Ero ja poismuutto
Puoliso asuu omistamassani asunnossa. Meillä on yhteisiä lapsia. Emme ole naimisissa. Nyt olemme pitkien riitojen päätteeksi eronneet. Tai tavallaan, sillä asumme edelleen saman katon alla.
Olen kyllästynyt puolisoni erouhkailuihin. Viimeisellä kerralla, riidan jälkeen hän rikkoi tavaroitani ja sanoi ettei rakasta minua ja on kanssani vain olosuhteitten pakosta ja lähtee pois. Sen jälkeen hän oli muutaman yön kaverillaan. Tällaista on ollut todella usein. Mikä tahansa asia mistä hänelle sanoo johtaa siihen, että hän ei enää jaksa ja jättää minut sillä olen aivan kauhea. Sitten saa pelätä, että hän rikkoo tavaroitani tai skitsoaa somessa kaikkea ihan älytöntä.
Tavallaan olin hirveän helpottunut, vaikka tilanne oli yllätyksellinen ja haastava: Jouduin järjestämään lasten hoidon, olemaan pois töistä, keksimään selityksiä mihin toinen vanhempi on häipynyt. Mutta luulin, että tilanne on vihdoin ohi. Sitten yhtenä päivänä hän vain tuli takaisin kotiin mitään ilmoittamatta ja on käyttäytynyt sen jälkeen niinkuin mitään ei olisi tapahtunut. Siitä on nyt muutama viikko.
Olen pyytänyt häntä muuttamaan muualle, etsimään asuntoa. Mutta hän vain sanoo ettei hänellä ole paikkaa mihin mennä. Emme nuku samassa sängyssä ja välttelen olemasta samoissa tiloissa. Tilanne on todella kuormittava.
Miten tällaisessa tilanteessa ero pitäisi hoitaa? Miten puolison voi irtisanoa asunnosta? En voi häntä ulos pakkaseenkaan heittää, mutta hän ei näköjään ole aikeissakaan lähteä. Hän on työtön ja hänellä on luottohäiriö. Asunnon löytäminen ei käy varmaan käden käänteessä. Mutta kai tälle joku kohtuullinen aika pitäisi olla tai virallinen ohje miten olisi järkevintä toimia? Tuntuu kuin hän ei suostu ottamaan vastaan sitä, että mittani on oikeasti täysi ja nyt tämä on ohi. Hän vain odottaa että "rauhoitun" ja lopetan mököttämisen.
Kommentit (43)
Kaikki läheiseni on työelämässä. En sitäpaitsi tiedä miten tämän asian voisi edes tuoda esiin. Siis, että voisiko joku tulla meille vahtimaan aikuista ihmistä ettei se riko mitään?
Aika uskomatonta. Lähes epäuskottavaa. Jos joku rikkoisi tavaroita mun himassa, se olisi alta aikayksikön ulkona ja lukot sarjoitettu uudelleen. Johan se saisi kämpänkin jos olisi koditon.
Ja äitini kanssa eivät tule toimeen. Viimeksi oli heittänyt äitini pihalle, kun äiti oli täällä katsomassa lasten perään silloin, kun hän oli siellä kaverillaan: Totesi vaan, että hän tuli nyt kotiin, niin voi poistua. Varmaan tekisi niin muillekin ketä tulisi tänne häntä vahtimaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki läheiseni on työelämässä. En sitäpaitsi tiedä miten tämän asian voisi edes tuoda esiin. Siis, että voisiko joku tulla meille vahtimaan aikuista ihmistä ettei se riko mitään?
Jos et kerro kenellekään mitään tilanteesta, niin on vaikea saada näyttöä, jos tekeekin jotain isompaa asunnolle. Siitä on korvausvelvollinen, jos tekee. Vaikeahan ketään on saada sinne asumaan, mutta ei tämä mahdollisiin vahinkoihin kaadu, jos oikeasti haluat erota. Jos osoitat olevasi tosissasi, niin ehkä lähtee ennen kuin ulosottomies kantaa tavarat roskakatokseen.
Vierailija kirjoitti:
Aika uskomatonta. Lähes epäuskottavaa. Jos joku rikkoisi tavaroita mun himassa, se olisi alta aikayksikön ulkona ja lukot sarjoitettu uudelleen. Johan se saisi kämpänkin jos olisi koditon.
