan säästöön miljoonan.

Vierailija
16/51 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästötilille siirsin vuonna 2019 yht. 24k

Vierailija
17/51 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bruttotulot (ansio) noin 48 000, ja lisäksi vajaa pari tonnia pääomatuloja.

Asuntolaina lyheni vajaalla 8000 eurolla. Tämän lisäksi sijoitin vuoden aikana viiteen eri rahastoon yhteensä 700 euroa kuukaudessa, eli 8400 euroa vuodessa. Osakekauppaa (vuoden aikana yhteensä 4 myyntiä ja 6 ostoa) tein pääosin myymällä vanhoja, ja ostamalla myynnin jälkeen uusia, mutta pari tonnia uuttakin rahaa meni osakkeisiin kiinni. Yhteensä siis noin 18 000 euroa meni säästöihin ja sijoituksiin. Nordnet näytti vuoden vaihteessa hieman alle +21% vuodelle 2019.

Insinööri 30v.

Vierailija
18/51 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa minä tuhlasin lähes kaiken matkoihin, remontteihin, lapsiin, hyvään ruokaan ja juomaan. Ei harmita yhtään. Noin10 säästöihin ja sijoituksiin.

Vierailija
19/51 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bruttotulot 52 000 euroa, säästöjen ja sijoitusten arvo nousi vuoden aikana 27 000 euroa. Tämä ei ole läheskään kokonaan palkkatuloista säästettyä rahaa, vaan ainakin puoleksi sijoitusten tuottoja ja arvonnousuja. Nyt rupeaa jo oikeasti huomaamaan, kuinka sijoitukset tekevät uutta rahaa kuin itsestään.

Vierailija
20/51 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankkitilille 7000 euroa. Brutto noin 3500, netto tonnin vähemmän. Tosin pidin vuoden aikana yhteensä kolmisen viikkoa palkatonta, koska halusin matkustella. Kaikki liikenevä menee minulla matkustamiseen, tilillä pidän vain sen verran puskuria, ettei tule hätä, jos joku kodinkone hajoaa tms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kaksi