Uskomatonta, mutta täysin totta. Tuolla se nukkuu tyytyväisenä makkarissa, kun itse joudun yöpymään sohvalla. Viimeksi tänään sanoin, että voisiko mennä vaikka vanhemmilleen tai heidän mökilleen kunnes saa oman asunnon? Ei ole työmatkojakaan, kun ei käy töissä. Hän totesi ettei halua ja miksi hänen pitäisi lähteä, kun viihtyy täällä ja haluaa olla lasten kanssa.
Lapset on jo koulussa, mutta teen vuorotyötä, niin siksi piti järjestää hoito, kun nuorempi on vasta ekalla eikä uskalla olla yksin.
Sinun pitää nyt päästä yli kuvitelmasta, että tuosta sovulla eroa tulee. Olet sitä yrittänyt nyt ensin, ja hän vastaa riehumalla puukon kanssa, ymmärräthän, että jo lasten turvallisuuden vuoksi sinun pitää kertoa siitä poliisille ja lastensuojelulle, ja hakea tuota häätöä.
Jos olisit nainen, olisit jo ottanut lapset ja lähtenyt turvakotiin tuon jälkeen. Ymmärrän, että miehelle siinä voi olla kynnys oman ajatuksen tasolla. Tuo puoliso on kuitenkin selvästi henkisesti tasapainoton. Tuhotyöt ei ole millään lailla normaalia ja tavanomaista toimintaa erossa.
Nyt jumalauta AP, kasvata selkäranka ja heivaa se hullu loinen helvettiin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta, mutta täysin totta. Tuolla se nukkuu tyytyväisenä makkarissa, kun itse joudun yöpymään sohvalla. Viimeksi tänään sanoin, että voisiko mennä vaikka vanhemmilleen tai heidän mökilleen kunnes saa oman asunnon? Ei ole työmatkojakaan, kun ei käy töissä. Hän totesi ettei halua ja miksi hänen pitäisi lähteä, kun viihtyy täällä ja haluaa olla lasten kanssa.
Lapset on jo koulussa, mutta teen vuorotyötä, niin siksi piti järjestää hoito, kun nuorempi on vasta ekalla eikä uskalla olla yksin.
Ette taida kumpikaan olla ihan terveitä.
Lakimiehelle nyt puhelu, että miten voit edetä ja häätää kodistasi. Onneksi ette ole naimisissa.
Siis mitä ihmeellisiä neuvoja te täällä oikein annatte ? On aivan sama kuka sen kämpän omistaa, mutta toista ei voi ulos noin vain heittää. Jos näin tekee on itse syytteessä sen jälkeen. Vaikka AP vaihtaisi lukot , niin toisella on ihan lain suoma oikeus palata asuntoon, jossa ON KIRJOILLA. Ainoa mahdollisuus on, jos ei suostu lähtemään, hakea se häätö käräjäoikeudelta. Ei se kuulkaa niin mene ikinä, että vaikka asunto on toisen nimissä, niin toisen voi potkaista pihalle kuin roskan mielivaltaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä ihmeellisiä neuvoja te täällä oikein annatte ? On aivan sama kuka sen kämpän omistaa, mutta toista ei voi ulos noin vain heittää. Jos näin tekee on itse syytteessä sen jälkeen. Vaikka AP vaihtaisi lukot , niin toisella on ihan lain suoma oikeus palata asuntoon, jossa ON KIRJOILLA. Ainoa mahdollisuus on, jos ei suostu lähtemään, hakea se häätö käräjäoikeudelta. Ei se kuulkaa niin mene ikinä, että vaikka asunto on toisen nimissä, niin toisen voi potkaista pihalle kuin roskan mielivaltaisesti.
Juuri näin. Siksi puhelu lakimiehelle tai oikeusaputoimistoon. En ole mikään asiantuntija, mutta olen kuullut, että pitäisi käräjiltä hakea yhteiselämän purkua, ja sen saatua häätö.
Puukolla riehumisesta täytyy jäädä jotain todistetta jonnekin, esim poliisi ja lastensuojelu, että voit saada huoltajuutta. Muuten hän valehtelee mitä vaan. Ja säilytä kaikki viestit.
Vierailija kirjoitti:
Huoltajuus varmaan menee puoliksi. En usko, että huoltajuuskiistaa tulee. Pääsisi vain tuosta edes eroon.
Perheneuvolassa ollaan aiemmin käyty ennenkuin tilanne tulehtui näin pahaksi. Joskus mietin, että hän on ihan sekaisin. Ja hän väittää minusta samaa: selittää ihmisille, että olen vainoharhainen ja mielihullu. Kuvittelen asioita. Lapsetkin ihan ihmeissään, kun selittää heillekin miten olen ihan sekaisin ja kuvittelen asioita. Ja silti meillä on seinät hajotettu, yhteen oveen hakattu vasaralla reikä, mun vaatteita on leikelty, astioita rikottu. Lahjoitti roskalavalla minun vanhan läppärin ja joitain tärkeitä muistoesineitä. Hän ottaa ilman lupaa minun lompakosta rahaa vaikka olen kieltänyt. Ja paljon muuta. Ei tällaista vaan jaksa. Ja kieltää tehneensä mitään, vaikka jäisi verekseltään kiinni.
Mikä on kohtuullinen aika missä ajassa pitäisi muuttaa? Miten se kannattaisi ilmoittaa hänelle ettei väitä etten ole sanonut mitään? Joku todistaja paikalle?
Mistä olet onnistunut löytämään noin seinähullun miehen. Sun täytyy itse myös olla samaa kaliperia. Ei kukaan muuten noin hullun kanssa mene yhteen. Miehes on mielenterveysongelmainen eikä se ole voinut tulla yllätyksenä.
Siinä on vakka löytönyt kantensa. Lapsia käy sääliksi.
Vierailija kirjoitti:
Ja äitini kanssa eivät tule toimeen. Viimeksi oli heittänyt äitini pihalle, kun äiti oli täällä katsomassa lasten perään silloin, kun hän oli siellä kaverillaan: Totesi vaan, että hän tuli nyt kotiin, niin voi poistua. Varmaan tekisi niin muillekin ketä tulisi tänne häntä vahtimaan.
Eikö asunto ollut sun niin miten se sieltä heittää ketään pois. Tällaiset lapaset (ap + äiti) kyllä pistää hieman vihaksi. Se kohtelee teitä just niin kuin annatte teitä kohdeltavan. Ja tuota huonoa kohtelua on siis jatkunut vuosia kunn teillä on yhteiset lapset. Nyt voi olla vaikea saada enää kunnioitusta.
Vierailija kirjoitti:
Ukko lähti aloituksen mukaan itse mutta palasi. Miksi AP enää päästi, lapanen kun on. Olisi sanonut että tänne ei ole enää asiaa, olet jo lähtenyt ja sitten soittanut poliisin.
"...luulin, että tilanne on vihdoin ohi. Sitten yhtenä päivänä hän vain tuli takaisin kotiin mitään ilmoittamatta ja on käyttäytynyt sen jälkeen niinkuin mitään ei olisi tapahtunut. Siitä on nyt muutama viikko."
Ja annoit vaan jäädä. Miksi et sanonut että tänne et enää tule, juttu on jo ohi ja itse olet lähtenyt...
Miksi aloittaja ei heti miehen lähdettyä vaihtanut lukkoja.
Voi hyvää päivää.
Vierailija kirjoitti:
"...luulin, että tilanne on vihdoin ohi. Sitten yhtenä päivänä hän vain tuli takaisin kotiin mitään ilmoittamatta ja on käyttäytynyt sen jälkeen niinkuin mitään ei olisi tapahtunut. Siitä on nyt muutama viikko."
Ja annoit vaan jäädä. Miksi et sanonut että tänne et enää tule, juttu on jo ohi ja itse olet lähtenyt...
Miksi aloittaja ei heti miehen lähdettyä vaihtanut lukkoja.
Voi hyvää päivää.
Tätä minäkin ihmettelin, kuka tossu antaa jonkun muuttaa pois ja takaisin kuinka huvittaa? Ensi kerralla kun lähtee muualle asumaan, vaihtaa ensin heti lukot ja pakkaa kamat sitten häkkivarastoon. Sieltä voi sitten hakea ne. Sisälle ei ole enää asiaa.
Ja tästä ei tietenkään mitään varoitusta etukäteen, eihän se sitten lähde.
Kun mies lähti, hän ei edes muuttanut kirjojaan pois. Jouduin itse soittamaan maistraattiin, ja tekemään selvityksen, ketä meillä asuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Siksi puhelu lakimiehelle tai oikeusaputoimistoon. En ole mikään asiantuntija, mutta olen kuullut, että pitäisi käräjiltä hakea yhteiselämän purkua, ja sen saatua häätö.
Puukolla riehumisesta täytyy jäädä jotain todistetta jonnekin, esim poliisi ja lastensuojelu, että voit saada huoltajuutta. Muuten hän valehtelee mitä vaan. Ja säilytä kaikki viestit.
Ei tässä mitään lakimiehiä tarvita tai oikeusaputoimistoa. Lomake täytetään ja häätö käynnistyy ja sen lisäksi pitää sopia aika lastenvalvojan kanssa (kunnan palvelu) missä sovitaan lasten huoltajuudesta ja elatusavusta. Ihan terveeltä ei mies vaikuta, joten voi olla sekin viisasta, että lähtee lasten kanssa turvakotiin siksi aikaa kuin häätö on voimassa ja viranomaiset häätävät miehen ulos ja lukot vaihdetaan. Jos siellä yksin jää asumaan, niin vahingon tapahtuessa on selvä kuka maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puukolla riehumisesta täytyy jäädä jotain todistetta jonnekin, esim poliisi ja lastensuojelu, että voit saada huoltajuutta. Muuten hän valehtelee mitä vaan. Ja säilytä kaikki viestit.Ei tässä mitään lakimiehiä tarvita tai oikeusaputoimistoa. Lomake täytetään ja häätö käynnistyy ja sen lisäksi pitää sopia aika lastenvalvojan kanssa (kunnan palvelu) missä sovitaan lasten huoltajuudesta ja elatusavusta. Ihan terveeltä ei mies vaikuta, joten voi olla sekin viisasta, että lähtee lasten kanssa turvakotiin siksi aikaa kuin häätö on voimassa ja viranomaiset häätävät miehen ulos ja lukot vaihdetaan. Jos siellä yksin jää asumaan, niin vahingon tapahtuessa on selvä kuka maksaa.
Kiitos järjen ääni. Tietenkään ihmistä ei saa kadulle heittää varoituksetta, mutta kyllä omistamastaan asunnosta voi asianmukaisesti häätää. Ei tarvitse irtisanoa vuokrasopimusta, kun sellaista ei ole.
Minäkin neuvoisin itse lähtemään turvakotiin lasten kanssa siksi aikaa, kun on saanut häädettyä. Syyksi varmastikin riittää, kun sanoo, että osapuolelle on kerrottu erosta, ja käsketty muuttamaan pois, vaan on kieltäytynyt lähtemästä ja alkanut heilua raivona puukon kanssa.
Ehdottomasti siitä muuten ensi kerralla soitto poliisille, että tulevat paikalle ja asiasta jää jälki.
Pidä ero keskustelussa koko ajan, toki kahden kesken, ei lasten kuullen. Tee siitä myös kirjallinen, lähetä sähköpostilla ehdotuksia huoltajuuden jakamisesta ja muista järjestelyistä. Dokumentoi tapahtumia. Puhu läheisillesi.
Puolisosi saa kyllä asunnon, pienten lasten vanhemmalle kaupunki/kunta järjestää katon pään päälle, kun vaan ottaa sinne yhteyttä.
Ilmeisesti puoliso (vaimo?) hoitaa lapsia kotona. Hae heille varmuuden vuoksi päiväkotipaikkaa. Jos puoliso taas katoaa, voit saada lapset nopeastikin hoitoon.
Tästä ei tule helppoa eroa, sen varmaan arvasitkin. Älä luovuta, älä tee kompromisseja, joissa tiedät, että lapset häviävät. Pidä mielessä se tunne, kun toivoit vapauden koittavan.